Macbook scheurtjes niet vervangen > eigen schuld?

Pagina: 1
Acties:

• Reinigingsdoek
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-11-2023
November 2007 kocht ik mijn witte Macbook. Een prachtig, maar duur apparaat wat ik erg veel gebruik.
Na ongeveer een half jaar ontstonden er kleine haarscheurtjes over de gehele case van de Macbook. Niet veel later brak er een stripje af aan de rechterkant van de trackpad. Diezelfde week ben ik naar AMac in Amersfoort gegaan en heb m'n probleem daar laten zien. Ze stuurden de Macbook op en 2 dagen (!) later had ik 'em al weer terug met een nieuwe topcase. De rest van de case was echter niet vervangen, maar toch ben ik naar huis gegaan.
Nu 2 maanden terug waren er weer haarscheurtjes bijgekomen dus ik weer naar de AMac Amersfoort en weer m'n probleem uitgelegd. Het ging om kleine haarscheurtjes aan de onderkant bij het scharnier van het scherm en op de voorkant van de Macbook net onder het bevestigingspunt van de topcase.
De medewerker van AMac schreef alles netjes op en vertelde me dat ze me weer zouden bellen als de Macbook terug is.
2 weken later kreeg ik een telefoontje dat m'n Macbook weer terug was, maar alleen de topcase was vervangen. De rest van de case met de haarscheurtjes werd niet vervangen omdat, zo zei de medewerker van AMac, de technische dienst had bewezen dat het kwam door onjuist gebruik van het apparaat.
Wat!? Onjuist gebruik van het apparaat?
De medewerker vertelde me dat er wel vaker mensen met dit soort klachten kwamen en dat het nuttig was om even naar Apple NL te bellen en daar aan te geven dat je niet tevreden bent over de reparatie. In veel gevallen zou je dan een of andere code krijgen waarmee de AMac de rest van de case kosteloos mocht vervangen.
De volgende dag gebeld naar Apple NL. M'n verhaal gedaan en duidelijk laten merken dat ik absoluut niet tevreden was. Ik werd doorverwezen naar iemand van de klachtendienst, ene Robert. Het hele verhaal aan Robert uitgelegd en hij gaf aan dat de technische dienst had aangetoond dat de schade kwam door onjuist gebruik van het product. Een heel gesprek:
- "Onzin! De Macbook gebruik ik alleen thuis en staat al 2 jaar op m'n bureau! Hij is nooit gevallen en ik heb 'em alleen vervoerd om naar de AMac te gaan in Amersfoort en voor die ritjes heb ik het apparaat zelfs vervoerd in een een Crumpler Case!"

- "Sorry meneer, het wordt niet vervangen want de schade is ontstaan door onjuist gebruik van de Macbook!"

- "Dus jullie geven toe dat de topcase waardeloos is en die vervangen jullie wel, maar haarscheurtjes in de rest van de case komen door mijn eigen schuld?"

- "Ja, de topcase wordt vervangen omdat het materiaal wat broos kan worden, maar dat is bij de rest van de case niet het geval."

Het werd een heel lang welles-nietes verhaal waarvan ik vreselijk boos werd. Het gesprek heb ik beëindigd nadat Robert me vertelde een brief te sturen naar Ierland om daar m'n klacht in te dienen.

Is er nou iets dat ik kan doen om er toch voor te zorgen dat ik de rest van de case kosteloos kan laten vervangen?

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben!

groeten,

Robin

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:59
Garantie mag in SF. Dus ACS --> SF :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Reinigingsdoek
Hoedje schreef op zondag 26 juli 2009 @ 13:15:
Garantie mag in SF. Dus ACS --> SF :)
Damn, ik vroeg me al af waar m'n topic gebleven was!
Het gaat in dit geval niet echt meer om garantie omdat m'n Macbook al 2 jaar oud is. Het is echt weer zo'n scheurtjes verhaal vandaar dat ik het in het andere gedeelte van het forum plaatste.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39
Heb je hem ook gekocht bij AMac Amersfoort? Zo ja, dan is DAT je aanspreekpunt voor garantie, niet Apple nederland én niet Apple Ierland. De bewijslast ligt, omdat je buiten de eerste 6 maanden van de garantieperiode zit, echter bij jou; jij moet aantonen dat de haarscheurtjes niet door onjuist gebruik hebben plaatsgevonden.

Wellicht volstaat het inleveren van een lijst van alles wat je ermee gedaan hebt (typen, op het bureau laten staan, in een crumpler case van en naar AMac Amersfoort vervoeren) en aangeven dat deze lijst volledig is. Als hier punten tussen staan die in hun ogen 'onjuist gebruik' inhouden mag de winkelier namens Apple vertellen waarom dat oneigenlijk gebruik is.

Nogmaals, in wezen heb jij enkel met de winkelier te maken.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Reinigingsdoek
coyote1980 schreef op zondag 26 juli 2009 @ 13:33:
Heb je hem ook gekocht bij AMac Amersfoort? Zo ja, dan is DAT je aanspreekpunt voor garantie, niet Apple nederland én niet Apple Ierland. De bewijslast ligt, omdat je buiten de eerste 6 maanden van de garantieperiode zit, echter bij jou; jij moet aantonen dat de haarscheurtjes niet door onjuist gebruik hebben plaatsgevonden.

Wellicht volstaat het inleveren van een lijst van alles wat je ermee gedaan hebt (typen, op het bureau laten staan, in een crumpler case van en naar AMac Amersfoort vervoeren) en aangeven dat deze lijst volledig is. Als hier punten tussen staan die in hun ogen 'onjuist gebruik' inhouden mag de winkelier namens Apple vertellen waarom dat oneigenlijk gebruik is.

Nogmaals, in wezen heb jij enkel met de winkelier te maken.
De Macbook is inderdaad bij AMac gekocht.
Ik zal eens een lijst gaan maken, maar bij AMac vertelden ze me dat de garantie via Apple NL gaat en dat zij alleen 'uitvoerders' zijn van de instructies van Apple NL. Daarnaast is het bewijzen van juist gebruik nogal lastig lijkt me, ik ga zo'n lijst proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Reinigingsdoek op 26-07-2009 14:43 ]

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39
Het zal best dat de garantie via Apple gaat, het staat de winkel dan ook vrij om de laptop aan Apple te overhandigen. Zolang ze maar niet jou naar Apple dirigeren, zij zijn verkoper, zij zijn verantwoordelijk voor de garantie-afhandeling. Als zij vervolgens problemen met Apple krijgen is het hun taak om jou alsnog tevreden te houden, wat er achter de schermen met Apple uitgevochten moet worden is niet jouw probleem.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Reinigingsdoek
coyote1980 schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:33:
Het zal best dat de garantie via Apple gaat, het staat de winkel dan ook vrij om de laptop aan Apple te overhandigen. Zolang ze maar niet jou naar Apple dirigeren, zij zijn verkoper, zij zijn verantwoordelijk voor de garantie-afhandeling. Als zij vervolgens problemen met Apple krijgen is het hun taak om jou alsnog tevreden te houden, wat er achter de schermen met Apple uitgevochten moet worden is niet jouw probleem.
Je verhaal klopt, maar in dit geval is de laptop al meer dan 2 jaar oud > geen officiele garantie meer.
Natuurlijk betekent dat niet dat de Macbook scheurtjes mag gaan vertonen, maar oficieel heeft AMac daar niets meer mee te maken!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:15
Nou juist heeft A-Mac daar nog wel iets mee te maken. Sterker nog, jij hebt in feite helemaal niets meer met Apple van doen aangezien Apple's 'garantie' al na één jaar verlopen is. Dus bij wie je aan moet kloppen is A-Mac. Zij moeten namelijk jou een degelijk product leveren voor periode van de verwachte levensduur van het product wat jij hebt gekocht.

Daarbij neem ik aan dat een laptop een verwachte levensduur heeft van 3 jaar (aangezien computers in die tijd meestal afgeschreven worden). Echter komt nu het juridisch moeilijke aspect; beletten de scheurtjes in de MacBook het primaire functioneren van het apparaat. Als dit het geval is, dan zou jij in feite garantie kunnen claimen bij A-Mac, anders denk ik dat jij wel gelijk hebt, maar dat het een 'te' lastige zaak gaat worden om op een snelle en fatsoenlijke manier te kunnen winnen (zonder juridische procedures en dergelijke).
Pagina: 1