Wat kan je nou doen met Windows Server 2003, Standard?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My_self
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:51
Beste Tweakers,

Ik ben sinds kort geregistreerd op deze website. Kwam daarvoor altijd hier voor de laatste nieuwtjes, maar nu toch geregistreerd.

Hardstikke fijne website waar je tenminste met meerdere mensen kan praten over ict-gerelateerde dingen.

Afijn, ik ben een beetje aan het uittesten hoe Windows Server 2003, Standard Edition werkt.
Onlangs nieuw aangeschaft zonder(!) CAL'S.

Aangezien ik nog ik de studeer-periode zit (school) en binnenkort de opleiding systeembeheer ga doen, wil ik natuurlijk alvast een grote kennis hebben van dit besturingssyteem.

Ik zal gelijk het probleem uitleggen en jullie dus niet lastig vallen met mijn levensverhaal :).

Zoals boven al gezegd heb ik de Windows Server 2003, Standard versie aangeschaft zonder CAL's.
Installatie ging perfect, heb alle stappen doornomen (domaincontroller aangemaakt e.d.).

Ik heb verschillende schijven ge-shared om ze zichtbaar te maken in de werkrgroep.
De werkt goed, alle pc's kunnen de schijven zien.

Maar nu wil ik een grote stap verder,

Ik heb dus een domaincontroller aangemaakt, maar nog verder niks mee gedaan.

Hoe moet ik nu verder? Want ik snap niet echt wat een domaincontroller allemaal kan doen...

Ok, je kan users, computers e.d. aanmaken, maar heb je dan voor bijvoorbeeld een XP Pro pc'tje een Client Access License nodig om het domein te kunnen joinen?

Moet je een CAL ook nodig hebben om bepaalde programma's e.d. automatisch te kunnen installeren via de server naar een client?

Ik wacht af op jullie antwoord.
Alvast bedankt! ;)

Met vriendelijke groet,

Gaëtan van der Laan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:19
Dat is een grote vraag, bijna hetzelfde als vragen hoe je met een truck moet rijden. Ik raad je aan om dan eerst eens te spelen met SBS2003 en daar de whitepapers te volgen.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Gaëtan, ik denk dat je véél specifieker moet zijn dan dit :) Je kan niet verwachten dat mensen hier gaan reageren en je een halve cursus Windows 2003 / AD gaan geven.

Je hebt een CAL nodig voor elk apparaat of elke gebruiker die gebruikt maakt van de bronnen van je server.

Als ik je een tip mag geven begin je met 2008 i.p.v. 2003 en dan wel de SBS variant. Daarbij is het ook niet spannend hoeveel CAL's je hebt. Officieel moet je over het juiste aantal CAL's beschikken maar je hoeft ze niet meer in de software te activeren zoals in 2003.

Om programma's naar clients te kunnen deployen moet je echt jezelf eerst meer in de materie verdiept hebben. Ik denk dat je stap voor stap jezelf een doel moet vastleggen als je serieus bent en daarbij geen dingen moet overslaan. Eerst leren lopen, dan pas leren rennen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Dysmael op 26-07-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My_self
Beste RolfLobker en Tweakers,

Dankjewel voor je snelle reactie.
Ik heb inderdaad een veel te grote vraag gesteld.

Wat ik eigenlijk wil vragen is of je nou uberhaupt een CAL nodig hebt.

Een tijdje geleden heb ik een illigale versie van Windows server 2003, Standard gebruikt. Deze geïnstalleerd op een test pc.
Ging perfect.

Eenmaal alles aangemaakt (users en computers) wilde ik een pc lid maken aan het domein.
Dit ging vloeiend (Via systeemeigenschappen > computernaam etc.).

Pc gerestard en heb geprobeerd in te loggen via het domein en de bijbehorende accountgegevens. Dit werkte (wel na een lange wachttijd bij het laden van pers. instellingen).

Dus zo te zien werkt het in principe gewoon zonder CAL.

Nu is mijn vraag dus, heb je een CAL dan wél nodig als je een aantal applicaties op de server installeert en deze dan via de client-pc's probeert te installeren?

Bedoel je dat met "bronnen"?
Het enige waar duidelijk bij wordt gezegt dat je CAL nodig hebt, is bij Microsoft Exchange 2003.

Ik wacht af op je reactie.

Met vriendelijke groet,

Gaëtan van der Laan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
CAL's zijn nodig om in orde te zijn met je licenties, niet om te kunnen werken :

- Windows Server heeft CAL's nodig per device of je kan ineens betalen PER SERVER
- Exchange heeft CAL's nodig per device of je kan ineens betalen PER SERVER
- SQL heeft CAL's nodig per device of je kan ineens betalen PER SERVER
- IIS heeft CAL's nodig per device of je kan ineens betalen PER SERVER

Enz. Alles is wel maar op papier nodig om legaal te werken, en heeft niets met de werking van de software te maken BEHALVE bij SBS2003 & Terminal Server ( CAL's moet je activeren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
tc982 schreef op zondag 26 juli 2009 @ 21:26:
- Windows Server heeft CAL's nodig per device of je kan ineens betalen PER SERVER
Nope, je moet ze allebei hebben
- Exchange heeft CAL's nodig per device of je kan ineens betalen PER SERVER
Zelfde als bij Windows, een serverlicentie plus cals nodig.
- SQL heeft CAL's nodig per device of je kan ineens betalen PER SERVER
Tot zover het enige product waar vziw jouw stelling enigzins voor opgaat. Je kan een licentie per processor of per user kopen.
- IIS heeft CAL's nodig per device of je kan ineens betalen PER SERVER
IIS is een onderdeel van Windows, hier heb je geen aparte licenties voor nodig.
Enz. Alles is wel maar op papier nodig om legaal te werken, en heeft niets met de werking van de software te maken BEHALVE bij SBS2003 & Terminal Server ( CAL's moet je activeren )
SBS enforced de cals niet actief, maar je moet ze inderdaad wel importeren. Overigens in SBS2008 enz ook afgeschaft, Microsoft gaat er gewoon vanuit dat jij netjes licenties koopt en de bijbehorende certificaten goed bewaart :)
Bij terminal servers worden ze afhankelijk van het soort en de generatie server enforced.

[ Voor 25% gewijzigd door sanfranjake op 26-07-2009 22:56 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
sanfranjake schreef op zondag 26 juli 2009 @ 22:54:
[...]

Nope, je moet ze allebei hebben

[...]

Zelfde als bij Windows, een serverlicentie plus cals nodig.

[...]
Tot zover het enige product waar vziw jouw stelling enigzins voor opgaat. Je kan een licentie per processor of per user kopen.

[...]
IIS is een onderdeel van Windows, hier heb je geen aparte licenties voor nodig.

[...]

SBS enforced de cals niet actief, maar je moet ze inderdaad wel importeren. Overigens in SBS2008 enz ook afgeschaft, Microsoft gaat er gewoon vanuit dat jij netjes licenties koopt en de bijbehorende certificaten goed bewaart :)
Bij terminal servers worden ze afhankelijk van het soort en de generatie server enforced.
Als je gaat kijken op de website van MS : http://www.microsoft.com/...icensing/caloverview.mspx dan heb je twee type licenties Per Server of Per Device / User

En zelfs IIS heeft CAL's nodig indien je deze published!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
tc982 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 08:29:
[...]

En zelfs IIS heeft CAL's nodig indien je deze published!
Dat is echt onzin. Je koopt Server OS licenties, en IIS is daar een onderdeel van. Wat sanfranjake ook al zegt.

Dit verduidelijkt het:
It all hinges on what you mean when you say you want to "host" web sites. Standard Licensing specifies that you may not use the software for "commercial hosting". So if you plan to sell the use of your IIS server like a web hosting provider does you are required to become a Microsoft Certified Partner and obtain proper licensing. There are two ways to meet this requirement, the most common of which is to purchase a Service Provider License Agreement. See http://www.microsoft.com/...ers/licensing/default.asp for details. Once obtained, you are not limited to the number of sites you can host on a single server.

On the other hand, if, for example, your company makes paper airplanes and you wish to sell them using IIS on your server, you are not providing commercial hosting so you do not need a Service Provider License Agreement.

So what about Client Access Licenses? You need a Client Access License for every user that you authenticate with the local SAM or Active Directory, except for the IUSR_<servername> account using anonymous authentication. To quote from http://www.microsoft.com/...owtobuy/pricing/model.asp, "Access to Internet sites by anonymous users does not require a CAL."

In other words, you can have five users authenticated to user accounts on your server and an unlimited number of anonymous users browsing IIS. This can all be with one web site or as many web sites as your server will manage. So, the number of CAL's is independent of the number of web sites you can host.
Bron : IIS Insider - August 2002
Dit gaat wel over Windows 2000, maar volgens mij is het sindsdien niet meer veranderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Turdie op 27-07-2009 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29
shadowman12 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 11:20:
[...]

Dat is echt onzin. Je koopt Server OS licenties, en IIS is daar een onderdeel van. Wat sanfranjake ook al zegt.

Dit verduidelijkt het:

[...]

Dit gaat wel over Windows 2000, maar volgens mij is het sindsdien niet meer veranderd.
mocht je authenticatie willen gebruiken op je IIS server (om bv een bepaalde directory dicht te tikken voor bepaalde bezoekers) dan heb je wel cals nodig.

gaat het om simpele non authenticated requests dan uiteraard niet.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My_self
Beste mensen,

Door al die quotes e.d. snap ik 't even niet meer.
Zo te horen heb je bijna overal een cal nodig.

Ik heb via verschillende forums gelezen dat je beter een User cal aan kunt schaffen.
User cal's zijn meer geschikt voor een klein netwerk/domein.

Device cal's zijn naar mijn mening meer geschikt als je echt meer dan 10 pc's op je server hebt aangesloten.

Kan dit kloppen?

Volgens mij kosten die cal's (user) iets van €25,-. Zou het de moeite waard zijn om er een paar (4 ofzo) van aan te schaffen voor mijn thuisnetwerk?

Of zou ik beter moeten wachten, aangezien Windows 7 eraan komt, en dus ook Windows Server 2008 R2.

Ik wacht af op jullie reactie.
Alvast bedankt voor de informatie.

Met vriendelijke groet,

Gaëtan van der Laan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:49
Wat wil je er nu precies mee? Gewoon thuis met een server prutsen of alvast kennis krijgen voordat je met een opleiding begint?
De kans is namelijk vrij groot dat je tijdens je opleiding nog met server 2003 moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 16:46
De keuze tussen Device CAL''s en User CAL's (of zelf processor CAL's, bijvoorbeeld bij SQL) hangt maar net af hoe je het gebruikt, en is gewoon een kostenverhaal. Stel dat je 10 gebruikers hebt, en elke gebruiker heeft een PC en een PDA, dan kun je het beste user CAL's aanschaffen. Dat kost je maar 10 CAL's, terwijl het je 20 Device CAL's zou kosten.

Andersom, als je bijvoorbeeld in een bedrijf werkt waarbij in shiften wordt gewerkt (avond/nacht/dag dienst) dan gebruiken die medewerkers steeds dezelfde computer. Bij 30 medewerkers zou je dat 30 user CAL's kosten, maar omdat die 30 gebruikers maar 10 PC's gebruiken kost dat maar 10 Device CAL's.

Met Processor CAL's kijk je gewoon naar de hoeveelheid CALs. Is het aantal duurder dan een processor licentie, schaf dan een processor licentie aan. (het Break even punt voor SQL ligt rond de 30 gebruikers). Overigens moet je per processor een licentie aanschaffen, dus als je twee processoren hebt, dan moet je dus ook twee licenties aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 08:51

@r!k

It is I, Leclerq

Als je het puur voor kennis opdoen wilt gebruiken zou ik zeggen houd je geld lekker in je zak en zoek eens op de online courses van microsoft. Daar kun je ook al een aantal dingen oefenen en ze zijn gratis.

Ook denk ik dat je er goed aan doet een boek van server 2003 aan te schaffen (gewoon 2e hands voor het 70-290 examen) en die eens goed door te lezen.

Dat hele gedoe met licenties is nogal eens aardig ingewikkeld en zou ik me niet al te druk om maken tenzij je een speciailist op dat gebied wilt worden.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My_self
Beste Tweakers,

Bedankt voor jullie snelle reactie's.

Ik heb nu thuis een server, die doet nu dienst als gewone opslag server. Meer niet.
Dit vind ik gewoon sonde, want het kan véél meer.

Daarom heb ik er Windows Server 2003, Standard Edition opgezet, en nu wil ik thuis een domein opzetten waar 4 pc's aanhangen. Dit is veiliger en ook makkelijker. (Als mijn broertje een keer vervelend is, account blokken >:) )

Tevens wil ik, zoals ftpfreak al zei, kennis krijgen over het hele Windows server systeem, want het wordt uiteindelijk mijn beroep.

Dan kan ik het thuis toch gewoon proberen?

Volgens mij is het dan verstandig om dan 4 device cal's aan te schaffen.
Aangezien iedereen hier zijn eigen pc heeft, is dat ook wel het makkelijkst. Toch?

Stel dat ik nou 4 device cal's aanschaf, moet ik dan ook opletten op de taal?
Ik heb Windows Server 2003, Standard Edition in de Engelse versie, moeten mijn cal's dan ook Engels zijn?

Of mag dat gewoon Nederlands zijn? Hier op de pc's staat de NL versie van XP Pro geïnstalleerd.
Dit moet naar mijn zeggen geen probleem zijn.

Ik wacht af op jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Gaëtan van der Laan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 08:51

@r!k

It is I, Leclerq

als je xp pro hebt heb je de cal's volgens mij al.

Verder, laat alsjeblieft dat met vriendelijk egroet enzo weg, hoef je echt niet elke keer te doen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My_self
@r!k schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:48:

Verder, laat alsjeblieft dat met vriendelijk egroet enzo weg, hoef je echt niet elke keer te doen.
Haha, sorry... dat is gewoonte van mij ;)

Afijn, wat bedoel je met "als je xp pro hebt heb je de cal's volgens mij al"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29
@r!k schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:48:

XP pro bevat zeker geen cals voor 2003.

vroegah had je met XP als je hem had aangeschaft voor april 2003 wel een gratis TS cal voor 2003 ter compensatie van het feit dat je met Windows 2000 en XP wel een gratis TS cal had

TS cal = Terminalservices voor alle duidelijkheid. gewone windows cals krijg je nergens kado bij, ook niet als je bv Windows Vista Ultimate zou hebben ;)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:49
My_self schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:12:
Volgens mij is het dan verstandig om dan 4 device cal's aan te schaffen.
Aangezien iedereen hier zijn eigen pc heeft, is dat ook wel het makkelijkst. Toch?

Stel dat ik nou 4 device cal's aanschaf, moet ik dan ook opletten op de taal?
Ik heb Windows Server 2003, Standard Edition in de Engelse versie, moeten mijn cal's dan ook Engels zijn?
Natuurlijk kun je thuis lekker proberen. Maar als je Windows Server 2003 Standard hebt zitten hier ook al 5 cal's bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Wat veel IT-ers ook doen, is een Technet Abbo van Microsoft aanschaffen, kun je voor iets van €250 per jaar met Microsoft software spelen ;). Sommige werkgevers kopen het ook voor hun bedrijf of afdeling.Hiermee kun je bijna alle software van Microsoft ownloaden.De software is dan wel voor test doeleinden en mag niet in productie gebruikt worden, of in productiesituaties.

Zie ook hier:
Technet Subscriptions

[ Voor 14% gewijzigd door Turdie op 28-07-2009 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

My_self schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:54:
[...]
Haha, sorry... dat is gewoonte van mij ;)
Je had natuurlijk even Het algemeen beleid door moeten lezen...daar staat het duidelijk in.

Verder denk ik dat je echt even 70-290 erbij moet pakken...Die is hier in de V&A vast wel te vinden.
Als je die leest ben je al een heel stuk wijzer...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Pagina: 1