Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 11:34
Ik ben al een tijdje aan het googelen en zoeken op dit forum naar een oplossing voor het volgende:

Ik heb een PC met daarin 2x 1000GB harddisk in een (fake)raid opstelling Raid0. Op die raid array is windows vista geinstalleerd en alles werkte prima.
Van het weekend dacht ik slim te zijn en heb ik een extra disk van 250GB (SATA) geinstalleerd met de bedoeling deze te gebruiken voor Ubuntu 9.04. Dit omdat ik weet dat Ubuntu niet zo lekker met fakeraid omgaat.

Helaas bootte de PC na het installeren van Ubuntu niet door: ik kreeg een grub error 21.
Waarschijnlijk is grub dus geinstalleerd op 1 van de 2 disks van de fakeraid array...

Iemand een idee hoe ik dit verhelp? Ik ben redelijk N00b qua ubuntu, dus weet niet precies hoe dit zal moeten...

[EDIT:] De chipset die ik gebuik is de AMD-SB750 Chipset. Moederboard is ASUS M4A79 Deluxe.

[ Voor 5% gewijzigd door slash24 op 27-07-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Als Ubuntu echt op 1 van de 2 disken geinstaleerd, zou nu al je data verdwenen zijn (er vanuit gaande dat je 1 grote array hebt aangemaakt en niet een deel van je disken ongebruikt hebt gelaten), dus dat denk ik niet.

Probeer eens in je BIOS de "primairy" disk op die 250GB disk in te stellen en de secondary op de RAID0.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slash24
Rainmaker schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:17:
Als Ubuntu echt op 1 van de 2 disken geinstaleerd, zou nu al je data verdwenen zijn (er vanuit gaande dat je 1 grote array hebt aangemaakt en niet een deel van je disken ongebruikt hebt gelaten), dus dat denk ik niet.

Probeer eens in je BIOS de "primairy" disk op die 250GB disk in te stellen en de secondary op de RAID0.
Ok, dat ga ik zo dadelijk even proberen! Laat zsm weten hoe het afloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slash24
Intussen echt van alles geprobeerd, maar zonder succes!

* Eerst windows installeren op de raid array, daarna Ubuntu op de losse Sata disk
* Eerst Ubuntu op de Sata disk, daarna Windows op de Raid Array
* Grub op andere disk installeren
* Boot priority van Harddisks veranderd in BIOS

Geen van deze oplossingen heeft tot nu toe gewerkt. Is er iemand die een vergelijkbare install heeft draaien (kan me bijna niet voorstellen dat dat niet zo zou zijn...) en die me kan vertellen hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Die dingen die je geprobeerd heb moet je in de juiste volgorde doen. Eerst zal je de boot prioriteit goed moeten instellen (250GB). Bij de installatie van de besturings-systemen zal de boot informatie namelijk op die hd worden geinstalleerd.

Daarna alles installeren (Windows eerst is vaak het handigst). Grub zou dan je windows moeten kunnen opstarten. Als dit echter niet wil is het misschien handig om een hele kleine primaire partitie (hoeft maar enkele MBs te zijn) aan het begin van de 250GB HD te maken met als filesystem FAT(/FAT32). Hier kan Windows dan zijn boot bestanden op zetten en linux/grub kan hier ook makkelijk mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slash24
@ cool-zero:

Bedankt voor je antwoord, maar ik heb het vannacht opgegeven!
Ik was het helemaal stikbeu en heb toen een tussenweg bedacht: De raid array heb ik afgebroken en toen gewoon mijn 2 1000GB schijven als simpel Sata station geconfigureerd. zo ook met mijn 250GB schijf.

Nu heb ik dus gewoon 3 SATA disks zonder Raid, en meteen had ik een werkende dual boot oplossing. Niet helemaal zoals ik gewild had, maar in ieder geval werkt het nu allemaal.
Pagina: 1