Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Hallo, ik ben 23 jaar en doe vakantiewerk bij een groot bedrijf waar ik marktonderzoek ga doen.

Nu ken ik dat bedrijf van mijn stage. Aangezien ik een tijdelijke kracht ben willen ze het contractuele laten doen door een uitzendbureau (Randstad). Nu betaald mijn bedrijf 18,30 euro aan Randstad waarvan ik slechts 9,50 krijg (ongeveer 7,30 netto). Mijn bedrijf wil me niet meer geven omdat ze 18,30 genoeg het maximum vinden.

Randstad fungeert echter alleen als contractuele partner. Ziek ben ik nooit en vrij nemen doe ik ook niet. Randstad heeft verder niets hoeven te bemiddelen want wij zijn naar hun toe gekomen. Mijn bedrijf wil met Randstad zaken doen omdat ze dat altijd al hebben gedaan.

Is dit normaal? Ik vind het belachelijk dat Randstad per uur ongeveer even veel verdient aan mij als wat ik krijg. Is hier iets tegen te doen? Ik heb Randstad ook al gemeld dat zij alleen het contractuele doen maar zij zeggen dat het een vast tarief is.

[ Voor 6% gewijzigd door Blue_Fear op 29-07-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:52
Het is misschien in jouw ogen onredelijk maar Randstad draagt wel veel meer af dan alleen jouw loon. Verzekeringen, wettelijke premies, pensioen. Daarnaast wordt er ook een stukje overhead meegenomen in die kosten zoals ziekteverzuim en bijvoorbeeld een dagje vrij, maar ook als jij besluit zomaar op te stappen dat de volgende dag er weer iemand anders zit.
Ik vindt het persoonlijk allemaal wel meevallen, bij een detacheerder is het verschil makkelijk 3 tot 4x hoger dan het uurloon al zitten in die kosten ook weer andere overhead kostenplaatsen.

Maak anders is voor jezelf een compleet staatje als je voor jezelf zou werken. Neem dan om eerlijke vergelijking te maken alle premies, verzekeringen en andere "gemakken" op die je nu ook zou hebben bij Randstad. Ik denk dat het je vies gaat tegenvallen wat je netto overhoud!

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 29-07-2009 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De loonkosten voor de werkgever liggen, door premies etc., zo'n 20% boven het brutoloon dat jij als werknemer op je salarisstrookje ziet staan. Daarnaast worden vakantiedagen en verzuim van dat bedrag betaald. Zoals Miki ook al zegt dus ;) Dat jij nooit ziek bent is erg fijn, maar niet iets waar Randstad rekening mee kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het is een beetje 'ongeschreven standaard' dat uitzendbureau tarieven 2x het salaris is van de uitzendkracht.

Maar de achterliggende berekening is helemaal zo raar niet, alle kosten zitten in dat bedrag en buiten de werkplek heeft de werkgever ook geen extra kosten (ziekte, vakantie, pensioen etc).

[ Voor 46% gewijzigd door SinergyX op 29-07-2009 12:37 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Het is inderdaad een normaal tarief wat Randstad hanteert. Voor uitzendkrachten betaal je in mijn beroepssector vaak rond de factor 2 (als jij 10 euro bruto krijgt, betaal ik het uitzendbureau 20 euro).

Daar staat tegenover, minder administratieve rompslomp (zoals payroll), maar ook minder risico als er minder werk is (het is makkelijker om afscheid te nemen van een 'externe' medewerker).

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
Bedankt voor de antwoorden. Nja, toch vind ik het echt belachelijk veel, misschien omdat ik niet beter wist. Ik dacht er hoogstens 2 euro ofzo bovenop mijn bruto zou komen.

Ik kan beter zwart gaan werken zie ik al :P.

[ Voor 49% gewijzigd door Blue_Fear op 29-07-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:10

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Blue_Fear schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:47:
Jep, en dan een bedrijfsongevalletje krijgen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je bedrijf moet maar ff met Randstad in onderhandeling gaan, er kan echt wel wat van die factor 2 af hoor,
zeker in deze tijd.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Blue_Fear schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:47:
Bedankt voor de antwoorden. Nja, toch vind ik het echt belachelijk veel, misschien omdat ik niet beter wist. Ik dacht er hoogstens 2 euro ofzo bovenop mijn bruto zou komen.

Nu lijkt het misschien wel veel, omdat er voor je gevoel veel wordt ingehouden. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor vakantiewerk je doet. Het lijkt er m.i. wel op dat je bruto salaris voor ongeschoold vakantiewerk redelijk marktconform is.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

blitzkrieg schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:20:
Je bedrijf moet maar ff met Randstad in onderhandeling gaan, er kan echt wel wat van die factor 2 af hoor,
zeker in deze tijd.
Zeker in deze tijd is het makkelijk om een vakantiewerker te vinden die het wel voor het reeds afgesproken bedrag wil doen ;)

Bijna alles wordt momenteel met de deken der economische crisis omkleedt.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
Rizzi schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:41:
[...]

Zeker in deze tijd is het makkelijk om een vakantiewerker te vinden die het wel voor het reeds afgesproken bedrag wil doen ;)

Bijna alles wordt momenteel met de deken der economische crisis omkleedt.
Maar zo is het niet he, mijn bedrijf wil mij omdat ik al Commerciele Economie heb afgerond en het bedrijf al ken van mijn stage. Als ze mij niet vroegen dan gingen ze ook niet naar Randstad. Dan gingen ze het gewoon niet doen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Blue_Fear schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:20:
[...]

Maar zo is het niet he, mijn bedrijf wil mij omdat ik al Commerciele Economie heb afgerond en het bedrijf al ken van mijn stage. Als ze mij niet vroegen dan gingen ze ook niet naar Randstad. Dan gingen ze het gewoon niet doen :P.
Maar je bent toch zelf met het salarisaanbod akkoord gegaan? Anywho, je weet nu wat je het bedrijf kost en wat ongeveer het opslagtarief is voor uitzendkrachten. Wellicht iets om mee rekening te houden met je volgende salarisonderhandelingen? :)

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stel jij werkt er 2 maanden dan zullen de extra kosten voor 40uur tussen de 3 en 4 duizend euro zijn. Kan me best voorstellen dat ze daar liever een uitzendcontract van maken dan jouw contract in orde maken e.d.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel even je zegt nooit ziek te zijn, maar morgen krijg je een ongeluk en bent een jaar uit de running. Al die tijd betaald Randstad jouw dan wel. En je vrije dagen en vakantiegeld krijg je ook gewoon uitbetaald.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Buiten dat, de TS is misschien nooit ziek, maar een andere mederwerker wel. Die kosten moeten ook gedekt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Frogmen schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 08:46:
Bedenk wel even je zegt nooit ziek te zijn, maar morgen krijg je een ongeluk en bent een jaar uit de running. Al die tijd betaald Randstad jouw dan wel. En je vrije dagen en vakantiegeld krijg je ook gewoon uitbetaald.
Dit is niet anders dan wanneer je gewoon onder contract van het bedrijf zelf staat. Maar omdat het kennelijk gaat om tijdelijk werk (vakantiewerk) wil je als bedrijf al die administratie en andere risico's gewoonweg niet. O ja, en met vakantiewerk zul je vast niet veel vrije dagen en vakantiegeld opbouwen ;)

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Rizzi schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 09:47:
[...]
O ja, en met vakantiewerk zul je vast niet veel vrije dagen en vakantiegeld opbouwen ;)
Relatief gezien natuurlijk net zoveel. Dus, aannemende dat je vakantiegeld niet bij het salaris van Randstad zit inbegrepen, wordt er nog ergens een potje opgebouwd met 8% vakantiegeld. Dat zit dus niet in je brutoloon inbegrepen, maar in het andere gedeelte.

Waarom? Omdat het kan!!

Pagina: 1