Splitted Cat5e kabel, heel veel invloed?

Pagina: 1
Acties:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:22
Heeft een splitted cat5e kabel (1 kabel, 4 RJ45 pluggen - ofwel een 10/100mb connectie) heel veel invloed op een netwerk waarbinnen alleen internet word gebruikt?

er zijn:
3 Computers en 1 xbox-360.

Het enige wat er binnen het netwerk echt word gebruikt is internet.. we hebben thuis een 10mb/s connectie (wat eigenlijk 8mb/s is omdat hier volgend jaar pas glasvezel komt en deze regio nu maar 8mb/s max ontvangt)

Waarom ik dit zo graag wil weten, wij gaan binnenkort een kamer verbouwen.
En hierbij maken wij een plintgoot langs het bureau. hierin komt in ieder geval een datapunt met 2 cat5 pluggen. (2 stopcontacten, 2 RJ45 pluggen, 2 analoge pluggen (TV)

Omdat we maar 1 kabel kunnen trekken maken we hem splitted. er komt boven (op die 2 punten dus) een xbox en een computer te hangen. Xbox-360 is hoe dan ook 10/100 dus dat maakt niet uit (de officiele kabel die bij de xbox komt heeft maar 4 draadjes) en de netwerkkaart die in de computer zit is geloof ik ook 10/100.

Boven zijn er dus 1 apparaten met allebei 10/100mb, dan maakt dit dus niet uit?

Als ik op een van die punten een 100/1000mb apparaat zet, werkt deze gewoon? (alleen dan maar 100mb max)?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waarom splitted en niet gewoon voor <2 tientjes een switch kopen? :X

Bedenk het volgende: de eerstvolgende keer dat er ook maar iets hikt in je netwerk moet jij je gaan zitten afvragen of 't door de kabel komt of door iets anders; en je kunt dan niet meer (makkelijk) uitsluiten dat 't NIET aan de kabel zou liggen. Dan zou ik liever voor een paar euro een switch kopen en me de zeik besparen.

[ Voor 113% gewijzigd door RobIII op 26-07-2009 21:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Ik sluit mij aan bij RobIII. Veel simpeler.... een switch / hub....

Dan weet je zeker dat de kabel ook 1 Gb aan kan (alle draden aangesloten).

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 10:49
hoe wil je 4 verbindingen 10/100 door 1 kabel krijgen? 2 10/100 verbindingen is het maximale wat je kan halen door een cat 5e kabel.maar en switch gaat makkelijker en hoef je geen kabels te knijpen

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
vincedd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 22:08:
hoe wil je 4 verbindingen 10/100 door 1 kabel krijgen?
Dat dacht ik eerst ook tot ik het nog eens las... Volgens mij bedoelt 'ie het zo:

code:
1
2
3
4
5
6
*--                   --*
   \                 /
    \_______________/
    /               \
   /                 \
*--                   --*

^^ 4 "aansluitingen" in 1 kabel.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Het kán, en 100mbit half duplex moet zeker lukken (misschien zelfs full), maar verder zou ik niet gaan, en ik sluit me aan bij RobIII: als er eens een keer iets vaags is, zit je met de vraag in het achterhoofd: Is het niet mijn non-spec kabel?

Dit gaat dus in theorie werken als je de kabels goed knijpt (juiste 4 in elke RJ45 plug op juiste punten).

Let wel op dat dit níet gaat werken als je in elk punt een apparaat plugt, autosense met dit soort kabels is als een nachtmerrie opzich, maar koppel het met PC's die zich afvragen "is het een crosslink kabel of niet?", en de nachtmerrie is compleet. Deze ene kabel in die 4 apparaten zal dus betekenen dat alleen de linkerkanten van beide uiteinden met elkaar kunnen communiceren (als dat al kan), en de rechterkanten. Daar schiet je dus nog niets mee op.

Het is al genoemd, maar switches zijn dé oplossing, en als je je internet ook nog wil delen, zet aan het begin van je netwerk een router.

Mijn advies: Al moet je kabels knijpen, ga voor de volle 8 voor één verbinding. Mocht je een netwerkkaart hebben die net iets slimmer is (dan de xbox360 NIC), zoals zo'n mooie moderne realtek die zelf vanaf de BIOS ook als kabeltester kan fungeren, of een gigabit NIC die ook nog eens crosslink kan 'autosensen', dan vraag je om problemen met 4 aders. En zelfs al forceer je de instellingen op 100 half duplex aan alle kanten, op den duur kom je vage problemen tegen als je bijvoorbeeld de trafo van je lamp aanzet die toevallig door dezelfde PVC buis in de muur loopt (tenminste, dat was de bedoeling als ik de TS goed heb begrepen: hint, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

volgens mij bedoelt ie dit
Omdat we maar 1 kabel kunnen trekken maken we hem splitted. er komt boven (op die 2 punten dus)
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2in1.png
Als ik op een van die punten een 100/1000mb apparaat zet, werkt deze gewoon? (alleen dan maar 100mb max)?
dan is het antwoord
1)ja
2) klopt

Maar, doe dan gewoon één puntje met een gigabyte switch er achter.

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 26-07-2009 23:31 ]

Iperf

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
fish schreef op zondag 26 juli 2009 @ 23:29:
volgens mij bedoelt ie dit

[...]

[afbeelding]

[...]

dan is het antwoord
1)ja
2) klopt

Maar, doe dan gewoon één puntje met een gigabyte switch er achter.
Dat is wat ik bedoel ja (staat in de NT FAQ :))

Ik zie wel, MISSCHIEN boren we het gat wat er nu in het plafond zit nog iets uit, zodat er 2 cat5e kabels doorheen kunnen. maar een switch is (eigenlijk) niet echt een optie.. omdat we met zo min mogenlijk kabels ect willen hebben (zichtbaar op zijn minst) vandaar ook zon plintgoot!

Zon blokje zetten we er op (K40 plintgoot systeem)
Afbeeldingslocatie: http://www.elektroshop.nl/contents/media/9207_open.jpg
en het heeft weinig nut als 1 punt ongebruikt is...

Ik zat eerst te zoeken naar een switch die 2 lan poorten heeft zodat deze (mischien) in de goot paste, maar switches zijn allemaal te groot hiervoor!

Ik denk dat ik gewoon 2 kabeltjes trek..
NU maakt het nog niet echt uit, maar binnenkort krijgen wij een nieuwe internetverbinding (die 10mb dus)
en dan nemen we ook meteen een gigabit router

(nu hebben we deze.. deze is 10/100)
http://www.broadbandstuff...SL_Router&products_id=732

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 27-07-2009 01:28 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Begin hier niet aan. In principe kan het, maar het blijft een hack. Doe jezelf een lol en boor dat gat een beetje uit. Het is nu een beetje werk, maar als je het nu niet doet moet het in de toekomst wel.
Zodra je een probleem hebt zal iedereen eerst zeggen "vervang die kabel", en dan kun je alsnog alles open gaan breken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1