Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Op dit moment heb ik mijn eigen zaakje in het ontwerpen/onderhouden van websites. Hiermee heb ik op het moment niet zoveel werk dat ik de hele dag bezig ben. Tevens heb ik ook niet veel zin om de gehele dag achter de computer te zitten.

Nu heb ik al enkele jaren in de vakantie bij oudklasgenoot gewerkt op zijn bedrijf. Hij handelt in lelies. Hierbij deed ik verschillende werkzaamheden, zoals in pakken, lelies ophalen van het land, lelies snijden etc. Nu kwam van hem de vraag of dit jaar ik niet al hem als zelfstandige aan het werk kan.

Mijn vraag is dus, is het mogelijk om de uren die ik bij hem maak door mij te laten facturen in plaats van dat ik bij hem op de loonlijst kom te staan? Of wat zijn de haken en ogen hieraan?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:00

orf

Als je voldoende zelfstandig werkt en er dus geen arbeidsrelatie ontstaat is dit goed mogelijk. Je dient dan wel een VAR verklaring aan te vragen.

Orienteer je op de sites van de belastingdienst en de kamer van koophandel!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bartbh schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 20:44:
Mijn vraag is dus, is het mogelijk om de uren die ik bij hem maak door mij te laten facturen in plaats van dat ik bij hem op de loonlijst kom te staan? Of wat zijn de haken en ogen hieraan?
Er mag geen sprake zijn van verkapt dienstverband. Zie o.a. de site van de KvK voor informatie hierover. Blijkt het achteraf toch om een verkapt dienstverband te gaan, dan kan de belastingdienst een naheffing opleggen. Om dat te voorkomen moet je je even in de materie verdiepen, en als je denkt dat het kan, in ieder geval zorgen dat je een VAR krijgt van de belastingdienst.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het is dus een dienstverband. De inhoud van de werkzaamheden staat vast, vereist weinig bijzondere vaardigheden, de werkplek staat vast, je moet de werkzaamheden zelf verrichten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Oke, dat is op zich ook wel duidelijk. Dat wordt dus gewoon netjes bij hem op de loonlijst werken, om gezeur te voorkomen.