Beste Tweakers,
Dit topic wil ik wijden aan conky.
About Conky
Conky is een zeer geavanceerde PC monitoring tool. Conky is in staat bijna alle hardware, software, netwerk en algemene systeem informatie te interpeteren en dynamisch te weergeven. De gegevens worden op de desktop weergeven als een soort desklet. Hiermee kun je dus non-stop alle systeem informatie onder je neus houden. Conky geeft zijn informatie rechtstreeks door aan de X server waardoor het niet afhankelijk is van een specifieke windowmanager.Hieronder heb ik enkele links met voorbeelden om te zien wat je met conky kunt doen.
Tweaking conky
Conky kan gebouwd word d.m.v. een configuratie bestand (.conkrc).Het bestand heeft soort eigen scripttaal. Met variablen kunnen PC gegevens opgevraagd worden.
De gegevens kunnen op verschillende manieren worden weergeven (grafieken, balken, iconen etc.)
Het configuratie bestand is portable, de hele configuratie bestaat uit 1 bestand en kan uitgewisseld worden.
Dankzij de "exec" functie kunnen externe applicaties hun output naar conky pipen. Zo kun je dus volledige bash/ perl/python etc. scripten schrijven voor conky. voor enkele voorbeelden hiervan zie: klik
Configuratie
Conky gebruikt het bestand .conkyrcDeze bevind zich in je home directory, als hij er niet is kun je hem zelf aanmaken.
Panel opties
Voor je enthousiast aan je script begint moeten er eerst een aantal opties aangegeven worden. Hieronder staan de standaard opties met de instelling van de optie er achter.De onderstaande opties zijn van mijn .conkrc Deze kun je kopieeren en aan je eigen wensen aanpassen
Voor een volledige uitleg van de opties zie de conky manual: klik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| background yes use_xft yes xftfont color couri:size=9 xftalpha 0.1 update_interval 1 total_run_times 0 own_window yes own_window_type normal own_window_transparent yes own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager double_buffer yes minimum_size 300 1200 maximum_width 300 draw_shades no draw_outline no draw_borders no draw_graph_borders no default_color white default_shade_color red default_outline_color green alignment top_right gap_x 10 gap_y 10 no_buffers yes uppercase no cpu_avg_samples 2 net_avg_samples 1 override_utf8_locale no use_spacer yes |
De scripttaal:
SyntaxIedere variabele/functie word aangeroepen in een dollar teken met acolades.
code:
1
| ${} |
Als je meerdere functies achter elkaar aan wilt roepen hoeft er geen spatie tussen de ${functie}
tekst
De tekst kan zonder aanhaal van een syntax geschreven worden.
De spaties worden ook gewoon als (letterlijke) spaties geinterpeteerd
Variabelen
Er zijn gigantisch veel variabelen. Deze zijn te vinden op: klik
Nog even alle handige links:Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben verstrekt om een mooie conky te bouwen.
Nu wil ik aan de tweakers vragen om hun conky te showen en configuratie bestanden uit te wisselen.
Mijn conkyrc: klik
Screenshot: klik
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 17:42 ]