Ik heb voor mezelf nog eens neergezet welke eisen ik stel:
- Alleen service binnen Nederland (want meestal is pechhulp in Europa via je reisverzekering goedkoper; in mijn geval € 8,66 voor voertuighulp en € 17,32 voor vervangend vervoer (als reparatie niet in 2 dagen mogelijk is)
- Woonplaatsservice lijkt me overbodig, aangezien ik dan zelf wel iemand kan regelen om mij te slepen naar de garage alhier.
- Mijn auto wordt aankomend jaar 12 jaar (even kijken naar de premie-toeslag)
- Slepen naar de garage van mijn voorkeur (dus niet weer half Nederland met de trein aandoen om de auto op te halen elders)
- Vervangend vervoer binnen Nederland niet nodig, daarvoor pak ik wel de trein naar huis (het zou mooi zijn als die kosten wel vergoed kunnen worden natuurlijk)
- Het liefst op naam, want dan kan je ook gerust met de auto van een ander op stap. Maar ik heb slechts één auto, dus op kenteken is niet een onoverkomelijk probleem.
- Aangezien ik er niet vanuit ga dat mijn auto stuk kan (beresterk) houd ik er geen rekening mee hoeveel keren je per jaar gebruik mag maken van de dienstverlening als hulp of repatriëren van het voertuig.
Op basis daarvan maak ik een kostenberekening bij diverse pechhulpverleners, ook zal ik erbij zetten of ze wel of niet voldoen aan één van mijn bovengenoemde voorwaarden.
ANWB Wegenwacht® Nederland Service (Zonder woonplaats service): €50,- per jaar.
Nederland: Ja.
Ouderdomspremie: Nee.
Slepen naar eigen garage: Diezelfde dag te repareren: Nee. Niet diezelfde dag te repareren: Ja.
Vervangend vervoer: Nee.
Op naam of kenteken: Op naam.
+ Bij ziekte een vervangend chauffeur
+ Kosten voor vervoer (trein) of verblijf (in hotel) worden vergoed. Bij het hotel staat echter geen bedrag genoemd maar "in overleg".
+ Extra diensten en kortingen via ANWB
Route Mobiel Pechhulp Nederland Service: € 55,- + toeslag á € 21,- = € 76,- per jaar.
Oudersdompremie: Ja, € 21,-
Slepen naar eigen garage: Diezelfde dag te repareren: Nee. Niet diezelfde dag te repareren: Ja.
Vervangend vervoer: Ja. Alleen als reparatie niet mogelijk is, max. 2 dagen. Categorie B huurauto.
Op naam of kenteken: Op kenteken.
+ Ook vergoeding van eventuele reis- of verblijfskosten (€ 80,- p.p. voor hotelovernachting). Alsmede een vervangend chauffeur bij ziekte.
+ No claim á 5% per jaar met een max. tot 15% = Premie na 3 jaar € 64,60 bij gelijkblijvende premies.
+ Uitgebreider qua dekking dan ANWB, maar ook duurder.
Bovag Pechhulp Nederland-dekking incl. woonplaats: € 44,95 + toeslag á € 21,- = € 65,95 per jaar.
Oudersdomspremie: € 21,-
Slepen naar eigen garage: Diezelfde dag te repareren: Nee (Ja, mits binnen een straal van 25km). Niet diezelfde dag te repareren: Ja.
Vervangend vervoer: Niet bij auto's ouder dan 10 jaar, in mijn geval: Nee.
Op naam of kenteken: Kenteken.
+ Ook kosten voor reis- en verblijf worden vergoed, hotelovernachting tot € 80. p.p.
- Geen vervangend chauffeur binnen Nederland
- Je auto moet in onderhoud zijn bij een Bovag garage (dus niet geschikt voor iedereen (wel voor mij)).
SOS Pechhulp International: € 29,90 + toeslag á € 20,- = € 49,90 per jaar.
Ouderdomspremie: € 20,-
Slepen naar eigen garage: Altijd.
Vervangend vervoer: Geen bij auto ouder dan 12 jaar.
Op naam of kenteken: Onduidelijk, ook niet te halen uit de voorwaarden.
+ De dekking is wel compleet, inclusief Europa dus (en ook daar vervangend vervoer mits je aan de ouderdomseisen voldoet).
- In de voorwaarden wordt alleen het vervangend vervoer binnen Nederland genoemd. Men houdt dus geen rekening met eventuele vergoeding van reis- en verblijfskosten terug naar huis als, vanwege ouderdom van het voertuig, je niet in aanmerking komt voor vervangend vervoer.
- Alleen voor hoger opgeleiden (voor mij geen probleem).
Mondial Assistance Pechhulp Pakket 1 Nederland exclusief woonplaats: € 30,50 + toeslag = € 51,-
Ouderdomspremie: € 20,50
Slepen naar eigen garage: Ja.
Vervangend vervoer: Ja, max 2. dagen
Op naam of kenteken: Op naam (geloof ik)
+ Ook hier geldt een vergoeding van eventuele chauffeur, reis- en of verblijfskosten.
- Premie is exclusief assurantiebelasting (iets van 7,5% ofzo?)
KNMV Lidmaatschap: € 49,-
Ouderdomspremie: Nee. (Geen pechhulp voor auto's ouder dan 14 jaar, maar dat is voor mij geen probleem).
Op naam of kenteken: Op naam.
+ Kostenvergoeding voor reis- en verblijfskosten, hotelovernachting tot € 75,-
AA-Team: € 13,95 (met oplopende no-claim korting tot 75%)
Ouderdomspremie: Nee.
Slepen naar eigen garage: Ja, wel op eigen kosten.
Op naam of kenteken: Keuzemogelijkheid.
- Voor alle afgenomen diensten (zowel pechhulp als transport) moet los worden betaald.
- Geen regeling voor vervoer terug naar de woonplaats (maar waarschijnlijk kun je wel meerijden met de berger).
Centraal Beheer Pechhulpverzekering: incl. collectiviteitskorting € 91,38 per jaar.
Hmm, das veels te duur, dat ga ik niet eens allemaal uitschrijven
Bosch Car Service Pechhulp: Ga ik verder niet uitpluizen, mijn auto is niet in onderhoud bij een degelijke garage en zit hier (helaas) ook niet in de buurt. De voorwaarden zien er wel prima uit.
Zo, dat heeft wat moeite gekost om naast elkaar te zetten. Al met al is de ANWB zo'n slechte keuze nog niet. Wat zouden jullie doen?