Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista HP x64] HP a6640nl: continu hdd activiteit

Pagina: 1
Acties:

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-11 00:16
Een kennis van me heeft sinds een half jaar een HP a6640nl (specs: http://h10025.www1.hp.com...828886&rule=22914&lang=nl).

Een week na aanschaf begon de ellende: de pc werd trager en trager met regelmatig vastlopers. Na zo'n vastloper wilde de pc niet meer aan (geen reactie op de AAN-knop). MS Outlook gaf telkens bij het opstarten de melding dat het gegevensbestand beschadigd was. Ook Windows Update werkte niet meer.

Daarop heb ik de PC hersteld m.b.v. het systeemimage van HP. Halverwege een blauw scherm (ben de melding even kwijt) en dus teruggestuurd naar HP.

Een hele tijd later kwam de pc terug: HP had geen problemen geconstateerd, maar had wel even de BIOS een update gegeven. Dat was in april van dit jaar.

Sinds die tijd heeft de pc prima gefunctioneerd. Tot een week geleden. De pc wilde niet meer afsluiten (bleef hangen op 'Windows wordt afgesloten'). Ook is de pc enorm traag geworden en het meest opvallende hierbij is: de hdd-led blijft continu aan, er is dus altijd schijfactiviteit (geen geknipper, maar continu aan). Dit blijft zo, al staat de pc de hele nacht aan. Het openen van Deze Computer duurt een eeuwigheid met als melding: explorer.exe werk niet meer. Ook het afsluiten werkt niet meer.

Nu het systeem teruggezet in de tijd m.b.v. Acronis True Image (naar april 2009). Geen verandering, exact dezelfde symptomen. Mijn kennis laat weten dat circa 1 op de 3 keer de pc wel 'normaal' functioneert: geen continue schijfactiviteit, snel, normaal afsluiten.

Normaliter kan ik redelijk snel de vinger op een probleem leggen, maar nu niet. De hdd komt normaal uit de test, het geheugen ook (nacht laten testen).

• Poeh
Aangezien ik vermoed dat de harde schijf de boosdoener is, ga ik vanavond maar eens testen met de Seagate tool. En ja, de HP update t.b.v. Seagate harde schijven (firmware update) is reeds geïnstalleerd.

Iemand een betere suggestie?

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-11 10:14
Nieuwe SATA drivers downloaden ? Kijk dan wel in de BIOS of het inderdaad op SATA staat ingesteld, en niet op IDE. Staat het op IDE, dan haal je niet het maximum van performance uit je systeem, maar zou ook niet deze problemen mogen geven...

Met een Bootcd starten, en de schijf testen, blijft de lamp dan ook aan ? Zo ja, ligt het dus niet aan Windows. Zo nee, waarschijnlijk toch een driver issue.

Geen virus of spyware of iets dergelijks binnengekomen ?

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

• Poeh
Zojuist de nieuwste chipsetdrivers van Intel geïnstalleerd (de nieuwste versie van de HP website was reeds geïnstalleerd, maar op de Intel website stond een nieuwere versie). Geen resultaat.

Vervolgens Seatools for Windows gedownload (test voor Seagate hdd). Deze herkent de harde schijf, maar zodra ik de hdd aanvink en op een willekeurige test klik, komt er iets achter de staan als 'test unavailable'. Vreemd.

• Poeh
Aangezien de problemen blijven aanhouden, heb ik besloten tot een 'frisse' installatie van Vista x64 met een eigen dvd (dus niet van HP).

Tijdens de installatie, meer specifiek tijdens het kiezen van de partitie waarop Vista geïnstalleerd moet worden, blijft de pc hangen op het formatteren. Het duurde al lang voordat de bestaande partitionering herkend werd (circa een kwartier), maar na het geven van de opdracht 'formatteren' (C partitie) is de optie 'volgende' na drie uur nog steeds niet beschikbaar.

Nu stond mij iets bij van een BIOS-optie welke de aansturing van de harde schijf verandert, zodat deze tijdens de installatie wel door Vista herkend wordt.

De BIOS geeft onder 'Advanced' bij 'SATA1 Controller Mode' de volgende opties:

IDE
RAID
AHCI

Nu stond 'RAID' standaard geselecteerd (hoewel er überhaupt maar 1 harde schijf in het systeem zit!). Deze heb ik gewijzigd in IDE. De installatie ging vervolgens vliegensvlug en ook de verdere installatie verloopt - vooralsnog - zonder problemen.

Zou de instelling 'RAID' wellicht de oorzaak van alle bovenstaande problemen kunnen zijn? En is het verstandig om zodadelijk de optie IDE weer te wijzigen in RAID of AHCI?

Bij voorbaat wederom hartelijk dank voor de reacties!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:25
'k Zou nog steeds een volledige test doen met SeaTools (for DOS), geeft je toch wat meer zekerheid.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:48
Nielson schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:31:
'k Zou nog steeds een volledige test doen met SeaTools (for DOS), geeft je toch wat meer zekerheid.
Ja probeer het inderdaad eens met de DOS versie. De Windows versie vind ik persoonlijk maar niks.

• Poeh
Nielson schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:31:
Sorry, is inmiddels al gebeurd (een week of drie geleden). Uit alle testen bleek dat de harde schijf prima moet functioneren! Geen enkel probleem gevonden dus.

• Poeh
Heel waarschijnlijk is het probleem verholpen! Na contact met HP heb ik de BIOS teruggezet naar de default waarden. En wat bleek? De optie 'SATA2 Controller' (enabled/disabled) was opeens niet meer aanwezig! Ik vermoed dat de mensen bij HP de pc destijds (toen hij was teruggestuurd voor een reparatie) wel van een nieuwe BIOS hebben voorzien, maar vervolgens niet de default waarden hebben geactiveerd (en dan blijft hij dus werken met de oude BIOS). Maar goed, de installatie verliep prima met de BIOS-instelling voor SATA1 Controller op 'SATA'. Ook bij de installatie van de diverse drivers geen problemen ontdekt.

Maar goed, de SATA HDD wordt nu dus prima herkend en er is ook goed mee te werken. Echter, ik vraag me nu af of ik de 'Intel Matrix Storage Manager' nog moet installeren. De Intel INF Update Utility is inmiddels al geïnstalleerd. Wat voegt de Intel Matrix Storage Manager daaraan nog toe? Er wordt op deze PC namelijk geen gebruik gemaakt van RAID.

• Poeh
Helaas, na vijf dagen 'testen' met alleen alle updates en de drivers van HP geïnstalleerd, gaat het toch weer mis. Explorer blijft hangen, evenals de muis. Windows sluit niet meer af en start niet meer op. De hdd led blijft weer continu branden.

Met andere woorden: tijd voor een retourtje HP.

• Poeh
Donderdag verstuurd, gisteren al weer terug! HP heeft een (of beide) geheugenmodules en de videokaart vervangen. Ik heb er een hard hoofd in, maar we wachten af!
Pagina: 1