Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding +12v te laag, vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb hier een Asus A45GA Powersupply 450W. Nu wordt er op de 12v lijn eigenlijk altijd een ietwat te laag minimum gegeven met HWmonitor, 11,2v. Ook de max. komt zelfs nooit boven de 12v uit, 11,9v.

Alleen heb ik nooit last van crashes of andere vreemde dingen, dus nu vraag ik mij af of het handig is om mijn voeding toch maar uit voorzorg te vervangen. Die Asus is ondertussen wel al een tijdje oud (eind 2005), dus zijn economische levensduur is wel voorbij ;).

Als vervanger zat ik aan een Coolermaster 520M te denken, 520Watt moet zeker genoeg zijn voor mijn systeem.

Specs;
Intel Core 2 Duo E8400 (@3,3Ghz, meer volgt).
4GB DDR2 RAM
4 HDD's
Nvidia 8800GT 512MB (@stock)
Daarnaast ook nog het bekende USB spul als externe HDD, telefoon, tobo, muis, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 19:41 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:08

breinonline

Are you afraid to be known?

+12V mag 5% afwijken, 11,4 - 12,6V dus. Kijk wel voor de zekerheid even in het bios of de waarden die HWmonitor aangeeft kloppen voor je een nieuwe voeding (voor niets) haalt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Pak eens een multimeter, zet hem in de Volt DC stand, en meet eens tussen een rode en zwarte draad. Wat lees je af in het schermpje?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wat software afleest zegt niks want die heeft het bijna altijd verkeerd. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
De software heeft het inderdaad ook hier weer fout. Met een multimeter staat hij netjes op 12,0x volt en verspringt nog geen 0,05 volt bij load.

Alleen wat ik nu eigenlijk wel vreemd vind, dat HWmonitor het verkeerd uitleest ok, maar het BIOS zou volgens mij dit wel beter moeten doen. Maar ook hier werd het lager uitgelezen dat het echt was. Zou dit misschien ook komen door de verschillende 12v rails? Deze voeding heeft er 2 en mogelijk dat ik er nu 1 uitlees waar bijv. alleen maar wat HDD's op zitten.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Alleen heb ik nooit last van crashes of andere vreemde dingen, dus nu vraag ik mij af of het handig is om mijn voeding toch maar uit voorzorg te vervangen.
Don`t fix what isn`t broken.
Je kunt natuurlijk s in je voeding kijken of je geen bolle elco`s etc hebt, en met een multimeter de spanning s na-meten. Maar ik zie eigenlijk geen reden waarom je een nieuwe voeding zou halen.

Gezien je reactie net te laat, maar ook je bios is een stukje software.
Bij 1 van mijn moederborden krijgt de bios het voor elkaar om een proc temp te krijgen van 19 graden onder vollast, met een omgevingstemparatuur van 21 graden |:(
Die onboard sensoren zijn natuurlijk geen ge eikte meetapparaten.

[ Voor 28% gewijzigd door arbraxas op 27-07-2009 20:20 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:59
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 20:15:
Alleen wat ik nu eigenlijk wel vreemd vind, dat HWmonitor het verkeerd uitleest ok, maar het BIOS zou volgens mij dit wel beter moeten doen. Maar ook hier werd het lager uitgelezen dat het echt was. Zou dit misschien ook komen door de verschillende 12v rails? Deze voeding heeft er 2 en mogelijk dat ik er nu 1 uitlees waar bijv. alleen maar wat HDD's op zitten.
Als je meerdere 12V rails heeft, dan moet je natuurlijk de load verspreiden, zodat je niet een rail overbelast ;). En controleer die andere rail ook.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als je multimeter op beide rails gewoon het goeie aangeeft binnen de marges zou ik de bios lekker negeren :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Alleen wat ik nu eigenlijk wel vreemd vind, dat HWmonitor het verkeerd uitleest ok, maar het BIOS zou volgens mij dit wel beter moeten doen.
De BIOS haalt die informatie van dezelfde locatie als waar software het vandaan kan halen, dus ik zou het eerder redelijk opvallend vinden als de software en BIOS het nogal flink oneens zijn met elkaar. Overigens zou het nog wel kunnen dat beiden correcties uitvoeren die niet hetzelfde zijn, maar de originele gegevens zullen hetzelfde blijven.
Bij 1 van mijn moederborden krijgt de bios het voor elkaar om een proc temp te krijgen van 19 graden onder vollast, met een omgevingstemparatuur van 21 graden
Klinkt bekend, hier een HDD die vlak na het starten van de PC 3 graden onder de kamertemperatuur zit :)

[ Voor 21% gewijzigd door dcm360 op 27-07-2009 20:23 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
AlexV schreef op maandag 27 juli 2009 @ 20:18:
[...]

Als je meerdere 12V rails heeft, dan moet je natuurlijk de load verspreiden, zodat je niet een rail overbelast ;). En controleer die andere rail ook.
Meestal komt het van 1 bron en wordt het verdeelt over meerdere die elk maar zoveel max mogen leveren. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in ieder geval zoveel mogelijk molexen gemeten om te kijken of er nog enig verschil in zat ivm. 2 rails, maar alles werd ongeveer hetzelfde gemeten.
-The_Mask- schreef op maandag 27 juli 2009 @ 20:26:
[...]

Meestal komt het van 1 bron en wordt het verdeelt over meerdere die elk maar zoveel max mogen leveren. ;)
Ah kijk, dat wist ik dus nog niet :)

Ik laat deze voeding ook maar lekker zitten. Bedankt voor de snelle reacties _/-\o_.
Pagina: 1