FreeNas boot niet meer vanaf stick na pc power off

Pagina: 1
Acties:

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik ben er al uuuuuuren op aan het zoeken:

Ik heb de officiele manual gevolgd:
Freenas geinstalleerd op een lege FAT geformatteerde 128MB no name usb stick.
Alles gaat goed, na embedded installatie (1) kan ik rebooten en starten vanaf USB, het niet meer verschijnen van de installatie-optie (9 ) bewijst dat ik vanaf USB boot.

Dit kan zo verschillende keren, zolang ik de pc niet volledig afsluit.

Als ik de pc wel volledig afsluit en opnieuw start met de aan/uit knop, dan krijg ik 'missing operating system', als ik vanaf usb probeer te booten. Vanaf dan lukt het niet meer op de usb stick te booten.

Weet iemand raad ?

edit:
Oja, en als ik de stick na dit alles benader in Vista blijkt er plots een lege RAW partitie op te staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Ward Vr op 27-07-2009 00:40 ]

• TGoC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12-2025

TGoC

FP fan

Zou je ook even de versie erbij kunnen doen? Of in ieder geval zorgen dat je de laatste versie hebt? Klinkt meer als een software-bug.

Overigens FreeNAS is volgens mij nog altijd in beta aangezien ze nog geen 1ste versie hebben uitgebracht, houdt daar rekening mee.

Als alles fout gaat: Reset.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-02 13:51
hoe installeer je het op die USB stick? doe je dit doormiddel van de live cd naar de usb stick op de de betreffende computer?

https://bettyskitchen.nl

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Heb op mijn Epia M9000 bord exact hetzelfde probleem, ligt bij mij gewoon aan het moederbord. Zal wel iets met de S1/S2/S3 powerstates ofzo te maken hebben, heb er zelf niet mee geklooid omdat mijn NAS toch 24/7 aan staat, maar kijk toch eens naar de settings in je bios. Ook Legacy keyboard support e.d. hebben hier wel eens invloed op.

En dat Vista een lege RAW partitie ziet is logisch, Vista heeft geen flauw idee wat het met het filesystem van FreeNAS (UFS?) aan moet.

[ Voor 17% gewijzigd door PhatFish op 27-07-2009 16:45 ]

...

• Ward Vr
TGoC schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:31:
Zou je ook even de versie erbij kunnen doen? Of in ieder geval zorgen dat je de laatste versie hebt? Klinkt meer als een software-bug.
Het gaat om de laatste versie (LiveCD ISO) van hier:
http://www.freenas.org/in...on=com_versions&Itemid=51
Deze dus: LiveCD 0.69.2 i386 stable 2009-06-11
aegis schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:38:
hoe installeer je het op die USB stick? doe je dit doormiddel van de live cd naar de usb stick op de de betreffende computer?
Ja zo. LiveCD booten en installen op USB stick.

Wel nog niet geprobeerd op een andere pc, nooit gedacht dat dat het verschil zou kunnen maken.
Ga dat vanavond eens doen.

Ik wilde het als test proberen op een Vostro1500 (Intel based), de bedoeling is dat de USB stick uiteindelijk op/in/aan een oud pc'tje komt, maar die had ik even geskipt omdat alle IDE's volhangen met schijven ( 4 dus). Maar naar ik zie kunnen de schijven ook gewoon achteraf toegevoegd worden, dus kan ik verder :)

Thx alvast !

• Ward Vr
Grmbl, exotische Ali USB controller op mijn Abit mobo, usb stick werkt niet goed, kan wel installeren, maar na boot van USB stick krijg ik dit:
* FATAL ERROR * The device that contains the configuration file (config.xml) could not be found. FreeNas cannot continue booting.
Ook zie ik in de startup log van de LiveCD dat uhub0 en uhub1 gedisabled werden, waardoor de stick wss niet meer kan gebruikt worden, (bevestigd door usbdevs -v die geen stick laat zien)

Dan maar de interne USB geprobeerd, kan installeren en succesvol booten, maar krijg geen IP van de DHCP server, en na enkele keren geboot te hebben, krijg ik weer 'missing operating system'.
Hier krijg ik wel de stick te zien met usbdevs -v

Straks nog eens proberen me een P3 bordje.
Pagina: 1