Aanschaf laptop koeler

Pagina: 1
Acties:

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-02 21:16
Hallo allemaal,

Ik speelde al een tijdje met de gedachte om een laptop koeler te kopen, echter na een upgrade en een behoorlijke toenamen van de warme lucht die uit me laptop komt ( als ik ongeveer 10/15 cm van een ventilatie opening mijn hand hou voel ik de warme lucht nog ) word dit een wat dringender probleem.

Situatie Laptop oud:
  • Intel Core 2 Duo T5500 / 1.66 GHz
  • [Hitachi] 160 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
  • [Hynix] 2x 1GB DDR2 SDRAM - 667 MHz
  • Intel GMA 950
Toen voelde ik na een tijdje met de laptop op mijn schoot gezeten te hebben al een behoorlijke warmte.

Situatie Laptop nieuw:
  • Intel Core 2 Duo T5500 / 1.66 GHz
  • [Western Digital Scorpio Black Edition] 320 GB, SATA 3 Gb/s, 16 MB Cache, 7200 RPM
  • [Kingston Value Ram] 1x 1GB & 1x 2GB DDR2 SDRAM - 667 MHz
  • Intel GMA 950
Als ik nu mijn hand ongeveer 10 / 15 cm van de ventilatie opening aan de zijkant hou voel ik al een behoorlijke warme lucht stroom.

Afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/mctegk.jpg

Dit is eigenlijk de enige koeling die ik heb ( zie afbeelding hier boven ) De laptop koeler waar ik naar gekeken heb is de Zalman NC1000

Afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/4j9ehi.jpg

Maar als ik zo kijk naar de ventilatie openingen en gelet op waar de laptop koeler word geplaatst heeft dit nu wel of geen zin? Want volgens de pijlen op de afbeelding blaast hij lucht er door heen? Maar als er via de ventilatie opening lucht word geblazen van uit me laptop, lijkt het me niet handig om met een koeler er lucht tegen in te blazen.

Alvast bedankt,

Tim. :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:58
Vaak zijn die openingen aan de onderkant voor je harde schijf en geheugen. Daar zit niet echt een koeler in die het er uit blaast. Ik denk dat er nog eerder lucht in gezogen wordt juist. Sowieso zal zo'n koeler wel nut hebben om mee te helpen bij het koelen. De omgevingswarmte wordt minder waardoor de laptop ook daar meer warmte kwijt kan.

Maar waarom is je temperatuur ineens zo toegenomen? Je hebt een nieuwe harde schijf dus ook een nieuwe installatie neem ik aan? Want op zich zou jou upgrade niet zo'n ingrijpende gevolgen hebben voor de warmte. Heb je wel je ACPI drivers goed geïnstalleerd? Welke temperatuur lees je uit met een programma als Everest of Coretemp? Heb je sowieso je fans in de laptop al eens schoongemaakt? Bij mij scheelt dit na een jaar namelijk zo 10 graden!

• Timv37
GENETX bedankt voor je reactie alvast.

Op zich zou het wel kunnen dat er daar lucht in gezogen word. Ik weet niet precies hoe het kan maar ik denk dat de hardeschijf er mee te maken kan hebben ( 5400 RPM naar een 7200 RPM met 16 MB cache ) Verder is het model VAIO dat ik heb vrij gesloten met heel weinig openingen en ventilatie gaten, lijkt sterk op een mac book qua design. Zie onderstaande afbeelding voor het design.

Afbeeldingslocatie: http://faze2online.com/Laptops/N38E.gif

ACPI kan ik even na kijken als ik thuis ben en dan zal ik ook even temperatuur meten. De fans zijn grondig schoon gemaakt tijdens het plaatsen van de hardeschijf en geheugen. Het zou heel goed mogelijk kunnen zijn dat de temperatuur verhoging niet heel schokkend is maar ik ben nog al gesteld op mijn laptop dus mocht ik door middel van een laptop koeler de temperatuur wat kunnen verlagen dan wil ik dat zeker doen.

Tim :)

[ Voor 6% gewijzigd door Timv37 op 28-07-2009 12:38 ]

• Timv37
Temperatuur ( gemiddelde )

CPU 50 °C (122 °F)
CPU #1 / Kern #1 52 °C (126 °F)
CPU #1 / Kern #2 54 °C (129 °F)
WDC WD3200BEKT-00F3T0 40 °C (104 °F)

Is dit veel? :9 En wat kan een laptop koeler hier voor mij betekenen denken jullie?

[ Voor 12% gewijzigd door Timv37 op 28-07-2009 20:43 ]

• GENETX
Jij noemt dat heet? Zijn de temps overigens onder idle of stress? Dat maakt wel uit. Idle is mijn Core 2 Duo T7100 zo'n 50 graden, stressed 60-65. Mijn AMD Turion kon met gemak 10 graden warmer worden.

• Timv37
Ehum ik kan wel is even flink gaan stressen, die temperatuur is onder " normaal " gebruik internet/muziek/msn tegelijk etc maar niks gruwelijks kan straks wel is gaan downloaden en een potje battlefield heroes spelen en dan nog een keer meten. :)

• GENETX
Ik vraag me af of Battlefield Heroes wel zwaar genoeg is.... Stressen is toch echt even een tijdje op 100% laten lopen met Orthos ofzo.

Verwijderd

*Knip*

[ Voor 91% gewijzigd door DaMarcus op 09-12-2009 13:28 ]

Pagina: 1