nieuwe router behaalt 36mbps

Pagina: 1
Acties:

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
Hoi,

Vandaag heb ik een Sitecom router gehaald met wlan 300 mbps.

echter haal ik maar 36 mbps, ik merk er opzich niks van als ik aan het surfen ben, maar het verschil tussen 300 en 36 is wel heel veel?

ik zit misschien 5 meter van de router vandaan en maak gebruik van een sony VAIO.

wie heeft hier ervaring mee en kan vertellen hoe ik de snelheid optimaal kan benutten?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-03 14:32
En met wat haal je maar 36mbs als het met bijvoorbeeld torrents downloaden is is dit nogal logisch met wat voor soort dingen wil jij 300mbs behalen? Is het draadloos? en wat zijn de specs van je wireless internet kaartje in je laptop,

• SoundLab
ja sorry voor de ontbrekende info, ben niet echt een held wbt dit soort zaken.

dit zijn mijn wlan specs van de laptop:
Ingebouwde modem V.92/V.90
Geïntegreerd draadloos LAN JA
Max. gegevenssnelheid draadloos LAN (Mbps) 300 (RX) / 150 (TX)
Bereik draadloos LAN (m) max. 100
Type draadloos LAN 802.11a/b/g/n/Draft n
Geïntegreerde Bluetooth™-ondersteuning (versie) 2.1 + EDR
Bereik Bluetooth™ (m) 10
Ethernet-netwerk 10BASE-T/100BASE-TX

dit zijn de specs van mijn nieuwe router:
Sitecom Gigabit Router (type WL-306 Gigabit Router XR 300N)
Kenmerken
-802.11n Draft 2.0
-Deel uw draadloze breedbandinternet
-Ingebouwde 4 poorts gigabit switch
-Draadloze snelheden tot 300Mpbs
-WPS: Creeer een veilig draadloos netwerk met een druk op de knop
-XR (Extended Range), minder dead spots en maximale dekking
-Bespaar energie, intelligente hardware kan een besparing van het stroomverbruik opleveren tot wel 70%

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-03 19:56
Gezien het getal 300, zal hij een wireless-n router hebben en de sony vaio's hebben al enige tijd ook n-kaartjes ingebouwd. Maar die info is inderdaad wel nodig voor de zekerheid. :)

edit: info is er al. Waar zie je of hoe meet je die 36Mbit/s?

[ Voor 52% gewijzigd door dinkelover op 27-07-2009 22:07 ]

pepernooot

Verwijderd

Probeer eens op een ander kanaal te broadcasten, misschien is er te veel interferentie met andere netwerken. ;)

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

De troughput voor 802.11n is volgens mij 144Mbit/s. Toevallig heb ik vandaag nog een reclameblaadje gezien waar ze in de kleine letters hadden staan dat je practisch niet meer dan 78Mbit haalt. Nog steeds een verschil, maar niet zoveel.

Hoe bereken je de snelheid eigenlijk?

☻/
/▌
/ \

• SoundLab
dinkelover schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:06:
Waar zie je of hoe meet je die 36Mbit/s?
Sony heeft een ingebouwd programma genaamd VAIO smartnetwork, daar zie je wat voor verbindingen op dat moment aan staan, mijn Wlan staat groen aangevinkt met de volgende informatie:

Modus: 2,4 Ghz ( ik kan kiezen tussen 2,4 Ghz, 5 Ghz, en 2,4 Ghz & 5 Ghz samen )
Snelheid: 36 Mbps ( schommelt vaak tussen 24 en 48 mbps )

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

5GHz zou al een betere performance moeten geven volgens:
Which Is Better: 802.11n 2.4 GHz or 5 GHz?

Maar die 300Mbit haal je in ieder geval niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Kixtart op 27-07-2009 22:15 ]

☻/
/▌
/ \

• SoundLab
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:06:
Probeer eens op een ander kanaal te broadcasten, misschien is er te veel interferentie met andere netwerken. ;)
umm..niet om het een of ander.. maar hoe doe je dat in hemelsnaam....?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou allereerst gewoon de ingebouwde wlan client van Windows gebruiken. Dat voldoet prima. Hoe je het kanaal kan veranderen, kun je vast vinden in de handleiding van je router. Gebruik bv. iets als Inssider om te kijken op welke kanalen de netwerken in de buurt zitten.
Kixtart schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:08:
De troughput voor 802.11n is volgens mij 144Mbit/s. Toevallig heb ik vandaag nog een reclameblaadje gezien waar ze in de kleine letters hadden staan dat je practisch niet meer dan 78Mbit haalt. Nog steeds een verschil, maar niet zoveel.

Hoe bereken je de snelheid eigenlijk?
Jouw collega-mod weet het hier prima te vertellen: dion_b in "sneller draadloos netwerk (802.11n)"

[ Voor 48% gewijzigd door Noork op 27-07-2009 22:43 ]

• SoundLab
heb net de 5 Ghz aangezet, maar dan maakt hij geen verbinding met wlan, heb em toen op 2,4Ghz & 5 Ghz samen gezet, hij geeft nu nog steeds 36 mbps aan..

ik ben ook bang dat ik niet meer dan 70 ga halen in mijn levensjaren:P

Verwijderd

Shado-Beatz schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:16:
[...]

umm..niet om het een of ander.. maar hoe doe je dat in hemelsnaam....?
Via de webinterface van je router, deze kun je meestal vinden op: http://192.168.1.1
De instelling voor het kanaal staat meestal onder 'General Settings' of 'Wireless Settings'. ;)

• SoundLab
Kijk is aan, goede info!

Thanks you guys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gokje: de vraag was niet hoe men in het algemeen de snelheid kon berekenen, maar specifiek hoe de TS dat deed - om te controleren of het wel een goede manier was ;)

Oslik blyat! Oslik!

• SoundLab
trouwens nog een vraagje:

mijn mbps schommelt tussen 18 en 50 mbps, als ik aan het surfen ben, merk ik daar niks van,
met torrents hangt de snelheid ook van de uploaders af, hoe ga je dan ooit 50 mbps halen als (bijna) alles afhangt van de uploader? niet alleen met torrents hoor maar eigenlijk alles..waarom zouden mensen 70 mbps willen halen terwijl ze met 18 mbps al normaal kunnen surfen etc.? een bestand van 10 GB downloaden met een snelheid van 70 mbps ga je toch nooit bereiken?
correct me if im wrong..

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-03 22:13
nieuwsservers gaat anders wel snel hoor,

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Halen ze veelal niet ;) (naja die private zut mischien). Meeste mensen gebruiken een gewone 20/1 adsl lijn, waar je zelfs niet eens die 36mbps zal halen, of uberhaubt 20 :P dat terzijde, maar als je genoeg 'grotere' uploaders hebt kan je best zulke snelheden halen mocht je ook zo'n internet verbinding hebben. Dacht dat ziggo recent zelfs een 120mbit abbonnement heeft toegevoegd.

Maargoed, is niet echt meer terzake voor dit topic :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• SoundLab
klopt dat ziggo een 120 mbit abbo heeft toegevoegd, voor lan neem ik aan?
want wlan word wel heel leuk gepromoot met 300mbps, maar dat is naar mijn weten allemaal theoretische zooi, in de praktijk is dat niet haalbaar..

nieuwsservers gaan idd wel snel ja..zelfs daar heb ik me twijfels of je de optimale snelheid kunt benutten..
alles kan namelijk TOT een bepaalde snelheid, maar of ze het behalen is een 2de..
ken je net zo goed een router N-versie maken en zeggen dattie 1000000mbps aankan..
bij wijze van..

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Shado-Beatz schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 02:10:
want wlan word wel heel leuk gepromoot met 300mbps, maar dat is naar mijn weten allemaal theoretische zooi, in de praktijk is dat niet haalbaar..

nieuwsservers gaan idd wel snel ja..zelfs daar heb ik me twijfels of je de optimale snelheid kunt benutten..
alles kan namelijk TOT een bepaalde snelheid, maar of ze het behalen is een 2de..
ken je net zo goed een router N-versie maken en zeggen dattie 1000000mbps aankan..
bij wijze van..
Vele mensen maken gebruik van nieuwsgroepen, en benutten de optimale snelheid van hun verbinding, ik zou niet inzien wat er aan te twijfelen valt.
Theoretisch zou je router misschien wel 300mbit kunnen halen, maar in de praktijk is dit dus niet het geval blijkt wel uit een post van dion.
Om daar een plakaat van 1000000mbit op te plakken is ook bij wijze van daarom gewoon onzin.
Waarschijnlijk gaat Ziggo ook een 120mbit abbonnement aanbieden volgend jaar, maar hier is nog niets over gezegd.
Natuurlijk kan Ziggo kan natuurlijk niet achterblijven op UPC, dat moge duidelijk zijn :P

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

2,4 Ghz is legacy mode (zo kunnen ook 802.11g en 802.11b apparatuur met het AP communiceren) en je router kan misschien niet meer dan dat (komt vaak voor bij instapoplossingen die claimen wel 802.11n te ondersteunen, maar dan wel verzwijgen dat ze niet de volledige draft N spec ondersteunen ;)).

Als ik het goed heb limiteert 2,4 Ghz je effectief tot 150 Mbps nominaal op 802.11n. Voor de geadverteerde 300 Mbps (eveneens nominaal natuurlijk) heb je een 5 Ghz band nodig. Zowel de router als de client dienen dat te ondersteunen.

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 28-07-2009 02:40 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Shado-Beatz schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 02:10:
120mbit ga je over je lansnelheid heen (is veelal 100mbit), dus zou je richting gbit netwerk moeten.

Tja, persoonlijk vind ik wireless grappig en handig, maar voor dataverzending is het niet mijn ding. Ik heb een gigabit netwerk liggen, heb je altijd optimale voor je internet en onderling de PC's zullen nagenoeg altijd sneller zijn dan dat wireless (mischien wel ooit) zal halen. Daarna kan je nog naar 10gbit, mocht het allemaal nog sneller worden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Shado-Beatz schreef op maandag 27 juli 2009 @ 21:47:
Hoi,

Vandaag heb ik een Sitecom router gehaald met wlan 300 mbps.

echter haal ik maar 36 mbps, ik merk er opzich niks van als ik aan het surfen ben, maar het verschil tussen 300 en 36 is wel heel veel?

ik zit misschien 5 meter van de router vandaan en maak gebruik van een sony VAIO.

wie heeft hier ervaring mee en kan vertellen hoe ik de snelheid optimaal kan benutten?
Die 36 mbps is véél sneller dan je internetabbo, dus nergens zorgen om maken en gewoon lekker surfen.
300 mbps is het theoretische maximum van je router, maar geen enkel internetabbo biedt die snelheid.

.

• SoundLab
SinergyX schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:51:
[...]

120mbit ga je over je lansnelheid heen (is veelal 100mbit), dus zou je richting gbit netwerk moeten.

Tja, persoonlijk vind ik wireless grappig en handig, maar voor dataverzending is het niet mijn ding. Ik heb een gigabit netwerk liggen, heb je altijd optimale voor je internet en onderling de PC's zullen nagenoeg altijd sneller zijn dan dat wireless (mischien wel ooit) zal halen. Daarna kan je nog naar 10gbit, mocht het allemaal nog sneller worden.
wat er eigenlijk gezegd word is dus: wlan is leuk om te surfen, emailen, chatten, maar als je een diehard downloader bent, moet je toch de kabel gebruiken..( om ''echte'' snelheid te behalen)

goed om te weten.. ik heb me reeds aangemeld voor nieuwsgroepen, dus ja als ik daar gebruik van ga maken, stop ik de kabel er gewoon in 8)

thanks guys

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:51

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb een Sony Vaio VGN-FW41M/H, Linksys WRT610N router en UPC Fiber Power Internet 60 abonnement en haal draadloos toch echt hogere snelheden.

Via de 5 GHz band (ingesteld op 40MHz kanaalbreedte en alleen N ondersteuning) haal ik met de speedtest met de UPC server tussen de 40 en 59 megabit/sec, afhankelijk hoe druk het is op het net.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/532607030.png

Als ik deze testfile download, dan haal ik in 's avonds laat vaak tegen de 6 a 7 MB/sec.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2485/3790488256_7810a61a41.jpg

Het is dus draadloos wel te doen maar meestal krijg je de snelheid niet van het internet. De verbinding met de aanbiedende server is de flessenhals. En als het ook nog eens prime-time op het internet is, dan daalt de snelheid ook nog eens.

[ Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 05-08-2009 01:01 ]

Pagina: 1