Ik ben in het bezit van een Pundit P1-AH2, deze doet stilletjes zijn werk met een sempron processor aan boord. Omdat ik wat problemen met performance had, bijvoorbeeld bij het afspelen van 1080p video, heb ik een nieuwe processor gekocht. Op de website stond dat het om een AM2 processor ging, maar bij het uitpakken bleek het om een AM2+ te gaan. Volgens AMD zijn deze onderling compatibel.
Wat is nu het probleem?
Mijn pundit start niet op met de nieuwe processor. De leds op het front gaan niet eens branden. Wel hoor ik de harddisk opspinnen en gaat de CPU ventilator draaien.
Volgens mij trekt de BIOS van de pundit deze processor niet goed, langzamere processoren zouden het wel doen. Ik heb de laatste BIOS (4.04) voor deze machine, alle instellingen zijn zo standaard mogelijk gemaakt,
De specificaties van het systeem gaan niet tot deze processor, maar misschien valt er nog iets te tweaken?
Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen om deze machine toch gebruik te laten maken van de nieuwe processor? Een BIOS tweak, flashen naar iets anders, etc? Ik ben niet bang om de soldeerbout te hanteren of een BIOS te flashen.
Ik kan zelf niets meer bedenken wat ik zou kunnen doen.
Voor de volledigheid even alle specs op een rijtje.
Asus Pundit P1-AH2
Mainboard
Mainboard processor socket Socket AM2 (Asus M2N8L)
Chipset type NVIDIA GeForce 6150 / nForce 430
Data bus speed 1000.0 MHz
CPU
Athlon 64 X2 7750 (AM2+)
Memory
2x 1GB 800MHz DDR2
Harddisk
1TB seagate S-ATA II
DVD
Samsung DVDRW IDE
Wat is nu het probleem?
Mijn pundit start niet op met de nieuwe processor. De leds op het front gaan niet eens branden. Wel hoor ik de harddisk opspinnen en gaat de CPU ventilator draaien.
Volgens mij trekt de BIOS van de pundit deze processor niet goed, langzamere processoren zouden het wel doen. Ik heb de laatste BIOS (4.04) voor deze machine, alle instellingen zijn zo standaard mogelijk gemaakt,
De specificaties van het systeem gaan niet tot deze processor, maar misschien valt er nog iets te tweaken?
Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen om deze machine toch gebruik te laten maken van de nieuwe processor? Een BIOS tweak, flashen naar iets anders, etc? Ik ben niet bang om de soldeerbout te hanteren of een BIOS te flashen.
Ik kan zelf niets meer bedenken wat ik zou kunnen doen.
Voor de volledigheid even alle specs op een rijtje.
Asus Pundit P1-AH2
Mainboard
Mainboard processor socket Socket AM2 (Asus M2N8L)
Chipset type NVIDIA GeForce 6150 / nForce 430
Data bus speed 1000.0 MHz
CPU
Athlon 64 X2 7750 (AM2+)
Memory
2x 1GB 800MHz DDR2
Harddisk
1TB seagate S-ATA II
DVD
Samsung DVDRW IDE
[ Voor 20% gewijzigd door koffercomputer op 28-07-2009 22:49 ]
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02