[Hulp bij uitkiezen] Externe Hardeschijf [1TB - 1.5TB]

Pagina: 1
Acties:

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
Hallo medetweakers,

Aangezien ik sinds kort een nieuwe Aluminium iMac 24" heb en verslaafd ben aan films downloaden ben ik op zoek naar een kwalitatief goede en "mooie" externe hardeschijf van tussen de 1TB en 1.5TB.

Ik heb voor mijzelf het budget op €150 gezet.

Hiervoor zoek ik een stijlvolle externe harde schijf die snel is (usb of firewire). De kwaliteit van de hardeschijf moet voor mij hoog liggen aangezien ik als medewerker van een computerzaak elke dag in aanraking kom met "goedkopere" externe harde schijven (zoals WD Elements) welke erg snel stuk gaan.

Zelf had ik al de volgende hardeschijf in gedachten:

Iomega MiniMax
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/thumblarge/1236025096.jpeg

http://tweakers.net/price...00-usb-20-1tb-zilver.html

Nou ben ik, met alle respect naar Apple, niet van plan een hardeschijf bij hen aan te schaffen en ik geloof nooit dat dit niet goedkoper en beter kan. (ik ben op de hoogte van de pricewatch maar ik wil graag andere producten leren kennen :))

Zijn jullie bereid mij te helpen met het vinden van een goed alternatief?

Alvast bedankt!

Macbook Pro 15" 

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ik heb zelf een Western Digital My Book Studio. Perfecte HD, fire wire 800, e-sata en usb. Misschien is het iets voor je? Staat nu voor 116,- in de pricewatch.
pricewatch: Western Digital My Book Studio 1TB Zilver

Afbeeldingslocatie: http://www.wdc.com/global/images/products/img2/300/wdfMyBook_Studio_1Q.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Jay-v op 28-07-2009 23:01 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 09:37
Check heel even het Aldi-foldertje. Stond een 1.5 TB voor weinig.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Clementine
DiedX schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 23:09:
Check heel even het Aldi-foldertje. Stond een 1.5 TB voor weinig.
Leuk dat je het even meld.

Het feit is alleen dat ik ook een mooi vormgegeven kwaliteits hdd zoek en geen medion :P

No offense

Macbook Pro 15" 

• Clementine
Jay-v schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 23:00:
Ik heb zelf een Western Digital My Book Studio. Perfecte HD, fire wire 800, e-sata en usb. Misschien is het iets voor je? Staat nu voor 116,- in de pricewatch.
pricewatch: Western Digital My Book Studio 1TB Zilver

[afbeelding]
Leuke suggestie.

Ik ben trouwens echt een fan van het aluminium "mesh" look wat je ook op de G5 power macs vind.

Macbook Pro 15" 

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor de meshlook kun je kijken naar de pricewatch: Iomega UltraMax Desktop Hard Drive 1TB Zilver. Helaas met "slechts" FW400/USB2.0.

Hij is er ook met eSata en FW800, maar dan is ie duurder: pricewatch: Iomega UltraMax Desktop Hard Drive 1TB Zilver. 1.5TB is dan echter maar 3 euro duurder :? pricewatch: Iomega Ultramax Desktop Hard Drive 1.5TB Zilver

[ Voor 59% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-07-2009 23:49 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Grappig dat je zegt een snelle schijf te willen, en dan vervolgens met USB2 aankomt ;) Alleen USB 1.1 is een tragere interface dan USB 2 :P

Dus doe jezelf een lol en sluit het aan via Firewire (het liefst FW 800 maar FW 400 is ook al sneller dan USB2.0).

Anyway, ik heb altijd prima ervaring gehad met Western Digital. Als ik jou was zou ik lekker die Studio nemen.

Je kunt overigens ook nog even naar Lacie schijven kijken. Die zijn ook goed.

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 29-07-2009 10:27 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zowel iomega als lacie zijn geen harddisk fabrikanten. Zonder te weten welke harddisk er in zo'n doosje zit (en dat is vaak niet of moeilijk te achterhalen, en het wisselt ook wel eens) kun je niets zeggen over kwaliteit.

Als je zeker wilt weten wat voor schijf je krijgt, zul je er een van een echte harddiskfabrikant (seagate, WD, samsung) mooeten kopen, of een losse behuizing aanschaffen en zelf een harddisk kopen en erin zetten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Dit is een goed begin denk ik:Toms Hardware Benchmarks.

Wanneer je geen eSATA gaat gebruiken lijkt de Samsung Story Station een goede optie. pricewatch: Samsung Story Station 1.5TB Zwart.

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Hier nog een stem voor een WD MyBook Studio. Heb er hier 2 staan, via Firewire 800 aangesloten met in totaal 1.5TB aan opslagruimte, bevalt prima. Schijven zijn snel, werken goed onder OS X (ook met in slaap gaan etcetera). Wat mij betreft een aanrader!

Mocht je de harde schijf ook gaan gebruiken voor (een partitie met een) bootable backup of als snel installatiemedium (DVD van Leopard dumpen naar een partitie op firewire schijf en daarvandaan booten), zijn de MyBooks daar ook prima geschikt voor. De partitietabel van de MyBooks staat alleen standaard op "Apple Partition Map", waarvan je standaard niet kan booten. Bespaar jezelf een hoop ellende en formatteer / partitioneer ze voordat je er data op gaat gooien naar een GUID partitietabel. Scheelt je later een hoop gedoe als je in een situatie komt waar ervanaf booten praktisch is ;)

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

de mooiste, maar wellicht iets te hoog geprijsde, vind ik g-tech harddisks:
Afbeeldingslocatie: http://www.slipperybrick.com/wp-content/uploads/2008/01/g-raidmini1tb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.krunker.com/wp-content/gtech_graid.jpg

maar goed, redelijk zinloos met een budget van €150 en ook niet echt gemaakt/bedoeld voor 'gewone' opslag ;)

Discogs

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:53
Heb een WD My Book Studio 500GB staan en aangesloten via FW800 en het is een super schijf! Wil nu ook nog een extra kopen, waarschijnlijk een 1TB die ik dan via FW800 doorlus op de 500GB.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 16:33
sOid schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:26:
Grappig dat je zegt een snelle schijf te willen, en dan vervolgens met USB2 aankomt ;) Alleen USB 1.1 is een tragere interface dan USB 2 :P

Dus doe jezelf een lol en sluit het aan via Firewire (het liefst FW 800 maar FW 400 is ook al sneller dan USB2.0).

Anyway, ik heb altijd prima ervaring gehad met Western Digital. Als ik jou was zou ik lekker die Studio nemen.

Je kunt overigens ook nog even naar Lacie schijven kijken. Die zijn ook goed.
Is firewire 400 niet 400mbit, waar USB2.0 High-Speed 480mbit is?

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

GS2K1 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:38:
[...]
Is firewire 400 niet 400mbit, waar USB2.0 High-Speed 480mbit is?
Theoretisch wel ja. In de praktijk is FW400 alleen iets sneller (~20%) met een lagere CPU load.

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
zAo schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:34:
Wanneer je geen eSATA gaat gebruiken lijkt de Samsung Story Station een goede optie. pricewatch: Samsung Story Station 1.5TB Zwart.
Deze is nu in de aanbieding bij de Makro, €105 incl. BTW. Heb het gisteren zelf opgehaald, ziet er nog best goed uit :)

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• Clementine
Die samsung vind ik er echt goed uit zien alleen het is jammer dat deze alleen maar usb 2.0 ondersteund.

Ik heb na de suggesties hierboven eigenlijk besloten dat ik voor Firewire 800 wil gaan.

Macbook Pro 15" 

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

azt33 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:50:
[...]
Deze is nu in de aanbieding bij de Makro, €105 incl. BTW. Heb het gisteren zelf opgehaald, ziet er nog best goed uit :)
Thanks voor de tip. Hoe bevalt hij qua snelheid/geluid/warmte? Is dit iets voor de TS denk je?

In hoeverre gaat de disk daadwerkelijk na 5mins uit onder OSX?

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Snelheid is USB2.0, niet denderend snel maar voor mij in ieder geval voldoende (ik gebruik het als extra opslag voor foto's, muziek, en dergelijke). Het is redelijk stil, ik heb de HDD alleen maar in het begin een beetje gehoord met opstarten, daarna niet meer eigenlijk, en warmte heb ik niks van gemerkt. De HDD zat naast de MacBook op de tafel.

Ik heb niet gemerkt dat de HDD na 5 minuten uitgaat, maar heb het ook nog niet echt intensief gebruikt. Bedoel je dat deze in idle stand na 5 minuten uitgaat?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:47

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Het voordeel van die minimax is dat er een usb hub zit ingebouwd, ik heb zelf een mac book pro (met de bekende 2 usb aansluiting beperking), en dit zou dan weer een extra usb hubje schelen, en dus minder meuk op het bureau :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:20

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Heb je wel eens de WD studio edition II overwogen? Deze heb je dan met 2TB en kun je eventueel ook in RAID 1 zetten (standaard op 0, wat sneller is). Hij is ook FW800.

De schijven kun je eruit halen en later vervangen door anderen. Het schijnt een goede schijf te zijn en ik zit ook te overwegen om een externe te halen voor op mijn iMac. Ik gebruik hem voor dezelfde doeleinden als jij.

de schijf kost iets rond de 230 als ik mij niet vergis. Zelf zit ik te twijfelen tussen die schijf of de 1tb die studio (gewoon). Ik hoorde wat slechte verhalen over de studio edition 2, dat hij unmount automatisch en dan niet meer herkend wordt door de computer.

Ik ga dit topic goed volgen want ik kan ook wel advies gebruiken. Voor mij geldt ook dat ik FW800 ga gebruiken en design een pré is.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:53
De My Book Studio Edition past perfect bij de alu iMac en MacBook! Hij staat hier prachtig naast m'n iMac. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Clementine
Ik ben van het firewire geloof afgestapt.

Naar aanleiding van een topic ergens anders heb ik 2 x 1TB Lacie Desktop Hardeschijf bestelt.

Afbeeldingslocatie: http://www.lacie.com/imgstore/product_medium/hd_hddesignbyneilpouton_triple.jpg

Bedankt voor het helpen met kiezen van een externe hdd! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Clementine op 01-08-2009 00:01 ]

Macbook Pro 15" 

• Bigg Balls

Bigg Balls

wat heeft jou uiteindelijk toch voor USB laten kiezen?

• Clementine
Bigg Balls schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 00:07:
wat heeft jou uiteindelijk toch voor USB laten kiezen?
Het feit dat t goedkoper is dan firewire, voor downloaden maakt het weinig uit en aangezien ik geen hd camera's aan ga sluiten op de computer om daarna video naar de externe harde schijven toe te schrijven was het nog een reden geen firewire te nemen.

Daarnaast zijn deze hardeschijven echt super mooi wat mij ook erg aansprak.

Macbook Pro 15" 

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat jammer dat de LaCie d2 Quadra niet naar voren is gekomen, in mijn ogen is dit een zeer goed afgewerkte schijf (aluminium) en past perfect bij de aluminium iMacs. Heb deze zelf gekocht na een MyBook Studio en ben zeer tevreden met de LaCie. Ik heb hem nu aan een FireWire 400 poort hangen, maar ik kan niet wachten tot ik weer een Mac heb met FireWire 800, wat een verschil in snelheid zeg. USB overweeg ik niet eens.

Maar veel plezier met je nieuwe LaCie schijven. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Frietsaus op 01-08-2009 09:39 ]

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

Toch jammer dat nog niemand de Freecom-serie heeft genoemd. IMO dé schijf voor een iMac.

Afbeeldingslocatie: http://www.freecom.com/objects/00007700.jpg

Capaciteit: 500GB, 1TB of 1,5TB
Connectie: FireWire 400 & 800

Prijs van de 1TB: 139 euro

Ik heb er twee op mijn bureau staan en die doen het al een aantal jaar heel goed. Nooit problemen mee :)

En het is van Nederlandse bodem.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Zelf heb ik besloten de WD Mybook studio II aan te schaffen. Ik had dit topic ook gevolgd en de FW800 is voor mij een pre.

De review die ik geschreven heb staat hier.

pricewatch: Western Digital My Book Studio II 2TB Zilver

Wanneer je vragen hebt hoor ik het wel.
Pagina: 1