Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Op dit moment ben ik +/- 4 jaar werkzaam voor een detacheringsbureau op financieel gebied.
Bij de verschillende opdrachten die ik gedaan heb, heb ik verschillende personen ontmoet die voor zichzelf aan de slag zijn gegaan als zzp'er. In de loop van de tijd heeft dit me aandacht getrokken en ben ik nu serieus aan het overwegen om dit ook te gaan doen.

In april dit jaar ben ik gestart bij een opdracht voor de duur van ongeveer een jaar.
Eigenlijk had ik er niet zo veel trek in, omdat ik andere plannen aan het maken was en geen zin had in een opdracht van een jaar. Ik wilde niet tussentijds de opdracht stoppen, dat leek me niet zo netjes en met een goed gevoel een opdracht afsluiten en weggaan bij je werkgever kan altijd nog handig zijn voor later...

Nu ben ik 4 jaar geleden op 1 september in dienst gegaan bij me werkgever en heb ik daarop een voorstel gedaan om per september dit jaar uit dienst te treden om vervolgens de klus af te maken op freelance basis.
Zodoende wordt de opdracht afgemaakt en ben ik +/- een half jaar verzekerd van een opdracht en dus inkomsten.
Tegen die tijd heb ik een buffer opgebouwd en kan ik me om heen gaan kijken wat ik verder wil gaan doen.

Nu is het zo dat ik nog geen HBO diploma heb en wel hiervoor bezig ben. Eigenlijk wilde ik eerst een HBO diploma hebben, alvorens ik voor mezelf zou gaan beginnen. Om die reden heb ik ook besloten om de opdracht af te maken op freelance basis en niet als zzp'er.
Nu vraag ik mij af, als ik een VAR verklaring heb en ingeschreven ben bij de KvK, is het dan een probleem als ik na dit half jaar toch weer ergens in dienst treed?
Ik wil namelijk toch ook wel mijn HBO studie op "korte" termijn af gaan ronden. Ik ben bang dat als ik doorga met het freelance werk, ik daar te veel tijd in kwijt ga raken en mijn studie een langdurig traject gaat worden, waar ik niet zo veel zin in heb en ook minder gunstig is voor mijn eigen marktpositie (uurtarief + mogelijke opdrachten).

Samengevat is dus eigenlijk mijn vraag of ik zonder problemen een half jaar kan freelancen, om vervolgens daarna bijv. in dienst te gaan bij een bedrijf en me meer ga focussen op me studie (ik denk hierbij bijv. aan 3 dagen werken, 2 dagen studie om zodoende me studie binnen 3 jaar af te ronden).

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb niet echt direct een gefundeerd antwoord op je vraag, al lijkt het me geen probleem. Maar hetvolgende sukje vind ik wat apart
Roncom schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 12:11:
Om die reden heb ik ook besloten om de opdracht af te maken op freelance basis en niet als zzp'er.
Wat is volgens jou het verschil tussen Freelance en zzp'er? Volgens mij zijn dat namenlijk gewoon 2 benamingen voor precies hetzelfde, een eenmanszaak.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Een freelancer is eigenlijk een ZZP’er en andersom. Het gaat om precies dezelfde vorm van ondernemerschap, maar in het spraakgebruik wordt de term ZZP’er (steeds) meer gebruikt als freelancer en met name in de bouw, metaal en de zakelijke dienstverlening, terwijl de term freelancer meestal gebruikt wordt in de journalistiek en communicatie of de vormgeving.

Bron: http://zelfstandige.zzpno...ndige/freelancer-zzp.html

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Marv schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:43:
Een freelancer is eigenlijk een ZZP’er en andersom. Het gaat om precies dezelfde vorm van ondernemerschap, maar in het spraakgebruik wordt de term ZZP’er (steeds) meer gebruikt als freelancer en met name in de bouw, metaal en de zakelijke dienstverlening, terwijl de term freelancer meestal gebruikt wordt in de journalistiek en communicatie of de vormgeving.

Bron: http://zelfstandige.zzpno...ndige/freelancer-zzp.html
Dat snap ik, maar de TS maakt er blijkbaar wel onderscheid in ( Binnen dezelfde functie ), dus het is wel van belang om te weten wat in zijn optiek het verschil is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

En daarnaast zijn zowel ZZP-er als Freelancer nietszeggende termen. Je bent gewoon een eenmanszaak.

On-topic:

Als je verzekert bent van een klus voor een half jaar kun je het inderdaad uitproberen. Risico is dan wel dat je dan niet goed genoeg orienteerd op andere klussen en als deze klus voorbi is dat je dan zonder werk komt te zitten. Daarnaast moet je voor de belastingdienst minimaal 3 verschillende klanten hebben waarbij 1 klant maximaal 70% van je inkomen voorziet.

[ Voor 65% gewijzigd door DGTL_Magician op 28-07-2009 13:52 ]

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45

Salandur

Software Engineer

Ik zou niet een half jaar als zelfstandige gaan werken en daarna weer vast. Dit biedt je geen voordeel boven het hebben van een vaste baan. Zeker als je daarna weer in vast dienst wilt. Misschien kan je huidige werkgever je ondersteunen bij je studie, dat heeft voor hun ook voordelen.
Daarnaast verspil je mogelijk je starters korting. Dit is een korting die je in 3 van de eerste 5 jaren van je onderneming jaarlijks af mag trekken van je inkomsten.

Als je toch als zelfstandige aan de slag blijft naast je studie, kan je natuurlijk gewoon alleen opdrachten accepteren waarbij je 3 dagen werkt. Dan hou je nog voldoende tijd over voor je studie.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Roncom schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 12:11:
Nu is het zo dat ik nog geen HBO diploma heb en wel hiervoor bezig ben. Eigenlijk wilde ik eerst een HBO diploma hebben, alvorens ik voor mezelf zou gaan beginnen. Om die reden heb ik ook besloten om de opdracht af te maken op freelance basis en niet als zzp'er.
Nu vraag ik mij af, als ik een VAR verklaring heb en ingeschreven ben bij de KvK, is het dan een probleem als ik na dit half jaar toch weer ergens in dienst treed?
Met VAR verklaring bedoel dat je winst uit onderneming geniet en dus niet inkomsten uit dienstbetrekking? Jouw huidige baas wordt jouw opdrachtgever?

Want als dit het geval is, dan wordt het een lastig verhaal, de belastingdienst gaat dan zeggen dat jij gewoon in loondienst bent geweest en je oude baas moet dan loonbelasting inhouden en premie volksverzekering en Zvw betalen...

Het lijkt me sowieso beter om eerst je HBO te doen en daarna een echte start te maken.

• Roncom
  • Nu online
Woy schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:41:
Ik heb niet echt direct een gefundeerd antwoord op je vraag, al lijkt het me geen probleem. Maar hetvolgende sukje vind ik wat apart

[...]

Wat is volgens jou het verschil tussen Freelance en zzp'er? Volgens mij zijn dat namenlijk gewoon 2 benamingen voor precies hetzelfde, een eenmanszaak.
Ik ben vandaag even bij de KvK geweest voor wat opheldering. Ik dacht inderdaad dat er een degelijk verschil zat tussen deze 2 benamingen, maar dat is dus niet het geval. Foutje van mij.
BurningSheep schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:14:
[...]

Met VAR verklaring bedoel dat je winst uit onderneming geniet en dus niet inkomsten uit dienstbetrekking? Jouw huidige baas wordt jouw opdrachtgever?

Want als dit het geval is, dan wordt het een lastig verhaal, de belastingdienst gaat dan zeggen dat jij gewoon in loondienst bent geweest en je oude baas moet dan loonbelasting inhouden en premie volksverzekering en Zvw betalen...

Het lijkt me sowieso beter om eerst je HBO te doen en daarna een echte start te maken.
Mijn idee is dus idd om via mijn huidige werkgever (detacheerder) de opdracht af te maken waar ik nu ook al gedetacheerd zit. Zodoende ben ik een half jaar verzekerd van inkomsten en heb ik een leuke start/buffer voor daar na.
Maar wat ik dus ook als optie zie om dat half jaar te werken en dat vervolgens bij mijn belastingaangifte aan te geven in box 3 (geloof ik); inkomsten uit overige werkzaamheden. Op die manier hoef ik mij niet in te schrijven bij de KvK en heb ik aan een BTW en VAR verklaring genoeg. Het is dus alleen de vraag of de VAR die ik dan krijg (inkomsten uit overige werkzaamheden) geen problemen op gaat leveren voor mijn huidige werkgever. En uiteindelijk ook voor mijzelf

Verwijderd

Roncom schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 00:57:
[...]

Ik ben vandaag even bij de KvK geweest voor wat opheldering. Ik dacht inderdaad dat er een degelijk verschil zat tussen deze 2 benamingen, maar dat is dus niet het geval. Foutje van mij.

[...]

Mijn idee is dus idd om via mijn huidige werkgever (detacheerder) de opdracht af te maken waar ik nu ook al gedetacheerd zit. Zodoende ben ik een half jaar verzekerd van inkomsten en heb ik een leuke start/buffer voor daar na.
Maar wat ik dus ook als optie zie om dat half jaar te werken en dat vervolgens bij mijn belastingaangifte aan te geven in box 3 (geloof ik); inkomsten uit overige werkzaamheden. Op die manier hoef ik mij niet in te schrijven bij de KvK en heb ik aan een BTW en VAR verklaring genoeg. Het is dus alleen de vraag of de VAR die ik dan krijg (inkomsten uit overige werkzaamheden) geen problemen op gaat leveren voor mijn huidige werkgever. En uiteindelijk ook voor mijzelf
Wat jij eigenlijk wilt als ik het zo hoor, is een TAO. Tijdelijke Arbeids Overeenkomst, deze kan je aangaan met elk willekeurig tussenburo. Je bent dan tijdelijk in dienst bij dat tussenburo'tje. Je betaald gewoon je sociale premies ed. Maar je tarief is wel vergelijkbaar met freelance. Ik heb dit zelf ook een paar jaar gedaan en werkt prima. ZZP is natuurlijk nog voordeliger, daar ben ik nu ook wel achter. Maar daar zitten dan ook weer groter risico's aan.

Doordat je met TAO de premies betaald heb je er ook recht op wanneer je ze nodig hebt. (WW en WIA). Als zzp'er moet je je hier zelf voor verzekeren of bufferen.

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Je bedoelt waarschijnlijk dat je eerst mid-lancer wil worden. Dat is een Freelancer, maar eentje die nog wél verbonden is aan een werkgever. deze verzorgt dan je administratie en facturatie en in ruil vragen ze x% van het tarief.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:06
Ja, gooi er nog een term tegen aan om het makkelijker te maken.

Een freelancer en zzp-er hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn trouwens! Een zzp-er is dus zelfstandige zonder personeel --> eenmanszaak. Een freelancer kan ook een eenmanszaak zijn, maar dat hoeft niet, zeker met de meer creatieve doeleinden. De freelancer kan dan aan de slag met een VAR verklaring, eventueel een BTW nummer en dan zonder KvK inschrijving. Het is ook nogal een grijsgebied, zelfs de belastingdienst is er niet duidelijk en consistent in. Het is maar net wie je aan de telefoon krijgt.

In ieder geval, als je een KvK inschrijving hebt als eenmanszaak hoef je geen VAR verklaring te hebben volgens mij. Tenminste, ik heb dat niet, en geen problemen ondervonden.

Verder lijkt het me geen probleem, je kunt na dat jaar eventueel je eenmanszaak weer uitschrijven/stoppen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
!null schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 08:25:
Ja, gooi er nog een term tegen aan om het makkelijker te maken.

Een freelancer en zzp-er hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn trouwens! Een zzp-er is dus zelfstandige zonder personeel --> eenmanszaak. Een freelancer kan ook een eenmanszaak zijn, maar dat hoeft niet, zeker met de meer creatieve doeleinden. De freelancer kan dan aan de slag met een VAR verklaring, eventueel een BTW nummer en dan zonder KvK inschrijving. Het is ook nogal een grijsgebied, zelfs de belastingdienst is er niet duidelijk en consistent in. Het is maar net wie je aan de telefoon krijgt.

In ieder geval, als je een KvK inschrijving hebt als eenmanszaak hoef je geen VAR verklaring te hebben volgens mij. Tenminste, ik heb dat niet, en geen problemen ondervonden.

Verder lijkt het me geen probleem, je kunt na dat jaar eventueel je eenmanszaak weer uitschrijven/stoppen.
Een VAR is inderdaad niet verplicht. Het is alleen wel handig van een opdrachtgever om daar om te vragen, anders kan het zijn dat hij achteraf alsnog de premies voor jou af moet dragen.

Verder snap ik je uitleg over het eventuele verschil tussen een zzp'er en een freelancer niet? Je zegt dat een freelancer niet perse een eenmanszaak hoeft te zijn, wat voor rechtsvorm zou het dan moeten zijn? Inschrijven bij de KvK is volgens mij sinds 2008 voor alle ondernemingen ( Dus voor iedereen die niet in loondienst werkt ) verplicht, daarvoor was het niet altijd verplicht.

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 16:08
Wat ik eigenlijk in het hele verhaal mis: Waarom wil je freelancen/ZZPer worden? (Omdat anderen het doen vind ik persoonlijk niet zo'n goede rede namelijk).

[ Voor 34% gewijzigd door Speedener op 29-07-2009 08:59 ]

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

• Roncom
  • Nu online
Waarom ik het wil doen?
Niet zozeer omdat anderen het doen, maar ik heb er wel de voordelen van ingezien.
Ik heb een aantal redenen voor mezelf, waaronder dat ik zelf vrijwel niet ziek ben geweest de afgelopen jaren.
In een bedrijf wordt er toch een rekensom gemaakt van een gemiddeld ziekteverzuim en profiteer ik daar uiteindelijk zelf nooit van. Ik denk dat ik met mijn kwaliteiten plus inzet (aantal werkuren) veel meer rendabel ben als ik voor mezelf werk.

Wat ik gisteren begrepen heb is dat freelance en zzp'er benamingen zijn en het er allereerst om gaat wat je rechtsvorm is. Een zzp'er kan dus net zo goed een BV zijn.

Eigenlijk het enige waar ik een concreet antwoord op zoek, is de vraag of ik probleemloos een half jaar die opdracht kan doen met een VAR verklaring op basis van resultaat uit overige werkzaamheden.
Zo zal ik die dan ook moeten verantwoorden in mijn aangifte inkomstenbelasting (box 3).
Het enige "gevaar" wat er dus zou kunnen zijn, is dat de belastingdienst dit toch ziet als een verkapt loondienstverband en mijn (ex-)werkgever alsnog premies moet afdragen en dit (kan) doorbelast(en) naar mij.

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45

Salandur

Software Engineer

die vraag had je ook bij de KvK kunnen stellen. zij weten dit soort antwoorden wel. Ja kan ook de belastingtelefoon proberen, die weten het natuurlijk precies.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:34

Tank80

Cyanide&&Happiness

Roncom schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:51:

Ik heb een aantal redenen voor mezelf, waaronder dat ik zelf vrijwel niet ziek ben geweest de afgelopen jaren.
In een bedrijf wordt er toch een rekensom gemaakt van een gemiddeld ziekteverzuim en profiteer ik daar uiteindelijk zelf nooit van.
Beetje kortzichtig niet, jij wordt dus _nooit_ ziek :X. Zal je zien dat als je eenmaal voor jezelf werkt dat je wel langdurig ziek wordt ofzo... Daarbij, hou je ook wel even rekening met de hogere ziektekostenverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, aansprakelijkheidsverzekering e.d. als je voor jezelf gaat werken? Loopt aardig in de papieren hoor... (en meestal aan het begin van het jaar in een keer te voldoen, moet je wel ff klaar hebben staan).
Hoop gedoe hoor voor een half jaartje...

Je imiteert me mateloos.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55

Jeroen V

yadda yadda yadda

Roncom schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:51:
Wat ik gisteren begrepen heb is dat freelance en zzp'er benamingen zijn en het er allereerst om gaat wat je rechtsvorm is. Een zzp'er kan dus net zo goed een BV zijn.
Niet echt. Een BV is een rechtspersoon met een leidinggevende aan het roer die over het algemeen gewoon in loondienst is van de BV. Dus dan heb je al met twee rechtspersonen te maken.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:06
Tank80 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:21:
[...]

Beetje kortzichtig niet, jij wordt dus _nooit_ ziek :X. Zal je zien dat als je eenmaal voor jezelf werkt dat je wel langdurig ziek wordt ofzo... Daarbij, hou je ook wel even rekening met de hogere ziektekostenverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, aansprakelijkheidsverzekering e.d. als je voor jezelf gaat werken? Loopt aardig in de papieren hoor... (en meestal aan het begin van het jaar in een keer te voldoen, moet je wel ff klaar hebben staan).
Hoop gedoe hoor voor een half jaartje...
Los van het ziek worden kan je ook gewoon een ongeluk krijgen oid. Dan kan je je misschien wel heel goed voelen en gezond zijn, je kan altijd nog een keer aangereden worden. Met je normale contract wordt je dan alsnog opgevangen, als freelancer niet. Tenzij je weer al die verzekeringen hebt natuurlijk, zoals arbeidsongeschiktheid.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1