Toon posts:

Vista of hardware-probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
2 weken geleden heb ik een pc aangeschaft:

MSI X58 Pro-E - Moederbord - ATX - iX58 - LGA1366 Socket - UDMA133, Serial
ATA-300 (RAID), eSATA - Gigabit Ethernet - FireWire

Processor - 1 x Intel Core i7 i7-920 / 2.66 GHz - LGA1366 Socket - L3 8 MB

Sapphire RADEON HD 4890 - Grafische adapter - Radeon HD 4890 - PCI Express
2.0 x16 - 1 GB GDDR5 - Digitale Visuele Interface

OCZ Gold XTC Triple Channel Kit - Geheugen - 6 GB ( 3 x 2 GB ) - DIMM
240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL8 - 1.65 V

Al bij het installeren van de updates voor Vista (64 bit) crashte mijn pc met een blauw scherm waar gemeld werd dat ik contact met mijn vendor moet opnemen. Daarna bleek 1 update niet geinstalleerd te kunnen worden, het betreft Microsoft .NET Framework 3.5 Service Pack 1 and .NET Framework 3.5 Family Update (KB951847) x64. De error melding is 80073712.

Een scan via command prompt leverde geen fouten op. De volgende stap zou zijn om het systeem te herstellen m.b.v. de Vista dvd, alleen werkt het al vanaf het begin niet. Bij de 2e keer installeren gebeurde precies hetzelfde. Drivers heb ik geupdate.

De pc loopt vast, reboot soms spontaan en games (Empire Total War en GTA IV) crashen.

Weet iemand hoe ik erachter kan komen of dit een Vista of een hardwarematig probleem is en hoe ik het kan oplossen als het aan Vista ligt?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:03
Ik zou toch eens naar je geheugen kijken, die kunnen dit soort problemen best veroorzaken. Sowieso eerst met Memtest86+ testen, maar als daar geen fouten uitkomen wil dat nog niet zeggen dat het geheugen niet de veroorzaker is(kan incompatible zijn) Een ander setje DDR3 testen kan dus zeker geen kwaad

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

houd dan ook even de temperaturen van de onderdelen van de pc in de gaten.

en welke voeding heb je (en zijn de spanningen gemeten onder load met een multimeter) binnen 10% van de aangegeven waarde? (-12V niet meerekenen)

heb je vista compleet nieuw geinstalleerd of heb je een bestaande installatie gepakt?, en heb je de pc laten bouwen of heb je het zelf gedaan. Check in beide gevallen even of alle stekkers goed zitten, of er geen losse schroeven zijn of er kortsluiting veroorzaakt wordt door iets.

ik neem ook aan dat je de laatste drivers van alle hardware gebruikt?

heb je de .net 3.5 versie al eens handmatig geprobeerd te installeeren?

en misschien is het een idee om de volgende keer als je specs post, ze dan zelf in te typen ipv knip en plak. dat leest wat gemakkelijker. Iedere tweaker weet wel dat een AMD Radeon HD 4890 een grafische adapter is :)

-_-

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik neem aan dat je voor het aanschaffen van die hardware in de QVL van het moederbord hebt gekeken of dat geheugen wel werkt? Normaal valt er best wel wat mee te smokkelen, maar het X58 platform is nogal picky op geheugen, en helaas is het erg vaak OCZ. Wat dat betreft herhaal ik het advies van de mensen hier eerder in het topic: scan je hardware eens helemaal, en begin met het geheugen.

Om de vraag in je topic te beantwoorden: het is géén vista probleem, want die spellen werken gewoon goed onder Vista. Het is eerder een combinatie met defecte/foute hardware probleem. Fout als in: incompatible geheugen/voltage problemen.

Verwijderd

Onlangs een gelijkaardig probleem had. Al bij de installatie van Vista crashte het systeem met een blauw scherm.
Installatie opnieuw geprobeerd maar de updates mislukten altijd. Computer crashte ook zonder enige regelmaat.
Bij het analyseren van de minidumps, bleek dat het geheugen corrupt is.

Heb het RAM geheugen vervangen en sindsdien werkt de computer probleemloos.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Ik ben best wel een leek op dit gebied. De pc heb ik samengesteld op basis van een versie die ik hier ergens op een forum heb zien staan en in elkaar laten zetten door Azerty. Heb zelf niet erg diepgaande research gepleegd, maar wat betreft de combinatie van het geheugen en het moederbord zegt MSI:

Main Memory

• Supports six unbuffered DIMM of 1.5 Volt DDR3 800/1066/1333*/1600* (OC) SDRAM, 24GB Max
- Supports 1Gb/ 2Gb/ 4Gb DRAM size
- Supports x8 / x16 data lines per DIMM
- Supports up to 3 channel mode

Lijkt overeen te komen met de specs van de OCZ.

De voeding is een CoolerMaster Silent Pro M700 - ATX12V 2.3/ EPS12V 2.91 - 115/230 Volt wisselstroom V - 700 Watt (sorry, weet niet welke info precies van belang is)
Heb niks gemeten.

De drivers zijn volgens de device manager up to date, de van de sapphire heb ik voor de zekerheid bij ATI vandaan gehaald.

Vista heb ik helemaal opnieuw geinstalleerd, de update heb ik nog een paar keer via windows update geprobeerd te installeren, maar zonder succes

3 vragen:

Hoe meet ik de spanningen?
Wat voor scans zou ik hier behalve Memtest86+ nog meer op los kunnen laten?
Weten jullie aan de hand van wat ik net heb gepost of de OCZ compatible is?

Verwijderd

Topicstarter
Crap, lees het nog eens over en zie dat de OCZ 1,65 Volt verbruikt terwijl het moederbord 1,5 support, zou dat het probleem kunnen zijn?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

QVL staat voor Quality Vendor List. Voor de meeste moederborden is zo'n lijst beschikbaar. Daar staat op welke geheugenbalkjes getest zijn en werken (en in welke configuratie ze werkend zijn bevonden).

Je meet spanningen normaliter met een multimeter (de zwarte draad uit de multimeter in een molex stekker, een van de twee middelste draden (zwart)), De rode draad uit de multimeter bij de rode draad in de molex stekker. Je meet dan de 5V waarde. Zet de multimeter wel op voltagemeting en niet op ampere meting. De laatste zorgt voor kortsluiting en daarmee kun je je pc slopen. (dus ook geen contact maken tussen de twee probes van de multimeter).

De gele draad in je pc is de 12V lijn, die hoort dus ook 12V aan te geven. Zowel met volle belasting als idle.

Edit: Vind je dit een beetje riskant dan zijn de waarden van de voeding te checken in de bios of in windows met bijvoorbeeld het programma Speedfan.

Memtest86+ is voldoende testmateriaal voor geheugen. Als je geheugen brak is, dan vind je dat met memtest. Andere tests (bijvoorbeeld Prime95 of Orthos) zijn voor de algemene stabiliteit van je pc. Die geven ook zelf aan wanneer de processor een foute berekening maakt, en je pc dus instabiel is.

Ik heb zelf geen QVL kunnen vinden van de website van MSI (ook niet zo lang gezocht). Eventueel kun je proberen om het geheugenvoltage in je bios op te krikken naar 1.6V en te kijken of dat je pc stabieler maakt. Je bent je pc dan wel aan het overvolten, dat is niet zonder risico en je garantie zou dan kunnen vervallen. Mocht je dit risico niet willen nemen en de pc blijft instabiel, bel Azerty dan op en vraag daar hulp. Als die zeggen dat je met het voltage mag spelen, dan ben je je garantie in ieder geval niet kwijt :)

Ps. Je voeding is een A-merk voeding met ruim voldoende prik voor de componenten van jouw PC.

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 27-07-2009 19:01 ]

-_-

Pagina: 1