x58 Msi Eclipse ziet niet al mijn geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Specs:

Mobo: Msi X58 Eclipse
Memory: 2x Kingston KHX16000D3T1K3/6GX
CPU: Core i7 920

Ik heb net me systeem afgebouwt en aangezet, nu ziet hij maar 8gb van de 12gb totaal wat er in zit.
Ik heb de bios al geupdate naar de nieuwste versie 1.7 maar helaas.

Als ik in mijn bios kijk ziet hij in het geheugen menu wel dat alle sloten bezet zijn en kan ik ook de XMP uitlezen.

Ik ben nieuw op het X58 platform maar volgens de specificaties zou hij 24GB aan moeten kunnen.

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

en als je 3 reepjes eruit haalt ziet die dan wel gewoon triple channel? 6GB dus.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
even proberen

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Hier:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3425616

hebben ze het er ook over, helaas geen oplossing maar wellicht een bekend probleem.

Ik heb op mijn Gigabyte bord overigens 12 GB lopen dus het ligt niet aan de chipset lijkt me.

[ Voor 23% gewijzigd door DapperDen op 28-07-2009 20:21 ]

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
nee was ook 4gb, maar heb degene die er uit kwamen in die slots gedaan en nu geeft hij wel 6gb, dus zijn er dan 2 kapot of?

• DapperDen
Dan moet je wellicht even wat combinaties proberen om uit te vogelen of het RAM modules zijn of slots die misschien niet lekker zijn?

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
DapperDen schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 20:22:
Dan moet je wellicht even wat combinaties proberen om uit te vogelen of het RAM modules zijn of slots die misschien niet lekker zijn?
Het zijn dus de modules uit de andere sloten die wel 6 geven, toen ik er 3 modules uittrok gaf hij dus 4gb aan dus ik verwacht dan dat er modules niet fris zijn... maar ik ga weer even testen

• DapperDen
Het moet in elk geval kunnen:

• Supports six unbuffered DIMM of 1.5 Volt DDR3 800/1066/1333*/1600* (OC) SDRAM, 24GB Max
- Supports 1GB/ 2GB/ 4GB DRAM size
- Supports x8 / x16 data lines per DIMM
- Supports up to 3 channel mode

Maar dat wist je zelf natuurlijk ook al.
Was op zoek naar een certified memory list op de MSI site maar krijg die zo snel niet gevonden.
EDIT: http://eu.msi.com/uploads/test_report/TR10_1795.pdf
Je geheugen staat er niet bij, maar wie weet hoe oud die lijst is.

Maar het klinkt inderdaad als slecht geheugen tot nu toe.

[ Voor 12% gewijzigd door DapperDen op 28-07-2009 20:30 ]

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Het kan nog vreemder... Heb net alles zitten kloten en bijzetten, maar nu na wat switchen van de overige modules (3) zitten ze er allemaal in en geeft ie 12gb aan,

met de memtest (standaard bios) zegt hij ook dat het ok is allemaal, ik ga uiteraard ook nog even memtest draaien asap, maar heb even geen optical tot mijn beschikking dus dat moet ik zo even op een usbstick zetten

Alleen ben ik ook nog niet bekend met XMP ik wil dan wel graag mijn modules op dd3-2000 zetten (*1600)
Ben je ook toevallig bekend met hoe ik dat instel. want hij geeft 2 waardes aan in mijn bios bij het geheugen gedeelte namelijk:

Adjusted DRAM Frequency mhz:1066
en
Adjusted Uncore Frequency mhz: 2133

Dan heb ik de extreme memory profile op disabled staan nog, als ik die aan doe kan ik kiezen profile 1 of profile 2, die profielen staan toch opgeslagen in de modules zelf?

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

als je die setting nou is laat staan dat deze 12GB aangeeft met 3 modules je zet de pc uit en doe er 3 andere bij. je stelt het in op triple channel werkt dat dan?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
nee ik heb niets aan de settings veranderd Xeno, alles wat wisselen met de 3 modules die er eerst uitgingen om te kijken of ie toen 6 zou aangeven, wat hij deed. daarna dus langzaam de 3 overgebleven modules verdeeld over de 3 vrije sloten tot hij 12gb aangaf, wat hij nu doet ook. Memtest Loopt nu vanaf usb, maar volgende vraag was meer hoe ik het geheugen op 2000mhz instel zoals ik hier eerder beschreef, er vanuitgaande dat memtest zo alles prima vind. Misschien maakte een module slecht contact oid.

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

als je die hoog wilt instellen moet je de multiplier van je geheugen op 8 laten staan en uncore ook en dan gewoon je CPU overclocken dan gaat je geheugen ook mee.. weet niet of een multiplier van 10-12 mogelijk is bij geheugen? als 12 mogelijk is zou je de uncore op 24 moeten zetten.. dan draait het al op 1600 mhz dan hoef je je cpu maar klein stukje te overclocken om 2000 mhz te halen ;) om precies te zijn: heb je dan een bclk van 167 nodig ;) oftewel 3340 MHz met een multiplier van 20 op je CPU.

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Sjeetje... even een spoedcursus i7 OC .... umz juist! kan ik niet alleen het mem op 2000mhz laten draaien en me cpu nog even ongemoeit laten? naja heb wel een Scyte Mugen 2 erop dus ach het zou moeten kunnen, maar allemaal wat complicated zo 1 2 3...

Memtest is overigens op 21%pass en als ik daar de settings uitlees zijn die de volgende:

Ram: 534mhz (ddr3-1069) / CAS 8-8-8-19 / triple channel

Dit zijn dus de standaard AUTO settings die zo in het bios staan. heb daar nog niets aan aangepast omdat ik dus niet weet wat het allemaal doet.

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

haha tja zo meot t iig :p lijkt lastig valt wel mee hoor ;) als je multiplier van je geheugen bijv op 16 kan dan hoef je weinig aan je CPU te doen om 2000MHz te halen ;)

nog geen errors dan denk ik dat je geheugen wel ok is. als dit gepassed is moet je is die andere 3 reepjes proberen en nog een keer memtest proberen dan weet je tenminste zeker dat het niet aan je geheugen ligt als deze geen fouten geeft natuurlijk.

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ja de volle 12gb zit er nu in hoor, dus neem aan dat als ie zo klaar is (51%) dat het dan ook echt goed is, wel heel appart hoor, wat denk jij? slecht contact? of ruzie met ze slot dat ze gewoon op een andere plek wouden?

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

waarschijnlijk verkeerde sloten ofzo maar goed moet je maar even met CPU-z kijken in windows als memtest klaar is of deze ook 12GB aangeeft met triplechannel dan is het gefixed lijkt mij :)

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ja maar 6 identieke dims , in 6 sloten ... zijn ze ondanks dat ze hetzelfde zijn toch gevoelig voor welk slot ze ingaan?

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

ja dat wil nog wel is gek doen ja ik denk dat ze niet allemaal identiek zijn oid.. meestal is het zo als je setje heb voor triple channel dat je in 1e 3e en 5e slot moet stoppen, 2e setje in 2e 4e 6e slot. maar goed ik weet ook niet hoe dat precies in elkaar steekt ;) hardware is nogal kieskeurig en dat weet jij ook wel :)

edit: ik heb hier een i7 bord dat is helemaal een raar bord die heb 4 geheugen sloten terwijl je aan de 4e niks hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Xenomorphh op 28-07-2009 22:22 ]

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ja correct, maar dat had ik ook gedaan die 2 4 6 en 1 3 5, waarvan ik uiteindelijk alleen met de 1, 3 ,5 heb lopen wisselen geloof dat 5 naar 3 is 3 naar 1 en 1 naar 5 .... lekker duidelijk he.

Memtest 65% oke run1

[ Voor 5% gewijzigd door Centropy op 28-07-2009 22:24 ]

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

ja dat is heel vreemd idd maar goed als het werkt is dat toch mooi :)

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ow ja zeker je hoort me ook niet klagen, maar vreemd is het! en als het ineens je eigen spul betreft ga je toch direct twijfelen en word je onzeker... als ik het voor een ander fix en ik kom zo iets tegen, ben ik heel snel zo van "Vaag maar het werkt dus klaar" nu blijf ik nog ff onzeker... maarja heb tot nu toe ook nog niets anders gezien dan het bios met 100000000settings en memtest, ga zo me os er op knallen (67%)

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

idd maar hardware gaat tegenwoordig niet zo snel meer kapot ;) meestal is het een instelling als je hardware nieuw is. DOA kan uiteraard wel maar is niet heel vaak voorkomend. ( en ik heb geen voorbeelden nodig hoor mensen :p) lijkt me slim als je je OS geinstalleerd hebt om snachts nog een keer een memtest te doen gewoon voor de zekerheid ;) soms wil windows ook nog wel een keer in de weg zitten.

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Jah idd... komt ook wel allemaal goed... maarja... was wel even appart... ik houd het maar evne op een slecht contact makende dimm die nu wel lekker zit... ofwel nieuwigheid

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

laat btw wel even weten of het gelukt is met windows installatie en 12GB werkt ;) handig voor mensen die search gebruiken.

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Uiteraard, 76%oke Run1

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Tot nu toe alles prima, vista staat erop op en ziet ook 12gb, draait tot nu toe ook vlekkeloos (6uur) memtest kwam er dus ook goed doorheen.

Pagina: 1