Op welk platform speel je? Mijn ervaringen zijn van de PC versie.
- Behoorlijk wat inputlag. Spelers MOETEN altijd eerst bal aannemen draaien en dan pas passen of schieten. Maar met de sterk verbeterde CPU is dat soms gewoonweg niet te doen. Een lage voorzet wordt bijna nooit in 1x op doel geschoten
Moet soms wel 3x drukken voordat er gepassd wordt.
Ik zie het vaker voorbijkomen, maar ik kan toch makkelijk soms gewoon de bal (achterin) rondtikken zonder de bal aan te nemen en dat dus met verdedigers. Ok, mijn verdedigers zijn dan redelijk technisch (zeker voor een verdedigers) maar het kan dus best. Het is wel zo als je te laat op de pass knop drukt hij eerst inderdaad de bal soms wat langer over doet om hem aan te nemen dan je lief hebt, dat zie ik wel zo af en toe. Ik heb al meerdere lage voorzetten in een keer op doel geschoten waarvan een redelijk veel er ook nog eens in gingen (meestal stond ik ook gewoon een op een met de keeper, dus dat was wel realistisch dat er best veel ingingen).
- Moeilijkheid. Is gelukkig wel wat moeilijker geworden. Alleen is het op wereldklasse soms echt overdreven. Niet realistisch. Ik bedoel als ik met Vites tegen RKC speel dan is het niet logisch dat RKC 5 minuten lang de bal rondspeelt met 1x raken zonder dat ik ook maar in de buurt van de tegenstander kom. . Kon op Wereldklasse wel wedstrijden winnen maar veel te moeizaam en speel nu even op Prof nivo. Toch iets makkelijker en minder abnormaal rondgetik van tegenstander. Genoeg tegenstand in elk geval.
Ik merk inderdaad ook dat minder goede clubs gewoon makkelijk de bal rondspelen ala Barcelona, maar daarbij geen enkele aanvalsintentie lijken te hebben. Ook al staan ze (dik) achter. De moeilijkheidsgraad vind ik nog wel wat meevallen, maar wellicht kont dat omdat ik vooral alleen maar nog met eredivisie clubs heb gespeeld tegen eredivisie clubs.
- Scheidsrechters. Zeer slecht,krijg bij het minste of geringste een vrije trap tegen terwijl CPU dikke overtredingen maakt met 1 of meerdere poppetjes tegelijk zonder bestraft te worden.
Wat mij vooral opvalt van de scheidsrechters is dat ze veel minder fluiten opzich goed, maar het neigt een beetje naar té weinig fluiten, zoals
3style ook al opmerkte. Een grote bug wil ik het nog niet noemen, maar iets meer fluiten mag wel. Daarbij bedoel ik niet gelijk dat er ook meer kaarten moeten worden gegeven. Daar hebben we de vorige edities al genoeg van gehad.

- Keepers. Soms nog slechter als in PES09. Keeper komt nu heel snel uit zijn doel tot ver buiten de 16 met soms als gevolg de bal volledig te missen of naar de bal lopen om vervolgens niets te doen.
Bal het doel inkijken etc etc.
Dit heb ik nog niet echt veel meegemaakt maar wel hier en daar van andere mensen gehoord.
- Soms het gevoel minder controle te hebben dan ik zou willen. Wil ik een pas naar links "bepaalt"CPU dat links beter is en gaat dan naar links bijv. Wil ik een diepte pas doet hij een pass in de voeten en wil ik een pass in de voeten gaat de bal diep beide met gevolg: balverlies.
Dat merk ik niet zo extreem, maar wellicht is de manual pass een optie: rechterstick kan op duwen waar je de bal wil hoe langer je die richting vast houd hoe harder de bal. Met R1 / RB kan je hoge ballen geven. Dit vergt wel erg veel oefening, maar hier zal er als het goed is nooit iets automatisch gaan of beïnvloed worden.
- Online toch nog veel last van lag. Wedstrijden lopen absoluut niet soepel. En online tegenstanders spelen vaak nog steeds alleen met Messi, CR, Rooney etc en die zijn net als is PES09 met verdedigers die altijd verkeerd staan en lopen voordat je ze selecteerd soms gewoon niet te stoppen.
Die online competities bijv. daar kan me nooit voor aanmelden. Hoevaak je ook klikt binnen 1sec is maximum bereikt.
- Online zelf nog niet gespeeld - - ML. Heb al aardig wat gespeeld in ML. Wat wel een verandering is in positieve zin. Maar het halen van spelers is vervelend. Je moet weken wachten en dan heb je ook nog eens geen invloed. Weken wachten en dan mededeling dat onderhandelingen zijn afgebroken zonder opgaaf van reden.
Ik vind het wel enige realisme toevoegen. In voorgaande delen was het dus zo dat je vaak binnen een week iemand binnen kon hebben, dan vind ik hoe het nu gaat met een aantal weken onderhandelen beter. Uiteindelijk mocht er een deal zijn, kan je daar nog invloed op hebben, om nogmaals een keer te overleggen (welke wat sneller gaat dan de eerste keer). Maar zet je spelers die ik mogelijk wil hebben in de scout list? Daar kan je na binnen een aantal weken zien hoeveel kans je maakt om een speler binnen te krijgen, hoe de speler groeit, of de speler tevreden is bij de huidige club enz. Uiteraard is je scout level van invloed hoe groot de kans is dat je een speler kan contracteren. Ook wat je status van de club is (rank). En zijn salaris eisen t.o.v. je eigen budget. Verder lijkt het zo dat het eerste seizoen wat moeilijker is dan de opvolgende, maar dat weet ik niet zeker.
Ook valt het me op dat er veel teams zijn zonder sponsor. Speel een MLgame met Inter en behoorlijk wat serie A teams spelen zonder shirtsponsor

.
Daar heeft Konami de licentie niet van, zoals ook van een groot aantal Engelse clubs.
- BAL. Tja weinig veranderd.
Hoewel ik het eigenlijk erg weinig heb gespeeld, ziet het er inderdaad uit dat er weinig is veranderd.
Dat zijn de clubs in de D2, die je vooral eigenlijk had kunnen aanpassen als je dat het gewild. Volgens mij zijn dat inderdaad ook fictieve clubs.
Anoniem: 324582 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:20:
Wat ik ook wel jammer vind is dat je bij edit player, geen nationaliteit van een speler kunt veranderen. Dit kon in de voorgaande PES series wel. Daarnaast je kunt ook niet een speler aanmaken gebaseerd op de gegevens van een al bestaande speler, met de optie ''base copy''.
Dit was er al in PES 2009 uit. Zelf maak ik altijd mijn "virtuele evenbeeld" aan in PES voor de ML.

Als je daarbij een base kopie maakt van een goede speler die veel trukjes kan, kreeg je die dan gelijkt mee, anders kan je die nooit krijgen. Nu hebben ze daar cards voor gegeven, dus dat scheelt dan weer, maar ik mist die opties ook nog wel een beetje.
Zou er een update kunnen komen in de toekomst waardoor deze opties wel weer terugkeren bij PES 10?
Dit zullen ze niet meer updaten, vermoed ik zelf. Ze updaten vermoedelijk alleen de transfers, spelers stats (als een spelers bijv. veel beter wordt in de komende periode), de grotere bugs en online.
[
Voor 11% gewijzigd door
Regeneration op 31-10-2009 17:49
]