Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor mijn nieuwe appartement een beamer aanschaffen voor het kijken van films. Nu heb ik een Full HD LCD scherm van 42 inch maar voor films wil ik toch wat groter. Vandaar de keuze van een beamer.

Zijn er tweakers die tips hebben? Mijn budget ligt tussen de € 500,- en de € 1000,-. Bij voorkeur een Full HD beamer maar misschien is HD Ready ook al genoeg. Ik ben eigenlijk niet van plan om een scherm op te hangen.

Ik heb natuurlijk al een beetje zitten kijken en mijn oog was gevallen op de Infocus X10. Deze valt qua prijs erg mee. Is er iemand die ervaring heeft met deze beamer en zoja....heb je toevallig wat foto's van de kwaliteit?

Ik heb een lichtgrijze muur die volledig glad is gestuckt.

Wie heeft er tips?

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02 11:09
Tip, investeer in een scherm. Is uiteraard afhankelijk van de muur waarop je projecteerd (op zich is licht grijs daarvoor geen slechte keus). Maar een echt projectiescherm zal over het algemeen een beter resultaat geven.

Bijkomende voordeel is dat je 1 richting kan aanhouden waarnaar je kijkt (TV of projector). Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat je voor het kijken via je projector een andere kant op moet kijken, je tv moet weghalen of boven je tv projecteerd.

Bij een scherm kan je deze voor je tv hangen (dat heb ik). Bijna alle schermen rollen op, dus als je TV wilt kijken is je scherm ook weer zo weg.

Ik moet zeggen dat ik me nog niet verdiept heb ik de huidige projectoren (gebruik zelf een Sanyo Z3, en ben daar nog tevreden mee). Om even op het vanzelf sprekende te wijzen: Je hebt beamers voor presentatie doeleinden en voor Home theatre doeleinden, de laatste heeft een lagere lichtopbrengst (lumen) maar mooiere kleuren (contrast) maar is voor kijken in daglicht over het algemeen niet geschikt.

Om de Infocus X10 op specificaties te beoordelen (zegt niet alles, echt zien is altijd aan te raden):
- heeft redelijk hoge lichtopbrengst (1200 lumen), dus volledige verduistering misschien niet nodig
- contrast ratio is niet erg hoog, ligt helemaal aan jezelf of je dat gaat merken
- geluidsopbrenst is vrij hoog (30db), die blijf je wel horen tijdens rustige scenes maar ligt helemaal aan jezelf hoe irritant je dat vindt.
- DLP systeem, alle hoewel dat door de jaren is verbeterd heeft DLP soms last van regenboog effect (mijn rede om voor LCD te gaan) Voorbeeld regenboog effect: http://www.hometheater.nl/dvdresearchsite/rainboweffect.htm
- Full HD is op een groot scherm wel leuk, maar misschien te duur als je voor lcd gaat. 720p is trouwens ook erg scherp op een 100 inch scherm op 3 meter.

Bij dit soort projecten is het altijd verstandig om in gedachte te houden dat goedkoop vaak duurkoop is. Uiteraard ligt het helemaal aan hoe kritisch je bent. Maar als je het goedkoopste gaat moet je niet verwachten dat het het summum zal zijn. Om een voorbeeld te geven: ik heb een budget projectiescherm gekocht, deze begon na een jaar kromme randen te krijgen, het valt allemaal wel mee maar recht is hij zeker niet meer.

Mijn laatste tip is dus, bekijk goed wat je wilt. Ga eens kijken bij iemand met een projector of in een winkel, alleen dan kan je er zeker van zijn dat je niet voor verrassingen komt te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Erik070 op 27-07-2009 17:19 ]

Verwijderd

hallo,
ikzelf heb de epson tw1000 (full HD), welke nu geloof ik via diverse aanbieders incl scherm (check ff op marktplaats) voor 1399 staat. deze beamer is echt super, qua beeldkwaliteit en instellingen, mogelijkheden.
misschien iets boven budget, maar zeer zeker het geld waard.