Vervangen originele speakers+radio (auto)

Pagina: 1
Acties:

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-01 15:08
Dus..

na enige tijd wat zoekwerk te hebben gedaan wou ik even weten of ik alles wel bij het juiste eind heb!

Mijn verhaal :)

Ik heb in mijn opel astra (G '98) de standaard radio-cd speler vervangen door een gewoon standaard Radio-cd-mp3 speler (JVC).

Deze JVC kan 4x19W (50W) RMS leveren.

De luidsprekers die ik gekocht heb, hebben het volgende vermogen:
- voor: 50W RMS
- achter: 30W RMS

Nu heb ik begrepen dat je je luidsprekers op 2 manieren kan opblazen :)
- teveel vermogen
- teweinig vermogen

Bij een teveel aan vermogen gaat je luidspreker eigenlijk een grotere bewegingsafstand afleggen dan toegeschreven.

Bij een te laag vermogen kan je luidspreker niet genoeg gewegen waardoor eigenlijk je luidspreker te warm wordt en ook vernield wordt!

Welnu..

Mijn JVC autoradio heeft een functie om het volume te beperken tot 30 (50=max). Volgens de handleiding is dat voor luidsprekers die geen 19W RMS aankunnen.

Mag ik er vanuit gaan dat de luidsprekers op het max volume(50) gewoon hun werk doen zonder gekraak/vervorming? Of krijg ik dan al meteen te maken met clipping?

alvast bedankt!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou eerder vertrouwen op je gehoor, dan op instellingen in de radio.

Maw: je hoort wanneer de boel staat de clippen (wanneer je radio het niet meer trekt dus) of wanneer je simpelweg te lang te veel vermogen in de speakers stopt (en je dus te grote uitslagen maakt of, vaker nog, de spoel het thermisch niet meer aankan.

Wise enough to play the fool

• Wouter06
Ondertussen heb ik alles ingebouwd..

Maar heb toch enkele vraagjes..

Als ik het vollume beperk tot 30. dan geeft de radio niet het volledige vermogen af aan de luidsprekers(19W RMS).

Maar toch als ik over het vollume van 25 ga bij de meeste liedjes kraken de luidsprekers.

Nu weet ik niet wat hiervoor zorgt.

Teveel vermoge kan het niet zijn voor die luidsprekers. Te weinig ook niet want ik kan het volume nog verhogen als het moet..

Hoe kan ik dit dan verklaren?

Een 2e vraagje, wat mss ook een antwoord is op de 1e vraag..

Ik maak gebruik van de functie "Loudness". Wat eigenlijk neerkomt op een eqalizer setting. Kraken de boxen dan omdat die bepaalde frequenties niet aankunnen??

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bij loudness worden vooral de lage en sublage tonen opgepompt. Het kan dus zomaar zijn dat daardoor je speakers alsnog gaan kraken.

Verder heb je denk ik al geleerd dat radio fabrikanten vermogens "verzinnen", maar speaker fabrikanten doen dat ook. Welk merk en type speakers heb je? Wellicht kunnen die het vermogen helemaal niet aan?

Enneh... nofi, maar "loudness" is voor beginners. Zet het uit, en gebruik het nooit meer... :+

Wise enough to play the fool

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:52
Tip1: Gebruik NOOIT loudness...
Het idee achter loudness is de hoge en lage tonen wat beter naar voren te laten komen ten opzichte van de middentonen. Hier zit een heel technisch verhaal achter. Maar het is bedoeld om op laag volume toch een wat voller geluid te krijgen.
Wanneer je loudness aan hebt en je zet je volume harder, worden ook de lage/hoge tonen dus harder gezet (wat de loudness functie dus ook al doet) dit gebeurd dan dubbel.. en dus overstuur je al snel je speakers (waardoor deze kunnen gaan kraken).

Verder zijn de gegeven waarden van autoradio fabrikanten vaak overdreven. 50W RMS wordt eigenlijk 9 van de 10 keer NOOIT gehaald door de standaard interne versterker van een HU (headunit = de radio dus)

Je aannamen over te hoog en te laag volume voor speakers zijn correct (die uit je eerste post)
echter als je speakers te hard gaan dan hoor je dat wel.
Nog 1 tip: Nooit de radio harder zetten dan 80% van het volume. Boven de 80% gaan radio/versterkers namelijk oversturen en vervorm je sowieso je geluid. Wil je harder koop dan een externe versterker en sluit die aan op je speakers. Ook dan kun je maar tot 80% van je radio volume, maar je versterker kan je dan wel harder zetten.. het geluid zal dan niet gaan oversturen en gewoon zuiver blijven maar het volume kan dan wel harder.

Succes ermee in ieder geval.

*sowieso

• Wouter06
Okej! Loudness zet ik af :)

De specs van mijn luidsprekers en HU

headunit: JVC KD-G342
Maximum vermogen 5x50 Watt (MOS-FET)
Nominaal ingangsvermogen 19 Watt in 4Ω
Impedantie 4Ω
Frequentiekarakteristiek 40 - 20,000 Hz

Luidsprekers voor: Pioneer TS-A1703i 3-way
Maximum vermogen 240 Watt
Nominaal ingangsvermogen 50 Watt
Impedantie 4Ω
Frequentiekarakteristiek 30 – 30,000 Hz

Luidsprekers achter: Pioneer TS-G1002i 2-way
Maximum vermogen 120 Watt
Nominaal ingangsvermogen 25 Watt
Impedantie 4 Ω;
Frequentiekarakteristiek 35 - 30,000 Hz

Dit zijn de gegevens die letterlijk van de doos van de speakers komen en uit de handleiding van de autoradio.
Ook daar overdrijven ze?

Je zegt dat ik niet hoger moet gaan dan 80%. 80% van 50(volume) is 40. Maar ik ga nooit boven 30 :o

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:31

TommyGun

Stik er maar in!

Hm mijn ervaring met loudness is eigenlijk dat het veel beter en voller klinkt, zonder rare bijgeluiden.

Nu speel ik muziek nooit echt hard af dus wellicht dat dat er ook mee te maken heeft.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 12:03
Loudness is een leuke manier om op "lagere" volumes bepaalde frequenties te boosten die anders wegvallen tegen je omgevingsgeluid. Eigenlijk wil je het niet gebruiken, maar in met wat eenvoudigere oplossing in een auto of een auto die gewoon veel takkenherrie maakt is het een oplossing als je niet op standje gehoorbeschadiging wil luisteren.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:52
Wouter06 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:43:
[..]

headunit: JVC KD-G342
Maximum vermogen 5x50 Watt (MOS-FET)
Nominaal UITgangsvermogen 19 Watt in 4Ω
[..]

Luidsprekers voor: Pioneer TS-A1703i 3-way
Maximum vermogen 240 Watt
Nominaal ingangsvermogen 50 Watt
[..]
Kijk en daar zit het hem in, wat ik bedoel is dat fabrikanten altijd de maximale waarden aangeven.
In dit geval voor je HU: 50Watt per kanaal..
Maar normaliter wordt deze waarde amper gehaald en draai je op hoog volume dus maar 19 watt continu.
er kunnen dan pieken in zitten van 50 Watt..

Punt is: Technische gezien heb je dus eigenlijk te weinig vermogen om je speakers netjes aan te sturen.
Maar maak je niet druk, het KAN wel.. alleen moet je dus zorgen dat de radio niet gaat oversturen (harder dan 80%) en dus je speakers laat clippen.
Het is overigens niet zo dat je speakers kapot kunnen gaan door te zacht volume (en wat je zegt dat deze daardoor slecht gekoeld worden.. dat is beetje onzin.. want je hebt je speakers natuurlijk nooit continu op vol vermogen staan)

Ikzelf heb voor elke speaker(achterspeakers, voorspeakers en subwoofer) een aparte versterker.. (dus totaal 3 versterkers)
Deze gaan niet hard maar spelen door oververmogen wel zuiver.

Je moet je voorstellen dat een versterker (intern van de radio of gewoon externe versterker) beter speelt als deze bijna niet hoeft te 'werken' ..
Als een versterker maar op 80% hoeft te spelen (stel dat je versterker 100 W RMS kan leveren en maar 80 hoeft te leveren) zal deze daarmee beter spelen dan dat de versterker continu op vol vermogen moet spelen (wat dus het geval is als je de speakers rechtstreeks op je HU aansluit)

Nja je moet inderdaad zelf maar even kijken wat voor jou situatie het beste is.. maar als je vaak met harde muziek aanrijdt.. is een versterker zeker aan te raden..
Als je gewoon zachtjes achtergrond muziek wilt, is er niets aan de hand en kan je gewoon de speakers aansluiten op je HU.

Succes

*sowieso

Pagina: 1