Waar gaat het fout, wat is stuk..en hoe los ik het op?

Pagina: 1
Acties:

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02

ForrestX

a click away from satisfaction

Topicstarter
Hoi!
Ik weet niet of P,M & G de juiste afdeling is, maar ik vermoed dat in een van deze onderdelen mijn probleem schuilt...

Van het weekend ben ik bezig geweest met een systeem upgrade…eigenlijk komt het neer op het behouden van de HD, DVD writer en de kast, de rest is allemaal vervangen.

Systeem:

Gebruikt:
Mobo: Asus p5gc-mx s775
CPU: Intel Core 2 Duo E4500
Mem: 2x 1GB PC 5300 667MHz

Uit oude system:
Maxtor 320 GB SATA

Gloednieuw:

Graphics: Sapphire ATI Radeon 4870
Voeding Cooler Master 520W

Ik heb alles keurig volgens boekje aangesloten en ingebouwd, spacers tussen mobo en de kast, 4-Pin 12V + 24 Pins aangesloten….

Wanneer het geheel aanzet gaan de fans draaien van CPU en videokaart…spint de HD op…laatje=s van DVD kunnen open en dicht…maar voor de rest niks…

Ik krijg geen beeld, geen piepjes uit.

Ik heb geprobeerd te starten met 1 geheugen reepje, zonder videokaart (zit aansluiting direct op het mobo) en alleen een HD aangesloten. De CMOS reset via jumpers en door de batterij te verwijderen voor een kwartiertje…maar dit alles mocht niet baten.

De ‘trouble shooter’ van GOT voor dit soort gevallen begint pas bij situaties waarbij de BIOS wel opstart, maar laat situaties zoals ik ervaar helaas onbeantwoord, vandaar mijn post.
Ik kom op de volgende mogelijkheden/ oorzaken: Mobo kapot, CPU kapot, allebei kapot of iets verkeerd/niet aangesloten….

Ik heb geen passende alternatieve CPU of mobo dan wel voeding. Ik kan dus niet uitwisselen en op die manier oorzaken uitsluiten.

De vraag, behalve de oplossing (er welkom!!), is, of eem mobo en/of CPU zijn door te meten. In dat geval loop ik vanmiddag even naar de lokale pc-boer met de vraag of ze me kunnen helpen…ik vind het zonde om zomaar een mobo en CPU af te schrijven, zelf al is het geen super nieuw spul…

Thanks,

Fx

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

PRobeer voor de graps eens alleen op te starten met je CPU, verder niks (ja ok, je PSU natuurlijk :+ ) En kijk dan of je iig beeps gaat horen. Hij moet op een gegeven moment wel een signaal van leven geven natuurlijk :). Mocht dat werken, dan moet je dus peronderdeel gaan kijken waar het mis gaat en aan de hand daarvan je conclusie trekken :)

Xbox Live ID:Notna8310

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Notna schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 11:24:
PRobeer voor de graps eens alleen op te starten met je CPU, verder niks (ja ok, je PSU natuurlijk :+ ) En kijk dan of je iig beeps gaat horen. Hij moet op een gegeven moment wel een signaal van leven geven natuurlijk :). Mocht dat werken, dan moet je dus peronderdeel gaan kijken waar het mis gaat en aan de hand daarvan je conclusie trekken :)
Thanks. Ik heb het sterke vermoeden dat ik hoe dan ook geen piepje ga horen...het speakertje werkt overigens nog wel...ik heb voor de zekerheid gisteren de nieuwe voeding op mijn oude mobo aangsloten om defecten in voeding uit te sluiten en hoorde daar nog wel een piep...

Op de 4 pins - 12V stekker op de losse voeding (niks aangesloten dus) vond ik namelijk geen spanning en dacht dat dat een oorzaak zou kunnen zijn...maar blijkbaar niet...

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:51

@r!k

It is I, Leclerq

ik zou denken dat dat juist wel een oorzaak zou kunnen zijn.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat wordt aangeraden om vervangende onderdelen te proberen. Heb je die niet, regel ze dan bij bijv de winkel. Zonder te testen is het vrij lastig te zeggen wat het probleem veroorzaakt.

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 11:40:
Zoals in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat wordt aangeraden om vervangende onderdelen te proberen. Heb je die niet, regel ze dan bij bijv de winkel. Zonder te testen is het vrij lastig te zeggen wat het probleem veroorzaakt.
vind het een beetje raar om met spullen bij de winkel aan te komen die niet daar zijn aangeschaft...maar goed...het is idd een optie.

Bijkomend bij dit topic is dat ik nu niet in de gelegenheid ben om naar de winkel te gaan, maar wel af en toe GoT te checken voor brilliante ideeen...

Verwijderd

ForrestX schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 12:36:
[...]

vind het een beetje raar om met spullen bij de winkel aan te komen die niet daar zijn aangeschaft...maar goed...het is idd een optie.

Bijkomend bij dit topic is dat ik nu niet in de gelegenheid ben om naar de winkel te gaan, maar wel af en toe GoT te checken voor brilliante ideeen...
Tig van dit soort problemen gezien.
Het is je moederbord kan ik je uit ervaring zeggen.
Enigste wat je kunt proberen is het moederbord resetten.
En anders kijken of je cheap een s775 bord kunt krijgen ( kost je keer 20 euro)
en dan weer testen ( je inleg krijg je dr zeker wel weer uit bij 1 a 4x testen)

Geen piep geen beeld geen fans die door blijven gaan is 99.9% het moederbord helaas.
Echter zie ik dat je hem 2de hands hebt aangeschaft ? ( zelf ook al 2x opgelicht voor 200 euro in totaal)

Sucses igg

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@thasims2, stellen dat het het mobo is is wel erg kort door de bocht. Het kan namelijk ook prima aan je cpu, geheugen of voeding. Problemen emt moederborden komen dan wel vaker voor dan de andere onderdelen, maar het kan overal aan liggen.

• TGoC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-03 19:53

TGoC

FP fan

Het zouden 2 dingen kunnen zijn: CPU defect of Mobo defect. Heb je het mobo al eens getest met een andere CPU? Daarnaast wellicht is de speaker gewoon defect of verkeerd aangesloten. Sluit dat sowieso uit.

Als alles fout gaat: Reset.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 12:50:
@thasims2, stellen dat het het mobo is is wel erg kort door de bocht. Het kan namelijk ook prima aan je cpu, geheugen of voeding. Problemen emt moederborden komen dan wel vaker voor dan de andere onderdelen, maar het kan overal aan liggen.
Bij kapote cpu start het mobo als nog met een error.
Met geheugen weet ik het niet zeker maar dan zouden de fans op zich best door kunnen blijven lopen.
Voeding zeer onwaarschijnlijk aangezien dan meestal gewoon start zonder problemen alleen
met bleu screens in windows ectra.

Uit ervaring weet ik gewoon van 9/10 van dit soort gevallen is het altijd het mobo.
En verder testen kan die uber houd niet zonder een ander moederbord ;)...

Verwijderd

Ik weet niet of je videokaart ook nog een extra stroomvoorziening heeft, maar als je die niet hebt aangesloten loop je tegen hetzelfde probleem aan...Dus kijk nog even of er op de achterzijde van de kaart nog een extra stroomvoorziening zit en sluit die dus aan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 12:56:
[...]

Bij kapote cpu start het mobo als nog met een error.
Niet waar. Een compleet dode cpu kan ervoor zorgen dat het ding aanspringt zoals in de TS beschreven, maar verder geen sjoege geeft.
Met geheugen weet ik het niet zeker maar dan zouden de fans op zich best door kunnen blijven lopen.
Als geheugen niet (goed) gesupport is kan het systeem aanspringen, maar niet doorbooten (en zeker in het geval van Asusspul is compatibiliteit iets om goed op te letten0.
Voeding zeer onwaarschijnlijk aangezien dan meestal gewoon start zonder problemen alleen
met bleu screens in windows ectra.
Hoeft zeker niet. Als je 11V krijgt op je 12V lijn kun je hier prima een fan mee laten draaien, maar de rest van je systeem zal toch echt weigeren.
Uit ervaring weet ik gewoon van 9/10 van dit soort gevallen is het altijd het mobo.
En verder testen kan die uber houd niet zonder een ander moederbord ;)...
Ik heb vaak zat meegemaakt dat het niet het moederbord was. Het is vaak wel zo, maar je kunt niet simpelweg zeggen dat het het mobo is.
Maar een vervangende plank is idd wel handig, je moet immers de rest ook kunnen testen.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:44

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Niet toevallig de draadjes van je ledjes enzo verkeerd aangesloten zodat je een kortsluiting veroorzaakt op de reset pin. Krijg je volgens mij hetzelfde effect. Dus ook al die draadjes er voor de zekerheid even aflaten, misschien alleen de externe speaker aansluiten als er geen onboard speakertje is.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:14

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ForrestX schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 11:33:
[...]

Thanks. Ik heb het sterke vermoeden dat ik hoe dan ook geen piepje ga horen...het speakertje werkt overigens nog wel...ik heb voor de zekerheid gisteren de nieuwe voeding op mijn oude mobo aangsloten om defecten in voeding uit te sluiten en hoorde daar nog wel een piep...
Klein detail, 't zal wel een verschrijving zijn, maar ik wil je er toch even op wijzen dat het speakertje op je mobo zit, en niet in de voeding.

Controleer je ram-bank en cpu-socket eens goed op stof. Kijk ook of je ram in de goede richting in het slot zit (!) en of de contactjes niet beschadigd zijn. Kijk bij je CPU of er geen pootjes zijn verbogen of afgebroken.

Test met zo min mogelijk hardware. Trek alle kabeltjes die op je moederbord zijn aangesloten los. Ook die kabeltjes voor de ledjes en de resetknop enzo.

Probeer ook eens om de bios te resetten. Dubbelcheck of je bios reset knop/switch/reset niet permanent op "reset" staat.

[ Voor 6% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 28-07-2009 13:48 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:46:
[...]

Klein detail, 't zal wel een verschrijving zijn, maar ik wil je er toch even op wijzen dat het speakertje op je mobo zit, en niet in de voeding.
Controleer je ram-bank en cpu-socket eens goed op stof. Kijk ook of je ram in de goede richting in het slot zit (!) en of de contactjes niet beschadigd zijn. Kijk bij je CPU of er geen pootjes zijn verbogen of afgebroken.
Alles gechecked…niks te zien…overigens, geheugen kan toch maar op 1 manier in de slots??
Test met zo min mogelijk hardware. Trek alle kabeltjes die op je moederbord zijn aangesloten los. Ook die kabeltjes voor de ledjes en de resetknop enzo.
Done…alleen power kabel, geheugen en cpu laten zitten….
Probeer ook eens om de bios te resetten. Dubbelcheck of je bios reset knop/switch/reset niet permanent op "reset" staat.
BIOS reset? Reset die niet gelijk met de CMOS?

Thanks!

Probleem met testen met andere CPU en mobo is dat ik geen beschikking heb over alternatief materiaal…

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:48
Zonder vervangende hardware is het niet te doen om met zekerheid uit te sluiten of het om het mobo of cpu gaat die defect is. Ik zeg ook mobo, omdat die het vaakst stuk zijn bij deze symptomen, maar zeker is het niet. Ik zou via een vriend of kennis even een mobo lenen of anders een gebruikte uit de V&A of zo opsporen of een nieuw budgetbordje kopen.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:14

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ForrestX schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:40:

Alles gechecked…niks te zien…overigens, geheugen kan toch maar op 1 manier in de slots??
Het zou je verbazen wat je met lompe kracht gedaan krijgt. Je zou niet de eerste zijn. Kijk even naar de inkepingen, dan weet je het zo.
BIOS reset? Reset die niet gelijk met de CMOS?
Je hebt gelijk, sorry, niet goed opgelet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Thanks allemaal...ik ga morgen even langs mijn locale pc-boer om de boel te checken.

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Mobo is dood....

zojuist vervanging aangeschaft: Intel Core 2 Quad Q8200 met een ASUS P5Q PRO

offtopic:
maar twijfel stiekem om budget technisch toch voor de AMD Phenom X3 720 te gaan...

gebruik: Lightroom 2 en af en toe een game....

raad aub...

• TGoC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-03 19:53

TGoC

FP fan

Tja... quadcore vs 3core.. vrij makkelijke keuze.

Als je de phenom pakt kijk dan voor een black edition waar je met enig geluk de vierde core mee kan unlocken :)

Als alles fout gaat: Reset.

Pagina: 1