Toon posts:

Modem "opgeblazen" door abo-wijziging?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd verhaal:
Vanochtend doet m'n oude SpeedTouch 510 ethernet modem het helemaal prima, zoals al vele jaren. Het apparaat is aangesloten op een bescheiden XS4All adsl-van-kpn aansluiting.

Echter om 11:30 merk ik dat m'n feeds niet meer updaten.

Even checken en het Internet-lampje op de modem is oranje, ten teken dat er iets met de dsl connectie niet in orde is. Ik kan eerlijk zeggen dat ik dit alleen heb gezien als ik zelf aan het rommelen was of ten tijde van de snelheids-verhogingen jaren geleden (512kbit->768->etcetc).

Nu zou ik per 15 augustus over gaan naar XS4All only met een wat sneller ADSL abo. Het modem daarvoor heb ik nog niet ontvangen.

Met dat in m'n achterhoofd, reset ik de ST510. Eerst met de aan/uit knop, maar toen bleef alles zwart; daarna door de stekker los te maken. Na het terugpluggen van de stekken komt alleen het power-lampje terug, maar dat brandt rood - er iets iets helemaal fout. De ST510 is overleden.

Na wat rondvragen een ST516 kunnen lenen - deze aangesloten en alles werkt gelijk weer. Maar de situatie is niet zoals het vanochtend was:
m'n IP adres is veranderd en de snelheid is verhoogd. Kortom, ik zit op m'n nieuwe adsl abo!

(of ik al een VoIP verbinding heb kan ik niet checken - ik denk het niet, want m'n gewone KPN voice lijn waarvan het nummer door XS4All overgenomen gaat worden is nog gewoon actief.)

Nu gaat het me niet om een kapotte ST510, laat dat duidelijk wezen. Maar heeft iemand hier ooit van gehoord? Ik zou niet eens weten hoe dit kaduuk gaan technisch mogelijk zou zijn bij een adsl-snelheidsverhoging. Heb ik hier een spannend nieuw fenomeen te pakken of is het dom toeval?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

ST510's staan niet echt bekend om hun goede kwaliteit. Er is een bepaalde serie die structureel slecht ontworpen is en makkelijk kapot gaat.

Dit heeft niets met de snelheidsverhoging te maken. Hooguit dat het even uit/aanzetten een iets katalyserende werking heeft gehad. Het is wel een beetje een rare conclusie die je trekt...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:14:
Het is wel een beetje een rare conclusie die je trekt...
Oplettende lezertjes zullen hebben gemerkt dat ik juist geen conclusie trek.
Ik ben alleen zeer verbaasd over dit toeval. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, en dat na jarenlang stilstaan het ontkoppelen van de stroom al te veel was voor deze 510. Toch leek het me aardig genoeg om even te posten, vooral om te zien of meer mensen dit zo hebben meegemaakt.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50

samo

yo/wassup

JvS schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:14:
ST510's staan niet echt bekend om hun goede kwaliteit. Er is een bepaalde serie die structureel slecht ontworpen is en makkelijk kapot gaat.
Ook zijn het wel oude beestjes, die natuurlijk constant hebben aangestaan. Dat samen met de niet geweldige bouwkwaliteit zorgt er voor dat ze bij te veel veranderingen gewoon neervallen. Tijdens het helpdesken bij xs4all heb ik dit vaak genoeg meegemaakt.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ZIt op je oude 510 een wachtwoord voor adsl, en op de 516 niet. En dat wachtwoord is niet meer nodig? :?

Ik weet dat de 510 werkt op een xs-only abbo, omdat mijn speedtouch 780 wel eens opgeblazen is.

of heb je nu adsl2?

[ Voor 36% gewijzigd door leuk_he op 27-07-2009 18:01 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:59:
ZIt op je oude 510 een wachtwoord voor adsl, en op de 516 niet. En dat wachtwoord is niet meer nodig? :?
De 510 had idd een naam/wachtwoord, de 516 heeft nog de naam/ww van een Planet Internet verbinding van iemand anders. Maakt niks uit.

Of het adsl2 is zou ik niet eens weten eigenlijk, de info in de modem geeft geen uitsluitsel.

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Als Power rood blijft, start het gehele ding niet meer op en is idd gewoon defect. Weinig meer aan te doen, gewoon nieuw modem halen. En ja, de upgrade kan dit teweeg gebracht hebben. Exacte details heb ik niet, signaal zou niet wezenlijk veranderd moeten zijn, maar misschien een slecht verklaarbare spanningspiek ofzo. Hoe dan ook, je modem is dood :'( Overigens kan de ST510 ook enkel met ADSL1 overweg, dus je mag hem gerust verouderd noemen.

...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die Speedtouches staan er toch al om bekend om de geest te geven. Ik zou gewoon een ander modem halen, meteen een met voipfunctionaliteit aangezien je met je nieuwe abo geen telefonie meer hebt.
Dat kan ook nog het probleem zijn, al trainen de meeste modems dan wel in op ADSL1 snelheid.

[ Voor 36% gewijzigd door Marzman op 27-07-2009 18:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 27 juli 2009 @ 18:32:
Ik zou gewoon een ander modem halen, meteen een met voipfunctionaliteit aangezien je met je nieuwe abo geen telefonie meer hebt.
Gelukkig was de hele bestelling voor nieuw abo -inclusief modem- er dus al enige weken uit; XS4All heeft als het goed is dus een nieuwe FritzBox met VoIP en alles erop voor mij in de pijplijn zitten. Daar wacht ik maar op.
Ik ga niet bellen voor deze defecte 510; gelukkig kan ik als overbrugging het 516 lenertje even houden.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:02

Pathogen

Shoop Da Whoop

Er is in dit verhaal niks wat wijst dat je daadwerkelijk op je nieuwe abonnement zit.
Voor hetzelfde geld zit je op het Planet abbo of was je 510 een bottleneck in je huidige abbo...

Ga eens naar Speedtest en maak eens een screendumpje? Ben wel benieuwd of het echt zo is.

EDIT: http://www.speedtest.net/ dan natuurlijk, daar staat je provider in beeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Pathogen op 27-07-2009 19:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thrackan schreef op maandag 27 juli 2009 @ 19:35:
Er is in dit verhaal niks wat wijst dat je daadwerkelijk op je nieuwe abonnement zit.
Voor hetzelfde geld zit je op het Planet abbo of was je 510 een bottleneck in je huidige abbo...
Ga eens naar Speedtest en maak eens een screendumpje? Ben wel benieuwd of het echt zo is.
Heh, zo werkt het natuurlijk niet. Zou mooi wezen :) Ik zit gewoon bij XS4All, alleen sinds de 'crash' op een 8 ipv 4 mbit snelheid. Zelfs een 510 had die 8mbit prima aangekund - en natuurlijk zou ik niet aan het betalen zijn geweest gedurende al die jaren als m'n modem de snelheid niet had kunnen bijbenen, dat zou wel heel dom zijn.

Heb over de adsl-switch geen schrijven gehad, maar het klopt wel in het plaatje: eerst adsl veranderen, en dan op een wel exact aangegeven datum, ook de telefonie.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 20:03 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:19:
[...]

Oplettende lezertjes zullen hebben gemerkt dat ik juist geen conclusie trek.
en
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:11:
Met dat in m'n achterhoofd, reset ik de ST510. Eerst met de aan/uit knop, maar toen bleef alles zwart; daarna door de stekker los te maken. Na het terugpluggen van de stekken komt alleen het power-lampje terug, maar dat brandt rood - er iets iets helemaal fout. De ST510 is overleden.
En dat noem je dan 'geen conclusie trekken' :? Oplettende topicstartertjes weten dat dit zwaar die richting uitgaat...

Anyway - over je 'probleem': check je handleiding zou ik zo zeggen... Dan weet je ineens welke diagnose je modem zelf gemaakt heeft. Staat er ongetwijfeld in ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op maandag 27 juli 2009 @ 20:06:

En dat noem je dan 'geen conclusie trekken' :? Oplettende topicstartertjes weten dat dit zwaar die richting uitgaat...

Anyway - over je 'probleem': check je handleiding zou ik zo zeggen... Dan weet je ineens welke diagnose je modem zelf gemaakt heeft. Staat er ongetwijfeld in ;).
Zucht... lezen is ook een kunst. De ST is DOOD. Daar is geen twijfel over mogelijk. Dat is het punt niet.

De vraag, waar ik geen conclusie over trek en de hele reden van m'n post (naast morbide curiositeit), was/is of dit doodgaan gekomen zou kunnen zijn door de switch van mijn XS4All abo, aangezien op het exacte moment van overgang 4->8mbit dit modem de geest gaf -- of dat het domme pech/toeval/modemzwakte geweest zou kunnen zijn.

De Tweakers neigen naar de conclusie die ik ook stiekem al vermoedde: modemzwakte. Ik had niet verwacht (maar het wel leuk en erg interessant gevonden) als er opeens een dozijn reacties hadden gekomen van mensen die dit precies zo hebben meegemaakt: ander abonnement: modem doet poef. Dan was ik iets unieks op het spoor gekomen ;)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:25

Shuriken

Life is all about priorities

Ik denk dat het puur toeval is. Zoals eerder gezegd een bekend probleem met de oudere Speedtouchjes. Eerst trainen ze steeds lager in, daarna overlijden ze.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-03 00:45

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ik denk toch dat de snelheidsverhoging er wel iets mee te maken heeft gehad.
Bij ons is de ST510 ook overleden na een snelheidsverhoging, ik meen van 4mb naar 6mb. Alleen niet direct; het heeft enkele weken geduurd waarin hij af en toe uitviel en moest hij meerdere keer gereboot worden om em weer aan de praat te krijgen.
Ik vond altijd al dat de ST510 zo verschrikkelijk heet werd en misschien dat ie toen echt doorgefikt is. Maar ja het blijft natuurlijk speculeren.
Onze ST510 deed het trouwens nog wel af en toen als je hem alleen op het netwerk aansloot. Maar zodra je de stekker van het ADSL erin deed vloog ie eruit.

Speed limits are like herpes.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Troost jezelf met de gedachte dat je toch een nieuwe ST nodig zou hebben, de 510 lust toch geen ADSL2(+)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 20:27
Denk dat ie gewoon overleden is.
Je veranderd van provider en daarvoor moet fysiek een draad in de centrale omgestoken worden.
Ik heb zelf dat werk gedaan in KPN centrales en dat soort acties worden alleen gedaan op de dag dat het aangevraagd is. Anders zouden ze namelijk een werkende adsl verbinding verbreken waarvoor ze aansprakelijk gesteld kunnen worden. Lijkt me inderdaad een combo van factoren, een brak modem waarvoor de snelheidsverhoging de nekslag was. KPN heeft wel meer brakke apparaten gehad, de NT1 versie 1 die er bij onweer met bosjes uitvloog, de quatrovox 1 die na een tijdje begon te ruisen etc.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Pagina: 1