Ik zoek een geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
Eeyz,

ik weet dat er ergens een topic over is maar dat kan ik nergens vinden.. maar ik hoop dat jullie mij ook in dit topic kunnen helpen.

ik zoek een geluidskaart voor mijn PC (pci/pci-e).

ik ben een gamer en maar ook een groot muziek liefhebber, het zou dus mooi zijn als dit beide met hoge kwaliteit kan :)

films kijk ik ook veel maar dat word ook steeds minder. (kijk liever beneden op grotere HDTV ;) )

ik heb de M-AUDIO Studiophile AV40 studiomonitors als speakers en de Sennheisser HD555's als koptelefoon.

ik had zelf al zitten kijken naar de Asus Xonar D2X maar deze schijnt veel ruis te geven.
budget is tot 200$ (ik ga hem waarschijnlijk kopen in amerika).

de rest van mijn PC specificaties kun je hier vinden.

mocht je nog andere informatie willen voordat je mij iets aan wil raden hoor ik het graag :)

m.v.g,

Robert "AbbadoN"

Verwijderd

Ik ben zelf erg tevreden over de M-Audio audiophile 2496. Ik kocht hem voor 50-75 euro op marktplaats.
Mijn eisen waren, goede stereokwaliteit, pci en tulp/rca verbinding. Als je je in deze eisen kunt vinden is het een te overwegen kaart!

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 23:11 ]

Verwijderd

Hallo Robert,

welkom op GoT en groeten hoeft hier niet ;)

Aanbevolen geluidskaarten hier zijn de al eerder genoemde M-Audio Audiophile 24/96, de ESI Juli@ en ik geloof dat er hier ook een aantal Auzentech liefhebbers rondlopen maar daar heb ik geen kaas van gegeten. Bij gamen moet je het dan wel stellen zonder al die EAX troep etc. maar neem van mij aan dat je dat niet echt zult missen als muziek de belangrijkste functie voor je kaart zal zijn.

Mijn tip: voor een goede geluidskaart ga je de betere muziekzaak binnen. Of je kijkt op het internet bij een aantal goede, betrouwbare muziekzaken aldaar. Tip: zoek even in Duitsland.

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Zelf heb ik geen erg goede ervaringen met audiotrak. Op zich goede geluidskaarten, maar van mijn Audiotrak Prodigy 71 hifi is naast 1 driver voor windows xp slechts 1 beta driver beschikbaar voor x64 en vista en dit op 2 jaar.

Mocht ik op dit moment een nieuwe kaart moeten aanschaffen, dan zou de asus xonar essence st(x) een goede kans maken. Ik weet niet hoe de driver support van asus is, maar blijkbaar zijn er al verschillende drivers (eventueel ook beta's) uit voor zo'n jonge kaart. Bovendien beschikbaar als pci en pcie versie. Goede specs en bijna uitsluitend gericht op stereo.

http://www.asus.com/produ...DHPnfR1jymHK2f&templete=2

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 14:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Abbadon321 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:31:
ik had zelf al zitten kijken naar de Asus Xonar D2X maar deze schijnt veel ruis te geven.
budget is tot 200$ (ik ga hem waarschijnlijk kopen in amerika).
Waar haal je dat vandaan :? Welke kaarten heb je zelf al gevonden als mogelijke alternatieven?

Let er ook op dat je een stereo speakerset hebt, en dat betekend dat je qua games eigenlijk helemaal niet zo'n hoge eisen qua kaart nodig zal hebben, want al die 3D meuk, heb je dan niet nodig. Ik denk eigenlijk dat iedere kaart voor games dan wel prima is, tenzij je nog specifieke eisen hebt?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Horizons
@voodooless, dat hoorde ik van iemand :/
@ william, laten we stellen dat ik 60% game en 40% muziek luister. :p
@ Super, ik zat al te kijken naar die kaart maar hij heeft alleen tullip aansluitingen. mijn speakers kunnen wel via tullip maar dan zit ik met mijn microfoon (3,5) en koptelefoon (6,3 of 3,5 met verloopje)

ik luister vooral muziek op mijn koptelefoon, zou de Asus D2X dan toch een goede keuze zijn?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

voodooless schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:43:
[...]

Waar haal je dat vandaan :? Welke kaarten heb je zelf al gevonden als mogelijke alternatieven?

Let er ook op dat je een stereo speakerset hebt, en dat betekend dat je qua games eigenlijk helemaal niet zo'n hoge eisen qua kaart nodig zal hebben, want al die 3D meuk, heb je dan niet nodig. Ik denk eigenlijk dat iedere kaart voor games dan wel prima is, tenzij je nog specifieke eisen hebt?
Ik heb even zitten spieken in de specs, en z'n S/N-ratio (A-weighted) bedraagt tot 118dB, wat gewoon stil te noemen is. Als je dat nog kan horen, dan wordt het tijd om te solliciteren voor een baan waar een extreem goed gehoor noodzakelijk is. Je speakers produceren waarschijnlijk al meer ruis, en ook analoge bekabeling zal al meer ruis introduceren.

even snel gespiekt, en de M-audio AV 40 heeft een S/N-ratio van > 90dB, dus de kaart is 28dB stiller dan de versterker in je monitors. De ruis van de ga je echt niet via je monitors horen

Maar als de geluidskwaliteit heel belangrijk is, kijk dan inderdaad naar geluidskaarten die voor muziek-opname bedoeld zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Horizons
bedankt, ik denk dat ik alsnog voor de D2X ga, mocht je nog ander advies hebben graag.

op deze kaart zit ook een burr brown D/AC gesoldeerd, dus mocht ik het ruimer zoeken en een versterker willen heb ik geen aparte DAC nodig :) (ik weet wel dat er veel betere externe DAC's zijn maar om nou 30 verschillende kastjes op mijn bureau te zetten...)

ik wil zowiezo geen creative X-Fi kaart, waarom?

For music they are bad, Creative's cards do not have better D/A converters than onboard sound for example.

The Xfi chip is oke when you need it for your 5.1 experience in games but its also "boosting" audio to make it sound better (on small speakers this trick work, for headphones you can hear this processing alot easier)
It does not improve the audio but its masking, if you are interested i can sent you a A/B comparison audio file i made with a state of art audioprocessor (used in studio's and radio/tv)

If you don't need a Xfi chip you don't need Creative then for audio quality you can go with your onboard sound or better quality soundcard...

I have seen a onboard 192KHz capable soundcard go flat up to 91KHz Creative xfi didn't go further than about 88KHz flat

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Abbadon321 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:36:
bedankt, ik denk dat ik alsnog voor de D2X ga, mocht je nog ander advies hebben graag.

op deze kaart zit ook een burr brown D/AC gesoldeerd, dus mocht ik het ruimer zoeken en een versterker willen heb ik geen aparte DAC nodig :) (ik weet wel dat er veel betere externe DAC's zijn maar om nou 30 verschillende kastjes op mijn bureau te zetten...)

ik wil zowiezo geen creative X-Fi kaart, waarom?

For music they are bad, Creative's cards do not have better D/A converters than onboard sound for example.

The Xfi chip is oke when you need it for your 5.1 experience in games but its also "boosting" audio to make it sound better (on small speakers this trick work, for headphones you can hear this processing alot easier)
It does not improve the audio but its masking, if you are interested i can sent you a A/B comparison audio file i made with a state of art audioprocessor (used in studio's and radio/tv)

If you don't need a Xfi chip you don't need Creative then for audio quality you can go with your onboard sound or better quality soundcard...

I have seen a onboard 192KHz capable soundcard go flat up to 91KHz Creative xfi didn't go further than about 88KHz flat
Zelf heb ik de Xonar DX2. Ik heb ook geen idee waarom jij dacht dat deze veel ruis zou geven. Ik heb hem naast een M-Audio van mijn broertje gehad en die ruist hoorbaar meer dan de Xonar.

Zie ook mijn review van de Xonar.. de drivers zijn werkelijk een drama.. maarja de oplossing heb ik ook beschreven in de review.

De Xfi moet je alleen kopen als je veel spellen speeld en het digitaal aansluit op een versterker. Ik heb een analoge versterker dus de Xfi was voor mij een No-Go

• Horizons
@giem, hoe is de Xonar in games? is de simulatie van het geluid goed?

• Giem
  • Nu online
Abbadon321 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 18:37:
@giem, hoe is de Xonar in games? is de simulatie van het geluid goed?
Ja ik speel niet zoveel shooters.. Ik weet dat hij bijna alle AEX effecten kan simuleren, echter alleen softwarematig.

• Horizons
http://www.xonar.com/

hier zegt de website "vista users may experience loss of all games surround sound"

dit is echter alleen bij de d2x versie, wat is het verschil tussen de d2 en de d2x? (behalve dat de d2x een extra power kabel nodig heeft)

heeft de xonar ook een functie als dit? dolby headphone schijnt nog al modderig te klinken :)

• Giem
  • Nu online
Abbadon321 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:00:
http://www.xonar.com/

hier zegt de website "vista users may experience loss of all games surround sound"

dit is echter alleen bij de d2x versie, wat is het verschil tussen de d2 en de d2x? (behalve dat de d2x een extra power kabel nodig heeft)

heeft de xonar ook een functie als dit? dolby headphone schijnt nog al modderig te klinken :)
De D2X is de pci express variant, en heeft een pci -> pci-x chip extra.

Ik gebruik hem niet voor surround, dus daar kan ik helaas niks over zeggen. Ik vind sowieso de effecten van de kaart niet mooi, worden allemaal erg blikkerig.
Pagina: 1