Toon posts:

LED flits maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een LED ring licht te maken voor macrofotografie. Ik heb op youtube al een filmpje gevonden van iemand die er een cd spindle voor gebruikt. Nu heeft hij het niet over de gebruikte leds, en een eventuele weerstand die gebruikt moet worden.

het gaat over dit filmpje
http://www.youtube.com/wa...P8&feature=response_watch

Dus mijn vraag is: welke ledjes gebruik je hier het beste voor, waar kan ik deze het beste online kopen, en moet ik een weerstand gebruiken of niet?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:23
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 18:41:
Ik ben van plan om een LED ring licht te maken voor macrofotografie. Ik heb op youtube al een filmpje gevonden van iemand die er een cd spindle voor gebruikt. Nu heeft hij het niet over de gebruikte leds, en een eventuele weerstand die gebruikt moet worden.

het gaat over dit filmpje
http://www.youtube.com/wa...P8&feature=response_watch

Dus mijn vraag is: welke ledjes gebruik je hier het beste voor, waar kan ik deze het beste online kopen, en moet ik een weerstand gebruiken of niet?

alvast bedankt.
Hij is een beetje tegenstrijdig in zijn informatie, want in het filmpje spreekt hij over 100 LED's en 2 batterijen. Echter, onderstaande tekst komt weer uit de info-box naast het filmpje :)
Here is my own Do It Yourself ringflash.

I've build this one out of 65 white 5mm LEDS. The movie shows you 2 batteries attached, but later I attached a 3rd.

It's actually really easy to build. Just need to take some time for it.
Een weerstand zul je moeten gebruiken afhankelijk van het aantal LED's en je voeding :)

[ Voor 3% gewijzigd door Robino op 25-07-2009 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat zouden jullie dan gebruiken? Ik had gedacht aan een 60 tal leds, liefst ultra bright, en ik hoop deze voor max 20 euro in huis te kunnen halen, via een webshop. Zitten er hier mensen die mss even kunnen uitrekenen wat ik zou nodig hebben als ik 60 leds gebruik, en 2 AA batterijen. Dus welke weerstand. en of ik er 1 kan gebruiken tussen de batterij en de ledjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Het liefst wil je dat ding gepulseerd aan kunnen sturen, LED's kunnen voor korte tijd een veel hogere stroom aan dan wat ze continue aan kunnen.
Op deze manier is de lichtopbrengst van de flits een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar dan moet ik deze flits kunnen synchroniseren met de sluiter van mijn camera, en dat is praktisch niet te doen. Ik zoek dus gewoon achter een schema voor constant licht.

http://www.dotlight.de/pr...-LED-48mm-550mcd-170.html

stel dat ik deze 50 leds wil aansluiten op 2 AA's, welke weerstand heb ik dan nodig?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De weerstand waarde die je nodig hebt hangt af van het gekozen type LED. Ultra bright is een niets zeggende specificatie van de LED. De lichtopbrengst wordt meestal in mcd of lumen, en de stroom (belangrijk om de weerstand te kunnen uitrekenen) in mA.

Met 2 AA batterijen kom je niet verder dan 3 volt, terwijl je voor een witte LED doorgaans zo rond de 3,6 Volt nodig hebt. Daarom zijn die LED zaklampjes doorgaans ook van 3 batterijen voorzien. Nu is het wel mogelijk om met een beetje elektronica uit een lagere spanning een hogere spanning te maken, maar als je al hulp nodig hebt bij het bereken van de weerstand dan is dit voor jou nog even een stapje te ver.

Hoe groot de weerstanden moeten zijn (elke LED heeft zijn eigen weerstand nodig) hangt af van het verschil tussen de spanning van de LED en de spanningsbron (batterijen) en de stroom die door de LED moet. In formule vorm: R = (Vbron-VLED) / ILED. Waarbij R de weerstand waarde is, Vbron de spanning die jouw batterijen leveren, VLED de LED spanning en ILED de stroom die door de LED moet. Hoeveel deze bedragen hangt van de LED af.

Stel dat je 3 in serie geschakelde, niet oplaadbare, AA batterijen gebruikt, dan is Vbron=4,5 Volt. Voor een witte LED is VLED=3,6 Volt en de stroom door de LED hangt sterk van de gekozen LED af maar laten we even aannemen dat ILED=20mA. Met de bovenstaande formule kom je dan op een weerstandswaarde van 45 ohm. Kijken we naar de E12 weerstand reeks dan wordt dat een 47 ohm weerstand voor elke LED.

Je zou ook kunnen overwegen om 9 Volt blok batterij te gebruiken en 30 paren van twee in serie geschakelde LED's te gebruiken. In dit geval heb je nog maar 30 voorschakelweerstanden nodig. Als de LED 20 mA trekken zou een weerstand van 91 ohm per LED paar volstaan.

Houdt er overigens rekening mee dat de kleurweergave van verreweg de meeste witte LED ronduit belabberd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jij zegt dus dat ik voor elke 2 ledjes een weerstand nodig heb. Dan snap ik niet goed dat de maker van het youtube filmpke 65 leds heeft, zonder enige weerstand. Ik kan toch even niet goed volgen. Ik zou dus inderdaad 3 AA's gebruiken. En 50 leds van dit type:

http://www.dotlight.de/pr...-LED-48mm-550mcd-170.html

Alvast bedankt voor de serieuze uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had nog niet naar het YouTube filmpje gekeken. Je kan witte LEDs wel op 3 volt laten branden (dus met 2 AA batterijen), maar dan is de lichtopbrengst veel zwakker, en bij sommige witte LEDs wordt het licht dan ook wat blauwer. Met slechts 2 AA batterijen heb je geen weerstand nodig.

Met 3 AA batterijen kan je het wel proberen zonder weerstanden; batterijen hebben een inwendige weerstand die de stroom ook beperkt. Maar het risico is dat zonder voorschakel weerstand de LEDs een korte levensduur hebben doordat er teveel stroom doorheen gaat en/of dat ze niet allemaal even fel branden. De keuze is aan jou.

De lichtopbrengst van de LED die jij op het oog hebt is ansich niet super hoog maar deze hebben wel een grote afstraalhoek (170 graden) wat voor deze toepassing gunstig is omdat je dan minder kans hebt op schaduwen of ongelijkmatig verdeeld licht. Met name bij LED met hoge mcd waardes (20.000 mcd of meer is geen uitzondering) hebben vaak een kleine afstraalhoek van 20 graden, wat voor deze toepassing minder is. Bij een kleine afstraalhoek is het eenvoudiger om een hoge mcd waarde te halen omdat het geproduceerde licht slechts op een kleine oppervlakte geconcentreerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik denk ook dat je wel meer dan 2 aa batterijen nog gaat hebben omdat je ze volgens mij vrij snel leeg trekt met 65 leds eraan. :)
Is het niet mogelijk om een van je camera accu's te gebruiken ?

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt er al wat meer op. Kan ik ook niet 1 weerstand gebruiken tussen de schakelaar en de batterijen?

bedankt de Zeester, je bent een enorme hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinus schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 21:24:
ik denk ook dat je wel meer dan 2 aa batterijen nog gaat hebben omdat je ze volgens mij vrij snel leeg trekt met 65 leds eraan. :)
Het probleem zit 'm in de geleverde spanning, niet zozeer in hoe lang de batterijen het uithouden. Ironisch genoeg zullen die 65 LEDs langer branden op 2 AA batterijen dan op 3 AA batterijen. Dit komt omdat door de lagere spanning de stroom door de LED's ook veel lager zal worden, en dit bepaald uiteindelijk hoe lang de batterijen mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 21:31:
Dat lijkt er al wat meer op. Kan ik ook niet 1 weerstand gebruiken tussen de schakelaar en de batterijen?
Met 2 AA batterijen heb je geen weerstand(en) nodig, omdat de spanning al te laag is.

Met 3 AA batterijen in principe wel, en ook per LED. Een weerstand voor alle LEDs gaat niet goed werken; omdat niet alle LEDs precies hetzelfde zijn zal de ene LED feller branden als de ander als de spanning/stroom niet per LED afzonderlijk geregeld wordt. Ook is de stroom van 60 LED parallel dermate hoog dat de benodigde weerstand zo klein zou moeten zijn (1 Ohm) dat je deze net zo goed kan weg laten.

Grofweg zie ik de volgende keuzes:
  1. 2 AA batterijen, geen weerstand: minste lichtopbrengst, mogelijk niet alle LEDs even fel, geen risico dat LEDs doorfikken;
  2. 3 AA batterijen, geen weerstand: hoogste lichtopbrengst, mogelijk niet alle LEDs even fel, risico dat LEDs doorfikken;
  3. 3 AA batterijen, weerstand per LED: hoge lichtopbrengst, alle LEDs ongeveer even fel, geen risico dat LEDs doorfikken;
De laatste keuze is technisch gezien de fraaiste oplossing, echter ook het meeste werk (qua kostprijs maakt niet veel uit want weerstanden kosten bijna niets). Omdat het voor macro fotografie is moet je afvragen hoeveel licht dat je nu nodig gaat hebben, het onderwerp zal tocht relatief dichtbij zijn, zodat keuze 1 wellicht volstaat. Voldoet het niet kan je altijd nog wat anders proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, dat is een antwoord waar ik iets mee kan. Ik dank je zeer zeester, en ik ga eerst proberen om optie 1 te doen, lukt dit niet kan ik nog altijd voor optie 3 gaan. Mits intresse post ik het wel eens het af is, hoewel dit waarschijnlijk in september zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de Elektuur heeft zo een flitser gestaan:

http://www.elektor.nl/art...-ringflitser.404417.lynkx
Pagina: 1