Toon posts:

RAID5 blijft failen? (ICH10R)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in m'n systeem 2 RAID configuraties op de Intel ICH10R controller:
RAID 0 2xOCZ Agility 60GB => geen problemen
RAID 5 met 3x 1TB Western Digital RE3 ("enterprise level") => al 3 keer failed (met verschillende disks)

Telkens kan ik deze RAID5 zien en gebruiken maar na een dag ofzo komt deze in degraded status en begint ie te rebuilden.

al gedaan:
RAID5 met 64k stripe, (NTFS cluster 4kb) => failed
RAID5 met 128k stripe (+NTFS 8kb) => failed
quick format
low level format
raid5 size en partition size verkleind
full sector scan => geen problemen
memtest gedurende verschillende uren => geen fouten
prime95 => geen fouten

Ik kan me niet voorstellen dat 2 van deze nieuwe RE3 disks al failen ...
Iemand een idee of tips?

GA-EX58-UD5 mobo bios f7
Intel raid driver & storage manager versie "8.9.0.1023"
i920 cpu (niet O/C'ed)
RAID met 3x 1TB Western Digital RE3 op de intel controller (ICH10R) met laaste updates
RAM 3x2GB OCZ DDR3 PC3-12800 Intel® i7 Triple Channel
windows xp 64 bit

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID arrays horen niet in PMG, maar in OM.

PMG > OM

• extraordinare
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01 14:12
Al een oplossing gevonden?
Heb het zelfde probleem ook met 3 WD schijven op een asus P6T bord met de intel ICH10R controler

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
probeer eens met de nieuwste drivers van je chipset.
mijn schijf van 1.5 tb kon ik maar 1 tb van gebruiken en met andere chipsetdrivers werkte het weer goed.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Al eens de WD Diagnostic utility over elke schijf gehaald? Misschien is een van de schijven wel gewoon niet zo lekker. Kleine kans, maar niet onmogelijk.
En low level format? Dat moet je bij moderne schijven nooit doen. Gelukkig negeert de firmware van schijven dat commando echter gewoon en doet een zero fill.
SATA kabels ook allemaal in orde en niets hangt toevallig los of scheefjes?

Hier al een jaar 4x WD Blue 320GB op Intel Matrix RAID ICH10R (P45 chipset) zonder enkel probleem

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 22-08-2009 04:32 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Ik lees niets over drivers? Versies? Firmware van de schijven zelf misschien updaten?

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
extraordinare schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 23:49:
Al een oplossing gevonden?
Heb het zelfde probleem ook met 3 WD schijven op een asus P6T bord met de intel ICH10R controler
Nog steeds geen oplossing. Ik heb zelfs nu 3 andere disks gekocht (Seagate Barracuda LP 1.5GB ) maar het resultaat is hetzelfde.
Het probleem moet ergens liggen aan de chipset maar of deze fout nu hardware of driver related is me een raadsel. Ik vermoed nog steeds een software/driver probleem.

Welk OS en welke versie van drivers gebruik jij?
Heb je op je ICH10R controller meerdere raid cofiguraties (ssd's?) ?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Wat voor voeding zit er in je systeem? Niet dat het erg waarschijnlijk is als je systeem verder stabiel is, maar fluctuerende spanningen kunnen er voor zorgen dat een schijf even uit springt en zodoende de array degrade.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:22:
Wat voor voeding zit er in je systeem? Niet dat het erg waarschijnlijk is als je systeem verder stabiel is, maar fluctuerende spanningen kunnen er voor zorgen dat een schijf even uit springt en zodoende de array degrade.
Dark Power Pro 550W http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=105
(om evt problemen te vermijden had ik een van de betere voedingen gekocht....)
Als ik kijk op m'n UPS verbruik ik ongeveer 180-200W.

Voor de rest draait m'n systeem stabiel (geen O/C). Als ik m'n RAID5 enabled had was m'n systeem niet stabiel: Windows liep bijvoorbeeld eens gewoon vast (geen BSOD).

• Vincentio
  • Niet online
Ik heb hetzelfde met mijn systeem:
gallery: Vincentio
3x Seagate Barracuda 7200.11 ST3320613AS, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm in RAID 5 en af en toe failed gewoon 1 schijf. Systeem is verder stabiel.
Mijn bios is F4.
Verder heb ik nog een RAID 0 met de andere 2 Seagate schijven.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Laatst had ik nog iets gelezen over het apart laten opspinnen van de schijven zodat er geen al te grote piek onstaat in het stroomverbruik. Misschien ook nog iets om te proberen?

• Vincentio
  • Niet online
Gah vanochtend array herbouwd omdat een schijf failde. Zit ik even remote te werken, failed een andere schijf. Weer 12 uur herbouwen...

Gewoon heel raar, hele tijd staat van alles aan en dan failed die schijf plots, zet je hem als normal in Intel tool en alles gaat goed verder.

[ Voor 35% gewijzigd door Vincentio op 28-08-2009 21:08 ]

Pagina: 1