Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 18:05
[edit] probleem wellicht gevonden, bekijk deze post: s1h4d0w in "OS install beveiliging Acer Aspire 8930G?"

Beste mensen van Tweakers

Ik zit met een probleem met mijn Acer Aspire 8930G.
Ik had hiervoor een 8920G, maar deze is mij ontvreemd, en heb van de verzekering een 8930G terug gekregen.
Een hele mooie deal moet ik zeggen, maar nu zit ik met een probleempje.

Ik heb er Vista op staan, en heb nog een legitieme Windows XP liggen, krijg een legale DVD met Windows 7 opgestuurd, en wou voor de grap OSX installeren.
Op mijn oude laptop had ik een XP en OSX dual boot, maar wou op deze laptop dan Vista behouden.
Dus ik denk, maak lekker een quad boot met Vista, XP, 7 en OSX, toch genoeg ruimte.
En vooral zodat ik ergens op terug kan vallen wanneer Vista weer compleet crasht (aangezien mij dit al 2 keer is overkomen op de vorige laptop en pc).

Dus ik een unattended release candidate van Windows 7 gedownload, om even te testen.
Deze gebrand, erin geduwd, booten van de DVD, en krijg dan gewoon een zwart scherm, verder niks.
Dus ik denk, vast een slechte DVD, ik probeer die echte straks wel.

Ik daarna mijn OSX DVD erin geduwd, weer booten van de DVD, en krijg dan allemaal errors als "bad sector" blabla
Maar dit is terwijl de OSX installatie word geladen van de DVD, dus lijkt me dat hij de DVD niet kan lezen.
Die werkt dus ook niet. Ik deze opnieuw gedownload en gebrand inclusief verificatie, precies hetzelfde.
Soms krijg ik wel het mac scherm (grijs met een klein appeltje en een laad cirkeltje) maar dan zegt hij na een paar minuten dat ik de PC opnieuw moet opstarten, en als ik dit doe krijg ik dus weer hetzelfde.
Terwijl deze op andere PCs perfect werkt.

Daarna mijn legale XP DVD erin geduwd, en ik denk yes, eindelijk een installatie die werkt.
De setup start op, hij begint alle drivers te laden etc, en daarna krijg ik een BSoD die zegt "Windows is gestopt om, etc".
Die werkt dus óók niet.

Ik uit wanhoop dan maar 2 versies van XP gedownload, maar deze geven precies hetzelfde aan.

Waar slaat dit op, heeft Acer een beveiliging ingebouwd tegen het installeren van een ander OS?
Moet toch niet kunnen lijkt me? De DVDs die ik gebruik werken perfect op andere computers, dus het ligt echt aan mijn laptop.
Heeft hier iemand ervaring mee, want ik kan verder niks op google vinden, en aangezien ik op sommige punten illegaal bezig ben geweest wil ik hulp vragen aan Acer even uitstellen.
Het is niet mijn bedoeling om mijn OS illegaal te downloaden, maar puur om te testen of het niet aan mijn legale versies lag.

Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen.
Hulp zou zeer op prijs worden gesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door lepel op 30-07-2009 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 23:54
Klinkt eerder als brak geheugen, memtest gedaan? (bijvoorbeeld op vista cd, dacht ik)

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
ik denk dat het logischer is dat je cd speler in je laptop kapot is ;)

edit:

of brak geheugen inderdaad :P

[ Voor 26% gewijzigd door !GN!T!ON op 27-07-2009 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:38
Bios instellingen nagekeken betreft de SATA instellingen.
IDE - AHCI - Compatible blablabla.

Je zou het kunnen proberen, ookal duiden de symptonen op iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

s1h4d0w schreef op maandag 27 juli 2009 @ 23:48:
krijg dan allemaal errors als "bad sector" blabla
en
daarna krijg ik een BSoD die zegt "Windows is gestopt om, etc".
... bad sectors op je harde schijf? Draai eens een testprogramma om je schijf te testen en bijv. je S.M.A.R.T.-gegevens uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Bedankt voor de snelle reacties ;)

De laptop werkt verder goed, de blu-ray drive leest verder alles goed in Vista, branden doet hij ook goed Alhoewel hij bij het branden van dual-layer DVDs met imgburn met een .dvd en .iso bestand compleet vastloopt en daarna de blu-ray drive pas weer herkent na een reboot.

Ik ben even aan t kijken wat ik het beste kan gebruiken voor een memory test.
Aanbevelingen?

[edit]
Ik krijg direct errors als ik ook maar boot vanaf de DVD, dus ik denk niet dat het aan de harddisk ligt, aangezien ik nog niks aan het kopieëren/installeren ben.

[ Voor 18% gewijzigd door lepel op 27-07-2009 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

s1h4d0w schreef op maandag 27 juli 2009 @ 23:57:
...
Ik ben even aan t kijken wat ik het beste kan gebruiken voor een memory test.
Aanbevelingen?
http://memtest.org/

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Bedankt, die ga ik dadelijk eens branden en proberen.

[ Voor 104% gewijzigd door lepel op 29-07-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Memtest laten lopen, geen errors.
Mijn geheugen is dus in orde, en mijn blu-ray drive werkt verder ook naar behoren.
Ik ga nu dadelijk voor de zekerheid nog eens in mijn bios kijken, maar het zou moeten kloppen.
Als nog iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Kan het zijn dat een bootable dvd bepaalde sectors heeft die een normale dvd niet heeft?
En dat de drive misschien toch kapot is en dit niet kan lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:20
download voor de gein is een knoppix dvdtje ofzo, en probeer die is te booten. Verder zou ik je schijf toch ook even checken.

edit: brand de dvd op een andere pc O-)

[ Voor 14% gewijzigd door arvidbeheerder op 29-07-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Nou ik heb denk ik het probleem gevonden.
Ben door mijn BIOS gaan kijken, en daar stond iets als "Hard Disk mode" en deze stond standaard op SCSI en de tweede optie was gewoon IDE.

Ik deze dus op IDE gezet, en toen bootte opeens mijn Windows 7 DVD wél.
Maar hij kon geen stuurprogramma's vinden, alhoewel ik wel door mijn computer kon bladeren (beide schijven).
Ik heb het niet getest maar ik gok dan dat dit gewoon aan de DVD, en de andere OS setups dan ook booten.
Maar goed, ik dus de installatie afgebroken, ik wou die toen nog niet installeren, en wou weer in Vista booten.
Krijg ik dan het System Recovery scherm, dat hij Vista niet kan opstarten.
Ik dat aangezet, en na een tijdje weer gaan kijken, stond hij weer op het beginscherm van System Recovery.
Weer gedaan, en blijkt dat hij System Recovery niet kon uitvoeren.

Ik de Hard Disk mode terug gezet op SCSI, en toen bootte Vista wel weer gewoon zonder problemen.
Ik heb twee harddisk in mijn laptop zitten, is één dan SCSI based en de andere IDE?
Na wat onderzoek weet ik wel dat bij een IDE schijf je zelf de master en slave moet bepalen met de jumpers, en een SCSI disk dit zelf word bepaald, toch?

[ Voor 10% gewijzigd door lepel op 30-07-2009 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:38
s1h4d0w schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:11:
Nou ik heb denk ik het probleem gevonden.
Ben door mijn BIOS gaan kijken, en daar stond iets als "Hard Disk mode" en deze stond standaard op SCSI en de tweede optie was gewoon IDE.

Ik deze dus op IDE gezet, en toen bootte opeens mijn Windows 7 DVD wél.
Maar hij kon geen stuurprogramma's vinden, alhoewel ik wel door mijn computer kon bladeren (beide schijven).
Ik heb het niet getest maar ik gok dan dat dit gewoon aan de DVD, en de andere OS setups dan ook booten.
Maar goed, ik dus de installatie afgebroken, ik wou die toen nog niet installeren, en wou weer in Vista booten.
Krijg ik dan het System Recovery scherm, dat hij Vista niet kan opstarten.
Ik dat aangezet, en na een tijdje weer gaan kijken, stond hij weer op het beginscherm van System Recovery.
Weer gedaan, en blijkt dat hij System Recovery niet kon uitvoeren.

Ik de Hard Disk mode terug gezet op SCSI, en toen bootte Vista wel weer gewoon zonder problemen.
Ik heb twee harddisk in mijn laptop zitten, is één dan SCSI based en de andere IDE?
Na wat onderzoek weet ik wel dat bij een IDE schijf je zelf de master en slave moet bepalen met de jumpers, en een SCSI disk dit zelf word bepaald, toch?
als je mijn post van 3 dagen geleden had gelezen, dan was je er sneller achter gekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Shit, je hebt helemaal gelijk. Dan in ieder geval bedankt :)
Maar als ik dus een quad boot maak, moet ik hem alleen voor de setup op IDE zetten, en kan ik als hij geïnstalleerd is weer terug naar AHCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeKiller
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 09:38
Dat werkt dus niet, dan moet windows wéér opnieuw geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Okay, dus als ik XP, Windows 7 of OSX wil booten moet ik hem eerst op IDE zetten, en dan voor Vista op AHCI.
Ook lekker omslachtig. Waarom werken die anderen dan niet op AHCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Omdat je daarvoor de drivers @ installatie dient op te geven (load driver).

Ik snap trouwens niet dat je gelijk met die legacy/nativeIDE setting gaat lopen klooien, da's vragen om problemen met multiboot configuraties imho.

Het grootste probleem wat je nu ondervind is niet dat er een installatiebeveiliging opzit (totale onzin) maar dat je hardware waarschijnlijk heel specifiek is gekozen als zijnde 'Designed for $OS" en dat de driversupport hiervoor in je disk image van Acer zit ingebouwd.
Gewoon een hardwarematige beperking die je vaker bij laptops tegen zal komen, omdat het (maar dan op grote schaal) maatwerk is qua ontwerp, de BIOS functionaliteit van die dingen zijn vaak ook overdreven gelimiteerd bijvoorbeeld.

[ Voor 53% gewijzigd door alt-92 op 01-08-2009 12:03 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Het leek me ook al sterk dat er een beveiliging opzat aangezien ik daar ook nog nooit van had gehoord.

Ik ben met die setting gaan kloten omdat ik er dus die standaard Vista op heb zitten, en gewoon op n secundaire harddisk nog 2-3 OSen erbij wou installeren, en die dus alle 3 niet werkten.
En aangezien die altijd hebben gewerkt, vond ik het raar.

Die load driver kan ik niks mee aangezien de installaties niet eens booten op AHCI.

Maar goed, ik ga weer eens wat googlen. De reden waarom ik het hier op tweakers vroeg was omdat ik hiervoor een 8920G had, een vrijwel identiek model, alleen op sommige punten ietsjes minder. En met die 8920G heb ik nooit problemen ondervonden.
Pagina: 1