router/server in huis? hoe?

Pagina: 1
Acties:

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-03 22:48
hallo,

om te beginnen:
laatst zijn bij ons in huis cat5e kabels geplaatst. In zo'n beetje elke kamer zit nu een wanddoos met een utp aansluiting. Uiteindelijk komen en er 7 aansluitingen in de meterkast uit. verder hebben we een 60mbs glasvezel verbinding.

Maar we moeten voor internet natuurlijk een router hebben. Nu heb ik al verschillende testen gelezen en de linksys wrt610n leek mij een hele goede router, echter vraag ik me af of dit nou zo verstandig is. Uiteindelijk moet er namelijk ook een printserver/homeserver komen en ik had gelezen dat je een server ook gewoon als router kan laten dienen. Zou dit een verstandige oplossing zijn? Of kan iemand een andere oplossing aanraden. wireless n dual band/ gigabit aansluitingen zijn een must. Het budget maakt niet zo veel uit als het maar een goede prijs/prestatie verhouding heeft. (geen overdreven bedragen, + - 200 voor een router en anders 250 voor een server.(die kan ik dan zelf wel samenstellen):mrgreen:

Nog een kleine opmerking: het draadloze signaal in de meterkast is erg zwak. Deze 7 aansluitingen moet ik dus d.m.v. switch/server doorschakelen zodat ik een wireless router in de woonkamer/andere kamer kan hangen. Het is dus geen oplossing om een draadloze router in de meterkast te hangen.

Gelieve dus een oplossing over hoe ik een homeserver/printserver/router in huis het beste kan regelen.

mvg,
Niels

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een server kan dat idd ook gewoon doen. Kost wat meer stroom maar ach, als je zo'n ding toch wilt hebben dan maakt dat dus weinig uit. Twee netwerkkaarten erin, NAT instellen (kweenie welk OS je wilde gebruiken) en je bent in essentie klaar.

Daarna een switch eraan waar je je UTP's in propt en aan een daarvan knoop je een access point (geen router, dat is je server al.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-03 11:36
ik zou gewoon een simpele router of switch plaatsen. en die printserver? waarom geen printer op utp? je hebt toch overal de mogelijkheid om utp aan te sluiten als ik dit zo lees...
Als je modem voldoende interne adressen uit kan geven zal ik gewoon gaan voor iets als de
pricewatch: Linksys SD216 16-Port 10/100 Switch

anders is dit nog wel een mooie mogelijkheid
pricewatch: Linksys BEFSR81 EtherFast Cable/DSL Router with 8-Port Switch

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik zou als ik je post lees niet voor een server gaan die gaat dienen als DHCP/DNS server, daarvoor klink je (met alle respect) te onwetend.

Kies dan een glasvezel routertje die out of the box z'n ding doet :)

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-03 22:48
1. een printer op utp is een beetje lastig. We hebben namelijk al een goede printer en als op die plek nog een switch neer moet hangen dan moet er ook nog een stekkerdoos bij voor de switch die er dan moet komen.( 1000mbs) Dat is dan ongeveer 45 euro...daar kan ik ook een draadloze printserver voor kopen.

2. Als iemand mij info kan geven over goede router server os distrubutie's zou dat fijn zijn

@moppeman:
die router heeft geen 1000mbs aansluitingen. En we hebben dan wel overal ethernet aansluitingen, maar er moet toch wireless n.

3. Je moet toch ergens beginnen? Ik zeg niet dat ik er veel verstand van hebt, maar meestal kom ik er toch wel uit na wat moeite.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kwa router, ik heb die gaming router van sitecom gekocht en die bevalt mijn best,
goed singaal overal in het huis (voorheen gebruikte ik 2 accespoints)
goeie troughput, weinig latency, draadloos ping ik tweakers.net met 2 ms, en trekt mijn 50Mbit ook goed. geen last met torrrents.
Gbit poorten

130 euro bij de mm

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 28-07-2009 20:59 ]

Iperf

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 11:44
Welk OS wil je draaien op je server? Wil je ook nog andere zaken doen met je server? Mailservertje, webservertje, download-bakkie?
Pagina: 1