KPN Speedtouch Experia box transparant maken/bridgen

Pagina: 1
Acties:

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Hallo,

Ik heb het altijd prettig gevonden om mijn eigen Linux machines als router te gebruiken, wat bij kabelinternet prima kan, omdat de modems die Ziggo geeft alleen modems zijn, geen routers. Wat voor apparaat je er dus ook aanhangt, je krijgt altijd het IP adres van je internet verbinding en niet een lokaal adres.

Nou zit er bij mij een wijziging aan te komen (vanwege verhuizing) dat ik op ADSL over moet. Als ik naar de webadmin van de Experia Box kijk (Speedtouch model), dan zie ik daar geen mogelijkheid om de routerfunctionaliteit uit te zetten.

Weet iemand hoe je dat ding transparant moet maken/bridgen (ik weet zo niet wat de correcte term is)? Alle poorten forwarden is natuurlijk geen optie, omdat er veel meer over IP gaat dan alleen TCP en UDP.

Als het niet mogelijk is, kan ik dan gewoon een ander ADSL modem aansluiten waarbij dat wel kan? De telefonie gebruiken wij toch niet, dus wat dat betreft werkt een gewoon ADSL modem prima.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Welke provider?

Voor KPN-based providers (PPPoA) kun je vanaf de speedtouch site hun tooltje gebruiken. Je kiest dan spoofing mode. Je achterliggende apparaat krijgt dan via DHCP z'n wan-ip.

Voor BBNed/Tiscali is het nog makkelijker, dan kun je 'm in bridge zetten.

Wel even wifi uitzetten enz indien dat erop zit.

of dat ook wil met een experiabox? Geen idee. Maar goed, een Speedtouch 546 (die ik meestal gebruik) kost je een paar eur op marktplaats.

• halfgaar
Het is KPN direct ADSL. Het is dus een Speedtouch Experia box. Kan het een 780 zijn? Ik weet het zo niet uit mijn hoofd en ik ben daar nu niet.

Ik zal in ieder geval even zoeken op de Speedtouch site.

• halfgaar
Zou de speedtouch 716iv5WL het ook kunnen? Als ik de speedtouch.nl site bekijk zou ik zeggen van wel, aangezien er staat:

Opgelet ! De eerdere release R6.1.9.6 is niet geschikt voor spoofing en ipcp (ZakelijkDSL) configuraties en niet geschikt voor 716v5-modems met de Nederlandse taal module.

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-02 00:06
De Speedtouch 780 die wordt door de KPN 787 genoemt :) Maar is een gewone 780 maar dan met hun eigen firmware erop die helemaal dicht getimmerd is.
Ik denk dat je met de KPN moet bellen om er achter te komen of dat mogelijk is. Maar ik denk dat je zelf een ander modem/router zal moeten kopen om te doen wat jij wilt.

• halfgaar
Ik had KPN al gebeld en ik kon die gast niet laten begrijpen wat ik wilde. Hij kon het concept van een modem dat zijn WAN IP uitgeeft aan een ander apparaat niet vatten.

Maar, dat die 780 niet geschikt is, heb ik maar geaccepteerd. Ik kan een speedtouch 716iv5WL krijgen voor € 22,50, die niet door KPN is geleverd, en als het goed is kan hij spoofing, maar ik weet het niet zeker. Kan iemand het bevestigen?

Ook, als je je eigen modem gebruikt, zijn er dan ook gegevens die je moet invullen? Username, wachtwoord, VPI, VCI, etc?

• MadDonkey
Ik weet niet 100% zeker dat de 716 IP kan spoofen maar ik dacht het wel.

Als je je eigen modem gebruikt moet je JUIST gegevens invoeren ;)

Username+PW natuurlijk
PPPoA (uit mn hoofd)
VPI: 8 (uit mn hoofd)
VCI: 48 (uit mn hoofd)

• DJSmiley
716 kan idd gewoon spoofing.

Maar waarom zou je een 716 nemen? Wifi en voip vervallen, dus waarom zou je die dan op je modem willen hebben.

Een 546i is makkelijker (en energiezuiniger)

• MadDonkey
Een speedtouch 716iv5WL heeft wifi, daarom staat er WireLess achter 716.

Waarom zou iemand een 546i willen op een PSTN lijn? Want die werkt alleen op een ISDN lijn. Sowiezo, ik zou niemand een 546 aanraden. Die dingen komen nog uit het stenen tijdperk, zijn alleen geschikt voor ADSL tot 8Mbit.

• DJSmiley
MadDonkey schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:32:
Een speedtouch 716iv5WL heeft wifi, daarom staat er WireLess achter 716.

Waarom zou iemand een 546i willen op een PSTN lijn? Want die werkt alleen op een ISDN lijn. Sowiezo, ik zou niemand een 546 aanraden. Die dingen komen nog uit het stenen tijdperk, zijn alleen geschikt voor ADSL tot 8Mbit.
Ik kan nergens zien dat TS PSTN heeft, hij kan zelf de I krijgen, dus ik neem aan dat ie een ISDN lijn heeft. Dat de WL wifi heeft weet ik, maar daar heb je gewoon 0,0 aan bij spoofing mode.

Verder is de 546 niet uit het stenen tijdperk, dat is de 510. De 546 is gewoon een ADSL2+ ding, en werkt prima in spoofing mode.

Waarom zou je een wireless voip versie nemen, met functies (en stroomverbruik) die bij spoofing mode totaal niet relevant of nuttig zijn?

• MadDonkey
DJSmiley schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:41:
[...]

Ik kan nergens zien dat TS PSTN heeft, hij kan zelf de I krijgen, dus ik neem aan dat ie een ISDN lijn heeft. Dat de WL wifi heeft weet ik, maar daar heb je gewoon 0,0 aan bij spoofing mode.

Verder is de 546 niet uit het stenen tijdperk, dat is de 510. De 546 is gewoon een ADSL2+ ding, en werkt prima in spoofing mode.

Waarom zou je een wireless voip versie nemen, met functies (en stroomverbruik) die bij spoofing mode totaal niet relevant of nuttig zijn?
inderdaad ik had over de i in zijn post heen gelezen, dacht dus dat hij PSTN had. En ik zie dat ik de 546 en de 510 door elkaar haalde. Geen beste beurt!

Je hebt wel een goed punt met het energie verbruik.

• halfgaar
Ik zit zelf ook te blunderen. Het gaat om een 716 v5 WL, voor een analoge lijn.

Ik kan zo geen 546 vinden, 2e hands (al lukt het misschien wel als ik beter zoek). En de WiFi functionaliteit komt van pas, mocht ik mijn internetverbinding veranderen naar kabel (lang verhaal).

Nog even een vraagje: kan je die KPN speedtouch 780 of de 716 v5 WL als access point gebruiken, door gewoon een van de LAN poorten te verbinden met een andere switch? Ik moet namelijk ook een manier hebben om draadloos laptops in mijn netwerk te hangen. Maar, via een NAT laag is niet handig.

• MadDonkey
halfgaar schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:09:
Ik zit zelf ook te blunderen. Het gaat om een 716 v5 WL, voor een analoge lijn.

Ik kan zo geen 546 vinden, 2e hands (al lukt het misschien wel als ik beter zoek). En de WiFi functionaliteit komt van pas, mocht ik mijn internetverbinding veranderen naar kabel (lang verhaal).

Nog even een vraagje: kan je die KPN speedtouch 780 of de 716 v5 WL als access point gebruiken, door gewoon een van de LAN poorten te verbinden met een andere switch? Ik moet namelijk ook een manier hebben om draadloos laptops in mijn netwerk te hangen. Maar, via een NAT laag is niet handig.
De 716 en 780 kunnen als accespoint worden ingesteld. En ik adviseer je om geen tweede hands 546 te nemen. Die dingen die moeten namelijk elke 2 a 3 jaar vervangen worden. Zo snel gaan ze namelijk stuk.

• halfgaar
Op marktplaats staan nieuw-in-doos 546's, 10 eu. Gaat die 716 v5 WL ook zo snel stuk?

Overigens, ik wil mijn netwerk de mogelijkheid geven extra laptops het internet te gebruiken zonder dat ze op mijn lokale netwerk kunnen. Kan dat zonder een extra NAT router te hebben? Ik heb liever niet twee WiFi magnetrons en stroomverbruikers.

[ Voor 59% gewijzigd door halfgaar op 13-10-2009 12:24 ]

• halfgaar
Ik heb eindelijk de stappen ondernomen om mijn eigen Linux router te kunnen gebruiken. Ik heb hiervoor een Speedtouch 546 gebruikt en die met een config file van speedtouch.nl omgezet in DHCP spoofing. Ik had nog een heleboel gezeur met de default gateway, omdat de KPN default gateway buiten je subnet ligt, maar het is gelukt.

Nu is mijn vraag: vindt KPN het leuk wat ik heb gedaan? Als ik ze bel zullen ze natuurlijk zeggen dat het niet mag wat ik heb gedaan, maar krijg ik ook problemen? Hoe zit het met de automatische updates die naar de Experia box gaan? Dat kan nu niet meer, maar wordt mijn Speedtouch 546 nou ook steeds gereset door hun firmware updater?

Mijn IP is ook ineens veranderd. Het is toch niet zo dat het een abonnement gekoppeld is aan een MAC adres en dat ik nu het IP heb van de vorige eigenaar van die router? Heeft de DSL kant eigenlijk wel een MAC adres, aangezien het eigenlijk ATM is en geen ethernet?

Ik heb overigens direct ADSL.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Wat de meeste providers zeggen is dat het niet ondersteund is, en je dus geen hulp krijgt bij problemen. Logisch verder, ze kunnen je moeilijk gaan helpen met of je linux doos wel goed routert.

Een eigen modem zullen ze nooit zomaar kunnen of mogen upgraden met een nieuwe firmware, als de provider van zichzelf al 546en heeft in het klantenbestand (en dat zou goed kunnen) en je draait hun firmware kan het wel zijn dat je nieuwe fw updates krijgt voor 546en.

Ja, het WAN IP dat je krijgt is bij veel providers gekoppeld aan het MAC adres, als het niet aan je abonnement is gekoppeld. MAC-based is default behaviour van dhcpd. Je krijgt alleen het IP van de vorige gebruiker als het mac dat je presenteert toevallig nog in de dhcp tables stond, en dat IP adres nog niet opnieuw uitgegeven. Meestal weinig kans op.

• halfgaar
Ik heb hun ondersteuning ook niet nodig voor mijn problemen :) Ik heb nog een ander probleem lopen en ze zijn hopeloos in het donker aan het schieten, terwijl ik het zo zou oplossen. En mocht ik problemen hebben, dan sluit ik die Experia Box wel weer even aan.

Ik heb geen KPN firmware in mijn 546, dus dat zal wel OK zijn.

Mijn inlognaam lijkt trouwens een MAC adres te zijn, XX-XX-XX-XX-XX-XX@adsl-direct ofzo. Ze zullen het daar wel op baseren. Het veranderde IP was vanwege dat andere probleem dat ik heb (ze belde me later), dus dat zit wel snor. Hopelijk gaan ze het niet veranderen in de toekomst.
Pagina: 1