Toon posts:

Temperatuurproblemen moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Sinds een maand of wat heb ik problemen met de temperatuur van mijn desktopcomputer. Mijn configuratie bestaat grotendeels uit de Best Buy Multimedia configuratie van september 2006, nl.
Processor: Core 2 Duo E6400
Moederbord: MSI P965 Neo-F
Phoenix Award Bios
CPU-Koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Videokaart: Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2
Behuizing: Arctic Cooling Silentium T5
3 Gb werkgeheugen
2 hdd’s: 320 en 1000 Gb

In het Bios kun je instellen dat de cpu-ventilator reageert op de temperatuur. Dat heet 2½ jaar prima gewerkt: lekker stil.
Echter, een maand of wat geledenheb ik problemen gehad met het installeren van een firewire-kaart. Uiteindelijk heb ik dat ding verwijderd en mijn oude pci-kaart weer gebruikt. Sinds dat ogenblik is het mis met de cpu-temperatuur. Tenminste, het Bios en ook Sppedfan geven continu een temperatuur van 68 graden, zodat de ventilator doorlopend op 2800 toeren staat en dat veroorzaakt een onaangename portie herrie. De temperatuur is echter helemaal niet hoog (voelbaar met de blote hand bij open computer), maar er functioneert iets niet goed. Als ik de computer na 24 uur niet-gebruik aanzet, staat de temp meteen op 67 graden. Maar als ik een uur lang video laat renderen, geeft ‘ie dezelfde temp aan.
Na een tip op een forum heb ik de koeling losgemaakt van de cpu, schoongemaakt, nieuwe koelpasta een gebracht. Resultaat: nihil!
De Bios geflasht, de hele zaak gereset door de batterij van het moederbord los te maken. Helpt allemaal niks.

Biosgegevens:
systeem temp 208 graden !!
cpu temp 68
cpu core 1.35v
Sppedfan geeft ongeveer dezelfde waardes, plus
HD0 40
HD1 35

Wie weet wat er aan de hand is: kapotte sensoren? kapot moederbord? En wat kan ik eraan doen om de herrie weg t werken en weer een lekker stille computer te krijgen?

Graag jullie mening,

Aart

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Je hebt kennelijk je kast open gehad. Er kan dus eea fysiek veranderd zijn.

Maak de kast nog eens open en controleer of het koelblok wel warm wordt.
Een CPU-temp van 68 graden zou moeten betekenen dat het koelblok ook flink
warm wordt (zo warm dat je het niet lang aan kunt raken).

Blijft het koelblok koel, dan is er iets mis met het contact.
Is het koelblok warm, dan is er wellicht iets mis met de sensor.
Is het koelblok heet, dan is er wellicht iets mis met de airflow.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Kishi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 17:59
Bij 208°C zou je normaal gezien een onaangename geur moeten opmerken ;)
Ik vermoed dat de temperatuursensor stuk is.

Hou er rekening mee dat als je koeloppervlak van de cpukoeler koud is, dat een teken kan zijn dat de warmteoverdracht van cpu naar koeler niet goed verloopt.

Voor de geluidshinder kan je gebruik maken van een fancontroller.

Verwijderd

Topicstarter
Als het BIOS bij een echte koude start (24 uur de computer uit) meteen al 68 graden aangeeft, dan moet er toch iets kapot zijn? Ik denk dan aan een sensor. Maar waar zitten die dingen? En kun je ze vervangen? Of kost dat je een nieuw moederbord?
Het mobo is dus een MSI P965 Neo.