Debian installeren met XFCE in plaats van gnome...

Pagina: 1
Acties:

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Na een tijdje met ubuntu gewerkt te hebben wil ik nu debian gaan gebruiken omdat dit toch net een tikje stabieler is en sneller aangepast kan worden.

Ik wil graag fluxbox/blackbox gaan gebruiken dus zit ik met de volgende drie mogelijkheden:

- Ik zoek een klein en stabiele port van debian met fluxbox al geinstalleerd. (moet wel x86_64 zijn)
- Tijdens der installatie fluxbox in plaats van gnome meeinstalleren
- Na de installatie van debian gnome volledig verwijderen en fluxbox er voor in de plaats installeren.

Welke van deze opties is volgens jullie het beste en uberhaupt mogelijk... ?
En hoe pak ik dit dan het beste aan ? howto maybe ?

Alle suggesties en adviesen zijn welkom.

edit: post even aangepast, ik bedoelde fluxbox en niet xfce ... ik was een beetje in de war. (kan iemand de titel aanpassen ?)

[ Voor 12% gewijzigd door Trekkerkearl op 25-07-2009 12:11 ]

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Mag ik vragen wat je zelf gedaan hebt om dit op te lossen.

Bij de eerste hit bij google staat hoe je dit kan installeren, dus bij installatie cd, hoe je direct xfce erop zet zonder gnome te installeren.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
werkelijk...ik kreeg alleen hits over hoe het na de installatie te doen valt ... maar niet hoe tijdens de installatie.

Ik heb alle disto's op distrowatch gehad en uitvoering dingen uitgeprobeert in virtualbox, maar kreeg het niet voor elkaar.
Toen dacht ik, ik vraag het wel even op tweakers... dit moet iemand al eerder gedaan hebben O-)

@jan99999 ... linkje mischien ? 8)

[ Voor 54% gewijzigd door Trekkerkearl op 25-07-2009 11:48 ]

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
http://wiki.debian.org/Xfce

En hier een uitvoerige HowTo hoe je moet googlen maar in dit geval was het ook bij mij de eerste hit op de simple query "debian xfce".

[ Voor 94% gewijzigd door cherwin op 25-07-2009 12:19 ]

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-01 11:49
Eerst Debian zonder X installeren en dan deze handleiding volgen: http://wiki.debian.org/FluxBox

:)

[ Voor 47% gewijzigd door bredend op 25-07-2009 12:18 ]

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
dankje bredend ... maar komt hij dan wel automatish na het opstarten met de xdm greeter ? of gaat hij standaard naar de commandline ?

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Trekkerkearl schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 12:26:
dankje bredend ... maar komt hij dan wel automatish na het opstarten met de xdm greeter ? of gaat hij standaard naar de commandline ?
Wat dacht je van gewoon uitproberen? Een beetje zelfredzaamheid is gewenst hier op Tweakers.

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
cherwin schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 12:55:
[...]

Wat dacht je van gewoon uitproberen? Een beetje zelfredzaamheid is gewenst hier op Tweakers.
was alleen benieuwd, ik ben al bezig met de installtie via vbox under xubuntu.... (effe uitproberen)

Verwijderd

Je installeert gewoon in minimal Debian. Dan heb je de basis. Verder heb je dan nog XFCE, XDM en X.org nodig. Deze kun je gemakkelijk via de command-line installeren met behulp van Aptitude. Welke programma's wel of niet opstarten bij het opstarten van je machine heb je zelf in de hand. Het automatisch laten opstarten van XDM dus ook.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Trekkerkearl schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 12:26:
Hij gaat naar de commandline. Als het je is gelukt om zo ver te komen, dan lukt het vanaf hier ook wel.
"aptitude install wdm fluxbox" waarschijnlijk genoeg

Als dat voor jouw een probleem is kun je ook debian+gnome installeren, en dan gnome er weer uit slopen en vervangen door fluxbox of iets anders. Onder debian gaat dat vrij eenvoudig. Als je van een minimale install uit gaat zal het eindresultaat iets cleaner zijn, maar uiteindelijk hebben we het over een paar megabyte meer of minder op je hardeschijf, dus niks om je druk over te maken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1