Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP/SP2] PC Drama: geen slepen/copy/paste & nog meer ongein

Pagina: 1
Acties:
  • 699 views

• SOLID6920
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:14
Hallo hallo

Een lange lap tekst, maar het leek me het beste om het hele verhaal en alle stappen die ik heb doorlopen uit te leggen..

Sinds gisteren een hoop problemen met mijn pc, het begon met het welkomstscherm: wanneer ik inlogde werd ik direct weer afgemeld nadat ik 1 seconde van mijn bureaublad kon genieten.. Dit heb ik opgelost door een non-destructive systeem recovery te doen..

Okee, computer start weer normaal op, naja normaal, het duurt nu 5x zo lang.. maar dat is nog niet alles. Eerst kreeg ik bij afsluiten een melding die door wat files aan het scannen was en vertelde dat het profiel geheugen overschreden was. Dit uiteindelijk opgelost door een reg-file te openen die ik ergens op een forum heb gevonden. iets met disableuserprofilelimit.reg geloof ik.

Het afsluitprobleem is hiermee opgelost, maar er waren nog wat andere problemen: als ik een venster minimaliseer dan zie ik niks op de taakbalk. Hier zijn wat dingen over te vinden, valt wel op te lossen. Echter het belangrijkste en meest hinderlijke probleem: Ik kan niet slepen/knippen/plakken/kopieren. zowel bestanden als tekst, zowel in word als in windows zelf en in veilige modus..

had ergens gelezen dat BLASTER.WORM (of zoiets) het probleem was, daarvoor een removal tool gevonden, maar deze kon dit bestand niet vinden, dus dat is het niet..

Verder ook al virusscan gerund, met nod32, vond wel iets (duurde super lang) ben de naam even kwijt, iets met een v (zal het binnekort nog even controleren) en kon het niet verwijderen dus werd met een "report this threat" weggestuurd.. verder ad-aware gerund en cccleaner en regcleaner.. maar tevergeefs

Ergens anders vond ik dat het probleem misschien ligt aan internet explorer 7 omdat het systeem ineens een recovery heeft gekregen. Dat er een paar .dll files een conflict veroorzaken. Deze files kan ik niet vervangen, aangezien copy/paste/slepen enz niet werkt.. Dus ik dacht, even opnieuw installeren en hoppa. maar dat viel tegen. via configuratiescherm-software lukt niet, blijft hangen op de eerste stap van de 5 recente configuratie controleren. CCcleaner komt hier ook op uit en via spuuninst (%windir%\IE7\Spuninst\spuninst.exe) lukt het ook niet, komt op hetzelfde scherm uit als de andere.. Als ik internet explorer 7 wil installeren blijft deze hangen bij updates controleren. En bij internet explorer 8 krijg ik een melding dat een .dll file niet te vinden is..

Op veel forums vond ik oplossingen waar een Windows XP cd voor nodig is, maar die heb ik dus niet want die zit ingebakken in de system recovery..

En een destructive recovery is (nog) geen optie, want dan ben ik alles kwijt. Dat kan ik pas doen zodra ik wat bestanden kan back-uppen, maar dat kan nu niet omdat slepen/copy enz. niet werkt!!

Ik zit helemaal vast en heb vanalles geprobeerd.. HELP MEE!!! 8)7

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt een Linux Live CD (bijvoorbeeld Ubuntu) downloaden en daarmee opstarten. Een externe schijf er aan hangen en daar je bestanden naar toe kopiëren is je backup. Dit werkt precies hetzelfde als in Windows dus valt prima te doen. Hierna je 'destructive recovery' doen en je backup/data terugzetten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Gezien de traagheid met je harde schijf kijk ook even of je harde schijf niet toevallig in PIO mode staat want dat scheeld gauw een factor 10 in snelheid. Kijk ook even of je de laatste drivers voor je chipset en controlers geïnstalleerd hebt staan.

• SOLID6920
* het is een pc van 8 jaar oud

maar de snelheid is voorlopig nog even mijn laatste zorg, ik wil eigenlijk zo snel mogelijk de bestanden back uppen om die destr. recovery te doen. Ik denk dat dan de meeste problemen zijn opgelost (pc wordt weer zoals ik hem 8 jaar terug kreeg.. en dan ga ik daarna wel opnieuw e.e.a. updaten)

Opstarten met linux, is dat niet heel veel gedoe? Ik heb er geen ervaring mee.. Kan ik niet iets veranderen in het register ofzo of internet explorer opnieuw installeren, zodat ik bestanden weer kan backuppen?

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:17:
Je kunt een Linux Live CD (bijvoorbeeld Ubuntu) downloaden en daarmee opstarten. Een externe schijf er aan hangen en daar je bestanden naar toe kopiëren is je backup. Dit werkt precies hetzelfde als in Windows dus valt prima te doen. Hierna je 'destructive recovery' doen en je backup/data terugzetten.
Dit is het enige goeie idee dat je gaat krijgen. Het kan bijna niet normaal zijn dat je profiellimiet overschreden wordt, en als ik zie wat daar allemaal nog meer voor spookachtige enge dingen gebeuren zou ik eerlijk gezegd niet eens willen proberen de bestaande installatie nog te redden.

Doe dus je destructive rescue na een backup gemaakt te hebben via een Live CD en een extern schijfje. Scan echter na herinstallatie *alvorens* de externe schijf terug te hangen die eerst even op virussen. Bij voorkeur met een andere scanner als nod32 - gewoon voor het geval die wat gemist zou hebben. een gratis antivirus is op www.avira.de te vinden, (ook in het engels) bijvoorbeeld.

En als je je systeempje weer zover geïnstalleerd hebt dat hij een schone kale Windows XP kan booten, graaf dan je handleiding uit of bel de helpdesk van je hardware leverancier en zorg dat je instructies krijgt hoe je die on-disk systeemherstel partitie als bootable CD of DVD branden kunt. Want dat is natuurlijk gewoon absoluut ballen, geen CD hebben. Nu weet je waarom, en nu ben je gemotiveerd er wat aan te doen :+
SOLID6920 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:32:
Opstarten met linux, is dat niet heel veel gedoe? Ik heb er geen ervaring mee..
Ne, dit is echt het aller makkelijskte wat je ooit gedaan hebt.
Ga naar ubuntu.com (of .org ?) en download de Live CD versie. Daar brandt je een CDtje van, dat stop je in je PC en dan (her)start je hem. Hij start vanzelf Linux op en dat gaat het ook gewoon doen. Lees wat er gevraagd wordt tijdens het opstarten, indien er iets gevraagd wordt, en geef daar het beste antwoord op dat je kunt verzinnen.
Normaliter vragen de meeste Live CDs echter niets of erg weinig. Dat moet goed komen, als ik je eerste post zo eens lees.
Kan ik niet iets veranderen in het register ofzo of internet explorer opnieuw installeren, zodat ik bestanden weer kan backuppen?
Nee. Je Windows is echt naar de haaien, daar kom je dus met een registry sleuteltje of IE herinstalleren écht niet bovenop. 8 jaar oud worden is sowieso een heldendaad voor een XP installatie waar patches en udpates missen, dus wees blij :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2009 14:40 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SOLID6920 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:32:
Opstarten met linux, is dat niet heel veel gedoe? Ik heb er geen ervaring mee..
Probeer het uit, dan weet je het.
Kan ik niet iets veranderen in het register ofzo of internet explorer opnieuw installeren, zodat ik bestanden weer kan backuppen?
Nope.

Als je niet met Linux durft te werken, maak dan een BartPE liveCD (op een andere XP PC, dat zal niet lukken op jouw PC), dan start je Windows op van een CD en kun je gewoon backuppen.

En voor de toekomst: backup backup backup! Maak ook een image van een goed werkende installatie, zodat je altijd daar naa terug kan, en zorg voor een aparte datapartitie zodat je ook een destructieve recovery kan doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• SOLID6920
haha naja gemotiveerd :P het is meer zo, mijn ouders gebruiken die pc voor hun e-mail. Heb zelf een goeie laptop (A) En de pc is vrij oud, dus wordt ook minder de moeite waard

Dus wil eigenlijk met zo min mogelijk moeite die pc weer een beetje normaal kunnen laten draaien..

Ik heb overigens wel een serial (staat op de pc-kast) als ik nou een illegale windows cd download, en vervolgens mijn eigen legale serial gebruik?

Maar ik vraag me af of dat wel nodig is, volgens mij werkt windows weer naar behoren na de "destructive" recovery

• SOLID6920
gambieter schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:38:

[...]

En voor de toekomst: backup backup backup! Maak ook een image van een goed werkende installatie, zodat je altijd daar naa terug kan, en zorg voor een aparte datapartitie zodat je ook een destructieve recovery kan doen.
Ik heb wel een backup van toen alles nog goed draaide (volgens mij staat die op de pc zelf maar als ik naar systeemherstel ga krijg ik een foutmelding: "De computer kan niet wordne beveiligd met systeemherstel. Start de Computer opnieuw op en voer systeemherstel vervolgens opnieuw uit" wat uiteraard niet werkt na opnieuw opstarten..

systeemherstel via F10 bij opstarten kan ik nog wel inkomen maar daar kan ik geen oude backups terugvinden.. :'(

[ Voor 12% gewijzigd door SOLID6920 op 25-07-2009 14:46 ]

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Wat je had kunnen proberen als je die had gemaakt, iseen herstelpunt door middel van System Restore terugzetten, toen de pc wel naar behoren werkte.Vaak wordt een herstelpunt ook wel automatisch gemaakt tijdens een software installatie o.i.d.

edit:

Draai eerst is een sfc /scannow om te kijken of al je syteembestanden niet beschadigd zijn, hiervoor moet de XP cd in de cd-rom speler aanwezig. Indien deze fouten vindt zal hij deze automatisch proberen te repareren.

[ Voor 60% gewijzigd door Turdie op 25-07-2009 14:49 ]

• SOLID6920
shadowman12 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:46:
Wat je had kunnen proberen als je die had gemaakt een herstelpunt door middel van System Restore kunnen terugzetten, toen de pc wel naar behoren werkte.Vaak wordt een herstelpunt ook wel automatisch gemaakt tijdens een software installatie o.i.d.
maar daar kan ik niet inkomen (ook niet in veilige modus)
"de computer kan niet worden beveiligd met systeemherstel. Start de computer opnieuw en voer systeemherstel vervolgens opnieuw uit"

Verwijderd

SOLID6920 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:41:
haha naja gemotiveerd :P het is meer zo, mijn ouders gebruiken die pc voor hun e-mail. Heb zelf een goeie laptop (A) En de pc is vrij oud, dus wordt ook minder de moeite waard
Ik zou wel gemotiveerd zijn het gezeur kwijt te zijn van een crashende PC, maar aan de andere kant, wát je ook koopt, als je een andere PC voor ze koopt is het de upgrade aller upgrades dus fix een extern schijfje voor backups en je ziet het wel als het ding affikt :+
Dus wil eigenlijk met zo min mogelijk moeite die pc weer een beetje normaal kunnen laten draaien..

Ik heb overigens wel een serial (staat op de pc-kast) als ik nou een illegale windows cd download, en vervolgens mijn eigen legale serial gebruik?
Ja, maar dan heb je nog altijd een schijf vol triefel. Oh, en je moet de goeie versie van het OS vinden - vermoedelijk Home NL maar... OEM? Retail? En dan moet je die CD nog vinden. XP isos worden zeldzaam - 't is Vista waar je mee doodgegooid wordt. (hint: dat werkt niet zo lekker :+ )
Maar ik vraag me af of dat wel nodig is, volgens mij werkt windows weer naar behoren na de "destructive" recovery
Dan dat doen. Nadat je een backupje getrokken hebt met een live CDtje en externe schijf. dit is echt peanuts om te doen en tenzij je met dial-up zit moet he took geen uren duren.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SOLID6920 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:45:
Ik heb wel een backup van toen alles nog goed draaide (volgens mij staat die op de pc zelf maar als ik naar systeemherstel ga krijg ik een foutmelding: "De computer kan niet wordne beveiligd met systeemherstel. Start de Computer opnieuw op en voer systeemherstel vervolgens opnieuw uit" wat uiteraard niet werkt na opnieuw opstarten..

systeemherstel via F10 bij opstarten kan ik nog wel inkomen maar daar kan ik geen oude backups terugvinden.. :'(
Systeemherstel is geen backup en is eigenlijk een verspilling van hardeschijf ruimte. Gebruik Symantec Ghost of Acronis Trueimage.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Turdie
SOLID6920 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:48:
[...]

maar daar kan ik niet inkomen (ook niet in veilige modus)
"de computer kan niet worden beveiligd met systeemherstel. Start de computer opnieuw en voer systeemherstel vervolgens opnieuw uit"
Zoals in mij edit aangegeven, een sfc /scannow draaien, met de XP cd erin
gambieter schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:49:
[...]

Systeemherstel is geen backup en is eigenlijk een verspilling van hardeschijf ruimte. Gebruik Symantec Ghost of Acronis Trueimage.
Dat zeg ik toch ook niet, dat Systeemherstel een soort van backup is? Het was het proberen waard, blijkbaar is deze pc behoorlijk beschadigd in het OS, want normaal zou dat gewoon moeten starten.

[ Voor 36% gewijzigd door Turdie op 27-07-2009 14:17 ]

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Een destructive recovery zou alles wat software gerelateerd is op moeten lossen.

En een linux live cd-tje is echt heel makkelijk. Zeker als je ubuntu pakt. kopieren plakken werkt hetzelfde als in windows bijvoorbeeld.

Luctor et Emergo || specs

• SOLID6920
[...]

Voor de toekomst zal ik die programma's eens gaan proberen dan ;)

Maar is het mogelijk om op een andere manier in systeemherstel te komen om te kijken of ik nog ergens die herstelpunten terug kan vinden? Of waar staan die bestanden normaal gesproken?

Ik laat nu die scannow lopen maar tot nu toe (na 10 minuten nog een lege voortgangsbalk..) zit echter geen cd in, is dat nodig dan?

[ Voor 3% gewijzigd door SOLID6920 op 25-07-2009 14:53 ]

• Turdie
SOLID6920 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:52:
[...]

Voor de toekomst zal ik die programma's eens gaan proberen dan ;)

Maar is het mogelijk om op een andere manier in systeemherstel te komen om te kijken of ik nog ergens die herstelpunten terug kan vinden? Of waar staan die bestanden normaal gesproken?

Ik laat nu die scannow lopen maar tot nu toe (na 10 minuten nog een lege voortgangsbalk..)
Die SFC /scannow kan behoorlijk lang duren, soms wel 2 uur. Dus gewoon even rustig afwachten.

Er is geen andere manier om je systeemherstel te benaderen dit is de enige manier.System Restore dingen staan in C:\WINDOWS\System32\Restore. Probeer daar niks te venanderen anders heb je nog meer problemen ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Turdie op 25-07-2009 14:56 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SOLID6920 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:52:
Het blijkft oplappen, terwijl de backup via BartPE of Knoppix CD's en recovery het gewoon op gaat lossen. Het lijkt wel alsof je "bang" bent voor die live CDs?

• SOLID6920
gambieter schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 14:55:
[...]

Het blijkft oplappen, terwijl de backup via BartPE of Knoppix CD's en recovery het gewoon op gaat lossen. Het lijkt wel alsof je "bang" bent voor die live CDs?
Nouwja eerder eigenwijs denk ik dan, is het niet veel makkelijker en sneller om systeemherstel werkend te krijgen om zo een herstelpunt terug te zetten? (dan bedoel ik via startmenu naar systeemherstel, maar daar krijg ik nu die foutmelding)

Maar ik zal er morgen een uitgebreid voor gaan zitten ;) kijken of het daarmee lukt. In ieder geval alvast bedankt allemaal voor de snelle reacties en behulpzaamheid! Moet er nu even vandoor..

[ Voor 15% gewijzigd door SOLID6920 op 25-07-2009 15:04 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SOLID6920 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 15:02:
Nouwja eerder eigenwijs denk ik dan, is het niet veel makkelijker en sneller om systeemherstel werkend te krijgen om zo een herstelpunt terug te zetten? (dan bedoel ik via startmenu naar systeemherstel, maar daar krijg ik nu die foutmelding)
Nee, want je blijft een baggersysteem hebben. Los het goed op in plaats van een pleistertje. Het is niet eigenwijs maar gemakzuchtig :)

Verwijderd

[...]

Systeemherstel is geen backup en is eigenlijk een verspilling van hardeschijf ruimte.
Agree. dit zijn alleen systeem instellingen - als je je PC flink vernaggelt helpt dit niets.
Gebruik Symantec Ghost of Acronis Trueimage.
|:( doh! Dat is toch geen back-up maken! Dan kun je met je back-up terug naar een werkend systeem en naar je data van sindsdien kun je fluiten. Dat lijkt me nog rampzaliger dan een niet werkend systeem met je data nog intact. Dan kun je tenminste nog met Live CDs aan de gang.

Dit vind ik echt een belabberd idee. Koop voor 20 euro een USB stickje van een paar GB (die pc is 8 jaar oud - goeie kans dat de stick net zoveel opslag heeft als de harddisk) en kopieer daar als je belangrijke data ééns per week naar toe. Dát is een back-up.
Je systeem terug naar werken kunnen brengen met je back-up is leuk, en voor bedrijven heel boeiend, maar een back-up is met name belangrijk voor je data. Worst Kees Scenario kun je Windows gewoon herinstalleren. Dat gaat met de laatste foto's van helaas heengegane Oom Truus niet meer lukken, bijvoorbeeld.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 15:58:
|:( doh! Dat is toch geen back-up maken! Dan kun je met je back-up terug naar een werkend systeem en naar je data van sindsdien kun je fluiten. Dat lijkt me nog rampzaliger dan een niet werkend systeem met je data nog intact. Dan kun je tenminste nog met Live CDs aan de gang.
Ho ho, heb je gambieter in "\[XP/SP2] PC Drama: geen slepen/copy/past..." niet gezien:
Bill Gates en zijn team moeten echt een paar jaar naar Guantanamo Bay vanwege het meest stompzinnige idee om de documenten standaard op de systeempartitie te zetten.
Dit vind ik echt een belabberd idee. Koop voor 20 euro een USB stickje van een paar GB (die pc is 8 jaar oud - goeie kans dat de stick net zoveel opslag heeft als de harddisk) en kopieer daar als je belangrijke data ééns per week naar toe. Dát is een back-up.
Je systeem terug naar werken kunnen brengen met je back-up is leuk, en voor bedrijven heel boeiend, maar een back-up is met name belangrijk voor je data. Worst Kees Scenario kun je Windows gewoon herinstalleren. Dat gaat met de laatste foto's van helaas heengegane Oom Truus niet meer lukken, bijvoorbeeld.
offtopic:
Zullen we een deal maken? Wij weten beiden heel goed wat wel en niet kan, ik ga het jou niet uitleggen en andersom hetzelfde ;)

Ik zou verder gaan en zo nu en dan een CD of DVD branden. Stickies gaan kapot, en data kunnen worden overschreven door een domme actie. Een 3-maandelijkse CD-R is iets moeilijker kapot te krijgen. Zo doe ik het ook bij mijn ouders, als ik er op bezoek ga; mijn externe harde schijf voor een volledige backup, en een DVDtje. Binnenkort ga ik weer eens een image draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 25-07-2009 16:19 ]

• SOLID6920
Heb de live-cd van Ubuntu gedownload, gebrand en geboot. Ik moet zeggen, werkt echt super! Ben nu mijn zeer gewaardeerde bestanden aan het kopieren naar een externe hd :)

Ik heb ergens een "ultimate boot-cd" gevonden, iemand hier ervaring mee? http://www.associatedcont...imate_boot_cd.html?cat=15

Als ik alles gebackupped heb die ultimate boot cd eens uitproberen..?

[ Voor 4% gewijzigd door SOLID6920 op 27-07-2009 14:18 ]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

;)
Ultimate boot is niet helemaal legaal. Staat wel vol met handige meuk, maar kan ook best wat kapot maken als je niet weet wat je doet. Gezien je 'zo min mogelijk moeite willen doen' zou ik gewoon XP herinstalleren en up-to-date brengen, in plaats van eerst proberen te repareren (wat net zo lang, of langer kan duren) en als dat niet lukt alsnog te gaan installeren (of doorspelen met UB :P )

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• SOLID6920
Ik had geen xp-cd (was onderdeel van systeemherstel) heb wel een licentie, staat op de pc kast.

Nu heb ik XP opnieuw geinstalleerd met behulp van een illegale cd, zit nu in het setup scherm maar hij accepteert mijn (legale) productcode niet!

wat nu?!

[ Voor 5% gewijzigd door SOLID6920 op 27-07-2009 17:13 ]

Verwijderd

Ik heb nog een XP Home en Pro OEM disc liggen. Deze kan je gebruiken i.c.m. de key die op de kast staat. DM mij als je geinteresseerd bent.

Een mailtje sturen mag ook, zie mijn gallerypagina :) .

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 17:53 ]

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 01:15

Malarky

Wils voor wat ieder

De meeste illegale images van Windows XP zijn RTM/VLK versies omdat deze van zichzelf niet hoeven te activeren. Jij hebt uiteraard een legale OEM serial, dus dat gaat inderdaad niet werken. Even een OEM cd vinden dus.

• SOLID6920
Ik kan wel een hoop OEM versies vinden op torrentsites, kan ik deze gebruiken i.c.m. mijn legale licentie? en maakt het uit als dat er een met SP2 is?

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 01:15

Malarky

Wils voor wat ieder

Legale OEM licenties doen het op sp0 t/m sp3 alle talen van de desbetreffende windows. (zolang het uiteraard geen upgrade licentie is, maar dat zal niet).

Verwijderd

Je hebt een nieuwe PM :) .

Downloaden kan ook wel, maar je weet maar nooit of de ISO 'schoon' is :p .

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Uitwisselen van copyrighted software doen we NIET via het forum.

Check uwer mail.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.