Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access 2007] Gesofisticeerde query

Pagina: 1
Acties:

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-11 16:24

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Allen,

ik ben bezig met het ontwerp van een database voor, later, on-line reservaties bij een kapsalon.

Ik heb al een hoop tabellen (dit zijn ze niet allemaal) maar ik zit met het volgende probleem:

Stel dat ik de 'UID' van de klant (tblUser type = User) wil weten en meteen ook bij welke kapster (tblUser type = Employee) en op welke dag die gereserveerd heeft.....

Ik heb al enkele query's geprobeerd maar geraak er niet uit, wanneer ik zowel het veld UID uit de tabel tblUsers haal voor enerzijds de 'klantnaam' en anderzijds de 'Employeenaam' dan krijg ik geen enkel resultaat terug...

Ook al geprobeerd met aparte query's samen te voegen maar tevergeefs....

Iemand een idee?

Bijkomende info:

Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/3171/relationdiagramu.th.jpg

TblUsers bevat ALLE users (zowel Medewerkers als klanten als administrator).

TblEmployee bevat de TblUsers.ID waar als type = Employee

TblWeekDays bevat gewoon alle dagen van de week

TblWorkingDayByEmployee bevat 1 record / employee met in het veld 'WorkingDays' een opsomming van de dagen waarop deze werkt (TblWeekDays.ID)

TblReservations spreekt voor zich... Alleen heb ik gedacht om 'ReservationDayID' te koppelen aan de 'TblWorkingDaysByEmployee.WorkingDays.value' maar dit gaat niet vermits dit geen Primair veld is....

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zou het voor de eenvoud niet makkelijker zijn om employees, administrators en klanten een andere tabel te geven? Die kappers gaan volgens mij toch geen afspraken bij elkaar maken. En die ene administrator in de kapperszaak heeft alleen maar een wachtwoord nodig ;)

Ik denk dat je in plaats van een soort 'multinummer' op Workingdays beter een koppeltabel kan gebruiken. Ben er niet zo mee bekend, omdat dat volgens mij nieuw is in Access 2007, maar ik heb het vermoeden dat het alleen voor eenvoudige, niet-indexeerbare lijstjes is. Hier wil je enkel op zo'n niet-indexeerbaar lijstje gaan koppelen, maar je kan niet achter een enkelvoudig ID komen daarvoor, dus dat gaat dan niet zomaar, omdat je geen enkelvoudige key hebt. Het lijkt me handiger om gewoon even een extra tabel te maken.. :)

Verder zou ik overal "tbl" weghalen, want het is wel duidelijk dat het om tabellen gaat.

Overigens kun je met de Query Design view gewoon 2x de tabel employee erin zetten, dus in principe zal ook een query bij het huidige design wel moeten kunnen, maar goed, gooi gewoon eerst het design om. :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten