Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1 isdn2 nummer porteren naar analoog, het andere naar voip?

Pagina: 1
Acties:

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie:
een isdn2 lijn met 2 in gebruik zijnde telefoonnummers, waarbij 1 nummer gebruikt wordt voor fax.
Op deze isdn lijn zit een kpn adsl lijn (voorheen mxstream) met als provider xs4all.

Ik wil deze lijn grotendeels overzetten naar internet+bellen (xs4all (adsl start+voip out)), maar faxverkeer wordt op voip niet ondersteunt. Het faxtelefoonnummer wil ik derhalve op een analoge belbudget lijn krijgen.
Na enig moeizaam contact met kpn blijkt dat (naar hun zeggen) het niet mogelijk is om de 2 ingebruik zijnde nummer (isdn) los van elkaar te porteren. Er kan naar hun zeggen alleen geporteerd worden naar een andere isdn lijn, of 1 nummer wordt naar analoog geporteerd, en de ander vervalt automatisch.
Klopt dit? Ik vind dit namelijk maar een vreemde zaak.

Voor mijn situatie zouden er dan maar 2 opties zijn:
òf de isdn lijn wordt gewoon aangehouden (met bijbehorende kosten), of alles wordt overgezet naar IPB, met als risico dat de fax niet goed werkt (niet wenselijk). Een ander telefoonnummer is geen optie; ze worden zakelijk gebruikt.

Bestaat hier een of ander workaround voor? Heeft iemand een idee of nieuwe optie?

"man is not truly one, but truly two,"

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 21:58
Waarom kan je niet faxen via voip?

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:16
Het verhaal klopt wat kpn verteld.Vraag me niet waarom,maar heb in het verleden zelf ook zulke situaties meegemaakt,dat meerdere isdn msn nummers niet terug gemigreerd konden worden naar 4 aparte analoge lijnen

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Ik vraag me af of bijvoorbeeld de nummers (msn) niet van ipb naar een 3e voip provider geporteerd kunnen worden, en van daar bijv weer naar een analoge lijn. Daar wou de juffrouw van kpn helemaal niet op ingaan; het was geen persoon die meedacht zeg maar..

Telefonie is op een of andere manier altijd omslachtig, ingewikkeld en stug...

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 09:33

Bergie

Lekker belangrijk...

AtRi schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:04:
Omdat een fax ontworpen is om analoog verstuurd te worden. Via voip is dit vragen om problemen.

Yamaha MT-09

• vincedd
mr_petit schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:26:
Ik vraag me af of bijvoorbeeld de nummers (msn) niet van ipb naar een 3e voip provider geporteerd kunnen worden, en van daar bijv weer naar een analoge lijn. Daar wou de juffrouw van kpn helemaal niet op ingaan; het was geen persoon die meedacht zeg maar..

Tja en de mensen aan de telefoon kijken vaak niet verder dan het beeldscherm voor hun.Als het in het system staat dat het niet kan,dan kan het niet.Terwijl het op een andere manier wel kan.heb ik bij xs4all meegemaakt.Kon me dsl niet verhuizen naar nieuw adres,omdat er een telefoonnummer op de lijn zat.Maar een nieuwe aanvraag op dat adres op het zelfde telefoonnummer kon wel.Ik vroeg aan de medewerker of hij wel begreep wat ie zei?Volgens zijn systeem kon het niet anders dan een nieuwe aanvraag.Dus boel opgezegt,nieuwe aanvraag gedaan en minilaptop gratis.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Uiteraard kan dat technisch wel, de telefoonnummers worden softwarematig aan een poort van de telefooncentrale geknoopt. Alleen in het porteringssoftware van KPN wil dat blijkbaar niet. Dan moet er een techneut bij komen die dat handmatig doet en dat kost natuurlijk te veel geld.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 21:58
Bergie schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:37:
[...]

Omdat een fax ontworpen is om analoog verstuurd te worden. Via voip is dit vragen om problemen.
Een telefoontoestel is ook ontworpen voor een analoge lijn. :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En waarom zou je dit willen, kan me namelijk niet voorstellen dat het goedkoper wordt. Want volgens mij verdien je niet snel de aanlegkosten van je tweede analoge lijn terug. Je kan namelijk maar 1 migratie doen en om naar deze situatie te gaan moet eerst de ADSL van de ISDN af, dan migatie naar analogelijn vervolgens ADSL er weer op. Dan moet je nog een tweede analoge lijn aanvragen.
Al met al snap je als je uitschrijft wat er moet gebeuren dat het wel kan maar dat het geen optie is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Het zou aanzienlijk goedkoper zijn.
Belbudget: 11,-/maand
aansluitkosten 49,-
portering: 10 euro
voip only: 5 euro/maand
portering: 10 euro?

goedkoopste ISDN2 (belvrij weekend): 24.97
Je bespaart dus 9 euro/maand.
De aansluitkosten heb je dus binnen 8 maanden terug, daarna bespaar je bijna 110,-/jaar; een besparing van ruim 30%.
De besparing is natuurlijk niet groot genoeg voor een slecht of niet werkende fax of het verliezen van een zakelijk telefoonnummer.\
Bij tijdelijke aanvraag van 2 lijnen duurt het 5 maandjes langer.
Maar dat is dus niet het punt; KPN zegt dat het niet mogelijk is alle nummers die aan een isdn lijn gekoppeld zijn te migreren naar analoge lijnen. Dat is naar hun zeggen dus mogelijk voor 1 nummer, en de overige nummers vervallen dan.
AtRi schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:09:
[...]
Voip gebruikt codecs die geoptimaliseerd zijn voor spraak. Als iemand aan de andere kant van de lijn iets anders klinkt betekend dit niet dat hij onverstaanbaar is. Bij een fax kan dit wel het geval zijn. Sommige faxen kan je configureren voor lagere bandbreedte etc om voip een betere kans te geven, maar het wordt vanuit de provider niet ondersteunt, dus als het niet werkt kan ik nergens aankloppen. Dat risico neem ik niet; temeer als je alles wederom zou willen omzetten je weer weken verder bent. Zo lang kan de fax niet gemist worden.

[ Voor 75% gewijzigd door mr_petit op 29-07-2009 16:02 ]

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
[...]

natuurlijk is een fax ontworpen net zoals een telefoontoestel voor een analoge lijn.

ik heb hier zelf thuis ook een fax staan die gewoon via voip werkt. ;)
niet dat ik deze constant gebruik ofzo, maar het werkt wel.

misschien heeft dat met het type fax te maken maar hier heb ik geen problemen.

tja, als als je echt zeker wil zijn dan zou je 1 van de 2 opties moeten overwegen van de kpn.

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
AtRi schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:04:
Omdat VoIP bedoeld is voor Voice, oftewel spraak. Wat volgens een bepaalde codec goed comprimeerbaar is (lossy compressie).

Een faxmodem produceert bepaald geen spraak maar een complex gemoduleert toontjes patroon, en de codec kan er niet mee overweg.

Als je VoIP werkt met een G711 pcm 64kbit/sec codec (geen compressie) zou het nog wel kunnen werken.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
De enige optie die kpn biedt is eigenlijk geen geboden optie, maar gewoon de bestaande situatie. Dat ik de adsl lijn kan omzetten of kan beeindigen staat natuurlijk buiten kijf. Waar ik van baal is dat ze nummers niet los willen porteren voor zover ik het begrijp.

• vincedd
[...]

Niet allemaal,er zijn ook isdn toestel,die sluit je rechtstreeks aan op je nt1

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11 08:57
joopv schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:04:
[...]

Omdat VoIP bedoeld is voor Voice, oftewel spraak. Wat volgens een bepaalde codec goed comprimeerbaar is (lossy compressie).

Een faxmodem produceert bepaald geen spraak maar een complex gemoduleert toontjes patroon, en de codec kan er niet mee overweg.

Als je VoIP werkt met een G711 pcm 64kbit/sec codec (geen compressie) zou het nog wel kunnen werken.
Om het even nog verder aan te vullen: er wordt ook geen gebruik gemaakt van TCP. Hierdoor zouden pakketjes die verloren zijn zich kunnen uitten tot bijvoorbeeld witte regels in je fax of eventueel errors.

Je zou ook niet willen dat als er een VoIP pakketje verloren gaat hij later opnieuw verzonden zou worden, dan zou je een raar gesprek krijgen ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kwestie van een fatsoenlijk faxmodem gebruiken. Ik weet niet of de huidige HP OfficeJet Pro die mijn broer nu heeft met VOIP werkt, maar de Brother MFC9870 die hij hiervoor had werkte probleemloos met @Home telefonie.

• Johny_B
  • Laatst online: 30-09 19:53
Ik snap niet helemaal waarom dit eigenlijk een probleem is. Dit is makkelijk op te lossen en het voorstel van de TS is eigenlijk ideaal voor alle partijen, misschien wordt het iets te complex voor een helpdeskmedewerker als je het allemaal ineens uitlegt. Zeg gewoon dat je een MSN nummer wilt laten omzetten naar een analoge lijn ennnnnn stop.

Laat er even wat tijd overheen gaan totdat alles werkt op een 2e aderpaar (eventueel werkzaamheden noodzakelijk afhankelijk van beschikbare aderparen etc).

Laat vervolgens je ADSL overnemen door XS4ALL Only en laat je nummer porteren en dat is het. Wat jij wilt is gewoon heel simpel mogelijk, maar het moet in stappen. Het enige mogelijke (kleine) probleem is dat er geen 2e aderpaar is, maar dat maakt niet uit want KPN moet die aanleggen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
mr_petit schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:26:

Ik heb in het verleden bv zonder problemen een klant verhuisd:
Situatie: kantoor-aan-huis met ISDN2. 1 MSN nr was zaak, 1 nr was thuis, 1 nr fax.

Na verhuizing (bedrijf eigen adres) alles gewoon werkend. 2 MSN nrs verhuisd, 1 nr is hoofdnr geworden op nieuwe lokatie, en op beide lokatie 2 nrs erbij. Klant had daarna zijn zaak/faxnr op nieuwe adres, en thuis de overige nrs, beide ISDN2.

Voor zover ik weet kun je ook gewoon porteren naar analoge lijn(en). Wel is het zo (en dat geld ook bij voip), dat bij porteringen (dus geen verhuizingen van adres) het of alles of niets is. Ik kan iig gewoon een ISDN2 lijn met alle 4 nrs porteren naar voip. 1 nr los porteren kan niet, dan vervalt de rest.
Of je ook msn nrs naar meerdere analoge lijnen kan zetten heb ik nooit gedaan..

Ik heb ook wel klanten vanaf IPB omgezet naar ons eigen voip platform, die migratie ging ook prima. Informeer eens bij een KPN dealer, via Deal-IT kun je prima een verhuizing inschieten met toelichting. (zo heb ik ook bovenstaand gerealiseerd)

Faxen via voip kan wel, alleen is het zeker de voorkeur als je provider T38 ondersteunt.
Makkelijker (en toch even duur) is gewoon een belbudget lijntje. non-linesharing is evenduur, en vaak is een aparte analoge lijn toch al verplicht/noodzakelijk (denk aan alarm/pin enz)

Eventueel kun je ook ISDN1 overwegen, dat bespaart je ook iets, maar vooral alle mogelijke ellende eromheen.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 29-07-2009 18:17 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Johny_B schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:05:
. Zeg gewoon dat je een MSN nummer wilt laten omzetten naar een analoge lijn ennnnnn stop.
Dat kon dus niet volgens de medewerkster.
DJSmiley schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:12:
[...]

Voor zover ik weet kun je ook gewoon porteren naar analoge lijn(en). Wel is het zo (en dat geld ook bij voip), dat bij porteringen (dus geen verhuizingen van adres) het of alles of niets is. Ik kan iig gewoon een ISDN2 lijn met alle 4 nrs porteren naar voip. 1 nr los porteren kan niet, dan vervalt de rest.
Of je ook msn nrs naar meerdere analoge lijnen kan zetten heb ik nooit gedaan..

Eventueel kun je ook ISDN1 overwegen, dat bespaart je ook iets, maar vooral alle mogelijke ellende eromheen.
Tsja, de helpdeskmedewerker zei dat de nummers (dus meer dan 1 nummer) niet naar analoog te porteren waren.
Ik heb geprobeerd uit te leggen / te vragen of beide nummers elk apart naar nieuwe analoge lijnen te porteren waren, maar daar wou ze niet op ingaan (ik begreep het volgens haar niet :/ ). Bij aanvraag van 2 analoge lijnen moet er wel gegraven worden denk ik, maar afaik mag kpn daar geen extra geld voor rekenen aan particulieren, behalve de aansluitkosten.
ISDN 1 is toch maar geschikt voor 1 lijn (1 spreekkanaal) en bijna even duur? Dan kan ik denk ik beter de bestaande situatie handhaven.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
er is mijn ogen een optie:

vraag een gratis (voip) nummer aan van xs4all.
daarmee kan je testen of dat het inkomende(fax) verkeer en uitgaande(fax) verkeer naar behoren werkt.

als dat goed werkt, dan kan je beide IDSN nummers laten porteren naar VOIP van xs4all.

daarmee ben je tenminste van dat dure ISDN abbo af als het goed is :)

ik weet niet precies of dat je dit wilt...

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
nee, ik wil niet riskeren dat de fax niet werkt, of dat het bijvoorbeeld de ene keer wel werkt of de andere keer niet etc. Ik kan geen/moeilijk info vinden over als een fax de ene keer werkt, deze ook de andere keer werkt (met alle denkbare faxen aan de andere kant).
De meeste opdrachtbevestigingen / bestellingen komen binnen per fax, (dus meerdere tonnen per jaar); daar wil ik eigenlijk geen risico over lopen. Dat de fax bedrijfszeker is, is veel belangrijker dan de telefoons (dat gebeurt doorgaans mobiel)
Ik wil idealiter van de hele annexB infrastructuur af (maar met nummerbehoud); dat maakt je imho ook een stuk flexibeler met het uitkiezen van een adsl provider en de benodigde hardware.

• Johny_B
  • Laatst online: 30-09 19:53
Je komt niet van je AnnexB infra af. Daar is een remigratie voor nodig en dat is in jouw geval geen optie (neem ik even aan). Wat eerder wordt genoemd om met 1 nummer over te gaan naar VoIP is ook geen optie omdat dan de nummers onder ISDN (MSN nummers) vervallen. Ik heb dit voor tig klanten gedaan en je kan gewoon eerst je MSN nummer over laten zetten naar analoog en dan je hoofdnummer laten uitporteren. Het lijkt mij echt dat je toevallig iemand aan de telefoon had die de situatie niet snapte, want dit is echt simpel. Je kan 'zelfs' je MSN laten verhuizen naar een andere locatie tegelijkertijd.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
mr_petit schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:44:
.....
De meeste opdrachtbevestigingen / bestellingen komen binnen per fax, (dus meerdere tonnen per jaar); daar wil ik eigenlijk geen risico over lopen. Dat de fax bedrijfszeker is, is veel belangrijker dan de telefoons (dat gebeurt doorgaans mobiel)
....
Bij meerdere tonnen per jaar omzet... nofi, maar wat zijn dan de kosten van een ISDN2 lijntje? voor die <30eur/mnd zou ik nieteens de betrouwbaarheid van een ISDN2 lijn willen missen of het risico maar aan te halen op migratie/porteerellende enz...

Ik zou het lekker zo laten om eerlijk te zijn..

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Wat bedoel je precies met uitporteren?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
DJSmiley schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:02:
[...]

Bij meerdere tonnen per jaar omzet... nofi, maar wat zijn dan de kosten van een ISDN2 lijntje? voor die <30eur/mnd zou ik nieteens de betrouwbaarheid van een ISDN2 lijn willen missen of het risico maar aan te halen op migratie/porteerellende enz...

Ik zou het lekker zo laten om eerlijk te zijn..
Omzet is geen winst hè.....
Wat de kosten van een isdn lijn zijn staat daar overigens los van.
Zo kan je ook wel een auto van 50.000 ipv 30.000 kopen.
Zo kan je ook wel een tv van 10.000€ kopen ipv 1000€
Uiteindelijk kan je elke euro maar 1 keer uitgeven; als je jouw redenatie stoïcijns aanhoudt ben je heel snel failliet hoor ;)
(Dat houdt niet in dat ik ook niet overweeg de lijn gewoon aan te houden, maar dan idd meer vanuit migratieellende dan vanuit kostenperspectief)

Pagina: 1