Pundit P1-AH2 met AMD X2 7750 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 14:49
Ik ben in het bezit van een Pundit P1-AH2, deze doet stilletjes zijn werk met een sempron processor aan boord. Omdat ik wat problemen met performance had, bijvoorbeeld bij het afspelen van 1080p video, heb ik een nieuwe processor gekocht. Op de website stond dat het om een AM2 processor ging, maar bij het uitpakken bleek het om een AM2+ te gaan. Volgens AMD zijn deze onderling compatibel.

Wat is nu het probleem?
Mijn pundit start niet op met de nieuwe processor. De leds op het front gaan niet eens branden. Wel hoor ik de harddisk opspinnen en gaat de CPU ventilator draaien.

Volgens mij trekt de BIOS van de pundit deze processor niet goed, langzamere processoren zouden het wel doen. Ik heb de laatste BIOS (4.04) voor deze machine, alle instellingen zijn zo standaard mogelijk gemaakt,
De specificaties van het systeem gaan niet tot deze processor, maar misschien valt er nog iets te tweaken?

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen om deze machine toch gebruik te laten maken van de nieuwe processor? Een BIOS tweak, flashen naar iets anders, etc? Ik ben niet bang om de soldeerbout te hanteren of een BIOS te flashen.

Ik kan zelf niets meer bedenken wat ik zou kunnen doen.

Voor de volledigheid even alle specs op een rijtje.
Asus Pundit P1-AH2
Mainboard
Mainboard processor socket Socket AM2 (Asus M2N8L)
Chipset type NVIDIA GeForce 6150 / nForce 430
Data bus speed 1000.0 MHz
CPU
Athlon 64 X2 7750 (AM2+)
Memory
2x 1GB 800MHz DDR2
Harddisk
1TB seagate S-ATA II
DVD
Samsung DVDRW IDE

[ Voor 20% gewijzigd door koffercomputer op 28-07-2009 22:49 ]

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

specs zouden handig zijn vooral van je mobo + BIOS en de nieuwe CPU uiteraard.

en er is denk ik genoeg van op google te vinden met compabiliteiten van de BIOS etc.

edit nvm kzie het al in je titel.

[ Voor 10% gewijzigd door Xenomorphh op 28-07-2009 22:09 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
Het kan zijn dat je moederbord de processor pas ondersteund vanaf een bepaalde bios versie. Otherwise, you're screwed :+

Kidding,

Als je systeem met een sempron geleverd werd dan gaat het dus waarschijnlijk om een ouder type moederbord. Ik kan je mobo zo 1,2,3 niet terug vinden op de asus site dus het blijft een gok. De 7750 is een redelijk nieuwe processor dus de kans is groot dat hij sowieso niet gaat werken op jouw moederbord. Dat je AM2+ cpu's in een AM2 mobo kan stoppen klopt. Het voetje en de pin layout is identiek, echter zal je moederbord het toch echt moeten ondersteunen. Als je ergens een cpu supported list tegenkomt kan je kijken of hij daarbij staat. Je zou ook kunnen kijken of je van iemand een Athlon X2 4xxx of 5xxx serie cpu kan lenen. Als hij daar wel mee werkt kan je voor een prikkie een 5000+ kopen. Dit zijn dan wel AM2 cpu's dus de kans dat hij die pakt is al een stuk groter ;)

één is geen, twee is één

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Je Athlon X2 7750 staat niet op de Supported CPU lijst van Asus.

Dit gaat waarschijnlijk dus nooit werken. De BIOS van je moederbord ondersteunt deze CPU niet en er zijn gee nieuwere versies die dat wel doen.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=3qxpJ770dFhN5snh

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 14:49
Allen, bedankt voor jullie reacties.
Het klopt dat mijn nieuwe CPU niet op de supported list staat, er zijn een hoop mensen die al met tragere CPU's problemen hebben.

Ik zal vandaag eens proberen wat er gebeurt als ik het geheugen uit de machine haal. Dan zou ik namelijk het volgende verwachten:
- PC doet helemaal niets -> CPU echt niet ondersteund
- Missend geheugen piepjes -> Het geheugen werkt niet samen met de CPU.

Eens kijken wat daar het resultaat van is.

---

En het resultaat is:
Zonder geheugen geen reactie, het moederbord ondersteunt de CPU dus helemaal niet.
Vandaag de processor teruggebracht naar MyCom, ze deden niet moeilijk.

Deze queeste is ten einde. De pundit draait weer op zijn oude sempron.
Helaas geen 1080p voor mij :(

[ Voor 23% gewijzigd door koffercomputer op 29-07-2009 22:50 ]

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02