Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hey mensen. Ik ben helemaal nieuw in het 3D wereldje en ben begonnen om 3D max onder de knie te krijgen.

tot zo ver ben ik nog helemaal in het begin. Ik heb een aantal gnomon workshop dvd's aangekocht en vermaak me prima. Echter loop ik tegen een vraag op waar ik geen antwoord op kan vinden. Misschien kunnen jullie mij op weg helpen.

Als je een box neer zet en op F4 druk zie je de segmenten. Als je het aantal opvoert krijg je dus allemaal vierkantjes te zien op de oppervlakte van de box. In de films op de DVD en op de vele tutorials zijn het altijd vierkanten.

Afbeeldingslocatie: http://www.oktutorials.com/tutorials/3d-studio-max/modeling/comfy-armchair/002.jpg

Echter worden bij mij de vierkanten weer gegeven met een extra streep waardoor er 2 driehoeken ontstaan. Deze 2 driehoeken maken samen het vierkant.

Vraag: Hoe zet ik dit uit?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:12

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Geen idee waar dat moet, maar waarom zou je dit uit wille zetten? In principe zijn het altijd driehoeken en geen vierkanten. Bij een driehoek zitten alle drie de punten namelijk altijd gegarandeerd in hetzelfde vlak. Bij een vierkant hoeft dat niet zo te zijn waardoor er twee verschillende manieren zijn waarop het vierkant gerenderd kan worden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik me niet vergis:

Customize -> Preferences -> Viewports -> Configure driver -> Display all Triangle edges uitzetten.

Als je daar toch bent vink even "Match Bitmap size as closely as possible" aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:34:
Als ik me niet vergis:

Customize -> Preferences -> Viewports -> Configure driver -> Display all Triangle edges uitzetten.

Als je daar toch bent vink even "Match Bitmap size as closely as possible" aan :P
Top, ik ga dat vanavond gelijk even proberen. Dank je!
Janoz schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:28:
Geen idee waar dat moet, maar waarom zou je dit uit wille zetten? In principe zijn het altijd driehoeken en geen vierkanten. Bij een driehoek zitten alle drie de punten namelijk altijd gegarandeerd in hetzelfde vlak. Bij een vierkant hoeft dat niet zo te zijn waardoor er twee verschillende manieren zijn waarop het vierkant gerenderd kan worden.
Ik vind het prettig als ik weet hoe het aan en uit gezet moet worden. Ook in de tutorials online en op de DVD werkt men niet met deze driehoeken, maar gebruiken ze de vierkanten. Wellicht veranderd dat later als nivo opgeschroefd wordt.

tot zover heb ik even liever vierkanten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:38
Of hebt gewerkt in editable patch of editable mesh. Daarmee word je model omgezet in driehoekjes. Nu zie ik net dat in de nieuwe max 2010 je model niet meer in triangles wordt verdeeld als je in editable mesh werkt maar dit is wel het geval met editable patch. Als je model eenmaal in triangles is verdeeld, is het meestal lastig om terug te gaan, dus pas op.

@janoz, meestal is het handiger om in quads te werken zodat je de opbouw van je 3d model beter kunt zien. Verder is het voor sub-d modeling haast vereist om in quads te werken om een nette highpoly mesh te krijgen.

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 10:02
De Hupie schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:44:
Of hebt gewerkt in editable patch of editable mesh. Daarmee word je model omgezet in driehoekjes. Nu zie ik net dat in de nieuwe max 2010 je model niet meer in triangles wordt verdeeld als je in editable mesh werkt maar dit is wel het geval met editable patch. Als je model eenmaal in triangles is verdeeld, is het meestal lastig om terug te gaan, dus pas op.

@janoz, meestal is het handiger om in quads te werken zodat je de opbouw van je 3d model beter kunt zien. Verder is het voor sub-d modeling haast vereist om in quads te werken om een nette highpoly mesh te krijgen.
Valt wel mee met max 2010 kun je door middel van Quadrify All van je gesplitste driehoeken weer vierkanten maken.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:12

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een quad is per definitie al twee triangles. Het is dus eigenlijk enkel een manier om het werkbaar te houden bij veel vertices.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter

Bedankt voor je toevoeging. Ik moet nog even bekend raken met de termen in 3D max. Een object is een element, een enkele vlak is een poly (toch?) een rand is een edgje, en ben nu even de hoeken kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:04:
[...]

Een quad is per definitie al twee triangles. Het is dus eigenlijk enkel een manier om het werkbaar te houden bij veel vertices.
precies.. als ik veel quads aanmaak en deze ook nog eens worden weer gegeven uit 2 driehoeken is het een enorme berg witte streepjes. Het is allemaal al ingewikkeld genoeg, dus vandaar dat ik het graag uit wil zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:34:
Als ik me niet vergis:

Gelukt. Dank je Hymn. Ik loop vast nog wel tegen andere zaken aan. Dus je zal me wel vaker hier vinden met een vraag waar ik niet uit kom. :)

zo vecht ik nog een beetje met 3d max qua performance. Ik heb een leuke laptop staan, maar blijkbaar niet genoeg rekenkracht. Toch denk ik dat mijn T9300 met 4 gig geheugen en vista 64bit toch redelijk 3dmax moet kunnen handelen. Zelfs met nog geen box neer gezet haperen de windows en moet ik even in en uitzoomen om weer zicht te krijgen wat ik aan het doen ben. Misschien is het de M8600 die achter blijft. Het is al een ramp om een beetje okey drivers voor deze kaart te vinden

nu zie ik dat ik momenteel met 3dmax 7 werk. Is volgens mij wel een beetje gedateerd. Mogelijk heeft hij ruzie met vista?

[ Voor 40% gewijzigd door RoyK op 27-07-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
3ds max 2010 trail werkt als een tierelier. ook weer opgelost dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
Villean schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:47:
[...]

Valt wel mee met max 2010 kun je door middel van Quadrify All van je gesplitste driehoeken weer vierkanten maken.
Ik probeer het net uit want het leek me wel een handige optie maar het lukt me niet. Miss heb ik de verkeerde modifier te pakken, maar ik gebruik de quadify mesh modifier en probeer verschillende percentages uit maar ik kom niet uit op een mooi 3d model verdeeld in quads.

Of zit die quadrify all ergens anders?

edit: Ah net gevonden :P Zit onder de nieuwe geometry all tab.

[ Voor 5% gewijzigd door De Hupie op 27-07-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
nou zeg, heb ik weer. Zit ik een joekel van een tutorial te volgen.. (snap geen reet wat ik aan het doen ben, maar doe gewoon even de stapjes) ben ik zo ver dat ik wil gaan rederen..klapt hij naar mijn buroblad toe. Arggg zonde zeg. Goed uurtje klooien voor noppes.

Wel lekker die donkere theme trouwens. Komende dagen eens op mijn gemakje opnieuw de gnomon workshop dvds bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 17:30
RoyK kijk eens in je back up mapje.. kies openen, ga 1 omhoog en dan autobackup of autosave ofzo, ik weet niet of die standaard aanstaat, maar je kunt even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 09:31

Knaak

It's me, Mario!

RoyK schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:43:
nou zeg, heb ik weer. Zit ik een joekel van een tutorial te volgen.. (snap geen reet wat ik aan het doen ben, maar doe gewoon even de stapjes) ben ik zo ver dat ik wil gaan rederen..klapt hij naar mijn buroblad toe. Arggg zonde zeg. Goed uurtje klooien voor noppes.

Wel lekker die donkere theme trouwens. Komende dagen eens op mijn gemakje opnieuw de gnomon workshop dvds bekijken.
Dat is een goede les! Je zal 1 ding goed moeten onthouden wanneer je je met 3d bezig gaat houden, het is uiterst crash gevoelig. Ook kunnen save files corrupt raken, vink dus even in preferences: "Increment on save" aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
dank voor de tips. Ga ik gelijk even in orde maken! :)

3dmax crashed dus vaak?

ps, alles stond nog uit. Dus geen backups zo te zien. Vandaag weer opnieuw in de tuts

[ Voor 55% gewijzigd door RoyK op 28-07-2009 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 3ds max 2010 gebruikt moet je de hotfix installeren.
Die hotfix fixt dat hij elke keer er uit klapt bij het renderen.

http://usa.autodesk.com/a...d=13017429&linkID=9241178

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
die heb ik volgens mij. Bij het installeren gister avond heeft hij die gelijk opgehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
gisteren bijna 6 uur informatie tot me genomen van een gnomon workshop dvd over de 3Dsmax basis / menu structuur. Nu heb ik een paar renders gemaakt en wil ik me eens even in het diepe wagen. Ik heb een tutorial gevolgd waar je een model kan maken van een gezicht. Een voor en zij aanzicht van een vrouw in dit geval. Nu snap ik het redelijk, echter krijg ik het jpeg plaatje niet in 3dsmax. Ik heb rond gesurft hoe en wat, en begrijp ik dat je gewoon een plane moet maken waar deze weer opgezet wordt. Echter, zoals ik dat nu doe zie ik het plaatje niet op de plane terecht komen. wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 08:13:
gisteren bijna 6 uur informatie tot me genomen van een gnomon workshop dvd over de 3Dsmax basis / menu structuur. Nu heb ik een paar renders gemaakt en wil ik me eens even in het diepe wagen. Ik heb een tutorial gevolgd waar je een model kan maken van een gezicht. Een voor en zij aanzicht van een vrouw in dit geval. Nu snap ik het redelijk, echter krijg ik het jpeg plaatje niet in 3dsmax. Ik heb rond gesurft hoe en wat, en begrijp ik dat je gewoon een plane moet maken waar deze weer opgezet wordt. Echter, zoals ik dat nu doe zie ik het plaatje niet op de plane terecht komen. wat doe ik fout?
Ram op M ( material editor ), ga naar een shader -> Ram op dat vierkantje naast Diffuse -> Kies vervolgens 'Bitmap' -> Selecteer je plaatje -> Wat ik altijd doe is: View image ( dus nog steeds in je bitmap shader ); rechtermuisknop op je plaatje. Dan zie je de width en height staan.

Vervolgens maak je een plane met de width en height als die van je plaatje.
Daarna ram je op Assign material to selection en daarna op Show standard map in viewport.

Voila =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
kijk Hymn, dat is duidelijke taal. Ik ga dat vanavond gelijk even uitproberen! ;) dank je
Ik was er bijna op 2 kleine handelingen na.. hxb van de plane en de functie "Show standard map in viewport."

[ Voor 38% gewijzigd door RoyK op 29-07-2009 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hymn, het is allemaal gelukt. Echter loop ik tegen een volgend probleem aan. Hoe hoog de resolutie ook is van de bitmap die ik in laad..3ds max laat ze enorm blokkerig zien. Alsof er een modus aan staat dat de plaatjes zo weer gegeven moet worden om de snelheid er in te houden, net als in indesign.

Hoe kan ik 3dsmax zo instellen dat hij de bitmap goed inlaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
ik heb dat ook van internet gehaald.. maar het wilde niet baten. Terwijl ik toch echt een 5000x4000px in zit te laden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 09:33
Textures van zo'n soort resolutie kan je videokaart niet eens aan. Ik geloof dat de maximale texture-resolutie van hardware op het momet 4096x2048 is, als je redelijk nieuwe hardware hebt. Dus MAX moet hoe dan ook je texture scalen om iets te kunnen laten zien. Maar zo te horen scaled ie een stuk lager dan dat.

Istie wel scherp tijdens het renderen, of istie dan ook vaag?

[ Voor 19% gewijzigd door Oogst op 06-08-2009 09:18 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

RoyK, zou je in het voortaan je huidige bericht even willen editten in plaats van een nieuw bericht posten? Officieel is dat kicken, en dat mag pas na 24 uur. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Oogst schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 09:18:
Textures van zo'n soort resolutie kan je videokaart niet eens aan. Ik geloof dat de maximale texture-resolutie van hardware op het momet 4096x2048 is, als je redelijk nieuwe hardware hebt. Dus MAX moet hoe dan ook je texture scalen om iets te kunnen laten zien. Maar zo te horen scaled ie een stuk lager dan dat.

Istie wel scherp tijdens het renderen, of istie dan ook vaag?
Ik heb de jpeg zelf getekend Oogst, dus mijn laptop kan het blijkbaar prima aan. Om nog niet te spreken over de vele tientallen lagen die daarbij in Photoshop ook nog eens open staan voordat het een jpeg wordt. De Psd file is 450 mb, de jpeg full resolutie ruim 8 mb. Ik heb de full resolutie gekozen omdat hij plaatjes van 1200px blokkerig liet zien. Dat doet hij opnieuw met de full resolutie waardoor ik me dus af gaat vragen of 3Dsmax niet ergens een instelling uit of aan heeft staan.

Ik heb de opdracht van Hymn ook opgevolgd maar geeft geen resultaat.

Ik begrijp dus dat Max niet verder komt dan 4096x2048. Ik zal de tekening eens naar dat formaat schalen en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dark Blue schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:19:
[mbr]RoyK, zou je in het voortaan je huidige bericht even willen editten in plaats van een nieuw bericht posten? Officieel is dat kicken, en dat mag pas na 24 uur. :) [/mbr]
ah oke Dark. je bedoeld dat ik de eerste post aan pas of mijn laatste post aanpas? ps, er zit bijna een week tussen mijn 2 berichten die achter elkaar staan.

Enkel weten de mensen dan toch niet dat ik iets nieuws heb geplaatst in het bericht en moet iemand met toeval nog een keer in dit bericht kijken. Lijkt mij?

[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 06-08-2009 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Photoshop gebruikt je videokaart niet echt (de nieuwe Photoshop's een beetje, maar nog steeds niet op de 'normale' manier). 3dsmax gebruikt in de viewports wel echt je videokaart. Vandaar dat 3dsmax voor de viewports niet hoger kan dan de hoogste resolutie die je videokaart aan kan. Als je gaat renderen, kun je wel weer zo hoge resolutie doen als je wilt.

Ter informatie: de viewports is waar je in werkt. Renderen is wat je doet via F10.

Maar ik had er dus een vraag bijgezet: is het alleen in je viewport lelijk, of ook in de render?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Duidelijk Oogst, dank je voor je uitleg.

Ik heb niet gerenderd omdat dit even niet van toepassing is. Ik heb 2 planes neer gezet met daar een bitmap op. Ik wil een gezicht in 3D om gaan zetten. Echter gezien hoe blokkerig het is, zie ik haast niet goed hoe de lijnen en schaduwen lopen. 1 grote blokken partij.

Echter, in deze tutorial ziet alles er scherp uit.

http://www.youtube.com/watch?v=-jMJwBd2SMM (zie op HD even zappen naar het midden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Kun je even alsnog renderen om te kijken hoe dat er uit ziet? Dat is wel relevant om te ontdekken wat het probleem is. :)

En staat ie op DirectX, OpenGL, of iets anders? Bij customize >> preferences >> viewports en dan onderaan.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

RoyK schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:24:
[...]

ah oke Dark. je bedoeld dat ik de eerste post aan pas of mijn laatste post aanpas? ps, er zit bijna een week tussen mijn 2 berichten die achter elkaar staan.

Enkel weten de mensen dan toch niet dat ik iets nieuws heb geplaatst in het bericht en moet iemand met toeval nog een keer in dit bericht kijken. Lijkt mij?
Niet op de datums gelet inderdaad, my bad. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
@RoyK, kun je een screenshot posten zodat we kunnen zien hoe blokkerig het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Geeft niet Dark, geen probleem. Ik begrijp in ieder geval wat je bedoel. Ik zal morgen even een screenshot maken en een render draaien om te kijken wat er gebeurd.

Gaat er vanavond even niet van komen. Tot morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
probleem gevonden. Heb Dx10 aangevinkt en pats boem..alles haartje scherp. Bedankt mannen. :)

Pagina: 1