Hoi 
Ik doe naast mijn studie Wiskunde & Informatica wat werk voor een klein bedrijfje (~5 man). De sfeer en alles is okee, maar het probleem is dat er naar mijn idee teveel geprutst wordt en de code daarom vaak bagger is.
Paar voorbeelden:
Het bedenken van een goed design en dit omzetten in nette code zijn toch de leukere kanten van het programmeren. Dan is het enorm frustrerend en demotiverend als collega's puur gaan voor 'iets dat werkt' en daarvoor telkens jouw code verkrachten
Zijn er tweakers die dit herkennen? Hoe ga je om met aanmodderende collega's of brakke code?
Heeft het zin om ze te overtuigen of ben je er maar mee gestopt of zelfs bij het bedrijf vertrokken?
Ik doe naast mijn studie Wiskunde & Informatica wat werk voor een klein bedrijfje (~5 man). De sfeer en alles is okee, maar het probleem is dat er naar mijn idee teveel geprutst wordt en de code daarom vaak bagger is.
Paar voorbeelden:
- De sneltoetsen CTRL-C/CTRL-V worden enorm veel gebruikt. Het resultaat is dezelfde code op tig plekken, vrijwel altijd iets dat prima in een mooie functie/class gegoten had kunnen worden.
- Stel ik schrijf een (algemene) class om PDFs te genereren, dan ben ik er vrijwel zeker van dat daar code in gehackt gaat worden voor één soort document. Resultaat: mijn mooie class is onbruikbaar geworden voor andere bestanden
(is dat toch nodig dan wordt bovenstaande techniek toegepast...)
- OOP-concepten als inheritance, interfaces, e.d. worden niet gebruikt.
- C-style boolean of integer return waarden in Java/C# (en pointers ipv references e.d. in C++) in plaats van exception handling. De meeste functies hebben een try ... catch block die errors logt en false teruggeeft... Of C-style lijst met int-constantes ipv enum's.
- Business-logica en database code staat vrolijk tussen GUI-code, etc...
- Concurrency issue? "Oja, je hebt gelijk, maar de kans dat dat echt misgaat is in de praktijk maar klein..."
Het bedenken van een goed design en dit omzetten in nette code zijn toch de leukere kanten van het programmeren. Dan is het enorm frustrerend en demotiverend als collega's puur gaan voor 'iets dat werkt' en daarvoor telkens jouw code verkrachten
Zijn er tweakers die dit herkennen? Hoe ga je om met aanmodderende collega's of brakke code?
Heeft het zin om ze te overtuigen of ben je er maar mee gestopt of zelfs bij het bedrijf vertrokken?