Toon posts:

Nieuwe (compacte) cpu-koeling #2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,
Het andere topic was dichtgegooid, dus....

Ik zoek dus een compacte cpu-koeling. Mijn pc loopt op 70 graden en nieuwe koelpasta helpt niet. Het probleem is dat koelers vaak zo groot en breed zijn. Bij mij is het redelijk krap ingedeeld en het moederbord staat tegen de voeding aan.
Zie onderstaande foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/6666/dsc00048c.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/8361/dsc00051utq.th.jpg

Kan iemand mij advies geven welke cpu-koeling het beste is?

Vriendelijke groeten,
Jip

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

weet je zeker dat deze 70 graden wordt? koelblok heet of handwarm?

en verder zat ik dan aan: http://www.alternate.nl/h...E&l1=Koeling&l2=Processor zo iets te denken.. steekt niet ver uit en is niet groot.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Get Airflow, save the world.

Met andere woorden, ruim je kabelzooi op, gooi een fan voor in je pc en zaag er desnoods een gat in, dat er luchtstroom ontstaat. Kan me niet voorstellen dat je met airflow nog 70° hebt. Misschien investeer je beter in een nieuwe case dan dat blikken ding dat je nu hebt ;-).

Tips & trucks vind je genoeg op google.

Als je vanplan bent een nieuwe case te kopen: Coolermaster heeft mooie oplossingen, zoals de cm sileo of cm690, voor +/- ongeveer evenveel geld als een nieuwe cpu koeler. Antec ook maar die zijn iets duurder.

En oja ;-) als je toch bezig bent, zet je pci kaartje eens een paar sloten naar onder, zodat je grafische kaart wat meer lucht krijgt.

@ Ed L hieronder: correct me if i'm wrong maar volgens mij is het een socket 478 / P4 en daar past de hyper 3 net niet op deze wel: pricewatch: Arctic Cooling Super Silent 4 Ultra TC (en lekker cheap ook)

[ Voor 28% gewijzigd door diedazz op 28-07-2009 01:04 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het is de vraag of die 70 graden nou zo'n probleem zijn... Je CPU kan daar namelijk best tegen.

Verder is je case idd niet erg fijn voor de airflow. Toch zal een betere koeler wel helpen. Ik zou er niet te veel geld aan uitgeven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper TX3€ 12,95€ 12,95
1Scythe Ninja Mini€ 27,90€ 27,90

De Scythe is een goede optie als het low profile moet, maar de TX3 is niet erg groot.

[ Voor 17% gewijzigd door Edmin op 28-07-2009 01:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het reageren,
Ik vond deze wel aantrekkelijk
http://www.alternate.nl/h...4_Silent_Cooler/-1056090/
Weinig geld, kan naar het schijnt een pentium 3,6 koelen. Kan hem bij mij in de buurt voor een tientje kopen. Ik heb ook nog een fan die ik voorin kan installeren (hij wil echter niet draaien na aansluiting op het moederbord :( ).

Dat is denk ik een goedkoper alternatief dan die cases, want die zijn me toch wat prijzig! :o Het is natuurlijk een oude pc (P4 2,66 gHz), het enige wat ik wil dat ie nog een aantal jaren gezond mee kan met aangename temperaturen. Ben als student niet gezegend met veel geld ;)

Wat denken jullie hiervan?

Groetjes, Jip

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tja, die TX3 koop je voor 15 euro bij de lokale Mycom en is een betere keuze, maar als het niet anders kan...

• diedazz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 01:02:
Bedankt voor het reageren,
Ik vond deze wel aantrekkelijk
http://www.alternate.nl/h...4_Silent_Cooler/-1056090/
Weinig geld, kan naar het schijnt een pentium 3,6 koelen. Kan hem bij mij in de buurt voor een tientje kopen. Ik heb ook nog een fan die ik voorin kan installeren (hij wil echter niet draaien na aansluiting op het moederbord :( ).

Dat is denk ik een goedkoper alternatief dan die cases, want die zijn me toch wat prijzig! :o Het is natuurlijk een oude pc (P4 2,66 gHz), het enige wat ik wil dat ie nog een aantal jaren gezond mee kan met aangename temperaturen. Ben als student niet gezegend met veel geld ;)

Wat denken jullie hiervan?

Groetjes, Jip
Zie mijn vorige post, en groeten hoef je hier niet hoor ;-)

Die casefan die niet werkt kun je mits wat kabelknipperij wel laten werken. (als je durft }:O )
Als je de kabels van die casefan van zijn stekkertje verwijdert kun je ze in een molex (zo'n cd/dvd stroom aansluiting) stoppen, even proberen wat welk voltage geeft (5V 7V of 12V) en je fan zal wel draaien. Er zijn ook duizenden andere oplossingen maar dit is vrijwel no-budget.

Die cpu cooler die je aanhaalt vind ik niet zo geweldig vergeleken met de arctic (fan erop lijkt me niet alles en het koelblok is niet geweldig op het eerste zicht).

[ Voor 6% gewijzigd door diedazz op 28-07-2009 01:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 01:04:
Tja, die TX3 koop je voor 15 euro bij de lokale Mycom en is een betere keuze, maar als het niet anders kan...
Haha sorry, ik had die post nog niet gezien, want ik was zelf nog bezig met typen ;)

Verder lijkt die Arctic Cooling Super Silent 4 Ultra TC wel oké, maar ben bang dat hij net wat te breed is. Durf niet echt iets aan te schaffen wat qua omvang groter is dan mijn huidige intel koeler....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2009 09:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update: heb toch maar die Arctic Cooling besteld. Nu maar hopen dat ie past. Bedankt allemaal voor de adviezen. Ik zal ze zeker gebruiken!

• diedazz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:46:
Update: heb toch maar die Arctic Cooling besteld. Nu maar hopen dat ie past. Bedankt allemaal voor de adviezen. Ik zal ze zeker gebruiken!
Normaalgezien past die wel. Veel plezier met inbouwen en laat even weten wat je temps zijn, dan zijn we ook blij met het resultaat :P

Verwijderd

Topicstarter
Even een bericht tussendoor.

Als ik aan de boxed koeler voel, is die gewoon koud. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Er zit nieuwe koelpasta op, dun laagje. De vorige tjap heb ik goed weggepoetst. Als ik de koeler eraf haal, nadat de pc een tijd heeft aangestaan, komt er ook totaal geen warmte van de socket (als ik het goede bij de goede naam noem). Kan het zijn dat het metalen plaatje dat op de socket ligt de warmte niet goed overbrengt ofzo?
Dat een boxed cooler wat minder koelt dan een andere, oké, maar het ding wordt niet eens een beetje warm.

Wie o wie??? |:(

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 23:53
Hoe weet je dat het ding 70 graden is? Als zowel de koeler als de heatspreader (het metalen plaatje :+) niet echt warm worden (en je pc gewoon stabiel is) zou ik me niet zo'n zorgen maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik meet de temperatuur m.b.v. CPUCool, weet niet of de sensors allemaal kloppen. Maar toch, het is toch de bedoeling dat de koelribben warm worden van de processor en dan gekoeld worden door de ventilator? Dat ding van mij is gewoon helemaal koud.
Mijn systeem is sinds de warme zomerdagen begonnen niet echt stabiel. Hij bleef net onder het filmkijken een paar keer hangen, toen heb ik hem gauw uitgezet, want dat is een teken dat ie iets later waarschijnlijk een vastloper krijgt, zoals dat al een paar keer gebeurd is.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Zit je boxed cooler vast d.m.v. pushpins dan zou het kunnen dat een pushpin niet goed zit of moet je dit gewoon schroeven? En probeer je temperatuur te meten via Coretemp.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een klikmechanisme en hij zit gewoon goed, zoals ik hem er ook uit heb gehaald. Kan het zijn dat het gewoon een flut mechanisme is, zodat ie nooit goed contact maakt? Lijkt me eigenlijk sterk. Ook dat ik te veel of te weinig koelpasta er op heb gedaan. Er zou toch altijd een beetje warmte overgedragen moeten worden? Ik voel helemaal niks. Maar hopen dat dat met de nieuwe koeler over is :(

Coretemp werkt trouwens niet op mijn processor.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar, maar eens even een update.

Ik heb de Arctic-Cooling Super Silent 4 Ultra TC geïnstalleerd en ik moet zeggen dat ik tevreden ben. Dat wil zeggen: als ik mijn computer stress door bijv. het rekenapparaat de faculteit van 123456789 laat berekenen, dan wordt de heatsink warm (helemaal niet heet), wat erop duidt dat hij goed contact maakt, dunkt me. Onder normale omstandigheden (idle heet dit, geloof ik) is de heatsink gewoon lauw/koud. Als ik me niet vergis was mijn boxed cooler altijd koud.

Het enige gekke is dat de temperatuur die CPUCool geeft nog steeds 71 graden is. Nu begin ik eigenlijk in de war te raken of het wel dadelijk de cpu-temperatuur is die ik aflees. CPUCool geeft (o.a.) het volgende weer: Temp 1: 71 Temp 2: 35,5 Temp 3: 34 Temp sens 0: 36 Temp sens 1: 66,5

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 21:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vervolg

Wat is hier eigenlijk van mijn cpu-temperatuur? Als ik de pc opstart en in het bios kijk, geeft hij 35 graden aan. Dit is dus niet stressed. Nu ben ik helemaal in de war.

Ik hoop dat iemand mij wat uitleg kan geven.
De nieuwe cooler is overigens een fijn dingetje. Hij past precies (nog maar net). Had wel wat moeite met het vastklikken. Kreeg op een gegeven moment het idee dat ik bijna mijn moederbord door drukte. Hij ligt er volgens mij helemaal goed op en hij maakt klaarblijkelijk goed contact, dus het zal wel zo moeten.

Jip

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tja, ik ken dat tooltje niet. Zit er geen help-functie bij?

Er zijn natuurlijk nog wel meer tools die je temps uitlezen. Wat dacht je van realtemp, Everest of CPU-Z?

Stressen doe je met bijvoorbeeld Prime95.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het eens met Speedfan geprobeerd maar deze geeft dezelfde waarden, o.a. de volgende:
GPU: 0C
Temp1: 70C --> hier staat zelfs een vlammetje voor: te heet?
Temp2: 34C
Temp3: 33C
HD0: 37C
HD1: 37C

Wat ik me nu afvraag is welke temperatuur van de cpu is en waar die 70C gemeten wordt. Zoals ik eerder vertelde is de cpu temp. volgens de BIOS ca. 35C. Dit komt overeen met Temp2.
Wie o wie? Heeft de voeding misschien ook een temperatuursensor? Ik hoop niet dat het mijn moederbord is dat zo heet wordt.

thanks ;)

Verwijderd

Bij speedfan krijg je een aparte temp voor je core=cpu. Denk dat je chipset 70 graden wordt.

• R3N3S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 23:34
Houdt Speedfan open en stress je processor met Orthos. Zie je Temp 2 stijgen? Dan is dat je processor. Temp 1 en 3 kunnen dan moederbord en voeding zijn, maar de voeding is over het algemeen aangeduid als AUX.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu Orthos Beta ruim een uur laten draaien.

Idle:
Temp1: 70C
Temp2: 34C
Temp3: 33C
HD0: 37C

Stressed:
Temp1: 71C
Temp2: 39C
Temp3: 37C
HD0: 39C

Temp2 steeg het meest aanzienlijk, dan maar aannemen dat dat de processor is?
Die 71C is dan misschien chipset. Weet eigenlijk niet wat dat is. Is het dat zwarte vierkantje elders op het moederbord? Die wordt wel goed warm, maar niet heet. Videokaart wordt ook warm. Moederbord zelf wordt ook (niet onaangenaam) warm. Kan die 71C kwaad? Ik zou stiekem een keertje willen overclocken, naar 3,2 GHz ofzo. Hij loopt nu op 2,7. Kan dit of fikt dan mijn moederbord door? Je zou toch zeggen dat dit mogelijk moet zijn met zulke CPU-temperaturen.

Ik hoor graag jullie mening :)

Verwijderd

Topicstarter
Oké dit is heel raar.
Ik heb nu eens everest aangezet. De volgende resultaten (idle):
Mobo: 34
CPU: 21
Aux: 11
HD1+2: 35

Direct daarna Speedfan aangezet ter vergelijking en wat blijkt? Die 70 graden die Speedfan (en andere programma's) constant aangaven was opeens veranderd in 21! Temp1 (die op 70 C stond) was dus toch de CPU. Vreemd verhaal toch?

Nu weet ik niet of de temperaturen altijd misleidend zijn geweest, maar sinds ik de nieuwe koeler erop heb zitten loopt mijn pc een stuk stabieler en blijft ie niet meer hangen (behalve als ik per ongeluk de de voedingskabels van de harde schijf aanraak :+ )

Kan ik nu gerust zijn?? In ieder geval hartelijk bedankt voor al jullie adviezen!
Jip

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Weer een gelukkige klant ;)
Heb je ook temps onder load gemeten?

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat zal ik volgende week doen, nu bedtijd-studeren-werken-........ weekend! :)

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Je ziet het nog wel eens gebeuren bij die oude P4 systemen dat er ergens een gare temperatuursensor zit, die dan inderdaad 70/71 graden aangeeft, lekker negeren dus :) Zolang je nieuwe cooler netjes warm wordt zal deze best goed zitten, en hoef je je weinig zorgen te maken :)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:33

Umbrah

The Incredible MapMan

offtopic:
Valt me op dat er in de eerste foto's bij dit topic wel érg veel koelpasta op de heatspreader zit. Het is alleen bedoeld om micro-kieren op te vullen, een halve rijstkorrel in het midden uitgespreid moet voldoende zijn. Meer is slecht, want dat isoleert juist, en houd je koelblok koel (en je CPU heet)
Pagina: 1