[Java] OS workflow engines

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een eenvoudige workflow engine, zodat ik in mijn applicatie o.a. een stapeltje mails kan versturen naar verschillende mensen afhankelijk van de actie van een gebruiker.

Het eerste wat ik bedacht is om bijv. met Rhino (Javascript engine in Java) per gebruiker een script op te slaan welke dan afgetrapt wordt en het allemaal regelt.

Eventjes later bedacht ik dat ik ook een workflow engine hiervoor zou kunnen gebruiken. Aangezien ik nog geen kaas gegeten heb van workflow enginges ben ik even op zoek gaan naar wat de OS wereld hiervoor te bieden heeft. Uiteraard begon dat al snel een bomen en bos verhaal te worden.

Ik heb er nu een paar gevonden waar ik wat meer gedetailleerd naar ga kijken:Uiteindelijk zal ik er één of twee selecteren om daadwerkelijk uit te proberen. De belangrijkste criteria zijn dat het vrij eenvoudig in gebruik is (we hebben ook maar eenvoudige workflows) en dat het integreert in een Java/Tomcat omgeving.

Heeft iemand tips waar je op moet letten bij het kiezen van een workflow engine? Heeft iemand ervaringen met workflow engines wat zijn de do's en don'ts?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
Hij staat niet in je lijstje, dus misschien heb je er al naar gekeken en heeft ie de shortlist niet gehaald, maar JBoss jBPM zou ook aan de gestelde eisen moeten voldoen.
Daarbij, als het je om het versturen van e-mail gaat: http://www.jboss.org/feeds/post/e_mail_support_in_jbpm_40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
FallenAngel666 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:58:
Hij staat niet in je lijstje, dus misschien heb je er al naar gekeken en heeft ie de shortlist niet gehaald, maar JBoss jBPM zou ook aan de gestelde eisen moeten voldoen.
Daarbij, als het je om het versturen van e-mail gaat: http://www.jboss.org/feeds/post/e_mail_support_in_jbpm_40
Ah, interessant. Ik was hem net tegengekomen na het schrijven van de TS. Heb je zelf al ervaring met jBPM? en hoe zijn ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
Standeman schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:09:
[...]

Ah, interessant. Ik was hem net tegengekomen na het schrijven van de TS. Heb je zelf al ervaring met jBPM? en hoe zijn ze?
Helaas niet, maar bij mijn huidige werkgever wordt er op dit moment nogal geïnvensteerd in onderzoek naar en ervaring opdoen met Enterprise Service Bus (ESB) concepten en gerelateerde software. Ik weet toevallig dat JBoss ESB daarbij ook bekeken en gebruikt is in een project. Volgens mij is jBPM daarbij gebruikt voor service orchestration. Mijn collega's die op dat project zaten waren er in ieder geval zeer over te spreken, dus vandaar mijn suggestie.

[ Voor 3% gewijzigd door Kwistnix op 29-07-2009 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Bij mijn huidige klant wordt jBPM gebruikt voor backend processen. Ervaringen zijn wisselend. Mijn persoonlijke ervaring (gebaseerd op 1 maand ervaring ofzo) is dat het niet de meest robuuste tool is. Tenminste, in mijn optiek gooit een goed framework geen NullPointers diep uit core framework klassen als ik een parameter vergeet ofzo.

Maar goed, dat is alweer 1,5 jaar geleden. Ik heb begrepen dat het ondertussen vrij aardig werkt, maar dat het als echte process engine (voor een bank) tekort komt. Ik begrijp echter dat dit niet jouw doel is. Als je gewoon een simpel proces wilt implementeren, lijkt het me een prima tool, zeker omdat je het op vrij veel manieren kunt gebruiken (web flows, wel/niet persistent, etc...).

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
De processen zijn inderdaad dood-simpel. Ik ga vermoedelijk toch jBPM kiezen. Ik hoor er wel meer goede verhalen over en wat ik bij de andere een beetje mis, is de community die erachter zit. Hoe groter de community, hoe meer kans een framework bij mij krijgt om gekozen te worden (niet de enige reden uiteraard).

Inmiddels heb ik wel geleerd om driemaal te denken voor een framework waar geen actieve community van enige omvang achter zit.

Pagina: 1