Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2003] Vergelijking met velden in gehele kolom

Pagina: 1
Acties:

• UnarmedLad
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik wil in Excel de tekst in een veld vergelijken met de velden van een gehele kolom C in een ander werkblad "Genres". Als die erin voorkomt, wil ik de de waarde van het veld ernaast hebben als resultaat (in kolom B ). De enige manier waarvan ik weet dat het kan is de volgende:

=ALS(B2=Genres.C1;Genres.B1;ALS(B2=Genres.C2;Genres.B2;ALS(B2=Genres.C3;Genres.B3;ALS etc...

Maar dit lijkt me een beetje omslachtig, aangezien ik veld B2 wil vergelijken met ALLE velden in kolom Genres.C#. Ik vroeg me daarom af of dit niet makkelijker kan. Excel moet echter wel nog steeds in staat het bijbehorende veld in kolom Genres.B# te geven als resultaat.

Verwijderd

Iets met VINDEN.
let dan wel op dat de kolom gesorteerd moet zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 14:47 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 17:06

Dido

heforshe

Vinden of zoeken?

Ik dacht (maar ik kan me vergissen) dan de vertaling van VLookup in het Nederlands Vert.Zoeken was.

(Ik begrijp tenminste dat je wilt kijken of de zoekwaarde in kolom X staat en dan de corresponderende waarde uit kolom Y wilt halen)

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Dido schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:51:
Vinden of zoeken?

Ik dacht (maar ik kan me vergissen) dan de vertaling van VLookup in het Nederlands Vert.Zoeken was.

(Ik begrijp tenminste dat je wilt kijken of de zoekwaarde in kolom X staat en dan de corresponderende waarde uit kolom Y wilt halen)
Ja, VERT.ZOEKEN is een van de 2. Er zijn er namelijk 2.

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:56:
[...]

Ja, VERT.ZOEKEN is een van de 2. Er zijn er namelijk 2.
HOR.ZOEKEN is er ook, inderdaad. Maar dat is om in rijen een waarde te vinden.

VINDEN (FIND) gebruik je om te checken of de waarde voorkomt, maar dan moet je weer moeilijk doen om een egrelateerde waarde terug te krijgen.

Verwijderd

Dido schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:59:
[...]

HOR.ZOEKEN is er ook, inderdaad. Maar dat is om in rijen een waarde te vinden.

VINDEN (FIND) gebruik je om te checken of de waarde voorkomt, maar dan moet je weer moeilijk doen om een egrelateerde waarde terug te krijgen.
Let bij VERT.ZOEKEN wel op dat je benaderen op FALSE zet, anders zoekt hij de dichtstbijzijnde waarde. Bij mij was dat nooit wenselijk...

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:04:
[...]

Let bij VERT.ZOEKEN wel op dat je benaderen op FALSE zet, anders zoekt hij de dichtstbijzijnde waarde. Bij mij was dat nooit wenselijk...
Da's een goeie. Het is inderdaad alleen maar irritant in veel gevallen, maar als je bijvoorbeeld een staffelkorting wilt berekenen is het verduveld handig. hoor. (Dus >5 -> 4%, >10 -> 6%, >40 -> 7%)

• UnarmedLad
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-11-2024
Hartelijk dank voor de snelle reacties! Het is me nu min of meer gelukt hiermee:

=VERT.ZOEKEN(B2;$Genres.$B$1:$C$999;1;0)

Er zijn alleen nog twee problemen:
1. Hij lijkt alleen te zoeken in de linkerkolom (kolom B in Genres). Ik wil juist dat hij in de rechterkolom (kolom C in Genres) zoekt, en dan de waarde van de linkerkolom teruggeeft. Maar misschien is dit wel alleen op te lossen door de kolommen om te draaien en de kolomindex op 2 te zetten.
2. Ik vind "999" niet zo mooi staan als ik gewoon de gehele kolom wil doorzoeken. Is er geen "wildcard" voor rijnummers of zo?

• Dido

Dido

heforshe

De linker kolom van je zoek-array is inderdaad altijd degene waarin gezocht wordt.

De hele kolom kun je gewoon aangeven met de kolomletter, dus Genres.B:C zou het moeten doen.

Verwijderd

UnarmedLad schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:41:
Hartelijk dank voor de snelle reacties! Het is me nu min of meer gelukt hiermee:

=VERT.ZOEKEN(B2;$Genres.$B$1:$C$999;1;0)

Er zijn alleen nog twee problemen:
1. Hij lijkt alleen te zoeken in de linkerkolom (kolom B in Genres). Ik wil juist dat hij in de rechterkolom (kolom C in Genres) zoekt, en dan de waarde van de linkerkolom teruggeeft. Maar misschien is dit wel alleen op te lossen door de kolommen om te draaien en de kolomindex op 2 te zetten.
2. Ik vind "999" niet zo mooi staan als ik gewoon de gehele kolom wil doorzoeken. Is er geen "wildcard" voor rijnummers of zo?
1.: Hij zoekt inderdaad in de B-kolom. Dat is niet aan te passen; "by design" zeg maar.
2.: geen idee, volgens mij kan dat ook niet.
/edit: of wel...

@Dido: idd, bij staffels is het volgens mij alleen maar handig. Bij opzoeken van waarden is het eigenlijk nooit handig.

• Dido

Dido

heforshe

Sterker nog, als je gewoon met de muis je array aan wilt geven tijden shet invoeren van je formule, dan kun je op de kolomheadings klikken.
Rowheadings werken ook, als je hele rijen wilt hebben, trouwens :)
En waar de row- en columnheadings elkaar kruisen (linksboven dus) kun je ook klikken. Dan heb je je hele worksheet te pakken.

Verwijderd

Dido schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:34:
[...]

Sterker nog, als je gewoon met de muis je array aan wilt geven tijden shet invoeren van je formule, dan kun je op de kolomheadings klikken.
Rowheadings werken ook, als je hele rijen wilt hebben, trouwens :)
En waar de row- en columnheadings elkaar kruisen (linksboven dus) kun je ook klikken. Dan heb je je hele worksheet te pakken.
Ik deed alles uit mijn hoofd :+ Zou idd niet logisch zijn als je voor een hele kolom een range a la B1:B65000 op moet geven :D
Pagina: 1