Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Deze week heb ik geprobeerd mn ouders te laten wennen aan Linux. Uiteindelijk hadden ze toch liever het oude vertrouwde windows terug (i.v.m office en ook de daarbij behorende windows fonts voor correspondentie met collegas). De windows XP die door de compaq herstelschijf geinstalleerd wordt was altijd erg bloated, vandaar dat ik voor een verse XP install van een CD koos. Tijdens de installatie van windows XP heb ik de linux ext3 partititie in NTFS veranderd. De installatie verliep opzich prima, maar nu kom ik er achter dat de compaq herstelschijf nu stationsaanduiding C: heeft. Daarna komen een stel verwisselbare schijfen (D: tot en met G:). De CD-rom is H: genoemd en de windows installatie staat op I: ....

De compaq drivers voor de sr1239 die ik van de HP website gedownload heb doen het allemaal niet. ten eerste gooien ze een heleboel bestanden op de C: schijf (compaq herstelschijf nu). De setup processen geven allemaal onduidelijke foutmeldingen waar je niets mee op schiet. Het zou me niets verbazen als ze op zoek gaan naar windows op de C: schijf en dat ze daar dus geen windows aantreffen.

Mijn vraag is of het mogelijk is om de stationsaanduiding van de C: (herstelschijf) en de I: (windows schijf) met elkaar te verwisselen zonder opnieuw te hoeven installeren. Misschien doen de compaq drivers het dan wel weer. Ik verlang al weer helemaal terug naar linux :(

groeten Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

via diskmanagement kan je stationletters van apparaten wijzigen.
Voor de rest leuk dat je je ouders linux laat proberen, maar was een dual-boot dan niet verstandiger geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi makkusu,

Windows was aan een herinstallatie toe. Om nou meteen windows en linux allebei te installeren leek me nogal overbodig omdat ik er vanuit ging dat ze wel zouden kunnen wennen aan openoffice (praktisch het enige waarvoor ze de computer gebruiken). Als het ze niet zou bevallen dan zou ik altijd nog windows kunnen installeren.

Ik heb de aanwijzingen op How to use Disk Management to configure basic disks in Windows XP gevolgd voor schijfbeheer. De stationsaanduiding van de herstelschijf en van de windows schijf kunnen niet aangepast worden
"windows kan de stationsletter van het systeem - of het opstartvolume niet wijzigen."

Misschien dat een herinstallatie de enige optie is dan, zou het wel mogelijk zijn de stationsaanduidingen buiten windows om aan te passen? Ik herinner me dat er altijd een fdisk programma op de opstartdiskettes stond waarmee je partities zeer basaal kon bewerken.

Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheltenhove
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-08 20:21
Of Wubi ?? :)

Ontopic: je driveletter wijzigen van de partitie waar Windows is opstaat is niet mogelijk(terwijl windows geboot is). Wel zou je eventueel met Paragon Partition Manager de driveletter kunnen aanpassen via de rescue CD. Deze kan je volgens mij via de Trial al aanmaken. Maar ik weet niet of dit je Windows installatie om zeep help, dus eerst even back-uppen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door micheltenhove op 29-07-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Michel,

ik zat zelf ook net aan paragon te denken. ik heb het vroeger eens gebruikt om partities te mergen. Kijken of het wijzigen van stationsaanduidingen ook lukt, het resultaat zal ik spoedig posten.

edit: paragon had veel opties, uiteindelijk was de recovery mode van hp toch iets makkelijker, vooral omdat ik nu niet veel tijd heb. bedankt voor de tips nog allemaal.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 18:38 ]