Hoe stel ik softwarematig RAID 0 in?

Pagina: 1
Acties:

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13
Hallo allemaal,

Ik wil graag een raid 0 configuratie in mijn pc zetten, ik koop dan nog een 1tb samsung schijfje en zet die op mijn mobo ( MSI P6NGM-L DDR2 GeForce7050 PCI-E m-ATX).

tot daar weet ik het nog wel maar dan snap ik er niks meer van, ze zeggen dat het via een raid controller kan, maar ook via software.
Op elke tutorial die ik heb gezien gaan ze uit van een ander mobo en een raid- controller...

Mijn vraag: Hoe stel ik softwarematig raid0 in met mijn moederbord?

Natuurlijk blijf ik zelf ook zoeken, maar misschien weet een van jullie wat beters?

• Pheno79
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 15:26
Ik heb net even gezocht op je moederbord, daar is al RAID-0/1 JBOD support op aanwezig.
Ik zou de handleiding eens bekijken: je kunt het dus via de BIOS instellen.

http://www.msicomputer.co...sp?model=P6NGM-L&class=mb

Een handleiding heb ik hier gevonden:
http://static.tigerdirect...P6NGM-L_Series_Manual.pdf

Op 3-11 staat precies wat je moet doen om in je BIOS RAID-0 in te stellen :)

[ Voor 46% gewijzigd door Pheno79 op 25-07-2009 12:01 ]

Verwijderd

Pheno79 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 11:55:
Ik heb net even gezocht op je moederbord, daar is al RAID-0/1 JBOD support op aanwezig.
Ik zou de handleiding eens bekijken: je kunt het dus via de BIOS instellen.
Dat is dan niet het (hoofd)BIOS van het mobo maar het BIOS van de RAID controller (komt i.h.a. direct langs na het doorlopen van de boot sequence).

In Windows kan natuurlijk ook, zie daarvoor:

RAID FAQ

Draai je Windows of iets anders?

Verwijderd

evanraalte schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 11:51:
tot daar weet ik het nog wel maar dan snap ik er niks meer van, ze zeggen dat het via een raid controller kan, maar ook via software.
Voor alle duidelijkheid: het gaat erom of je RAID wil binnen of buiten je OS, het is allebei softwarematig.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit topic had je beter in het subforum OM kunnen plaatsen. ;) Verder heb je opzich hier goede tips gekregen lijkt mij, daar wil ik wel aan toevoegen dat de Samsung F1 hardeschijven wel eens problemen kunnen veroorzaken wanneer deze in een RAID opstelling worden gebruikt, het is aan te raden voor een ander merk/type te gaan, tenzij je beide hardeschijven al in bezit hebt, zou ik twee andere hrdeschijven nemen.

Sla dit topic er maar eens op na: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• evanraalte
Ik heb de spinpoint F1 32mb cache 1TB, en ik draai windows (7) ik zal de handleiding even doorlezen

Verwijderd

Ik neem aan dat Windows 7 (i.t.t. sommige versies van XP) RAID (binnen Windows) wel standaard ondersteund.

In XP (en ook de latere versies neem ik aan) gaat het er i.i.g. om dat je disks dynamisch zijn (zie disk manager) en dan kan je combinaties maken van de aanwezige partities.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
evanraalte schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 12:40:
Ik heb de spinpoint F1 32mb cache 1TB, en ik draai windows (7) ik zal de handleiding even doorlezen
Als je alleen deze 2 1TB schijven hebt en dat Windows daar dus ook op draait, bedenk dan wel goed dat je Windows opnieuw moet installeren. De data die op je harddisk staat gaat dus verloren bij het aanmaken van je RAID0 via je moederbord. Daarnaast kent Windows de drivers waarschijnlijk niet voor je raid controller.

https://discord.com/invite/tweakers

• evanraalte
mr hoe kan ik drivers installeren, als 2 lege hd's benodigd zijn?

ik heb trouwens in mijn mobohandleiding wat gevonden:

Bootable RAID Array
1. Choose the hard disks that are to be RAID enabled in the system BIOS. (To enable
the SATA 0/ 1/ 2 Primary/ Secondary Channel in nVidia RAID Setup of Integrated
Peripherals in BIOS.)
2. Specify the RAID level, either Mirroring (RAID 1), Striping (RAID 0), Striping and
Mirroring (RAID 0+1), RAID 5 or JBOD and create the desired RAID array.
3. Boot from the Windows CD, use the floppy disk that has the RAID driver to copy
and install the nForce RAID software. (Check p.B-7 for details.)
4. Initialize the NVRAID Array Disks.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

Thandor

SilverStreak

Move van OH naar OM :).

Wat betreft de handleiding: ik heb bij mijn nForce 3600 in het BIOS aangegeven welke S-ATA poorten ik voor RAID wil gebruiken. Volgens, na de P.O.S.T., in het menu van de NvRAID de twee disks geselecteerd en in RAID1 geplaatst. Vervolgens heb ik Windows geinstalleerd en nadien het control panel van nVidia. In mijn geval had het OS de drivers in zich (Windows Server 2008). Als dat bij jou niet zo is moet je deze tijdens de setup laden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• evanraalte
dus even samengevat:
1. ik koop weer de zelfde harde schijf
2. ik plaats em in mijn pc
3. ik formateer mijn oude HD en verwijder alle partities daar ook op.
4. in het bios zet ik ze in RAID.
5. als ik opstart daarna, moet ik dat doen via nvidia control panel (geen idee wat dat is, maar hij staat er wel bij)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Koop harddisk
2. Bouw harddisk in
3. Zet harddisks in RAID0 in RAID Bios (array wordt gebouwd en ze worden automatisch gewist)
4. Start op vanaf Windows DVD
5. Windows DVD wil waarschijnlijk RAID controller drivers, geef drivers aan setup via USB stick of andere CD/DVD, setups werken niet, de drivers moeten uitgepakt zijn, let op 32/64 bit signed/unsigned drivers.
6. Als Windows de Raid array ziet (waarschijnlijk dus als een schijf met een 'ongewone' naam zoals 'RAID ARRAY'), als een schijf van ~2TB, selecteer schijf zoals je normaal zal doen.
7. Maak handmatig partitie(s) op schijf van 2TB of laat setup het automatisch doen.
8. Installeer Windows
9. Installeer moederbord drivers
10. Installeer videokaart drivers
11. Installeer rest.

In principe heb je geen 'in Windows' aparte utilities nodig om de array te beheren, maar het kán wel. Let wel op dat als één schijf stuk gaat, dat je alle data kwijt bent. En let er ook op dat die Samsungs niet leuk zijn in Raid.

Software Raid kan ook, maar je kan dan niet Windows installeren op het Raid0 volume. Software Mirror zou je wel in theorie Windows op kunnen installeren

• evanraalte
over drivers op usb stick, over welke drivers praten we dan, en waar kan ik die binnen halen?

• redfoxert
  • Niet online
evanraalte schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 15:18:
over drivers op usb stick, over welke drivers praten we dan, en waar kan ik die binnen halen?
Drivers van je raid controller uiteraard en die vind je op de website van de fabrikant van je moederbord.

https://discord.com/invite/tweakers

• evanraalte
Oke bedankt, ik zal er naar kijken

EDIT: http://www.msi.com/index....maincat_no=1&prod_no=1499

ik zie hier toch echt geen RAID drivers?

EDIT: oke nu gevonden, mr klein probleempje, ik heb geen floppy drive...

[ Voor 84% gewijzigd door evanraalte op 26-07-2009 10:57 ]

• AlterMann
  • Laatst online: 23:10
2e van boven.

NVIDIA MCP73 SATA RAID / AHCI Driver (For floppy driver)

• evanraalte
idd ik zag em later pas, mr ik heb geen floppy:(

• zwittrooper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:51
Je kan ook de drivers downloaden en op een usb stick zetten. Vervolgens kan windows 7 de drivers van de usb stick laden tijdens de installatie. ( dacht dat het kon in een extra menu'tje tijdens de setup. )

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Het hele F6 systeem is in Vista al gedumpt, je kunt nu van werkelijk elke locatie drivers in setup laden. Het F6 verhaal is alleen van toepassing op XP, wat bij uitkomst qua setup al een verouderd systeem was. En dat was 8 jaar geleden.

edit:
Gij zult geen geen films kijken en posts blindtypen tegelijk

[ Voor 15% gewijzigd door Umbrah op 26-07-2009 20:53 ]

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Umbrah schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:26:
Het hele F6 systeem is in Vista al gedumpt, je kunt nu van werkelijk elke locatie drivers in setup laden. Het F6 verhaal is alleen van toepassing op Vista, wat bij uitkomst qua setup al een verouderd systeem was. En dat was 8 jaar geleden.
Bedoel je de tweede keer XP? Want anders begrijp ik je relaas niet.

.

• TGoC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12-2025

TGoC

FP fan

Ik zou persoonlijk gebruik maken van het al aanwezige RAID systeem op het moederbord. Dit werkt vaak beter dan niet-standaard software RAID oplossingen.

Als alles fout gaat: Reset.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:40

BCC

TGoC schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:29:
Ik zou persoonlijk gebruik maken van het al aanwezige RAID systeem op het moederbord. Dit werkt vaak beter dan niet-standaard software RAID oplossingen.
? Software raid is juist wel standaard, zodat je elke windows / linux raid array naar elk ander willekeurig systeem kan migreren. Met (software) onboard raid is dit vaak niet het geval. Omdat de TS ook windows wil booten van het geheel, heeft hij hier geen andere keus.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1