ik ben van plan om 8x 1TB in raid 5 te gaan zetten, mede omdat de helft al vol zit en ik geen zin heb om met 1 schijf uitval 1TB aan data kwijt te zijn.. (en bovendien een leuk hobby project(je))
nu ben ik mij aan het orienteren voor een professionele Raid controller vanwege de snelheid (minderprocessor belasting door eigen XOR processor, en snellere array rebuild) en betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van OS/host.
nu is mijn oog gevallen op 2 kaarten van Acrea: de ARC-1231ML en de ARC-1680IX-12
beide 12 poorts kaarten i.v.m. uitbreid mogelijkheden.
Gezien de aanschafprijs wil ik wat advies inwinnen:
De ARC-1680ix-12 is iets duurder dan de 1231ML maar heeft een externe SAS poort, waardoor ik er later een DAS op aan kan sluiten, het is een recenter model, heeft een snellere XOR processor en het onboard memory is uitbreidbaar tot 4GB.
Hij heeft echter geen multi-lane SATA kabels (die zou ik dan moeten aanschaffen)
De ARC-1231ML is ietsjes goedkoper en heeft wel multilane sata kabels, alleen mist deze de uitbreid mogelijkheden voor later, ook is het een wat ouder model waardoor het mogelijk minder goede ondersteuning biedt voor recente OS'en. Tevens is hij wat langzamer en kan er minder geheugen op.
Op de machine draait in princiepe Windows 2003
Wat is van deze 2 kaarten de beste koop? of is er 1 wat een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft?
Heb ik nog andere dingen over het hoofd gezien?
Ook vraag ik mij af in hoeverre de hoeveelheid geheugen op de kaart een grote impact heeft op de lees/schrijfsnelheden van en naar de schijven.
De kaart wordt in Dit systeem te geplaatst
oke, de HDD compatibilty list had ik nog niet gevonden, en daar wordt aangegeven dat de samsung's mogelijk problemen veroorzaken. en met de SAS HBA is hij helemaal niet compatible:
nu ben ik mij aan het orienteren voor een professionele Raid controller vanwege de snelheid (minderprocessor belasting door eigen XOR processor, en snellere array rebuild) en betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van OS/host.
nu is mijn oog gevallen op 2 kaarten van Acrea: de ARC-1231ML en de ARC-1680IX-12
beide 12 poorts kaarten i.v.m. uitbreid mogelijkheden.
Gezien de aanschafprijs wil ik wat advies inwinnen:
De ARC-1680ix-12 is iets duurder dan de 1231ML maar heeft een externe SAS poort, waardoor ik er later een DAS op aan kan sluiten, het is een recenter model, heeft een snellere XOR processor en het onboard memory is uitbreidbaar tot 4GB.
Hij heeft echter geen multi-lane SATA kabels (die zou ik dan moeten aanschaffen)
De ARC-1231ML is ietsjes goedkoper en heeft wel multilane sata kabels, alleen mist deze de uitbreid mogelijkheden voor later, ook is het een wat ouder model waardoor het mogelijk minder goede ondersteuning biedt voor recente OS'en. Tevens is hij wat langzamer en kan er minder geheugen op.
Op de machine draait in princiepe Windows 2003
Wat is van deze 2 kaarten de beste koop? of is er 1 wat een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft?
Heb ik nog andere dingen over het hoofd gezien?
Ook vraag ik mij af in hoeverre de hoeveelheid geheugen op de kaart een grote impact heeft op de lees/schrijfsnelheden van en naar de schijven.
De kaart wordt in Dit systeem te geplaatst

dus in dat geval zal ik naar andere HDD's van minimaal 1TB moeten gaan kijken of een andere kaart*** PossibleProblem ***
We had got some usage problem reports by customers, but not all problems are reproducible.
If you already use this drive, please disable NCQ for better compatibility.
[ Voor 12% gewijzigd door mschol op 26-07-2009 16:02 ]