netwerk, met verschillende IP-adressen

Pagina: 1
Acties:

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02-2025
Ik heb een Macbook (10.5.7) die voorzien is van draadloos internet.
Ook heb ik een desktop (Win 7 RC) die één netwerkpoortje op het moederbord heeft zitten, een internetkabel daarvoor heb ik.

Nu zou ik graag m'n macbook en de desktop in een netwerkje zetten, maar dat ze wel verschillende IP-adressen hebben (buiten dat netwerk uiteraard).

Hoe ik het nu soms doe, werkt wel maar is niet 100% wat ik wil:

Macbook voorzien van draadloos internet, een crossed netwerk kabel verbinden tussen de 2 computers en op de mac internetdeling inschakelen.
Zo hebben de beide computers internet, en kan ik op elke computer in de mappen bladeren van de andere computer. Maar Het internet ziet beide pc's met hetzelfde IP-adres.

Is er een mogelijkheid om dit anders te doen?

Een andere mogelijkheid is om via een netwerkpoortje aangesloten via usb een tweede netwerkkabel in te pluggen, zodat de desktop kan communiceren met de macbook via eencrossed kabel, en een internetkabel ingeplugd krijgt.

Maar de drivers van deze Topcom USB lan 101 krijg ik niet aan het werk onder win 7 (dat ding is ondertussen ook wel al een tiental jaar oud...).

Enig voorstel/oplossing...?

(Of is het gewoon omdat je beide computers in een netwerk wil zetten dat ze voor de buitenwereld als één IP worden aanzien?)

Sorry voor de misschien domme vraag, maar in netwerken ben ik niet echt thuis... we hebben hier wel al altijd meerdere computers gehad, maar nooit in een echt netwerk...

[ Voor 0% gewijzigd door .joeri. op 27-07-2009 01:42 . Reden: typo's ]

Klik: .joeri. !

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

.joeri. schreef op maandag 27 juli 2009 @ 01:41:
Nu zou ik graag m'n macbook en de desktop in een netwerkje zetten, maar dat ze wel verschillende IP-adressen hebben (buiten dat netwerk uiteraard).
Waarom? Dat gaat gewoon niet bij een consumenten-aansluiting, je hebt gewoon 1 extern IP-adres, en binnen je netwerk gebruik je Network Address Translation om met meerdere PCs op het netwerk te komen.

Oftewel: wat je wilt zal niet gaan; en het is ook onnodig, of je moet iets heel speciaals willen.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 27-07-2009 01:45 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• .joeri.
Maar we hebben hier thuis wel meerdere computers die extern wel verschillende ip's hebben...

[ Voor 6% gewijzigd door .joeri. op 27-07-2009 01:47 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

.joeri. schreef op maandag 27 juli 2009 @ 01:46:
Maar we hebben hier thuis wel meerdere computers die extern wel verschillende ip's hebben...
Vertel dan eens wat over wat voor aansluiting jullie hebben, welke provider, welk modem etc. Hoe weet je dat die andere PCs een verschillend extern IP-adres hebben? Je zult veel meer specifieke informatie moeten geven.

En waarom wil je die twee verschillende externe IPs hebben?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• .joeri.
We hebben een telenet aansluiting (België dus), waarvan een internetaansluiting binnenkomt. Deze wordt gesplitst in meerdere aansluitingen dmv een hub. Op één van die poorten staat een airport express aangesloten (die wifi verzorgt voor de macbook en een andere laptop), de andere aansluitingen gaan naar nog 2 desktops.

Dat ik extern toch verschillende ip's heb, heb ik gemerkt door als free-user op rapidshare enkele files toch tegelijk te kunnen downloaden. Dit is ook de reden waarom ik graag versch. ip's wil hebben omdat we toch vaak met grote online opslag bestanden werken.

• ALF
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-10-2025

ALF

je hebt dit ook nog even gecontroleerd door op de verschillende computers www.mijnip.nl te bekijken?

[ Voor 5% gewijzigd door ALF op 27-07-2009 02:04 ]

• .joeri.
Zo had ik het nog niet gecontroleerd, maar het zijn dus wel degelijk verschillende ip's.

edit:
M'n iPhone heeft wel hetzelfde ip als de macbook. (Is ook met hetzelfde draadloos netwerk verbonden), maar dit verschilt dus wel nog van de desktop's ip-adres.

[ Voor 49% gewijzigd door .joeri. op 27-07-2009 02:08 ]

Verwijderd

Kan je de ene PC pingen vanaf de andere?

Als je kan pingen dan kan je ook FTP-en en zo.

• ALF
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-10-2025

ALF

Prima is dat even helder...

Ja dat word lastig om drivers daarvoor te vinden voor windows 7, daar kan ik je ben ik bang ook niet verder mee helpen.

• .joeri.
Pingen lukt, van desktop naar laptop en omgekeerd.

• .joeri.
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 02:09:
Kan je de ene PC pingen vanaf de andere?

Als je kan pingen dan kan je ook FTP-en en zo.
idd, dat ik daar niet aan dacht.
Nu kan ik dus vanop m'n macbook op m'n desktop.

update:
Alleen is er nog wel een probleem om van de desktop te communiceren met de macbook...
pingen lukt wel, maar ik kan geen toegang krijgen tot mappen ofzo.

ik typ dus in uitvoeren: \\xx.xxx.xxx.xx\joeri
Maar dat resulteert in een foutmelding: dat er een probleem zou zijn met het netwerk.

Is dit omdat de iphone ook datzelfde ip-adres heeft?

edit:
Of is er een andere methode om de macbook te benaderen vanuit windows?

[ Voor 43% gewijzigd door .joeri. op 27-07-2009 02:27 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Welk IP toets je daar in ?
op de laatste 2/3 cijfers na ?
Aangezien ping (ICMP protocol) 9/10 keer wel toegelaten wordt maar bijvoorbeeld SMB niet wat compleet logisch is :)
Waarschijnlijk heb je 2 IP's inderdaad... kan jij de Windows PC gewoon niet op de zelfde router zetten als de Macbook? ik neem aan dat daar ook nog UTP poortjes opzitten ?
Tevens weet ik niet op je Macbook ook SMB eet momenteel. probeer het is vanuit je macbook naar je windows desktop?
of probeer is een andere service te draaien op 1 van de 2 ? zoals VNC

[ Voor 21% gewijzigd door LuckY op 27-07-2009 09:01 ]

• .joeri.
LuckyY schreef op maandag 27 juli 2009 @ 09:00:
Welk IP toets je daar in ?
op de laatste 2/3 cijfers na ?
Het ip adres van de macbook, en dat begint met: 84.197...
Aangezien ping (ICMP protocol) 9/10 keer wel toegelaten wordt maar bijvoorbeeld SMB niet wat compleet logisch is :)
Waarschijnlijk heb je 2 IP's inderdaad... kan jij de Windows PC gewoon niet op de zelfde router zetten als de Macbook? ik neem aan dat daar ook nog UTP poortjes opzitten ?
Die windows computer heeft geen draadloze netwerkkaart, en er liggen wel kabels naar elke kamer in het huis maar in elke kamer is er maar 1 aansluiting, dus de macbook wired aansluiten zit er ook niet in.
Tevens weet ik niet op je Macbook ook SMB eet momenteel. probeer het is vanuit je macbook naar je windows desktop?
Pingen lukt, en wanneer ik wil verbinden met server (de desktop) lukt dat wel. ik doe dit met: smb://*ip-adres desktop*
of probeer is een andere service te draaien op 1 van de 2 ? zoals VNC
Dat zal ik eens proberen ;)

• Pieter Kimpen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-11-2024
.joeri. schreef op maandag 27 juli 2009 @ 09:31:

[...]

Die windows computer heeft geen draadloze netwerkkaart, en er liggen wel kabels naar elke kamer in het huis maar in elke kamer is er maar 1 aansluiting, dus de macbook wired aansluiten zit er ook niet in.
Neem een van de bedrade aansluitingen in een kamer (van de welke je dus weet dat de pc die er op aangesloten zit een extern IP krijgt)

Koop een simpel 5 poorts switchje.
Trek een kabel van je switch naar je aansluiting in de muur. Vervolgens steek je de kabel die vroeger van je pc naar de muur ging bij in die switch. ditzelfde doe je ook met je laptop (dus kabel van switch naar laptop)

Nu heb je op je laptop en je pc een verbinding via de kabel en ze gaan beide een extern IP van telenet krijgen.
dit in de veronderstelling dat alle aansluitingen in de muur rechtstreeks naar die hub (zal wel een switch zijn :p) van telenet gaan.

hebben jullie tevens ook digitale TV? Het aantal externe IP's dat je van telenet krijgt is namelijk afhankelijk van het abonnement dat jullie hebben.

• .joeri.
Pieter Kimpen schreef op maandag 27 juli 2009 @ 19:25:
[...]

Neem een van de bedrade aansluitingen in een kamer (van de welke je dus weet dat de pc die er op aangesloten zit een extern IP krijgt)

Koop een simpel 5 poorts switchje.
Trek een kabel van je switch naar je aansluiting in de muur. Vervolgens steek je de kabel die vroeger van je pc naar de muur ging bij in die switch. ditzelfde doe je ook met je laptop (dus kabel van switch naar laptop)
Is de combinatie wireless-wired niet mogelijk? Want Door kabeltjes te trekken naar m'n macbook verliest die de functie als laptop :).
Want ik kan wel via de macbook op m'n desktop, maar niet omgekeerd...
Nu heb je op je laptop en je pc een verbinding via de kabel en ze gaan beide een extern IP van telenet krijgen.
dit in de veronderstelling dat alle aansluitingen in de muur rechtstreeks naar die hub (zal wel een switch zijn :p) van telenet gaan.
Is inderdaad een switch ;) en daar worden idd alle aansluitingen van de muur ingeplugd.
hebben jullie tevens ook digitale TV? Het aantal externe IP's dat je van telenet krijgt is namelijk afhankelijk van het abonnement dat jullie hebben.
Nee, -nog- geen digitale tv hier... :/

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

vraag mij niet hoe je dit doet op mac/windows, maar:

In plaats van "internet delen" (technische naam: NAT/masquerading) is er nog een andere manier om die netwerkverbinding te delen door (in software) een "brug" te bouwen tussen de twee netwerken (bridging).
Als je dat op de ene computer doet, dan is het net alsof de andere computer in hetzelfde netwerk zit.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Naar gelang het abbonement krijg je ip's.

Telenet Basicnet varianten = 1 extern ip.
Telenet Expressnet's varianten = 2 externe ips.
Telenet Turbonet varianten = 4 externe ips.

Die airport is een router dus alle pc's daarachter gaan hetzelfde extern ip hebben, de pcs die op de switch zitten direct zullen ieder een ander extern ip hebben maar niet kunnen communiceren met de pc's achter de airport router.

Beste oplossing, alles achter de airport, beter beveiligd, je kan intern alles gebruiken. Enige nadeel is rapidshare, maar voor een paar euro koop je daar een account.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• .joeri.
Tomsworld schreef op maandag 27 juli 2009 @ 21:49:
Telenet Basicnet varianten = 1 extern ip.
Telenet Expressnet's varianten = 2 externe ips.
Telenet Turbonet varianten = 4 externe ips.
Dat is dus de oorzaak..., we hebben hier thuis expressnet, maar gaan wel veranderen van provider. (de veranderingen zijn nu bezig...)

En is dit dan ook de reden waarom ik vanop de macbook wel op de desktop kan maar niet omgekeerd? :
Tomsworld schreef op maandag 27 juli 2009 @ 21:49:
Die airport is een router dus alle pc's daarachter gaan hetzelfde extern ip hebben, de pcs die op de switch zitten direct zullen ieder een ander extern ip hebben maar niet kunnen communiceren met de pc's achter de airport router.

• .joeri.
Ook waneer ik het proces "Routing and Remote Access" opstart wilt het nog niet lukken.

Op de windows computer krijg ik de foutmelding 0x80070035...
Hierover is veel info te vinden op het net, maar vele gegeven oplossingen hiervoor werken niet.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Routing and Remote Acces is Internet Connection Sharing, dus dat jou pc 2 netwerkkaarten heeft en op de ene internet binnenkrijgt en op de andere verdeelt.

• .joeri.
Dat zal idd niet lukken, ik kon het maar proberen.

• .joeri.
Ik heb net m'n macbook bedraad aangesloten in een andere kamer, en zo kan ik wel van m'n desktop verbinding maken met de macbook. (de switch staat er op deze manier tussen)

Maar ik heb dan wel meer dan twee externe ip-adressen, die van de desktop en van mijn macbook waren verschillend, en de iPhone op wifi verbinding was nog anders...

[ Voor 17% gewijzigd door .joeri. op 02-08-2009 17:14 ]

Verwijderd

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 21:29:
vraag mij niet hoe je dit doet op mac/windows, maar:

In plaats van "internet delen" (technische naam: NAT/masquerading) is er nog een andere manier om die netwerkverbinding te delen door (in software) een "brug" te bouwen tussen de twee netwerken (bridging).
Als je dat op de ene computer doet, dan is het net alsof de andere computer in hetzelfde netwerk zit.
Een bridge lukt alleen als je in dezelfde IP range zit. Voor zover ik weet kan je niet 192.168.56.xxx koppelen aan 192.168.57.xxx. Misschien kan je wat regelen door je netmask te wijzigen (op voorwaarde dat de eerste twee getallen in je IP ranges gelijk zijn).

Verwijderd

.joeri. schreef op maandag 27 juli 2009 @ 01:41:
Ik heb een Macbook (10.5.7) die voorzien is van draadloos internet.
Ook heb ik een desktop (Win 7 RC) die één netwerkpoortje op het moederbord heeft zitten, een internetkabel daarvoor heb ik.
Ik mis een belangrijk detail: waar zit je wlan access point? Heb je twee internet verbindingen met twee modems en twee routers?
Of hangen beide PC's direct aan een modem?

Indien dat laatste het geval is, is de oplossing om een router te plaatsen met twee WAN ingangen. Die doert aan load balancing aan de WAN kant en aan de LAN kant heb je maar 1 IP range. Daarop sluit je een los Access Point aan (nooit een router met ingebouwd WLAN kopen want dan moet je OF de router in het zicht zetten OF het AP op een onlogische plek) zoals de Longshine WA5-45. Je werkt nu met 1 IP range en al je problemen zijn voorbij. Voor een paar tientjes, eenmalig.

• .joeri.
We hebben één internetverbinding, die wordt aangesloten op een switch.
Hier schematisch voorgesteld:
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/298ytl.jpg
De rode en groene pijlen duiden op het al dan niet kunnen bladeren in de mappen van de ene computer vanop een andere computer.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Heb je AP-isolation aan staan? Dat zou kunnen verklaren waarom je geen toegang kan krijgen tussen de laptops achter de AE. Verder is het te verwachten dat je desktops niet naar de laptops kunnen, gezien deze achter een router zitten (de AE).
Als je de AE configureert om geen DHCP te doen, en deze in "bridge" modus zet, kan zouden de laptops bij de desktops kunnen komen en andersom. Enige probleem is dat je maar een beperkt aantal externe adressen krijgt (4 max, toch?), dus het kan dat je geen IP adres krijgt op de laptops.
Een oplossing hiervoor is om een router aan te schaffen, GEEN externe IP adressen te gebruiken zodat alle systemen dmv. NAT met het internet verbonden zijn. Heb je ook meteen het probleem niet meer dat je (mogelijk ongepatchte en daardoor kwetsbare) systemen vanaf het internet toegankelijk zijn.

edit: zie ook http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=206612

[ Voor 4% gewijzigd door sariel op 03-08-2009 16:21 ]

Copy.com

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-03 18:20

ajhaverkamp

gewoon Arjan

sariel schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:20:
Heb je ook meteen het probleem niet meer dat je (mogelijk ongepatchte en daardoor kwetsbare) systemen vanaf het internet toegankelijk zijn.
Of als je overstapt naar een andere provider die je maar 1 IP adres geeft (zoals ongeveer elke consumentenproverder).

This footer is intentionally left blank

• .joeri.
Heb je AP-isolation aan staan? Dat zou kunnen verklaren waarom je geen toegang kan krijgen tussen de laptops achter de AE. Verder is het te verwachten dat je desktops niet naar de laptops kunnen, gezien deze achter een router zitten (de AE).
Dit vermoedde ik ook, maar was het niet zeker.
Als je de AE configureert om geen DHCP te doen, en deze in "bridge" modus zet, kan zouden de laptops bij de desktops kunnen komen en andersom. Enige probleem is dat je maar een beperkt aantal externe adressen krijgt (4 max, toch?), dus het kan dat je geen IP adres krijgt op de laptops.
Maar om dat in bridge modus te zetten moet je toch al een draadloos netwerk hebben zodat de AE dat kan uitbreiden?
Een oplossing hiervoor is om een router aan te schaffen, GEEN externe IP adressen te gebruiken zodat alle systemen dmv. NAT met het internet verbonden zijn. Heb je ook meteen het probleem niet meer dat je (mogelijk ongepatchte en daardoor kwetsbare) systemen vanaf het internet toegankelijk zijn.
ipv de switch een router gebruiken dan?
Ik zal dit draadje ook eens doornemen ;)

toch al bedankt voor je antwoord;)

Pagina: 1