Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ik ben van plan om 8x 1TB in raid 5 te gaan zetten, mede omdat de helft al vol zit en ik geen zin heb om met 1 schijf uitval 1TB aan data kwijt te zijn.. (en bovendien een leuk hobby project(je))

nu ben ik mij aan het orienteren voor een professionele Raid controller vanwege de snelheid (minderprocessor belasting door eigen XOR processor, en snellere array rebuild) en betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van OS/host.

nu is mijn oog gevallen op 2 kaarten van Acrea: de ARC-1231ML en de ARC-1680IX-12
beide 12 poorts kaarten i.v.m. uitbreid mogelijkheden.
Gezien de aanschafprijs wil ik wat advies inwinnen:

De ARC-1680ix-12 is iets duurder dan de 1231ML maar heeft een externe SAS poort, waardoor ik er later een DAS op aan kan sluiten, het is een recenter model, heeft een snellere XOR processor en het onboard memory is uitbreidbaar tot 4GB.
Hij heeft echter geen multi-lane SATA kabels (die zou ik dan moeten aanschaffen)

De ARC-1231ML is ietsjes goedkoper en heeft wel multilane sata kabels, alleen mist deze de uitbreid mogelijkheden voor later, ook is het een wat ouder model waardoor het mogelijk minder goede ondersteuning biedt voor recente OS'en. Tevens is hij wat langzamer en kan er minder geheugen op.

Op de machine draait in princiepe Windows 2003

Wat is van deze 2 kaarten de beste koop? of is er 1 wat een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft?
Heb ik nog andere dingen over het hoofd gezien?
Ook vraag ik mij af in hoeverre de hoeveelheid geheugen op de kaart een grote impact heeft op de lees/schrijfsnelheden van en naar de schijven.
De kaart wordt in Dit systeem te geplaatst

:X oke, de HDD compatibilty list had ik nog niet gevonden, en daar wordt aangegeven dat de samsung's mogelijk problemen veroorzaken. en met de SAS HBA is hij helemaal niet compatible:
*** PossibleProblem ***
We had got some usage problem reports by customers, but not all problems are reproducible.
If you already use this drive, please disable NCQ for better compatibility.
dus in dat geval zal ik naar andere HDD's van minimaal 1TB moeten gaan kijken of een andere kaart

[ Voor 12% gewijzigd door mschol op 26-07-2009 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik zou de 1231ML nemen om diverse redenen:

1. compatibiliteit met alle disks
2. goedkoper
3. zelfde/betere performance.

Omdat de 1680 een SAS controller is heeft hij een ge-emuleerde sata-compatibiliteit. Hiermee verlies je behoorlijk wat performance tov een dedicated SATA controller zoals de 1231ML. Het prijsverschil is daarom in mijn mening niet het geld niet waard om een 'nieuwere' controller te hebben.

Zelf heb ik de 1280 en die werkt prima onder alle OS'en, heeft inmiddels gedraaid onder XP, vista 32bit, vista 64bit en Win7 en nooit problemen mee gehad, software support is er voldoende.

Mbt het geheugen, ik heb er zeld 2GB op zitten, ik merk tov de standaard 256MB dat de controller minder disk activiteit teweeg brengt (de disks ratelen minder). Of dat 2GB of 4GB uitmaakt, waarschijnlijk als je met een Gbit verbinding zit en veelvuldig met grote bestanden werkt merk je het wel maar in jouw situatie lijkt me 2GB meer dan genoeg.