Toon posts:

[SATA]Aansluiting "kapot"?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe PC samengesteld en daarbij mijn 2 "oude" SATA2 HDDs van 200GB per stuk overgezet.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat er gebeurd is, of hoe het gebeurd is, maar het lijkt erop dat er iets mis gegaan is met de SATA-aansluiting van één vd HDDs.

Allereerst voor de duidelijkheid een link naar een plaatje:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Hdd.jpg

Je ziet bij de sata-voeding-ingang en ook bij de sata-aansluiting een zwart, plastic randje, met aan één kant een stukje naar beneden. Nou dat stukje is dus bij mijn sata-aansluiting vreemd genoeg weg, Hierdoor trekt de kracht van de kabel zelf al de sata-stekker eruit (om aan te geven hoe slecht de stekker blijft zitten).

Ik heb al geprobeerd om het geheel met flink wat plakband aan elkaar te tapen, maar het lijkt erop dat de verbinding tussen het mobo en de hdd nog erg brak is. Nou heb ik zoiets van ik koop voor paar tientjes zo een nieuwe sata hdd, maar het vervelende is dat op die hdd nog wel wat gegevens staan die ik er erg graag vanaf wil halen en het lijkt er nu op dat dit niet eens lukt (windows start nauwelijks meer op, ja ik het het nog wel voor elkaar gekregen winxp op die hdd te zetten).

Kun je dat zwarte randje niet los krijgen en erin klikken/lijmen?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Misschien handiger eerst een nieuwe schijf te kopen, daarop je windows te zetten en dan eventueel de kapotte schijf (waar het nokje vanaf mist) in een externe behuizing te schroeven en er voor te zorgen dat je de kabel zelf vastdrukt tijdens het overzetten van je gegevens.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt ook van die kabels kopen waarbij stroom en data ineenzitten. Die kabel kan dan in elk geval vastklikken wat misschin zorgt voor een verbinding die goed genoeg is om wat data vanaf te halen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

TERW_DAN schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 18:28:
Je kunt ook van die kabels kopen waarbij stroom en data ineenzitten. Die kabel kan dan in elk geval vastklikken wat misschin zorgt voor een verbinding die goed genoeg is om wat data vanaf te halen.
Lijkt me slim, als het goed vast zit. Moet je zelf beoordelen of het stevig genoeg is dat je je data er nog aan durft toe te vertrouwen, anders heb je de troost dat schijven niet zo duur zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik dus 2 HDDs had, leek het me handig op die andere HDD winxp te installeren en het belangrijke eraf te halen. 1x 200GB is voorlopig ook wel genoeg.

Helaas stuit ik van het ene probleem op het andere. Ik heb de "kapotte" HDD losgekoppeld en de 2e HDD in SATAII port 1 gedaan, Als ik nu de winxp CD erin doet en op een knop duw om van de CD te booten, pakt hij geen enkele toets! Hij boot dus niet van CD en geeft de standaard error dat er geen boot gevonden kan worden. Hoe kan het dat het toetsenbord het ineens niet doet op dat moment, terwijl ik wel gewoon met F2 het BIOS in kan etc.

ps. 't gaat om de Asrock K10N78M

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort neem ik maar een Vista CD van mijn ouders mee en eens kijken of ik van die CD wel kan booten ;(
Pagina: 1