Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[wmap-audio en videoformaat] Probleem met codec

Pagina: 1
Acties:

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11 12:50
Voor het bekijken van mijn HD-videos en/of films gebruik ik VLC-media player. (90% iig)

Sinds een tijd krijg ik deze melding erg vaak:
Geen bruikbare decodermodule:
VLC ondersteunt het "wmap: audio- of videoformaat niet. Helaas kunt u dit niet oplossen.
Ik heb dan even beeld, geen geluid en na een paar seconden crashed VLC.

Ik heb dit met VLC 0.9.9, VLC 1.0.0 en ook VLC 1.0.1. Ik heb 3 verschillende codec-packs op mijn pc gezet maar nog blijft het probleem bestaan.
Ook na een reinstall van mijn pc (vanwege hdd-crash) 2 weken geleden is het probleem nog steeds aanwezig.

Met een ander programma (Media player classic, Windows media player 11 en Winamp) gebeurt er totaal niets of geven ze direct al aan dat ze de video niet kunnen starten vanwege 'onbekende reden'.

Ik heb gegoogled zover het maar kan, maar ik kom hooguit op een vaag linux-topic uit dat weer doorverwijst naar een dode link.

Wie heeft de gouden tip/codec?

edit: Via Microsoft zelf wordt ik doorverwezen naar deze link. Maar dat gaat alleen werken op Windows 98, ME of 2000 8)7.

[ Voor 12% gewijzigd door KoffieNT op 28-07-2009 21:07 ]

:D

Verwijderd

Heb je meuk: The Kmplayer 2.9.4.1434 al eens geprobeerd? Het lost je probleem met VLC natuurlijk niet op maar de ervaring leert mij dat deze player zelden problemen heeft en beter kan omgaan met HD materiaal ...

• KoffieNT
Even geprobeerd, de HD-items die het in VLC niet doen, doen het in KMPlayer ook niet, maar dan zonder melding.

Ik kreeg trouwens een reactie van iemand die zei dat VLC niet naar extra geinstalleerde codecs kijkt, maar alleen zijn eigen. Een andere mediaspeler zou dus kunnen werken, maar tot dusver niet.

[ Voor 51% gewijzigd door KoffieNT op 29-07-2009 13:10 ]

• KoffieNT
Ik heb zojuist Zoom Player geinstalleerd, daarmee krijg ik geluid, maar weer geen beeld en ook geen melding of whatever.

Niemand? Ben ik de enige met dit probleem?

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
KoffieNT schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:05:
Ik kreeg trouwens een reactie van iemand die zei dat VLC niet naar extra geinstalleerde codecs kijkt, maar alleen zijn eigen.
Standaard, ja. VLC kan wel degelijk gebruik maken van externe codecs. Je zou ffmpeg kunnen installeren of CoreAVC aangezien het HD materiaal betreft, maar dan moet je spelers wel dusdanig instellen dat ze daar ook gebruik van maken. Sowieso lijkt het me verstandig om met de geijkte programma's even te kijken welke codec(s) er steeds problemen geeft, voordat je vanalles gaat veranderen en installeren.

• KoffieNT
Ik krijg CoreAVC en/of ffmpeg niet op mn Windows geinstalleerd. Ze willen gewoon niet.

Ondertussen heb ik mn wmap-probleem-bestanden apart gezet (stuk of 12).
De rest werkt wel.

Verwijderd

Misschien zijn de bestanden gewoon beschadigd? Je hebt ze nooit werkend gezien, of wel?

• KoffieNT
Met VLC heb ik bij de ene een paar seconden beeld en daarna crashed het programma. Bij de andere heb ik gewoon beeld, zonder geluid.

Beschadigd kan idd, maar waarom zegt ie dat dan niet gewoon :|.

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:10
Op http://forum.videolan.org....php?f=14&t=51471&start=0 staat wel wat over die error.

Trouwens is wmap volgens mij een standaard Windows codec, dus ik vind het nogal vaag dat het niet in WMP werkt, krijg je hier helemaal geen geluid en/of beeld?

• KoffieNT
Jup, Die link heb ik al eerder bekeken. Daar wordt ik hooguit doorverwezen naar een bestandje wat ik in mn plugins kan plakken (werkt niet), codecs manual configureren (werkt niet), een aantal bestanden compilen etc (ik heb Windows :P) of een bestand van de Microsoft-site downloaden wat geschikt is voor Windows 2000, Me en 98..

In WMP krijg ik helemaal niets. Geen geluid, geen beeld en de melding dat er 'een codec' nodig is, als ik op web-help druk kom ik uiteindelijk weer op de Windows 2000, Me en 98-link :|.

edit: Ik zie nu net dat de files als '.wmv' worden gezien, niet als mn andere bestanden (.mkv). Ik heb effe geprobeerd om de file-extension te veranderen naar .mkv, maar na de verandering werken de filmpjes nog steeds niet.

[ Voor 19% gewijzigd door KoffieNT op 10-08-2009 01:17 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Beuzelarij schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:04:
Standaard, ja. VLC kan wel degelijk gebruik maken van externe codecs. Je zou ffmpeg kunnen installeren of CoreAVC aangezien het HD materiaal betreft, maar dan moet je spelers wel dusdanig instellen dat ze daar ook gebruik van maken.
Voor zover ik weet is in de Windows-versie van VLC ffmpeg gewoon statisch meegecompileerd; sterker nog, VLC leunt volgens mij grotendeels op ffmpeg ;).

Van Wikipedia:
VLC supports all codecs and all file formats supported by FFmpeg. This means DVD Video and MPEG-4 playback as well as support for Ogg and Matroska (MKV) file formats "out of the box". However, this feature is not unique to VLC, as any player using the FFmpeg libraries, including MPlayer and xine-lib-based players, can play those formats without the need for external codecs. VLC also supports codecs that are not included in FFmpeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 10-08-2009 01:39 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• KoffieNT
Kleine update: Ik heb het probleem nog steeds niet kunnen oplossen. Ik heb allerlei verschillende codecs(packs) geprobeerd, verschillende spelers en alle andere tips en trucs die ik tegenkwam, maar..no dice.

Als iemand er ooit nog achter komt hoe dit kan worden opgelost, post it :).

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 01:36:
Voor zover ik weet is in de Windows-versie van VLC ffmpeg gewoon statisch meegecompileerd; sterker nog, VLC leunt volgens mij grotendeels op ffmpeg ;).
Je hebt gelijk. Bij andere media-players gebruikte ik voor sommige bestanden echter ook ffmpeg, dat ik dus ook apart moest installeren. Bij VLC gebruikte ik aanvankelijk soms juist CoreAVC, maar inmiddels is de default van VLC ook goed en stabiel.
KoffieNT schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 21:26:
Kleine update: Ik heb het probleem nog steeds niet kunnen oplossen. Ik heb allerlei verschillende codecs(packs) geprobeerd, verschillende spelers en alle andere tips en trucs die ik tegenkwam, maar..no dice.

Als iemand er ooit nog achter komt hoe dit kan worden opgelost, post it :).
Probeer eens andere bestanden met dezelfde codec en vergelijkbare bitrate, resolutie e.d.. Op die manier kun je erachter komen of het aan de bestanden of de te gebruiken codec (i.c.m. jouw systeem) ligt. Spelen de bestanden op een andere (krachtigere?) machine wel goed af?

• KoffieNT
Wat voor andere bestanden bedoel je precies :D?
Ik heb een aantal HD-filmbestanden (stuk of 12-15, die ik apart gezet had en weer verwijderd heb) die de wmap-codec nodig hebben.
De laatste tijd ben ik het ook niet meer tegengekomen, behalve bij deze 12-15.
Dit probleem is ook aanwezig op een andere pc die hier staat en ik hoor van een klasgenoot van me dat hij ook zoiets had op zijn eigen computer.

• Patrijz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik heb dezelfde melding met VLC 1.0.1 bij sommige WMV bestanden. Mijn VLC crashed alleen niet, maar speelt het gewoon zonder geluid af, mijn WMP doet het gewoon perfect! Het zal wel iets windows specifieks zijn dan denk ik... maar helaas weet ik ook niets nuttigs over je VLC crash, aangezien VLC bij mij gewoon wél afspeelt (zonder geluid).

• Vraaag
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb dit probleem op het moment ook.
Het rare is dat de achtergrondmuziek het wel doet, maar het gesproken deel hoor je niks van.
Heb dus wel beeld en geluid, maar spraak hoor ik niet.

Heb al van alles geprobeerd, maar niks werkt, verschillende spelers, verschillende codecs packs.

• Mitt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 22:23
Ik heb hetzelfde, wel audio (achtergrond-geluid), geen stemmen.
Speakerinstelling is goed, staat gewoon op stereo, maar het lijkt alsof de WMAP codec niet wil outputten naar stereo, maar alleen naar surround, waarbij je dus het center-kanaal verliest, waar meestal de stemmen op zitten..
Iemand al een oplossing?

Verwijderd

Ik had het probleem ook, wel beeld/ geen geluid.
Fout melding wmap codec niet ondersteund

vlc 1.01 upgedate naar 1.0.5
dmv. Windows zip packages (No installer needed) (32.6MB) te vinden op de vlc site
deze over men vlc 1.01 files geplakt.

waarschijnlijk zal gewoon updaten ook wel lukken.
Pagina: 1