• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:12
Ik ben zelf dan wel geen fotograaf (meer iemand die met een simpel/ goedkoop camera'tje vakantiekiekjes e.d. maakt) maar ik volg de fotografie topics toch wel met enige interesse. Ooit (eerst sparen en een auto e.d.) komt er wel een digitale spiegelreflexcamera omdat ik (dat dan wel met ervaring, m'n vader gebruikt de Canon EOS 400D) weet dat je daar heel mooie foto's (diepte idee/ scherpte) mee krijgt.

Nou goed, om even op het eigenlijke onderwerp te komen, ik zag bij de conrad dat ze daar een digitale microscoop camera in de aanbieding doen (echter alleen 0,3 mp, vga-resolutie). Wordt zo'n camera eigenlijk wel eens gebruikt? Is dat leuk/ nuttig voor de hobby-fotografen hier op tweakers?

Ik plaats dit hier eigenlijk als tip, omdat ik best regelmatig leuke macro-foto's langs zie komen, maar met zo'n microscoop camera kan je waarschijnlijk nog meer details vastleggen. Of zijn er voor deze doeleinden ook leuke lenzen te verkrijgen?

Waarom ik de vraag stel is eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid (heb soms een beetje dat ik alles wil weten over dingen die ik interessant vind) dan uit echte interesse in het apparaat. Maar misschien dat voor sommigen van jullie een dergelijk apparaat (dan wel met hogere resolutie) wel interessant is?

De link van de aanbieding

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:33
Je linkje doet het niet...

Ik denk dat het probleem met dit soort dingen is dat je in principe alleen platte objecten kan bekijken. Door de enorme beperkte DoF kan je maar 1 laagje van je onderwerp scherp in beeld krijgen. Wat je bij meestal ook ziet is dat een onderwerp in paraffine gestopt wordt, waarna er hele dunne plakjes van gesneden worden.
Dit is ook belangrijk voor het licht, bij de meeste miscroscopen komt het licht van onder en moet het dus door je object heen kunnen. Het object mag dus niet dik zijn.

Kortom het is een leuk extraatje dat je de beelden vast kan leggen (al voegt vga resolutie niet echt iets toe), maar de gebruikelijke onderwerpen zijn voor de meeste fotograven niet zo interessant (weefsel, bloed, etc). Er valt ook weinig spannends mee te doen qua compositie, achtergrond en alle andere dingen waar fotograven mee bezig zijn.

Strava

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 21:14
Klopt. M'n vrouw (arts) kreeg laatst zo'n camera als cadeau (van een artsenbezoeker) en het stelt niet zoveel voor. Ik denk (je link werkt niet) dat het om hetzelfde product gaat. 0,3 megapixel is gewoon erg weinig. Daarnaast is het scherpstellen heel belangrijk en kun je er verder niet zoveel mee. De vergroting is niet dusdanig dat je van je stoel valt ofzo.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Er zijn wel goede camera-systemen voor microscopen, maar die zijn over het algemeen wat prijzig ...
Verder kom je dan in het hele chemie gebeuren. (om de kleuren/contrast van je monster aan te passen)

Uhm, 0.3 mp lijkt mij niet de oplossing eigenlijk ;)

Als je het wil overigens best een interesante tak van fotografie, maar voordat je er serieus mee bezig kan moet je wel flink investeren en een forse kennis opbouwen van biologie (evt lab-biologie).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21

ThunderNet

Flits!

Er zijn ook genoeg microscopen met gewone mount-aansluiting, zodat je je Canon/Nikon/Whatever gewoon kunt gebruiken :) Heb je iets hogere resolutie, en dus bruikbaarder.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

ThunderNet schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:48:
Er zijn ook genoeg microscopen met gewone mount-aansluiting, zodat je je Canon/Nikon/Whatever gewoon kunt gebruiken :) Heb je iets hogere resolutie, en dus bruikbaarder.
En dat valt dan weer onder prijzig, want een goede microscoop is duur ;)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Pagina: 1