[iMac] Zware crash

Pagina: 1
Acties:

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01 22:24
Een paar dagen geleden is mijn iMac (2009, 24" ATI 4850) zwaar gecrashed en ik ben aan het onderzoek waar het aan lag, aangezien ik liever niet heb dat het weer gebeurd. Ik heb het vermoeden dat het aan oververhitting lag, aangezien het hier in huis erg warm wordt als de zon schijnt, en de bovenkant van de mac erg heet wordt.

Een andere reden waarom ik denk dat het oververhitten was, is omdat ik vele verhalen heb gelezen van mensen die vertellen dat, zodra ze in windows zitten te gamen, ze de fan's goed kunnen horen. Dit is bij mij niet het geval.

Ik was Rainbow Six Vegas 2 aan het spelen onder windows op de hoogst mogelijke settings. Het draaide allemaal mooi soepel totdat alles vast liep. Ik herstarte naar windows en hij liep meteen vast, ook in safe mode. Daarna wilde ik naar OSX booten en ook dat wilde niet. Na de boel gereset te hebben (kabels eruit, power button indrukken, kabels erin) hoorde ik mijn fans heel erg duidelijk (alsof de mac zou gaan opstijgen) en kon ik weer naar OSX booten, waarna ik weer moest resetten om de fans stil te krijgen. OSX gaf aan dat mijn Bootcamp partitie waarschijnlijk kapot was, maar na de hand was er niks mis mee en kon ik ook weer gewoon naar windows booten.

Ik heb geprobeerd een programma te zoeken om de temperaturen van mijn mac onder windows te meten, maar die kon ik zo snel niet vinden.

Mijn vragen zijn;
Kan het ook iets anders dan oververhitting zijn?
En wat kan ik nog meer doen om dit niet weer mee te maken?
Heeft iemand anders dit eerder meegemaakt en wat was de oplossing?

Mijn Mac is helemaal up-to-date (ook de firmware).

Verwijderd

Ik heb geprobeerd een programma te zoeken om de temperaturen van mijn mac onder windows te meten, maar die kon ik zo snel niet vinden.
Speedfan?

• CoiLive
Om de een of andere reden wilde die niks registreren, maar ik zal er nog eens naar kijken als dit programma hoort te werken.

• CoiLive
Onder mac gebruik ik iStat en daar zit het probleem denk ik niet. De fans draaien onder mac os rond de 1200 rpm en is 48 graden. Ook gebruik ik de mac onder macos ook niet zeer intensief. Alsnog bedankt.

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
----------------------
Double post - POST NEGEREN
----------------------

forum error?

Excuus voor double post

[ Voor 87% gewijzigd door Clementine op 28-07-2009 22:57 ]

Macbook Pro 15" 

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
De enige programma's die goed werken voor temperatuur controle zijn:

Realtemp
Coretemp

Voor vragen over hitte + computers kun je altijd goed terecht in de overclock topics ;)

//edit: onder windows zijn dit de beste programma's

Macbook Pro 15" 

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 15:43
Ik heb onder Bootcamp nog geen prg gebruikt dat consistente temperaturen kan uitlezen, laat staan de fans kan uitlezen of liever nog: beinvloeden. Meerdere zijn er in staat om 'iets' uit te lezen, maar ze varieren allemaal. Realtemp en coretemp vond ik, gezien het doel, hele systeem koel houden, net zo nutteloos. Die paar graden afwijking t.o.v. speedfan (wat op mijn machine toevallig wel werkt) boeien niet.

Sterker nog, volgens mij reageren onder Bootcamp de fans pas heel laat of misschien zelfs helemaal niet. Kan best zijn dat het op hardware/bios-achtig niveau geregeld is, maar ik vertrouw het niet. Zeker niet als ik na een rondje SuperPi of CNC3 nog geen fans hoor en onder OS X zie dat alles loeiheet is.

Om mijn systeem (imac c2d 3.06/8800GS) te sparen voor schade (vooral de HD trouwens!), regel ik voordat ik naar Windows boot altijd eerst met de hand de fans naar boven bij. Onder OS X dus. Die waarden blijven hangen. Helaas zit je dan dus wel de hele tijd met die fans, maar met ongeveer +1000 rpm op alle fans is het een aardige middenweg. Die spellen maken tenslotte ook herrie ;)

Onder OS X gebruik ik overigens deze: http://mac.softpedia.com/...es/iMac-Fan-Control.shtml

M.i. een grote tekortkoming van Apple, qua bootcamp support.

Geen idee of dit je voor crashes behoed, maar ik zit liever aan de veilige kant!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

mijn imac op werk vertoont af en toe dezelfde issue wanneer hij warmer wordt dan 50 graden. ik heb alle fans op 2000 rpm gezet wat tot nu toe lijkt te helpen.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:30
Als je gewoon in OSX SMC Fan Control installeerd en je fans op max zet. Als je dan naar Windows boot, blijven je fans hard draaien. Zo heb je in principe geen last van oververhitting.

http://www.macupdate.com/info.php/id/23049

• CoiLive
Ik zal het eens proberen, want hij blijft inderdaad wel vaker hangen onder windows. Hopelijk is het voor mij ook de oplossing en daarna is het aan Apple om iets betere ondersteuning te geven voor bootcamp :)

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:53
Ik heb afgelopen weekend een lan gedaan met de iMac. Deze liep ook af en toe vast (ook als hij een relatief normale temperatuur had). Ik heb ergens gelezen dat de drivers voor de 8800 of de geluidskaart niet helemaal lekker zijn.

Ik heb echter geen problemen gehad met het opnieuw opstarten e.d. Hij sloot zelfs nog het spel enigsinds af. De tip van de fans is wel handig voor in het vervolg. Hij kan namelijk aardig heet worden..

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 15:43
Ik durf ook niet te zeggen dat mijn mac 100% stabiel is onder windows.
Speel zelf vrijwel alleen spellen uit de Command & Conquer reeks, waarvan CNC3 de 'zwaarste' is. En ja, die crashed wel eens, maar niet vaak en dan vooral als ik vermoed dat er gewoon te veel units rondlopen. Geldt ook voor Red Alert 2, wat heel wat ouder en en minder veeleisend is...

Drivers komen voor mij alleen uit de bootcamp installatie, behalve de videodrivers. Die heb ik gewoon van de nvidia site gehaald. Is een recente driver voor notebooks, als ik me goed herinner (is even geleden)

YMMV. Uiteindelijk is het natuurlijk een complexe samenstelling van hard- en software, waarbij ook de spellen die je speelt niet altijd even zuiver hoeven te zijn!
Maar een veilige temp is goed begin, nietwaar.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:53
Bij mij liep hij al vast op Warcraft 3 (tower defense) zonder nog echt warm te zijn.

Ik ga eens internet afstruinen naar de oplossing (waarschijnlijk een windhoos bak aanschaffen ;))
Pagina: 1