Toon posts:

Conky

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Dit topic wil ik wijden aan conky.

About Conky

Conky is een zeer geavanceerde PC monitoring tool. Conky is in staat bijna alle hardware, software, netwerk en algemene systeem informatie te interpeteren en dynamisch te weergeven. De gegevens worden op de desktop weergeven als een soort desklet. Hiermee kun je dus non-stop alle systeem informatie onder je neus houden. Conky geeft zijn informatie rechtstreeks door aan de X server waardoor het niet afhankelijk is van een specifieke windowmanager.

Hieronder heb ik enkele links met voorbeelden om te zien wat je met conky kunt doen.
Tweaking conky
Conky kan gebouwd word d.m.v. een configuratie bestand (.conkrc).
Het bestand heeft soort eigen scripttaal. Met variablen kunnen PC gegevens opgevraagd worden.
De gegevens kunnen op verschillende manieren worden weergeven (grafieken, balken, iconen etc.)
Het configuratie bestand is portable, de hele configuratie bestaat uit 1 bestand en kan uitgewisseld worden.

Dankzij de "exec" functie kunnen externe applicaties hun output naar conky pipen. Zo kun je dus volledige bash/ perl/python etc. scripten schrijven voor conky. voor enkele voorbeelden hiervan zie: klik
Configuratie
Conky gebruikt het bestand .conkyrc
Deze bevind zich in je home directory, als hij er niet is kun je hem zelf aanmaken.
Panel opties
Voor je enthousiast aan je script begint moeten er eerst een aantal opties aangegeven worden. Hieronder staan de standaard opties met de instelling van de optie er achter.

De onderstaande opties zijn van mijn .conkrc Deze kun je kopieeren en aan je eigen wensen aanpassen
Voor een volledige uitleg van de opties zie de conky manual: klik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
background yes
use_xft yes
xftfont color couri:size=9
xftalpha 0.1
update_interval 1
total_run_times 0
own_window yes
own_window_type normal
own_window_transparent yes
own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager
double_buffer yes
minimum_size 300 1200
maximum_width 300
draw_shades no
draw_outline no
draw_borders no
draw_graph_borders no
default_color white
default_shade_color red
default_outline_color green
alignment top_right
gap_x 10
gap_y 10
no_buffers yes
uppercase no
cpu_avg_samples 2
net_avg_samples 1
override_utf8_locale no
use_spacer yes
De scripttaal:
Syntax
Iedere variabele/functie word aangeroepen in een dollar teken met acolades.
code:
1
${}

Als je meerdere functies achter elkaar aan wilt roepen hoeft er geen spatie tussen de ${functie}

tekst
De tekst kan zonder aanhaal van een syntax geschreven worden.
De spaties worden ook gewoon als (letterlijke) spaties geinterpeteerd

Variabelen
Er zijn gigantisch veel variabelen. Deze zijn te vinden op: klik

Nog even alle handige links:Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben verstrekt om een mooie conky te bouwen.
Nu wil ik aan de tweakers vragen om hun conky te showen en configuratie bestanden uit te wisselen.

Mijn conkyrc: klik
Screenshot: klik

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 17:42 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dat ziet er leuk uit, ik heb nog geen tijd gehad om er mee te spelen. In de laatste linux magazine van juli staat oook een leuk artikel over conky, met een paar erg mooie screenshots.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De url naar jouw conkyrc.tar is stuk. Verder zou het leuk zijn als je een screenshot van jouw conkyrc erbij zet, dan kunnen we meteen zien of we het wel een leuke vinden.

Leuk topic trouwens :)

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

Verwijderd

Topicstarter
Linkjes zijn gefixed.

Als er veel config bestanden geupload worden zet ik misschien een tijdelijke FTP op zodat je hem met vermelding van je nickname kunt uploaden (goed idee?)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 17:54 ]

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-01 18:32
Liever niet, als die FTP server tijdelijk is en na een tijd weer down is, zijn alle linkjes weg, en dat is altijd zo'n zonde als iemand dit terugleest over een jaar o.i.d.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Inderdaad, aardig aangeboden maar het is zo zonde als het ooit uit te lucht gaat.

Voor hele speciale gevallen valt er altijd wel ruimte te regelen op T.net servers, maar dat lijkt me nu niet nodig: je kunt ze ook in het topic quoten.

Een voorbeeld is de conkyrc in de topicstart (het was wat groot, zie de editview-knop naast mijn post voor de code):
# Conky config background yes use_xft yes xftfont color couri:size=9 xftalpha 0.1 update_interval 1 total_run_times 0 own_window yes own_window_type normal own_window_transparent yes own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager double_buffer yes minimum_size 300 1200 maximum_width 300 draw_shades no draw_outline no draw_borders no draw_graph_borders no default_color white default_shade_color red default_outline_color green alignment top_right gap_x 10 gap_y 10 no_buffers yes uppercase no cpu_avg_samples 2 net_avg_samples 1 override_utf8_locale no use_spacer yes # Inhoud TEXT ${font St. Andrew:size=55}${color #A0C9FE} @h!mza${color}${font} ${font size=16}${alignc}${color gray}${exec echo `date +%D`}${color} ${font Arial Black:size=18}${color #C6E2FE}System${font}${hr 1}${color} Operatingsystem ${alignr}${exec uname -o} Kernel ${alignr}${exec uname -r} User ${alignr}${exec whoami} Uptime ${alignr} ${uptime} CPU usage ${alignr}${cpu 1}% ${cpubar 5,70} RAM usage ${alignr}${memperc}% ${membar 5,70} ${font courier new:size=12}${color #C6E2FE}Procceses${color}${font} Name ${alignr}PID CPU% ${color gray}${top name 1} $alignr ${top pid 1} ${top cpu 1} ${top name 2} $alignr ${top pid 2} ${top cpu 2} ${top name 3} $alignr ${top pid 3} ${top cpu 3} ${top name 4} $alignr ${top pid 4} ${top cpu 4} ${color} ${font Arial Black:size=18}${color #C6E2FE}Network${font}${hr 1}${color} Hostname${alignr} ${nodename} Gateway${alignr} ${gw_ip} IP ${alignr} ${addr eth0} Download: ${downspeed eth0}${alignr}Upload: ${upspeed eth0} ${color #99CCFE}${downspeedgraph eth0 20,100} ${alignr}${upspeedgraph eth0 20,100}${color} ${font courier new:size=12}${color #C6E2FE}Incomming connections${color}${font} SSH clients ${alignr}${tcp_portmon 22 22 rip 0} VNC clients ${alignr}${tcp_portmon 5800 5900 rip 0} Total connections ${alignr} ${tcp_portmon 1 65535 count} ${font Arial Black:size=18}${color #C6E2FE}Partitions${font}${hr 1}${color} Home ${alignr}${fs_used /home} / ${fs_size /home} ${color #99CCFE}${fs_bar /home}${color} Root ${alignr}${fs_used /} / ${fs_size /} ${color #99CCFE}${fs_bar /}${color} ${if_mounted /media/disk} USB stick ${alignr}${fs_used /media/disk} / ${fs_size /media/disk} ${fs_bar /media/disk} ${endif} ${if_running audacious} ${font URW Chancery L:size=25}${color gray}${alignc}Music${font}${color} ${font URW Palladio L:size=13} ${alignc}${exec audtool current-song} ${alignc}${exec audtool current-song-output-length} / ${exec audtool current-song-length}${font} ${endif} ${alignc}${font URW Chancery L:size=23}${exec echo `date +%H:%M`}${font}

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 28-07-2009 15:42 . Reden: [s]edit[/s]view, ik ben te veel gewend aan mijn extra rechten :+ ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Oke de FTP gaat niet door.

Wel kan ik de geuploade conkyrc's linken vanaf de topicstart.

offtopic:
ik vraag me af of er uberhaupt tweakers zijn die conky gebruiken. Maar we zullen zien, wat nog niet is kan komen :P

Verwijderd

Ik gebruik het. :) Heb al jaren dezelfde config om dit weer te geven.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
use_spacer no
background no
own_window yes
double_buffer yes

use_xft yes
xftfont monospace-10
#xftalpha 1

update_interval 0.5

own_window no
double_buffer yes

minimum_size 280 5
draw_shades no
draw_outline no
draw_borders no
stippled_borders yes
border_margin 9
border_width 1

default_color grey90
default_shade_color white
default_outline_color DarkGrey

alignment bottom_left

gap_x 24
gap_y 24

no_buffers yes

uppercase no

TEXT
${color orange}System${color white}
$nodename - $sysname $kernel on $machine
Intel Core 2 Duo T9300 @ $freq MHz - $memmax RAM
Uptime: ${uptime}
${stippled_hr 1}
${color orange}Resources${color white}
CPU Usage: $cpu% $cpubar
RAM Usage: $memperc% $membar
Processes: $processes total, $running_processes running
${stippled_hr 1}
${color orange}Storage${color white}
${exec df -h | grep -v none}
${stippled_hr 1}
${color orange}Network${color white}
IP eth0: ${addr eth0}  IP wlan0: ${addr wlan0}
Down eth0: ${downspeedf eth0} kB/s - Up eth0: ${upspeedf eth0} kB/s
Down wlan0: ${downspeedf wlan0} kB/s - Up wlan0: ${upspeedf wlan0} kB/s

Verwijderd

Vroeger gebruikte ik Conky altijd. Maar ik mekte dat ik eigenlijk nooit keek naar die statistieken, dus tegenwoordig gebruik ik het eigenlijk nooit meer.

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:58
Ik gebruikte het ook, toen ik nog een desktop had. Nu ik tiling window managers gebruik(Xmonad ftw) heefthet niet echt heel veel nut. Ik gebruik nou nog wel conky, maar alleen maar om de output ergens anders in te pipen. Voor de Archers onder ons conky-cli in de AUR icm met dzen is een top combo. Ik vind dat conky op een hele handige en duidelijke manier informatie van je systeem kan halen. Echt een top programma.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:01:
Vroeger gebruikte ik Conky altijd. Maar ik mekte dat ik eigenlijk nooit keek naar die statistieken, dus tegenwoordig gebruik ik het eigenlijk nooit meer.
Ik vind het juist erg handig om even naar een lege desktop te kunnen scrollen en te zien hoeveel diskspace ik nog vrij heb of wat mijn huidige IP is. :)

Edit: en om op dit moment een RAM usage te zien van 90% van de 4 GB... wtf.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 02:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nou nog wel conky, maar alleen maar om de output ergens anders in te pipen.
Ik wist niet dat conky gepiped kon worden....
Super handig om meerdere servers te monitoren :D

Verwijderd

elk linux/unix programma of commando kun je toch pipen ;)

Verwijderd

Topicstarter
De droge commandlne kun je idd pipen maar om het dan weer laden in een grafisch programma is toch weer een ander verhaal.

Maar je hebt gelijk uiteindelijk kan alles wat een output geeft gepiped woren

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ben eventjes aan het proberen geweest, en het werkt wel, maar ik heb een probleempje: Zonder de double-buffer optie staat het nogal te knipperen. Als ik double-buffer inschakel, heb ik dat probleem niet, maar vallen mijn iconen weg van mijn desktop. Ook de no_buffers optie helpt niet. Het aparte is dat als ik de out_to_console op yes zet, alles er wel netjes uitziet, maar dat is dan weer lastig om in de achtergrond te draaien.(Lukt wel, redirecten naar /dev/null, maar echt elegant is het niet)
Dit alles op een ubuntu 8.04 systeem met gnome ....
Iemand die dit probleem kent ? En een oplossing ervoor heeft ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt dat hij zonder de "no_buffer" optie knippert.
Maar de iconen horen niet van je desktop weg te vallen.

Probeer anders eens de conkrc die ik geupload heb

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:46:
Het klopt dat hij zonder de "no_buffer" optie knippert.
Maar de iconen horen niet van je desktop weg te vallen.

Probeer anders eens de conkrc die ik geupload heb
Ah, juist. Jouw config doet het wel goed. Het verschil zit in het gebruik van "own_window", ik had dat op no staan, omdat ik dacht dat dat de methode was om het rechtstreeks op je bureaublad te gooien, maar dat geeft dus problemen. Een eigen transparant window, zonder borders, is de oplossing.

Pagina: 1