Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag een nieuw systeem gebouwd, maar helaas wil het ding niet opstarten.

Specs:

Mobo: gigabyte MA790x-ds4
proc: AMD Phenom II x4 940
geh: corsair xms2 2x2048mb 1066mhz
Sapphire RADEON 4850
WD caviar green 500gb

toen ik de pc wilde starten ging de koeler (Arctic apparaat) 2 sec aan om daarna stil te staan. Heel af en toe probeerde hij vergeefs een rondje te draaien. Goed, de standaard koeler geprobeerd. Deze draait wel, maar niet voluit. Aan de aansluiting ligt het niet.

Ik heb van alles geprobeerd, ook om de pc zonder HD en DVD op te starten, of de geheugenbankjes te verplaatsen. Niets werkt. Geen beeld, maar wel alle fans die draaien.

Op mijn videokaart zie ik lampje D1601 draaien, die zogenaamd een overheat warning geeft. Kan iemand me helpen om dit ding alsnog aan de praat te krijgen?

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Probeer je moederbord eens opnieuw te bevestigen. Ik heb een keer iets soortgelijks gehad door dat het moederbord sluiting maakte met de backplate.

www.ping-win.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst welkom op GoT :)
Het is verstandig Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens goed door te nemen. Een niet startend systeem kan aan ieder onderdeel liggen (dode cpu, dood mobo, dode voeding, geheugen, videokaart etc). Belangrijk is dus om uit te sluiten aan welk onderdeel het ligt door de zaken uit te gaan sluiten. Wat voor voeding gebruik je voor dit geheel?

Verwijderd

Topicstarter
een thermaltake litepower 450w
atx 12v

ik ga die manual even doornemen

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 10:40
Een vraag om mogelijke problemen uit te sluiten: je zit niet toevallig met een overhittingsprobleem van je processor? Aangezien je het hebt over dat de standaardkoeler volgens jou niet op volle snelheid draait.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kom ik daar achter?

• Rammboy
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 20:07
ik zou ook ff checken of alle voedingsconnectors goed aangesloten zijn op het moederbord.

Wat ik bedoel is dat er velen "4pins ATX 12V stekkertje gebruiken indien vereist door moederbord" vergeten ;)

En anders zou de voeding ook wel eens ontoereikend kunnen zijn.
Om dat te testen zou ik zeggen, boot eens zonder videokaart.
Rave17 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 18:23:
Een vraag om mogelijke problemen uit te sluiten: je zit niet toevallig met een overhittingsprobleem van je processor? Aangezien je het hebt over dat de standaardkoeler volgens jou niet op volle snelheid draait.
Je mag natuurlijk niets uitsluiten, maar op zo'n korte tijd gaat je fan waarschijnlijk geen hoge toeren maken. maar dat is natuurlijk relatief.
Controleer of de koelvinnen goed gemonteerd zijn op het mobo. (eens aan voelen, en kijken of de pinnetjes aan de achterkant goed zitten.

[ Voor 55% gewijzigd door Rammboy op 25-07-2009 18:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat 4 pins stekkertje was het inderdaad. Stom. 8)7

Hij start nu op, maar geeft een CMOS checksum error -defaults loaded

wat is dat?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb trouwens een sata schijf die hij als IDE herkent. (ide channel 2 slave=HD, ide channel 2 master=cd/dvd)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 18:37:
Hij start nu op, maar geeft een CMOS checksum error -defaults loaded

wat is dat?
Dat maakt niets uit, je kunt dat negeren. Dat betekent dat de BIOS-instellingen zijn gereset. ;)
Gewoon in het BIOS gaan -> Load fail-safe defaults of Load optimized defaults kiezen -> Save and Exit :)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2009 18:47 ]

Pagina: 1