CUPS in combinatie met MAC mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Zoals de titel van deze post al zegt, vraag ik me af of het mogelijk is om in CUPS in plaats van een IP adres een MAC adres op te geven van de printer.

De printers wil namelijk allemaal laten instellen door DHCP. Tevens heb ik geen trek om een naam aan de 250 printers te gaan geven. Ik heb al gelezen dat je door de MAC adressen op een linux bak de dhcpd lijst kan aanpassen dat een MAC altijd hetzelfde ip toebedeeld krijgt.

Echter wil ik puur op basis van MAC een printer in CUPS registeren. Aangezien ik in mijn omgeving geen *NIX heb draaien en ook geen CUPS op mijn pctjes vraag ik dit hier.

Hopenlijk is dit mogelijk, want dit zou het beheer van deze printers erg vereenvoudigen.

(Tijdens de registratie wil ik dus geen IP hoeven op te geven);

[ Voor 4% gewijzigd door BSeB op 29-07-2009 11:46 ]

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Communicatie met netwerkprinters gaat altijd via TCP, dus ze zullen toch echt een IP-adres moeten krijgen.
Je schrijft zelf al:
Ik heb al gelezen dat je door de MAC adressen op een linux bak de dhcpd lijst kan aanpassen dat een MAC altijd hetzelfde ip toebedeeld krijgt.
Dat klopt, dat is achterwaartse compatibiliteit met BOOTP.
Voor iedere printer opnemen in dhcpd.conf:
code:
1
2
3
4
host printer-a-b-c-d {
      hardware ethernet h1:h2:h3:h4:h5:h6;
      fixed-address a.b.c.d;
}

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Oke, bedankt voor de reactie. Heb het allemaal nu ook nog nagelezen en er is helaas geen ontkomen aan.