[MacBook Pro] Interne HDD upgrade, hoe migreren?

Pagina: 1
Acties:

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:32
Na een maandje mijn nieuwe MBP (13", 2.26Ghz) te gebruiken, zit ik er toch aan te denken wat aan m'n schijfcapaciteiten te gaan doen. Mijn eerste plan was een 1TB externe schijf er aan te hangen, maar aangezien ik regelmatig niet thuis ben, mis ik dan weer data op locatie etc, niet echt dat je zegt handig..

Goed, een interne 500Gb-schijf kost je tegenwoordig ook maar rond de €100,- dus dat leek mij een uitstekend alternatief. Áltijd al je data bij je en geen gedoe met extra schijven meeslepen.
Wat mij handig leek, is mijn huidige interne schijf in een USB-behuizing als Timemachine-partitie te gaan gebruiken. Deze kan ik rustig thuis laten staan en regelmatig even er aan prikken om een backup te maken.

Maar dan nu de vraag: wat is de beste manier om mijn huidige schijf zo volledig mogelijk over te plaatsen naar een grotere schijf? Met de Disk Utility kan je restoren vanaf een reeds bestaande partitie, maar geeft dit geen problemen om van 145Gb naar 470Gb te gaan bijvoorbeeld?
..Of is het handiger om een schone installatie te doen en de Migration Utility te gebruiken? En zoja, wat neem ik precies mee, en wat laat ik 'achter'?

Komt daar ook nog bij (wel een stuk minder belangrijk): kan ik mijn windowspartitie op deze manier ook migreren?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Simpel, maak eerst met Carbon Copy Cloner een kopie van de hdd die thans in je MBP zit, installeer vervolgens de nieuwe hdd in de MBP en restore de gemaakte CCC copie naar de nieuwe hdd.

De Windows-partitie kun je clonen naar je nieuwe hdd met Winclone.

[ Voor 19% gewijzigd door Lounge Deluxe op 29-07-2009 10:49 ]

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je niet nog een derde schijf liggen?

Ik zou voor de timemachine optie gaan op een derde schijf, dan een verse install doen op de nieuwe schijf waarbij je de timemachine kopie terug laat zetten.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• stevenP
Ja, zo dacht ik er dus ook over. Ik vraag me alleen af wat er mee gebeurd als ik mijn huidge 145Gb grote partitie ga 'restoren' naar een 500Gb grote partitie.. Krijg ik dan niet op mijn nieuwe schijf een 145Gb grote "Macintosh HD"-partitie en daarnaast nog 355Gb aan unallocated disk space?

@Hierboven: een 3e schijf voor nog een extra time machine backup? Pff, wordt dat niet een beetje té veel van het goede? :P En nee, die heb ik niet 123 liggen, helaas.

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:52
Eigenlijk maak je natuurlijk alleen maar een kopietje, en daarnaast is je target schijf groter, dus moet dat geen problemen geven. Werkt het niet met de nieuwe schijf zet je zo je oude schijf weer terug en probeer je het op een andere manier :)
Eventuele partities kun je achteraf natuurlijk ook gewoon groter maken of aanpassen.

[ Voor 14% gewijzigd door man-o-script op 29-07-2009 11:01 ]

//

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-02 08:00
Super duper/CCC installeren. Nieuwe harddisk via USB/FW aan de mac hangen. Image van de oude naar de nieuwe maken. Grote wissel truuk doen en de nieuwe harddisk in de mbp zetten.

Zo heb ik het toendertijd gedaan met superduper. Ik had toen wel alle ruimte beschikbaar en geen unallocated space.

Voor dit soort acties is dit een handig ding: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1594

Kost niks en komt altijd wel een keer van pas. Is ook met pata en mini pata te krijgen :)

[ Voor 24% gewijzigd door lowfi op 29-07-2009 11:09 ]

• stevenP
man-o-script schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:01:
Eigenlijk maak je natuurlijk alleen maar een kopietje, en daarnaast is je target schijf groter, dus moet dat geen problemen geven. Werkt het niet met de nieuwe schijf zet je zo je oude schijf weer terug en probeer je het op een andere manier :)
Eventuele partities kun je achteraf natuurlijk ook gewoon groter maken of aanpassen.
Da's waar, heb je ook weer een punt :+

@lowfi: Kijk, dat klinkt dus als wat ik moet hebben. Bootcamp richt ik wel opnieuw in, op wat losse data na hoef ik echt niks mee te nemen van die partitie, puur aanwezig voor 'noodgevallen' waarbij windows écht even nodig is.

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:30
Waarom niet een verste installatie van OSX op je nieuwe schijf ?
Oude schijf eraan hangen en in de laatste stap van de setup gewoon zeggen dat je alles wilt importeren vanaf een oude installatie?

Heb ik een paar week terug ook gedaan en je hele OSX is weer als voorheen :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Fire_Bird op 29-07-2009 11:41 ]

• stevenP
Fire_Bird schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:41:
Waarom niet een verste installatie van OSX op je nieuwe schijf ?
Oude schijf eraan hangen en in de laatste stap van de setup gewoon zeggen dat je alles wilt importeren vanaf een oude installatie?
Als je mijn startpost leest, zal je ook zien dat deze optie ook genoemd wordt ;)
Ik wilde eigenlijk geen verse install gaan doen, aangezien ik deze install pas een maand draai. De Migration Assistant ken ik wel, maar heb ik geen ervaring mee, aangezien ik deze installatie écht vers ben begonnen. Kan ik hiermee echt alles meenemen? Van Application Support tot wallpaper, van apps tot prefpanes?

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:30
stevenP schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:19:
[...]
Als je mijn startpost leest, zal je ook zien dat deze optie ook genoemd wordt ;)
Ik wilde eigenlijk geen verse install gaan doen, aangezien ik deze install pas een maand draai. De Migration Assistant ken ik wel, maar heb ik geen ervaring mee, aangezien ik deze installatie écht vers ben begonnen. Kan ik hiermee echt alles meenemen? Van Application Support tot wallpaper, van apps tot prefpanes?
Yep, daarom kaartte ik hem alsnog aan.
Als je een migratie doet zet hij werkelijk alles terug, apps, wallpapers, prefs van alle apps..etc etc.

Verwijderd

Ik zou gewoon met time machine een backup maken van de mappen documenten, afbeeldingen, downloads enz, de mappen in je home dir. (met uitzondering van bibliotheek)
En ook niet van de root enz.

en dan gewoon osx er schoon installeren en dan de time machine img openen en de mappen terug slepen, klaar is kees :)

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:51
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 11:12:
Ik zou gewoon met time machine een backup maken van de mappen documenten, afbeeldingen, downloads enz, de mappen in je home dir. (met uitzondering van bibliotheek)
En ook niet van de root enz.

en dan gewoon osx er schoon installeren en dan de time machine img openen en de mappen terug slepen, klaar is kees :)
Verre van, dan ben je veel system preferences kwijt en mag je bijvoorbeeld VMWare Fusion herinstalleren. Klonen d.m.v. SuperDuper! is de meest betrouwbare en volledige aanpak.

Verwijderd

Nou ik denk dat het voor osx beter is om hem dan opnieuw te installeren, omdat de grote van de hd gewijzigd is en hij dan optimaler met die ruimte omgaat dan dat hij de oude instellingen overneemt van de kleinere schijf.

En dan heb ik het over swapfile grote enz.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Kan je niet gewoon een image maken met Acronis?

.

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:18
Ik heb twee weken geleden mijn 160 GB schijf laten vervangen door een 500 GB model. MBP 17' 2.4 SR.

Ik ben als volgt te werk gegaan nadat de nieuwe schijf erin zat: Install DVD OSX erin, restore vanaf TM-schijf (te kiezen in install-menu), even wachten, klaar.

Alles is volledig teruggezet en ik kon verder gaan waar ik gebleven was.
Hij is nu een stuk sneller (mijn oude schijf was bijna vol...).

Moest alleen opnieuw bootcamp+VMWare installeren (incl alle Vista + Office 2007 updates (duurt lang!!!))

Mijn oude schijf zit nu in een extern USB-kastje (EUR 10,- bij bijvoorbeeld Paradigit; klik en 2 schroefjes).

Voorheen had ik enkele DVD's (films) op een externe schijf staan. Die staan nu op de interne schijf. In TM heb ik echter aangegeven dat deze Map niet meedoet in de back-up. Dit omdat ik de schijfjes in de kast heb staan en omdat mijn TM-schijf anders erg snel vol is (320 GB).
Pagina: 1