Ervaring met AA-team

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Dag allen, na een wat mindere ervaring met de ANWB (en de overkill aan diensten) en de uiteindelijke kostprijs van het Wegenwacht product heb ik eens zitten zoeken naar alternatieven in de pechhulp voor voertuigen.

Daarbij springt er één dienstverlener in het oog wat precies is wat ik zoek: AA-Team

Je betaald hier slechts 13,95 per jaar (met oplopende no-claim korting tot maximaal 75%). Voor zover ik heb begrepen doen zij de bemiddeling tussen jouw als pechhebbende met een dienstverlener in de buurt. De kosten voor de reparatie of het wegslepen betaal je uiteindelijk wél helemaal zelf. Deze dienst wordt alleen binnen Nederland aangeboden.

De kans dat mijn auto zomaar stil komt te staan acht ik nihil, maar wat als het (volgens de statistieken eens in de 12,5 jaar wel gebeuren zal) hoef ik me geen zorgen te maken om het opzoeken van een geschikte garage in de buurt waar ik me bevindt om mij te helpen (wat extra moeilijk zou zijn in de nachtelijke uren). Ook hoef je nooit meer dus terplekke lid te worden van de ANWB en het volle tarief betalen.

Kent iemand deze pechhulpverlener en wie heeft zich ooit moeten beroepen op hun diensten en hoe was de afhandeling daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:39

paQ

Toen AA team er net was ben ik een jaa rlid geweest, totdat ze kwamen met allemaal vage abonnements vormen en regelingen.

Ze zijn klein, en een berger komt met startskabels langs. Lukt het hem niet, dan wordt je naar een garage in de buurt gesleept. Meer moet je er eigenlijk niet van verwachten.
Ik heb ze 1 keer nodig gehad toen ik mijn band probeerde op te pompen bij de Shell. Het apparaat bleek kapot te zijn waardoor mijn band alleen maar verder leegliep :(
op een zondag. AA team gebeld en 50 minuten moeten wachten op een berger met een compressor op zijn sleepwagen.

Mooi alternatief is de pechhulp van Bosch car service, die doen voor 28 EUR oid heel Europa. (voorwaarde: naar een Bosch garage, maar dat is geen straf tov de merkdealerprijzen)

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 29-07-2009 08:37 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06 23:02

TommyGun

Stik er maar in!

Goedkoop is duurkoop ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zit gewoon bij de ANWB. Ten opzichte van wat ik per jaar aan benzine, onderhoud, afschrijving, verzekering en wegenbelasting kwijt ben is het een schijntje wat je ze betaalt en als er eens iets is heb ik er best wat geld voor over om goed en snel geholpen te worden. Het nadeel van een kleine maatschappij is vaak dat ze weinig auto's rond hebben rijden en dat hulp dus vrij laat komt. 50 minuten wachten zoals paQ hierboven noemt is best lang als je op weg bent naar een bruiloft of een vliegtuig moet halen o.i.d. Ik weet het: statistisch is de kans klein dat hij net op dat moment kapot gaat, maar je zult het net zien :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zelf geen ervaring met AA-Team of andere niet-ANWB-pechhulp, maar heb van een collega en een kennis wel gehoord (onafhankelijk van elkaar) dat het niet best is gesteld met de kwaliteit. De een moest anderhalf uur wachten voordat er iemand aan kwam, en de ander ruim een uur.

Daarna werd er niet eens serieus naar het probleem gekeken, maar het was bijna meteen direct wegslepen, terwijl het bij één van de twee achteraf iets heel simpels bleek te zijn, garage was er binnen 10 minuten mee klaar. De andere was dan wel iets complexer, toegegeven.

Zelf heb ik alleen maar ANWB-ervaring, bij twee gelegenheden (in 11 jaar tijd) en die zijn tot nu toe prima bevallen (wachttijd een halfuur en 20 minuten, en binnen 10-15 minuten weer onderweg).

Misschien dat ANWB iets duurder is, maar als je zo eens op Internet de ervaringen met andere bedrijven leest, komt de ANWB er over het algemeen toch echt als beste uit.

Zoals mensen hierboven al zeggen: Goedkoop == duurkoop. Beter nu een fractie meer betalen voor prima service, dan iets minder betalen en dan maar hopen dat je nog 'service' krijgt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
ebia schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 02:00:

Ook hoef je nooit meer dus terplekke lid te worden van de ANWB en het volle tarief betalen.
Dit is eigenlijk mijn strategie, ik verwacht dat de kans dat ik stil kom te staan erg klein is en als dat zo is word ik wel ter plekke lid.

[ Voor 15% gewijzigd door Sallin op 29-07-2009 10:25 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

ik kies voor ANWB, die mensen hebben nog enig verstand van auto's (meer dan ik) en hebben de 2 keer dat ik ze nodig had, de hele zut weer aan de praat gekregen, 1 keer met melding "wel meteen door naar uw garage morgen", prima.
minimale hoeveelheid tijd kwijt.

Verhalen over afslepen met Route mobiel gaan de haren me van overeind staan. Te langzaam, en je staat ineens in lutjebroek bij een garage die net geen vervangend vervoer heeft en andere ellende.

Als je niet voor anwb wil betalen, doe dat dan niet, en neem een abbo als je het echt nodig heb.
beetje mazzel rij je 2 jaar gratis, en heb je ze daarna nodig.

Auto rijden kost geld.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Sallin schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:25:
[...]

Dit is eigenlijk mijn strategie, ik verwacht dat de kans dat ik stil kom te staan erg klein is en als dat zo is word ik wel ter plekke lid.
Ik weet niet of dat nog zo is, maar vroeger moest je een behoorlijke toeslag betalen als je 'langs de weg' lid werd van de ANWB... dus of dat nou zo handig is...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:14

_Erikje_

Tweaker in Spanje

gewoon lid worden van de knmv, dan ben je 49 euro klaar voor elk voertuig dat je rijdt, dus ook de auto van je moeder/vader/tante/oom/opa/vage kennis. KNMV lidmaatschap is namelijk persoonsgebonden!

ook voor niet motorrijders btw

[ Voor 7% gewijzigd door _Erikje_ op 29-07-2009 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:35:
[...]

Ik weet niet of dat nog zo is, maar vroeger moest je een behoorlijke toeslag betalen als je 'langs de weg' lid werd van de ANWB... dus of dat nou zo handig is...
Dat kan, maar als je, zoals de TS, verwacht eens in de 12.5 jaar stil te staan dan mag het een aardige toeslag zijn.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
paQ schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 08:36:
Toen AA team er net was ben ik een jaa rlid geweest, totdat ze kwamen met allemaal vage abonnements vormen en regelingen.
Dat is vreemd ja, daar staat ook niks over in in de voorwaarden. Alleen dat je jaarlijks een korting van 5% krijgt bij no-claim.
Ze zijn klein, en een berger komt met startskabels langs. Lukt het hem niet, dan wordt je naar een garage in de buurt gesleept. Meer moet je er eigenlijk niet van verwachten.
Ik heb ze 1 keer nodig gehad toen ik mijn band probeerde op te pompen bij de Shell. Het apparaat bleek kapot te zijn waardoor mijn band alleen maar verder leegliep :(
op een zondag. AA team gebeld en 50 minuten moeten wachten op een berger met een compressor op zijn sleepwagen.
Ja het wegslepen kan ik nog voor lief nemen, het lange wachten is niks nee. ANWB heeft over het algemeen wel snelle aanrijtijden, maar vorige keer werd ik gewoon uitgeblaft door een kerel (welke niet eens een ANWB auto had, maar van een lokale garage was).
Mooi alternatief is de pechhulp van Bosch car service, die doen voor 28 EUR oid heel Europa. (voorwaarde: naar een Bosch garage, maar dat is geen straf tov de merkdealerprijzen)
Ah, die kende ik nog niet. Bij mij in de stad zit geen Bosch garage helaas. En ook heb ik geen Duitse auto maar een Japanse, dus mijn bougies zijn van NGK en mijn ontsteking van Hitachi en m'n ruitenwissers van Denso. Ik wil geen Bosch aan m'n auto ;)
Grrrrrene schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:07:
Ik zit gewoon bij de ANWB. Ten opzichte van wat ik per jaar aan benzine, onderhoud, afschrijving, verzekering en wegenbelasting kwijt ben is het een schijntje wat je ze betaalt en als er eens iets is heb ik er best wat geld voor over om goed en snel geholpen te worden.
Dat klopt, maar het is denk ik nooit verkeerd om eens verschillende producten naast elkaar te leggen en te vergelijken wat de kosten zijn en de risico's. Wat dat betreft zijn die pechhulpdiensten net als verzekeringen, je dekt je niet in voor het risico dat er (n)iets zal gebeuren, maar voor de financiële gevolgen ervan.

Maar goed, ik begrijp uit de reacties dat de dienstverlening niet optimaal is. Goed om te weten, want ik ben nu diverse producten aan het vergelijken en dan tel je zulke informatie mee natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

_Erikje_ schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:38:
gewoon lid worden van de knmv, dan ben je 49 euro klaar voor elk voertuig dat je rijdt, dus ook de auto van je moeder/vader/tante/oom/opa/vage kennis. KNMV lidmaatschap is namelijk persoonsgebonden!

ook voor niet motorrijders btw
Dat is bij ANWB ook.

Voor mij des te meer reden om dat NIET te nemen.
Ik wil dat mijn vrouw ook geholpen wordt als ze in mijn auto zou stranden. (lees: ZOU stranden ;) :+ )
bij ANWB moet je daar weer dik voor bijbetalen.

2 keer nodig in 11 jaar, is voor mij nóg een reden om juist voor een goedkopere partij te kiezen.

Daarbij, weet ik niet wat ik liever heb:
1. ANWB
u kunt weer verder :). Maar wél morgen meteen (dinsdagochtend, vrij nemen enz) naar de garage he!
of
2. BOSCH
We laden hem op, u gaat mee naar de berger, daar krijgt u voor drie dagen vervangend vervoer, en morgenvroeg gaat ie meteen naar welke garage?> deze? OK. :7
Twee dagen later rijd ik na mijn werk naar de garage, zet de gratis huurauto neer, en stap weer in mijn eigen wagen.

Kortom: iedereen heeft andere afwegingen.
ANWB is wel heel goed, maar je betaalt er ook behoorlijk voor als je een behoorlijke dekking wilt, met partnerlidmaatschap.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 29-07-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-06 13:58
Mijn vertrouwen in de anwb is zo hoog dat ik er niet eens over denk om over te stappen. Zowel met hele oude auto's (eend) stilgestaan als met nieuwe auto's. Elke keer fixen ze het wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 09:58
Ik zweer bij de ANWB, ze hebben me 2 keer weer terug op weg geholpen met de motor. De ene keer was ik de druk kwijt op mijn koppeling en de andere keer was mijn uitlaatspruitstuk losgegaan. Beide gevallen hebben ze ter plekke opgelost.

Het voordeel is dat hun gewoon een bult gereedschap en kennis bij de hand hebben, ook al sta je in het midden van nergens. In de meeste gevallen weet ik de problemen zelf wel op te lossen, maar beschik ik op dat moment niet over het gereedschap en de onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
paQ schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:47:
Daarbij, weet ik niet wat ik liever heb:
1. ANWB
u kunt weer verder :). Maar wél morgen meteen (dinsdagochtend, vrij nemen enz) naar de garage he!
of
2. BOSCH
We laden hem op, u gaat mee naar de berger, daar krijgt u voor drie dagen vervangend vervoer, en morgenvroeg gaat ie meteen naar welke garage?> deze? OK. :7
Twee dagen later rijd ik na mijn werk naar de garage, zet de gratis huurauto neer, en stap weer in mijn eigen wagen.
Opzich klinkt de service van Bosch wel goed, maar je komt er alleen voor in aanmerking als de waarde van de auto nog meer bedraagt dan 5000,- nadat de auto de leeftijd van 8 jaar heeft bereikt. Sowieso sluiten een hoop pechhulpen repatriëring uit van voertuigen die vanwege hun (lage) dagwaarde het geld niet meer opbrengen om terug te brengen naar Nederland.

Maar goed, mijn auto wordt aankomend jaar 12 jaar. Bij veel van die pechhulpen krijg je dan sowieso een toeslag. En het is wat aequitas zegt, bij de ANWB helpen ze wel iedereen (althans die intentie hebben ze).

Nadeel is wel bij de ANWB dat ze (conform voorwaarden) je auto naar de dichtstbijzijnde garage kunnen slepen, dus niet de garage naar keuze. Bij Centraal Beheer kan ik bijvoorbeeld een pechhulpmodule op mijn autoverzekering krijgen (ook niet goedkoop), maar die slepen vanuit heel Europa naar elke gewenste garage. Dat is dan wel weer aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat persoonsgebonden bij de ANWB valt wel mee. In de praktijk is dat geen probleem. Grote voordeel is dat ze ter plekke reparen indien mogelijk en ik vind het ook altijd nette monteurs. Het maakt niet uit waar je voor belt, ze blijven professioneel. Ze hebben ook wel eens mensen voor me gebeld dat ik later zou komen.

Let er wel op dat je soms al verzekerd bent: via je mobiliteitsgarantie van de dealer of via je verzekeraar. Overigens zijn de voorwaarden daarvoor niet altijd hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Standeman

Prutser 1e klasse

ANWB is inderdaad niet goedkoop, maar als je kijkt naar de service per euro denk ik dat je redelijk goed uitkomt.
Ik heb best een aantal keer stil gestaan en ik ben altijd goed op weg geholpen of netjes weggesleept + vervangend vervoer. Ik rij altijd wel in oude auto's (Astra uit 92), dus ik sta wel wat vaker stil dan het gemiddelde mobilist. Op zich haal ik het geld er wel redelijk uit.

Extra voordeel is, als je tijdens je fietstocht een lekke band hebt, komen ze 'm plakken :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Ik heb voor mezelf nog eens neergezet welke eisen ik stel:
  • Alleen service binnen Nederland (want meestal is pechhulp in Europa via je reisverzekering goedkoper; in mijn geval € 8,66 voor voertuighulp en € 17,32 voor vervangend vervoer (als reparatie niet in 2 dagen mogelijk is)
  • Woonplaatsservice lijkt me overbodig, aangezien ik dan zelf wel iemand kan regelen om mij te slepen naar de garage alhier.
  • Mijn auto wordt aankomend jaar 12 jaar (even kijken naar de premie-toeslag)
  • Slepen naar de garage van mijn voorkeur (dus niet weer half Nederland met de trein aandoen om de auto op te halen elders)
  • Vervangend vervoer binnen Nederland niet nodig, daarvoor pak ik wel de trein naar huis (het zou mooi zijn als die kosten wel vergoed kunnen worden natuurlijk)
  • Het liefst op naam, want dan kan je ook gerust met de auto van een ander op stap. Maar ik heb slechts één auto, dus op kenteken is niet een onoverkomelijk probleem.
  • Aangezien ik er niet vanuit ga dat mijn auto stuk kan (beresterk) houd ik er geen rekening mee hoeveel keren je per jaar gebruik mag maken van de dienstverlening als hulp of repatriëren van het voertuig.
Op basis daarvan maak ik een kostenberekening bij diverse pechhulpverleners, ook zal ik erbij zetten of ze wel of niet voldoen aan één van mijn bovengenoemde voorwaarden.

ANWB Wegenwacht® Nederland Service (Zonder woonplaats service): €50,- per jaar.
Nederland: Ja.
Ouderdomspremie: Nee.
Slepen naar eigen garage: Diezelfde dag te repareren: Nee. Niet diezelfde dag te repareren: Ja.
Vervangend vervoer: Nee.
Op naam of kenteken: Op naam.

+ Bij ziekte een vervangend chauffeur
+ Kosten voor vervoer (trein) of verblijf (in hotel) worden vergoed. Bij het hotel staat echter geen bedrag genoemd maar "in overleg".
+ Extra diensten en kortingen via ANWB

Route Mobiel Pechhulp Nederland Service: € 55,- + toeslag á € 21,- = € 76,- per jaar.
Oudersdompremie: Ja, € 21,-
Slepen naar eigen garage: Diezelfde dag te repareren: Nee. Niet diezelfde dag te repareren: Ja.
Vervangend vervoer: Ja. Alleen als reparatie niet mogelijk is, max. 2 dagen. Categorie B huurauto.
Op naam of kenteken: Op kenteken.

+ Ook vergoeding van eventuele reis- of verblijfskosten (€ 80,- p.p. voor hotelovernachting). Alsmede een vervangend chauffeur bij ziekte.
+ No claim á 5% per jaar met een max. tot 15% = Premie na 3 jaar € 64,60 bij gelijkblijvende premies.
+ Uitgebreider qua dekking dan ANWB, maar ook duurder.

Bovag Pechhulp Nederland-dekking incl. woonplaats: € 44,95 + toeslag á € 21,- = € 65,95 per jaar.
Oudersdomspremie: € 21,-
Slepen naar eigen garage: Diezelfde dag te repareren: Nee (Ja, mits binnen een straal van 25km). Niet diezelfde dag te repareren: Ja.
Vervangend vervoer: Niet bij auto's ouder dan 10 jaar, in mijn geval: Nee.
Op naam of kenteken: Kenteken.

+ Ook kosten voor reis- en verblijf worden vergoed, hotelovernachting tot € 80. p.p.
- Geen vervangend chauffeur binnen Nederland
- Je auto moet in onderhoud zijn bij een Bovag garage (dus niet geschikt voor iedereen (wel voor mij)).

SOS Pechhulp International: € 29,90 + toeslag á € 20,- = € 49,90 per jaar.
Ouderdomspremie: € 20,-
Slepen naar eigen garage: Altijd.
Vervangend vervoer: Geen bij auto ouder dan 12 jaar.
Op naam of kenteken: Onduidelijk, ook niet te halen uit de voorwaarden.

+ De dekking is wel compleet, inclusief Europa dus (en ook daar vervangend vervoer mits je aan de ouderdomseisen voldoet).
- In de voorwaarden wordt alleen het vervangend vervoer binnen Nederland genoemd. Men houdt dus geen rekening met eventuele vergoeding van reis- en verblijfskosten terug naar huis als, vanwege ouderdom van het voertuig, je niet in aanmerking komt voor vervangend vervoer.
- Alleen voor hoger opgeleiden (voor mij geen probleem).

Mondial Assistance Pechhulp Pakket 1 Nederland exclusief woonplaats: € 30,50 + toeslag = € 51,-
Ouderdomspremie: € 20,50
Slepen naar eigen garage: Ja.
Vervangend vervoer: Ja, max 2. dagen
Op naam of kenteken: Op naam (geloof ik)

+ Ook hier geldt een vergoeding van eventuele chauffeur, reis- en of verblijfskosten.
- Premie is exclusief assurantiebelasting (iets van 7,5% ofzo?)

KNMV Lidmaatschap: € 49,-
Ouderdomspremie: Nee. (Geen pechhulp voor auto's ouder dan 14 jaar, maar dat is voor mij geen probleem).
Op naam of kenteken: Op naam.

+ Kostenvergoeding voor reis- en verblijfskosten, hotelovernachting tot € 75,-

AA-Team: € 13,95 (met oplopende no-claim korting tot 75%)
Ouderdomspremie: Nee.
Slepen naar eigen garage: Ja, wel op eigen kosten.
Op naam of kenteken: Keuzemogelijkheid.

- Voor alle afgenomen diensten (zowel pechhulp als transport) moet los worden betaald.
- Geen regeling voor vervoer terug naar de woonplaats (maar waarschijnlijk kun je wel meerijden met de berger).

Centraal Beheer Pechhulpverzekering: incl. collectiviteitskorting € 91,38 per jaar.
Hmm, das veels te duur, dat ga ik niet eens allemaal uitschrijven ;)

Bosch Car Service Pechhulp: Ga ik verder niet uitpluizen, mijn auto is niet in onderhoud bij een degelijke garage en zit hier (helaas) ook niet in de buurt. De voorwaarden zien er wel prima uit.

Zo, dat heeft wat moeite gekost om naast elkaar te zetten. Al met al is de ANWB zo'n slechte keuze nog niet. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Wat je vergeet te vermelden is dat als je lid bent van de ANWB bijv. gratis wegenkaarten van europa kan halen en nog wat andere kortingen krijgt. Is misschien maar een klein voordeeltje, maar wel een voordeeltje.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Standeman schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:18:
Wat je vergeet te vermelden is dat als je lid bent van de ANWB bijv. gratis wegenkaarten van europa kan halen en nog wat andere kortingen krijgt. Is misschien maar een klein voordeeltje, maar wel een voordeeltje.
Was ik niet vergeten, zie hier:
ebia schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:02:
+ Extra diensten en kortingen via ANWB
Wat ik zelf nogal knudde vindt (en niet alleen bij de ANWB) is dat zo'n pechhulp per kalenderjaar loopt. Zo heb ik eens 'de volle mep' moeten betalen voor mijn lidmaatschap aangemeld in Maart. Ik dacht dat zoiets altijd gewoon per 12 maanden liep, maar blijkbaar niet. En restitutie van teveel betaalde kosten kun je vergeten. Dat was naast mijn slechte behandeling de laatste keer dat ik ze belde voor mij even de druppel dat ik ze toen opgezegd heb.

Al met al ben ik in het verleden altijd wel netjes geholpen hoor, daarom zit ik nog in dubio wat ik zal gaan doen.

[ Voor 36% gewijzigd door ebia op 29-07-2009 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 11:31

Goverman

not loaded

ik ben lid van geen enkele pechhulpdienst... Mijn redenering is deze:
- langs de weg lid worden kan altijd nog. Dat kost ongeveer 200 euro (volgens FOK-ers die dit ook hebben)
- een normaal lidmaatschap kost je ongeveer 50 euro per jaar (de goedkoopste)
- dat betekent dat als je minde dan 1x per vier jaar langs de weg staat dat het dan al uit kan om het dure langs de weg lid worden te doen.

- Verreweg de meeste pechgevallen zijn het gevolg van slecht onderhoud of een brakke accu.
- ik onderhoud mijn auto goed (olie, bougies, filters etc.) dus dat is een risico minder
- Een brakke accu heb je 9 van de 10x thuis... Dat is dus 20 euro extra voor de woonplaatsservice.
- Een brakke accu los je op met startkabels en een rit naar de Kwikfit. Ben je in 1x klaar... (voor de prijs van een jaartje wegenwacht, afhankelijk van je accu)
- Verkeerd tanken kan met een benzine-auto eigenlijk niet (de dieselvuller is dikker dan de benzinetankopening...).
- een wiel verwisselen kan ik zelf wel, maar in geen geval op de vluchtstrook. Dat laat ik de ANWB liever ook niet doen... Op een verzorgingsplaats kan ik zelf wel een wiel verwisselen.

Kortom: de kans dat je strandt met je auto is vrij klein, wanneer je een auto goed onderhoudt en vóór de winter een nieuwe accu in je auto zet (dat moet ik dus in de herfst even gaan doen ;)). Mocht ik stranden langs de snelweg dan wordt je hoe dan ook weggesleept.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:21
Aangezien ik ook een oldtimer heb die praktisch gezien niet normaal af te slepen is, tenzij speciaal bergingsvoertuig beschikbaar, denk ik dat ik het beste zit bij de ANWB :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ebia schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:35:
[...]

Was ik niet vergeten, zie hier:

[...]

Wat ik zelf nogal knudde vindt (en niet alleen bij de ANWB) is dat zo'n pechhulp per kalenderjaar loopt. Zo heb ik eens 'de volle mep' moeten betalen voor mijn lidmaatschap aangemeld in Maart. Ik dacht dat zoiets altijd gewoon per 12 maanden liep, maar blijkbaar niet. En restitutie van teveel betaalde kosten kun je vergeten. Dat was naast mijn slechte behandeling de laatste keer dat ik ze belde voor mij even de druppel dat ik ze toen opgezegd heb.

Al met al ben ik in het verleden altijd wel netjes geholpen hoor, daarom zit ik nog in dubio wat ik zal gaan doen.
dat is bij Bosch dus niet.
Vwb het onderhoud: als je een kleine reparatie laat uitvoeren bij een BOSCH service punt, of je olie laat verversen oid, dan word je meteen even lid voor 3 tientjes.
Ik vind het de ideale combi. (maarja... als je een oudere auto hebt wordt het wat moeilijker begrijp ik)

overigens, at is niet alleen bij Bosch, maar als je op kenteken dekt, en je neemt een andere auto, dan ben je je dekking kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Grrrrrene schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:07:
Ik zit gewoon bij de ANWB. Ten opzichte van wat ik per jaar aan benzine, onderhoud, afschrijving, verzekering en wegenbelasting kwijt ben is het een schijntje wat je ze betaalt en als er eens iets is heb ik er best wat geld voor over om goed en snel geholpen te worden. Het nadeel van een kleine maatschappij is vaak dat ze weinig auto's rond hebben rijden en dat hulp dus vrij laat komt. 50 minuten wachten zoals paQ hierboven noemt is best lang als je op weg bent naar een bruiloft of een vliegtuig moet halen o.i.d. Ik weet het: statistisch is de kans klein dat hij net op dat moment kapot gaat, maar je zult het net zien :P
Ik heb goede ervaringen met ANWB, daarnaast neem ik daar nog veel meer diensten af, oldtimer verzekring voor 2e auto, motor verzekering, 2 creditcards etc. Heb ze tot nu toe 2 keer nodig gehad (privé, zakelijk bel ik gewoon de garage) en het kan zijn dat ik op ongelukkige momenten belde, maar het duurde toen wel vrij lang. 1 keer uurtje langs de A6 in het gras gezeten en 1 keer op de oprit bij familie en toen duurde het ruim 3 kwartier.

Maar wel goed geholpen verder. Daarnaast denk ik dan: Als ik overstap zul je altijd zien dat er dan ineens van alles kapot gaat, of dat ik dan 2 uur sta te wachtne ofzo :P

Ik dacht trouwens dat de dekking bij ANWB afhankelijk was van op wiens naam de auto stond? Dus als mijn vriendin in mijn auto rijdt, dat ze dan ook geholpen wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 30-07-2009 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
paQ schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 09:54:
[...]

dat is bij Bosch dus niet.
Vwb het onderhoud: als je een kleine reparatie laat uitvoeren bij een BOSCH service punt, of je olie laat verversen oid, dan word je meteen even lid voor 3 tientjes.
Ik vind het de ideale combi. (maarja... als je een oudere auto hebt wordt het wat moeilijker begrijp ik)

overigens, at is niet alleen bij Bosch, maar als je op kenteken dekt, en je neemt een andere auto, dan ben je je dekking kwijt.
Hmm in de voorwaarden staat letterlijk:

Artikel 1: BEGRIPPEN
Rechthebbend voertuig
Elk voertuig van minder dan 3.5T (Maximum Toegelaten Gewicht)
dat bij een Bosch Car Service Autobedrijf gekocht werd of
er aan een groot onderhoud onderworpen werd, voor zover
het ingeschreven is in Nederland (...)

Groot onderhoud
De bepaling van het begrip “groot onderhoud” is verschillend van
merk tot merk en aldus afhankelijk van de onderhoudsschema’s
die door de constructeur voorgeschreven worden voor het
rechthebbende voertuig.

en:

Artikel 6: UITSLUITINGEN
Uitgesloten van de dekking van het Bosch Car Service
Pechhulpverzekering zijn:
- Tweedehandsvoertuigen waarvan de waarde, bij het instappen
in het Bosch Car Service Pechhulpverzekering na hun 8e
levensjaar, lager ligt dan € 5.000.-

Op basis van die informatie kun je veronderstellen dat bij echt een grote schadepost (bijvoorbeeld repatriëren uit Griekenland of iets dergelijks), dat ze wellicht even verder checken of je voldoet aan alle eisen van de verzekering. Wat dat betreft zou ik het risico niet nemen. Ook hebben Bosch maar bijvoorbeeld ook de Bovag de schijn tegen in verband met belangenverstrengeling, ze slepen immers af naar hun eigen garages. Als de prijs van de reparatie je niet bevalt wat doe je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

niets.
Ongerepareerd meenemen.
Maar juist de prijzen liggen bij BOSCH een stuk lager.

VWB de dekking, die word je verkocht uitsliutend bij een BOSCH garage. En idd icm aankoop of onderhoud.
Ik heb met die garage overlegt of ze olieverversen + filter voldoende vonden, en dat was zo.
Met mijn rampenwagen hiervoor (607) heb ik een storing laten resetten (#1 van 219 :D ) en toen de dekking aangeschaft. was geen probleem.

Die auto hebben ze 3 keer op 6 maanden tijd kunnen ophalen, en nooit werd er gemord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

wildhagen schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:19:
Zelf heb ik alleen maar ANWB-ervaring, bij twee gelegenheden (in 11 jaar tijd) en die zijn tot nu toe prima bevallen (wachttijd een halfuur en 20 minuten, en binnen 10-15 minuten weer onderweg).
Ik mocht laatst toch ruim 70 minuten wachten tot ze er waren, via de telefoon hadden ze aangegeven dat het ongeveer 60 minuten zou duren. De ANWB-monteur belde mij na 55min dat hij nog een kwartier extra nodig had ivm drukte op de weg. En hij had toen ook nog drie kwartier nodig om mij op weg te helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Erkens schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 13:03:
[...]

Ik mocht laatst toch ruim 70 minuten wachten tot ze er waren, via de telefoon hadden ze aangegeven dat het ongeveer 60 minuten zou duren. De ANWB-monteur belde mij na 55min dat hij nog een kwartier extra nodig had ivm drukte op de weg. En hij had toen ook nog drie kwartier nodig om mij op weg te helpen :P
Hangt natuurlijk ook van de omstandigheden af. In een vakantieperiode zullen er misschien minder Wegenwachters onderweg zijn, in de spits heeft men te maken met files uiteraard, op de eerste winterdag hebben ze het natuurlijk ook druk met alle overleden accu's etc.

Wel netjes dat hij belde trouwens, weet je iig waar je aan toe bent.

Mijn eigen ANWB-ervaringen dateren al uit 2004 (laatste) en 2000 (dacht ik, kan ook 2001 zijn geweest).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
paQ schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 12:52:
niets.
Ongerepareerd meenemen.
Maar juist de prijzen liggen bij BOSCH een stuk lager.
Ja, maar als het 'meenemen' juist niet meer kan, omdat het ding juist is afgesleept? Elke pechhulp zal je niet nog een keer gaan wegslepen vanwege hetzelfde euvel, dat is ook uitgesloten in de voorwaarden van alle pechhulpen (en ook in die van Bosch).
VWB de dekking, die word je verkocht uitsliutend bij een BOSCH garage. En idd icm aankoop of onderhoud.
Ik heb met die garage overlegt of ze olieverversen + filter voldoende vonden, en dat was zo.
Ja, de garage is erbij gebaat dat ze pechhulpverzekeringen verkopen. Maar dat wil niet zegen dat de organisatie achter de pechhulp (en dus niet de garage) alsnog zich wil beroepen op de voorwaarden -zoals ze echt zijn-.

Het kan zomaar zijn dat dit nooit een probleem is, maar het is en blijft een verzekering; graag betalen doen ze nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Erkens schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 13:03:
[...]

Bij mij is laatst de ANWB ook 3 kwartier bezig geweest met de koppelingskabel.
De oorzaak was snel gevonden, maar hoe bevestig je een koppelingkabel waarvan 1 bevestigingspunt (beugel die aan de kabel zit) is afgebroken....
Hij moest ff zoeken maar vond zo'n zelfde beugel ergens ver weg in een van z'n lades :o
Die open gezaagd zodat de kabel er in kon en vervolgens met een slangenklem gezorgd dat de kabel niet uit de beugel kon.
Hele zooitje weer geinstalleerd en afgesteld en ik kon weer op pad d:)b
Duurde ff maar gelukkig was het mooi weer :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:41
Goverman schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:38:
ik ben lid van geen enkele pechhulpdienst... Mijn redenering is deze:
...

Kortom: de kans dat je strandt met je auto is vrij klein, wanneer je een auto goed onderhoudt en vóór de winter een nieuwe accu in je auto zet (dat moet ik dus in de herfst even gaan doen ;)). Mocht ik stranden langs de snelweg dan wordt je hoe dan ook weggesleept.
Ik ben met mijn vorige auto een paar keer gestrand, als in, niet kunnen vertrekken. Altijd ter plekke opgelost zonder hulp van de ANWB:
- accu leeg, startkabels waren niet voldoende (en met een 44Ah accu start je niet een diesel die zelf 63Ah heeft :P), mocht auto van huiseigenaar lenen en heb daarmee een nieuwe accu gehaald
- zekering gloeispiralen kapot, meerdere keren. Startkabels uit de kofferbak, ene klem op de + van je accu, andere klem tegen de schroef na de zekering aandrukken, tijdje vasthouden, in de auto kruipen en starten
- Startmotor kapot, sleepkabel achter de auto, andere auto erachter en in de achteruit laten aanslepen totdat auto startte. Ik had geen sleepoog voor :X

Die laatste had ik met een grote schroevendraaier of startkabel zelf kunnen doen volgens de monteur die een nieuwe startmotor gemonteerd heeft. Weet ik dat ook weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
_JGC_ schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 19:59:
[...]

Ik ben met mijn vorige auto een paar keer gestrand, als in, niet kunnen vertrekken. Altijd ter plekke opgelost zonder hulp van de ANWB:
- accu leeg, startkabels waren niet voldoende (en met een 44Ah accu start je niet een diesel die zelf 63Ah heeft :P), mocht auto van huiseigenaar lenen en heb daarmee een nieuwe accu gehaald
- zekering gloeispiralen kapot, meerdere keren. Startkabels uit de kofferbak, ene klem op de + van je accu, andere klem tegen de schroef na de zekering aandrukken, tijdje vasthouden, in de auto kruipen en starten
- Startmotor kapot, sleepkabel achter de auto, andere auto erachter en in de achteruit laten aanslepen totdat auto startte. Ik had geen sleepoog voor :X

Die laatste had ik met een grote schroevendraaier of startkabel zelf kunnen doen volgens de monteur die een nieuwe startmotor gemonteerd heeft. Weet ik dat ook weer :P
Weigerende startmotor moet je altijd ff een mep geven :+
Meestal doen ze het dan weer. :P

Heet m'n Volvo ook wel eens last van, gaat de startmotor wel draaien, maar de rest van het zooitje draait niet mee. Gewoon de startmotor een flinke mep geven met een hamer het hij start weer normaal.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:41
Doorgerotte draad tussen relais en startmotor is ander verhaal. Die kan je kortsluiten met een ander stuk kabel, of met een schroevendraaier. Veel succes met slaan op dat ding, denk niet dat je die auto gestart zou krijgen ;)

Overigens kan je nog zo vrolijk een nieuwe accu voor de winter kopen, maar als je zo'n ding erin zet en alleen korte stukjes rijdt en vervolgens de auto 2 weken laat staan, wil ie weer niet starten. De Starlett van mijn moeder heeft nou al 2x aan de acculader gehangen omdat de accu compleet leeg was :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ebia schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 16:48:
[...]

Ja, maar als het 'meenemen' juist niet meer kan, omdat het ding juist is afgesleept? Elke pechhulp zal je niet nog een keer gaan wegslepen vanwege hetzelfde euvel, dat is ook uitgesloten in de voorwaarden van alle pechhulpen (en ook in die van Bosch).

[...]
dat 'probleem' blijft onveranderd, naar welke garage hij dan ook heen gaat.

Ik kies toch 4 keer sneller voor een bosch of bij mij bekende bovag garage, dan dat ik bij de firma draai-een-poot-uit-merkdealer sta, zonder dat ik daar keuze in heb.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 31-07-2009 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb wel goede ervaringen met ANWB. Een keer nodig gehad, toen waren ze met 20 minuten bij de auto om met startkabels de motor weer draaiend te krijgen. De meneer van de wegenwacht wees ons nog op een goede garage waar we de accu hebben laten vervangen.

En over partners enzo: we hebben het in de ANWB-winkel in Enschede gevraagd en mijn vriendin heeft met mijn pasje ook recht op pechhulp van ANWB, aangezien we op hetzelfde adres wonen (technische taal voor "samenwonen") :+

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Grrrrrene schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 13:44:
Ik heb wel goede ervaringen met ANWB. Een keer nodig gehad, toen waren ze met 20 minuten bij de auto om met startkabels de motor weer draaiend te krijgen. De meneer van de wegenwacht wees ons nog op een goede garage waar we de accu hebben laten vervangen.
Die willen ook graag wat bijverdienen he ;)

Twee jaar geleden met vrienden nog meegemaakt.
Ook ANWB wegenwacht.
dynamo stuk. Hij wist wel iemand, 145 euro voor een gereviseerde. Speciaal prijsje, zonder bon, hij kon hem er dan meteen inzetten.
Ik stond erbij.
We hebben het toen even laten zitten en zelf naar die zaak gebeld. 90 euro, 120 met montage :{ (gewoon incl BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
paQ schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 13:58:
We hebben het toen even laten zitten en zelf naar die zaak gebeld. 90 euro, 120 met montage :{ (gewoon incl BTW)
Wat een eikels....

Naja, ondertussen heb ik besloten mijn auto toch voor het einde van het jaar de deur uit de doen. En waarschijnlijk een nieuwe te kopen (waar pechhulp Europa van de fabrikant bijzit). Sta ik sowieso de eerste 3 jaar niet meer voor de keuze wat te doen ;)
Pagina: 1